Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 173 773
  • 10 753

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Warrington tuon on se juuri, mitä ajoin takaa. Tuon osa-aikaisen duunin aloittamisessa on hirveä byrokratia, mikä saattaa pelottaa porukkaa aika pahasti.

Tuossa esimerkissäni se työttömyysajan ilmoituksen ajanjakso, ja palkanmaksun ajanjakson sovittaminen oli se ainoa ''byrokratia'', ja sitäkään ongelmaa tuskin suurimmalla osalla edes on. Mun tapauksessa asioin alkuun osaamattoman virkailijan kanssa, joka varmaan hänkin oppi läksynsä. Tuota lukuunottamatta, tällä hetkellä siis pätkätöitä tai osa-aikaisia töitä tekevän on lähetettävä Kelaan kuva tai liite työsopimuksesta, sekä palkkakuitista/kuiteista. Miten tuota helpommin enää Kela voisi asian järjestää, kun nuo molemmat liitteet ovat Kelan tukien maksamisen kannalta pakollisia. Nuo voi hoitaa täysin sähköisesti, eli ihmisen ei tarvi erikseen Kelan takia nostaa edes persettään penkistä. Työsopimus ja palkkakuitithan tulee luonnollisesti duunin kautta, joko kirjallisena tai sähköisenä.

Parempi puolisko työskentelee freelancerina tehden tanssia, sekä tanssin opetusta samaan aikaan. Hän haki aikoinaan soviteltu päivärahaa, ja kassaan lähti kirjekuori, mikä sisälsi pyöreästi 70 arkkia kaikenlaisia selvityksiä ja todistuksia. Hakemuksen käsittelyssä meni reilu kuukausi.

Sovitellun päivärahan ''byrokratiaan'' en ole tarkemmin perehtynyt, mutta oudolta kuulostaa jos nykyisin joutuu jotain paperiarkkeja alkaa täyttelemään, kun Kela on siirtänyt lähes kaiken toimintansa myös sähköiseen asiointiin. Tukien hakemisessa käsittelyajat ovat Kelalla monesti liian pitkiä, siitä olen samaa mieltä. Ja nyt kun toimeentulotukikin on Kelalla, niin ihminen joutuu turhan monissa tapauksissa olemaan pidemmän aikaa ns. tyhjän päällä, ennen kuin tuet saadaan juoksemaan. Siinä vaiheessa kun Kela on myöntänyt esim. peruspäivärahan ja ensimmäinen maksu on saatu pois alta, niin siitä eteenpäin ne hakemusten lähettämiset ovat paljon helpompaa, ja käsittelyajat paljon lyhyemmät.

Joskus kuukauden päästä sitten voi olla rahaa kun tilille tulee takautuva työmarkkinatuki kaiken sotimisen jälkeen ja siihen päälle parin sadan palkka tehdyistä töistä, mutta vasta silloin.
Tuo on nimenomaan yksi byrokratian ongelma että silloin kun pitkään työttömänä ollut vihdoin saa jotain töitä esim pariksi viikoksi niin hän on tuon ajan usein ilman mitään tuloja. Lisäksi menotkin usein nousevat siksi ajaksi kun tulee matkakuluja työpaikalle.

Tässä on kiistatta sitä byrokratiaa. Pahimmat ongelmat Kelan kanssa taitaa olla nimenomaan ensimmäisten hakemusten kanssa, tai jos esim. työttömyystilanne muuttaa muotoaan. Noiden muutosten yli kun selviää, niin asointi pitäisi helpottua selvästi. Kelaa tuntuu vaivaavan jatkuva resurssipula, eli ei vain ole tarpeeksi työntekijöitä käsittelemään esim. osa-aikaisten peruspäivärahahakemuksia. Kelan koneet hoitaa joko osin tai kokonaan automaattisesti esim. tavalliset peruspäivärahan hakemiset siinä vaiheessa kun ne maksut on saatu käyntiin, mutta esim. palkkakuittien tai liitteiden lukemiseen tarvitaan edelleen ihminen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kuten sanoin, lue se kirja. Menee tämä jo aika hankalaksi kun kirjan nimi ei enää kelpaa lähteeksi? Samaan aikaan kun se SYP junaili ihmisten rahaa itselleen, niin se muuan Wahlroos oli siellä varmistamassa että pankin rahat oli turvassa. Kusetti siis asiakkaitaan, seuraavaksi sitten oli veronmaksajien vuoro kun jostain syystä sai asiantuntijan roolissa vedellä vivuista, taas pankille ja veronmaksaja kiitti. Sitten tulikin koko paska alas kuin korttitalo ja hetken päästä sai Nalle lähteä, kun ei edes pankki kehdannut katsella sen touhuja. Kyllä silloin voi pitää Wahlroossia yhtenä merkittävänä tahona koko koplauksessa kun on ollut yksi suurimmista sen aiheuttajista. Sillä olisi ollut valta ja voima vetää aivan toisenlaistakin linjaa ja olla olematta yksi niistä joka sai laman aikaan.
En minä ihan vielä näillä näytöillä ole lukemassa.

