Tiedä sitten kuinka paljon meillä on työntekijöitä jotka tekevät juuri ja juuri tarpeeksi ettei heitä voida irtisanoa. Jos tällaista massaa töissä on paljon, ymmärrän tarpeen tarkastella uudestaan irtisanomisen ehtoja.
Sinänsä ei tämä uudistus koske negatiivisessa mielessä pääasiassa kuin niitä työpaikkojen syöpiä, joista on vaikea ja/tai kallis päästä eroon.
Rekrytointi on kuitenkin niin kallista, että ei tällä uudistuksella ole mitään merkitystä keski- eikä huipputason työntekijöihin, ei edes alemman keskitason työntekijöihin.
Tarkoitus on se, että jos työntekijä käytännössä tuhoaa yrityksen työskentelyilmapiirin, pääsee hänestä eroonkin pienemmissä firmoissa, joissa ei ole varaa lähteä oikeuteen eikä osaamista irtisanomisen suhteen.
Tässä muutamia ihan hauskoja anekdootteja joita on oikeudessa käsitelty:
Työntekijä huusi ja huitaisi kollegaansa mopilla aiheuttaen punoittavan jäljen – irtisanominen oli silti perusteeton
Esimerkiksi tällaisiin tyyppeihin tämä ennen kaikkea vaikuttaisi:
"Kantaja oli käyttäytynyt epäasiallisesti huutelemalla ja kiroilemalla työtovereilleen sekä nimittelemällä heitä. Tämä käyttäytyminen oli kohdistunut erityisesti nuorempiin naistyöntekijöihin ja yksi työntekijä oli jopa irtisanoutunut kantajan käytöksen vuoksi.
Varsinkaan nuoremmat työntekijät eivät halunneet työskennellä samassa työvuorossa kantajan kanssa. Tämän epäasiallinen käytös oli kohdistunut paitsi työtovereihin myös asiakkaisiin. Jotkut asiakkaat olivat kyselleet, milloin kantaja oli vuorossa välttääkseen asioimasta hänen työvuorojensa aikaan.
Kantajan menettelyn moitittavuutta lisäsi se, että sen vaikutus työilmapiiriin oli ollut merkittävä ja kysymyksessä oli pieni työpaikka, jossa asiakaspalvelu oli tärkeää. Hovioikeus katsoi, ettei työnantajalla ollut työsopimuslaissa tarkoitettuja perusteita irtisanoa työsopimusta. (Helsingin HO 28.11.2013, Tuomio nro 3128, Dnro S 12/3178)".
Näitä persenaamoja vastaan pienellä työnantajalla ei useimmiten ole aseita.