Tuokin on luokkaa jossittelu. Mikään ei takaa tuota työllisyyden kasvua nostamalla tunteja. Ja se lisää sairauspoissaoloja. Työhyvinvointi kärsii pudottamalla lomia Jotainhan pitäs tehä ja se on elvytys. Kiristyksillä ajettu ostovoima alas.
No mikäänhän ei ole varmaa muuta kuin verot ja kuolema. Todennäköisyys on kuitenkin aika suuri, markkinatalouden lait ovat aika pistämättömästi sen osoittaneet.
Ranskassa lyhennettiin työviikko 35 tuntiin ja se on osoittautunut jonkin sortin katastrofiksi jota jopa vasemmistopresidentti joutuu korjailemaan.
Lakeja ei ole koskaan muutettu. Ovat pysyneet samanlaisina päivästä yksi lähtien.
Noh, palkanlisä pelkästään ay-jäsenyyden takia taitaa sotia aika vahvasti perustuslain pykälien yhdenvertaisuutta vastaan joten ei mene ihan normi
Kun ammattiyhdistysliikettä on haluttu vahvistaa, on tahtotilana ollut (myös työnantajain puolelta) suurijäsenmääräiset ammattiliitot. Kynnyskysymykseksi on varmasti noussut raha. Se on selvää, ettei työnantaja halunnut moista lystiä kustantaa. On siis päädytty siihen, että jäsenmaksu on verovähennysoikeudellinen. Jäsenyyden kustannukset hyvitetään niistä veroista, jotka työntekijä on työtä tekemällä maksanut.
Täh? Ketkä ovat halunneet vahvistaa ay-liikettä? Ei ainakaan työnantajat. Yhteiskunnalle tuosta jäsenmaksuvähennyksestä tulee 200M€ kustannukset eikä mitään hyötyä.
Kuten sanottua: Ilman ketjuja työnantajia ei olisi koskaan työntekijöiden järjestäytymiselle ollut tarvetta. Ei ammattiyhdistysliikettä lämpimikseen keksitty.
Lainsäädäntö ja työsuojeluviranomaiset ovat työntekijöiden turva nykyaikana, ay-liittoja ei siihen tarvita. Joskus ehkä oli toisin.
Olimmeko sopineet jotain koeajasta tulevan työnantajan kanssa?
Ilmeisesti olitte sopineet ettei sitä ole? Hyvä sinulle.
Rahalla saa vaikka ja mitä.
Kyllä, esim. liiton jäsenyyden.
Kirjoitettiin vain perseilevistä työntekijöistä. Pitäisi vähän tarkentaa. Minä olen päässyt eroon perseilevästä työntekijästä ilman yt-neuvotteluja.
Kerro ihmeessä lisää.
Oli viittaus yhteiskuntarauhaan ja molemminpuoliseen luottamukseen. Tämä saavutetaan kun kumpikin osapuoli järjestäytyy. Mitä tulee lakkoihin, niin juuri nyt tietyt SAK:n alaiset ammattiliitot heiluttelevat tuota lakkokorttia turhan herkästi. Kunnon sanktiota pitäisi antaa paskalakoista. Lakkoase käyttöön vasta kun on ihan oikeasti syytä. Nykyään niitä todellisia syitä on aika harvakseltaan.
Samaa mieltä, laittomista lakoissa pitäisi päästä samaan tilanteeseen kuin muissa pohjoismaissa eli korvausvelvollisuus aiheutetun vahingon suhteen.
Jep, Akavassa alemmat maksut. Toki IL taitaa olla kohta pois Akavasta.
Vaikka osa ay- järjestöistä on tällä hetkellä jumittunut menneeseen ja jarruttavat tarpeellisten uudistusten tekemistä, niin itse en ainakaan ole liitosta eroamassa. Työnantajilla tulee olla vastavoima, joka takaa, että hyvinä aikoina jaettava valuu myös työntekijöille.
Hyvinä aikoina jaettava valuu työntekijöille työpaikkojen muodossa, ei siihen liittoa tarvita.
Voi olla, että hankki näin selkänojaa hallituksen päätöksille. Mutta toisaalta juuri työmarkkina-uudistukset olisivat olleet kilpailukyvyn kannalta tärkeitä, ja niitä hallitus ei juurikaan pysty itsenäisesti tekemään, ja siksi en teoriaan usko. Hallitus vain hätäili ja ajoi projektin karille ennen aikojaan. Tai sitten ajattelivat, että ehkä jo vuoden päästä ilmapiiri on otollisempi neuvotteluille?
Hallitus pystyy tekemään yllättävän paljon ilman etujärjestöjä. Kuten sanoin, Sipilä ei ole tyhmä ja taustalta löytyy Vanhasen ja Ahon kaltaiset veteraanit. Veikkaan että kuvio on suht tarkkaan mietitty.
EU:n ja Suomen nykyinen suunta eli kokonaiskysynnän leikkaaminen kysyntälamassa edustaa makrotaloudellista voodoota.
Kokonaiskysyntä eli inflaatiokorjattu palkkasumma on kasvanut Suomessa joka vuosi.
Kysyntälama on sitä kuuluisaa käsien heiluttelua jonka vuoksi yhtään ikävää päätöstä ei tarvitsisi tehdä. Suomi kärsii rakenneongelmista, jos kyseessä olisi puhdas kysyntälama niin Saksa olisi kusessa. Vaan ei ole, tämä tuhoaa tämän teoriasi suoraan.