Miksi? Ensinnäkin on minusta erittäin epäloogista nostaa listalle vain palkansaajapuolen jäsenmaksujen verovähennysoikeus, kun sama oikeus koskee myös työnantajapuolta, maatalousyrittäjiä ynnä muita. Toisekseen ammattiliiton jäsenmaksu nähdään verottajan silmissä tulon hankkimiseen kuuluvana menona, kuten vaikkapa ammattikirjallisuus tms.
Oli epäloogista nostaa vain ay-jäsenmaksut. Pitäisi tietenkin olla työmarkkinajäsenmaksut ja niiden verovähennysoikeuden poistaminen. Maksut eivät nykypäivänä ole ainakaan kokonaan verottajan tarkoittamaa tulonhankintaa. Tässäkin mielessä täysi veronvähennysoikeus on menneiden aikojen politiikkaa. Samalla toki pitäisi karsia muita jäsenmaksuperusteisia vähennyksiä, jos sellaisia on.
Minulla ei suuremmin ole halua puolustaa jäsenmaksujen verovähennysoikeutta, mutta suotavaa olisi se, että verovähennyksiä käsiteltäisiin kokonaisuutena eikä oikeistopopulismin hengessä nostettaisi esiin vain pahaa ay-liikettä.
Ehdottomasti samaa mieltä.
***
Korjaan tässä samalla virheeni alkuperäisessä tekstissä:
- Veroprosentteja alas keskimäärin viitisen prosenttia.
- Alimmissa tuloluokissa jopa enemmän (6-7 %), jos se helpottaa työllistymistä
Pitäisi olla:
- Veroprosentteja alas keskimäärin viitisen prosenttiyksikköä.
- Alimmissa tuloluokissa jopa enemmän (6-7 %yksikköä), jos se helpottaa työllistymistä
Alimmat tuloluokat ovat työllistymisen kannalta ongelma, koska työllistymismahdollisuuksia heikentää tukien menettäminen tuloloukun muodossa. Jos työtön voisi myös kokeilla yrittämistä esimerkiksi 6 kk ajan (ja toimittaa sovittavat dokumentit) ilman pelkoa peruspäivärahan menettämisestä, tilanne paranisi. Työllistymisen osalta tulisi pohtia vastaavaa keinoa, ja siihen suuntaan on tämän ja edellisenkin hallituksen aikana hieman jo kuljettu.