Valuuttapohjaiset lainat olivat näin jälkikäteen arvioituna todella iso virhe ottajiensa kannalta. Miksi niitä otettiin ja kaupiteltiin? Koska korkotaso Euroopassa oli olematon verrattuna markka-määräisiin lainoihin. Olisi mielenkiintoinen keskustelu, mutta turhan kompleksinen miettiä syyllinen, että miksi näin oli. Mielenkiintoinen ehkä siksi, että joidenkin mielestä syynä oli säätely tai toisten mielestä säätelyn puute.

Toki SYP näitä tarjosi siinä missä kaikki muutkin pankit, mutta minä olen suhteellisen johdonmukaisesti kannattanut linjaa, että vastuu rahojen sijoittamisesta on niiden omistajilla itsellään, enkä siksi asiassa Wahlroosin henkilökohtaista vastuuta näe. Tämän takia olen suositellut aina passiiviisia sijoitusstrategioita ihmisille, jotka eivät sijoittamisesta paljoakaan ymmärrä. Sen on omaa hölmöyttä jos lähtee Mermaidehin. Toki tuolloin tilanne oli poikkeuksellinen, sillä paska iski tuulettimeen neuvostoliiton hajoamisesta seuranneet laman seurauksena. Yhdessä jo todettiinkin, että tämäkään ei kuitenkaan Walhroosin vika ollut.
Ehkä nämä ihmiset voisivat syyttää rahojen menettämisestään Paavo Väyrystä joka juuri oli väitöskirjassaan todistanut, miten Neuvostoliitto on ikuinen ja Euroopan kahtiajakautuminen ikuista.

Isossa kuvassa nämä kaksi kohtaa olivat 90-luvun kriisissä se merkittävimmät asiat, sillä siitä ne miljarditappiot syntyivät. Se että miten vastuu jaettiin oli kylmästi sanottuna enemmän kosmetiikkaa (vaikka siitä henkilökohtaisella tasolla monet hengellääkin maksoivat). Tuollainen vertailu mitä kriisin hoitaminen maksoi eri paikoissa on täysin absurdi ilman tietoa siitä, että paljonko valuuttaan sidottua lainaa maassa oli ja paljonko valuutta devaloitui. Sellaista vaihtoehtoa ei joka tapauksessa ollut, että jollain politiikalla kaikki olisi mennyt kivuttomasti. Kohtuullisen paljon paremmin homma olisi toki voitu hoitaa esim roskapankkien järjestelyjen ja henkilökohtaisten konkurssien osalta ja olisin nähnyt pankkien osakkeidenkin haltuunottamisen asialliseksi toimeksi, muttei nämäkään Nallen viaksi kaadu.

Mitä sitten tulee asiantuntijana toimimiseen, niin tässä Wahlroos on taatusti ajanut pankkinsa etua, eikä valtion etua. Vastuu päätöksistä oli valtiovallalla. Valtiovallan pitäisi ymmärtää, että mikä asiantuntijan rooli ja motivaatio on, on kyseessä sitten AY, pankki, EK tai vaikka lääkäriliitto.

Mitä Nallen "lähtemiseen" tulee, niin selvästi hän oli kannuksensa ansainnut koska sai johdettavakseen pikkuruisen invetointipankin, jonka kasvatti silleen tyhmästi vuosikymmenessä miljardiyritykseksi.
Mutta se on hienoa, että sinulla on voimakas henkilökultti ja Wahlroos on mielestäsi parasta mitä maa päällään kantaa. Minusta todella irvokas kusipää, riistäjä ja rosvo, mutta jokainen meistä tyylillään.
Minusta ne kolme miljardia euroa on hieno juttu ja monet herran lausunnot varsin tervetulleita. Hienoa on myös että hän aiheuttaa tunteita kansan syvissä riveissä ja herättelee keskustelua.
 
Viimeksi muokattu:

Byvajet

Jäsen
Tuossa esimerkissäni se työttömyysajan ilmoituksen ajanjakso, ja palkanmaksun ajanjakson sovittaminen oli se ainoa ''byrokratia'

Byrokratiaa helpottaisi, jos Kela toimisi etukäteen tiedettyjen sääntöjen mukaan ja jos Kelan toimintaan ei liittyisi minkäänlaista virkailijan harkintaa. Lisäksi valitusaikojen täytyisi olla lyhyet ja rahantulon nopeaa.

Alle on linkitetty on hyvä esimerkki siitä, miten ongelmallista toimiminen Kelan kanssa on. Ongelmallista siitä tekee se, että Kela ei tee tulkintojaan todellisen tilanteen perusteella, vaan sen lähtökohta on viedä ihmiseltä tuet, jos siihen suinkin on mahdollisuus. Vaikka ihminen ei saisi yritystoiminnastaan rahaa, niin Kelalle ihminen on silti yrittäjä. Siksi ihmisen ei kannata kokeilla yrittämistä. Jos erehtyy kokeilemaan siipiään, tipahtaa tukien ulkopuolelle.

Tästä seuraa, että ihmisen ei missään tapauksessa kannata olla aktiivinen, koska jos aktiivisuus ei johda tuloksellisuuteen, niin sen jälkeen on kusessa.

Hei, me aktivoidaan! — FindianaJones

"Ukko.fi:n taholta minulle kerrottiin, että käytäntö vaihtelee tapaus- ja paikkakuntakohtaisesti. Sain kuulla, että alueemme kuului siihen, josta tulee paljon bumerangeja.

Kun vaimoni ajatus oli aktivoida itseään, tienata hieman taskurahaa sekä kokeilla siipiään, josko hän tulevaisuudessa voisi tulla toimeen omillaan, niin kokeilu johtikin mielettömään byrokratiarumbaan ja siihen, että käytännössä katsoen koko vuosi meni pilalle.

Myöhemmin ohjeistusta sovitellusta päivärahasta tiukennettiin entisestään. Sen jälkeen monikaan freelancer ei enää uskaltanut tehdä keikkoja muuta kuin pimeästi."

Ja tässä vielä jatkoa Kelan TULKITSEMISkäytäntöihin. Jos käytännöt olisivat etukäteen selvillä, niin tilanne olisi reilu tai ainakin reilumpi, mutta mitä helvetin järkeä on nykytilanteessa, jossa aktiivinen työtön ei etukäteen tiedä, kuinka Kela häneen suhtautuu tai kuinka kauan tukien saapumisessa kestää?

Nykytilanteessa työttömälle jokainen aktiivinen toimi tuntuu helposti riskiltä. Kun ei voi ennalta tietää, mitä saa tehdä ja mitä ei ja on varauduttava siihen, että Kela tulkitsee kaiken työtöntä vastaan tosiasiallisesta tilanteesta riippumatta, niin miten se auttaa ihmistä?

Kirjailijan elämää: Varo, työtön kirjailija

"“Jos tekee julkaisumielessä luovan alan työtä, silloin voidaan katsoa, että työllistyy omassa työssään”, sanoi Hämeen TE-toimiston Martti Mustonen YLE:lle. Hän ei ollut halukas kommentoimaan Ignatiuksen tilannetta enempää, sillä TE-toimistot arvioivat aina jokaisen hakijan tilanteen erikseen."
 
Viimeksi muokattu:

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Byrokratiaa helpottaisi, jos Kela toimisi etukäteen tiedettyjen sääntöjen mukaan ja jos Kelan toimintaan ei liittyisi minkäänlaista virkailijan harkintaa.

Pääosin varmaan toimiikin. Tämä mainitsemasi esimerkki yrittäjyydestä, vaatii varmasti enemmän tapauskohtaista harkintaa, kuin monissa muissa tapauksissa. Eihän tuollaiset tarinat naurata, mutta näitä kauhutarinoitahan löytyy aina, ja puhutaanpa sitten Kelasta, kauppaketjusta, tai vaikkapa teleoperaattorista. En lähtisi kuitenkaan yksittäisten keissien perusteella naulaamaan liian isoja linjoja. Juuri missään ei kerrota niistä toimineista keisseistä, joita uskon kuitenkin olevan selvästi suurin osa. Siinä että lasketaanko henkilö päätoimiseksi yrittäjäksi, voi tapauksista riippuen olla enemmänkin tulkinnallisia asioita, mutta esim. osa-aikaisena työntekijän tapauksissa, se tulkintavara on aika olematon. Kelaa kiinnostaa tukien suhteen osa-aikaisten työntekijöiden osalta lähinnä se, kuinka paljon he tienaavat. Jos summa ei ole yli sitä 300 euroa, niin jokaisen pitäisi saada se omakohtainen maksimituki, ja jos 300 euroa ylittyy, niin sen jälkeenkin käytetään laskuria joka määrää sen tuen summan. Ne keissit joissa laskuri ei määrää sitä tuen summaa vaan virkailija, taitaa olla todella harvassa.

Vaikka ihminen ei saisi yritystoiminnastaan rahaa, niin Kelalle ihminen on silti yrittäjä. Siksi ihmisen ei kannata kokeilla yrittämistä. Jos erehtyy kokeilemaan siipiään, tipahtaa tukien ulkopuolelle.

Epäilyttää kyllä aika vahvasti, että tämä olisi Kelan yleinen linja. Ei Kela näissäkään voi antaa täyttä tulkintavaltaa virkailijalle, vaan jonkinlaiset toimintamallit näissäkin pakostakin on, joiden sisällä virkailijatkin pääosin toimii. Once again, ei kannata naulata yksittäisten esimerkkien perusteella mitään isoa linjaa. Jos tämä on todella Kelan linja kaikissa tai edes lähes kaikissa tapauksissa, niin ihmeen vähän tästä asiasta on ollut missään porua.

Tästä seuraa, että ihmisen ei missään tapauksessa kannata olla aktiivinen, koska jos aktiivisuus ei johda tuloksellisuuteen, niin sen jälkeen on kusessa.

Yrittäjyydessä on aina isommat riskit, varsinkin jos sitä starttirahaa ei myönnetä, mutta kyllä ihmisten kannattaa edelleen olla aktiivisia. Suosittelen työttömiä vakavasti harkitsemaan ihan vähäistäkin määrää osa-aikaista työtä, jos sellaista on vain tarjolla. Suomessa on osa-aikaisille työntekijöille se porkkana, ettei tukia viedä automaattisesti pois, vaan sen 300€ saa tienata, ilman että Kela vie euroakaan tuista pois, eikä suoraan sen yli 300 euron mentäessäkään, ne tuet lähde 100%. 100-200e:kin työllä tienattua rahaa niihin tukien päälle, on arvokas lisä köyhälle, sen kokemuksesta tiedän. Ja työttömänä ollessa monilla ihmisillä on ns. jatkuva morkkis siitä työttömänä olemisesta, sekä vuorokausi rytmit ihan perseellään, kun ei ole vähäisintäkään säännöllistävää tekijää. Pienestäkin työmäärästä voi jo tuntea jonkinlaista onnistumisen tunnetta, ja monissa firmoissa kun alottaa nöyrästi sieltä alhaalta, niin hyvin työskennellessä on mahdollisuus päästä jatkossa isompiin tunteihin, ja mahdollisesti isompiin tehtäviin.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
@Warrington , nuo paperit lähtivät Erton kassaan, ei kelaan. Sinne piti toimittaa muistaakseni ABT vuodelta kaikki palkkakuitit, työtodistukset, sopimukset yms. Ison läjän tuosta muodosti se, että oli useampi työnantaja samaan aikaan. Ja jokaisella lukukaudella oli oma sopparinsa (eli oli käytännössä työttömänä kesällä kolme kuukautta, ja joulun aikaan pari viikkoa. Toki, nykyään on helpompaa, kun saman voi tehdä sähköisenä, mutta on noiden haalimisessa jo oma hommansa. Varsinkin, jos joistain paikoista on nihkeesti saatavilla vaikka työ/palkkatodistuksia. Tuon alkurumban kun sai tehtyä, niin silloin ei toki ole enää mitään ongelmia, homma rullaa hienosti.

Tänä keväänä päätöstä tosin odotteli sen 9 viikkoa. Että on se aika pitkä, kun rahaa ei tule mistään. Asumistuen käyttäytymisestä tuossa yhtälössä ei ole mitään käryä, koska ei olla sitä saatu oikeastaan koskaan.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
@Byvajet & @Warrington ainakin freelancereita on koitettu ajaa yrittäjiksi, vaikka tiedossa on yleisesti, että tulo saattaa olla hyvinkin epäsäännöllistä. Muutamalla rouvan kollegalla käynyt kylmät, kun opetusten loputtua keväällä, sitä rahaa ei saakaan mistään, kun lasketaan yrittäjäksi. Tuossa on selkeästi vähintäänkin kouluttamiseen tarvetta, että mitä tuo yrittäjyys oikeasti tuo tullessaan...
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Voi voi. Ollaan taas tasolla, ei työttömältä voida vaatia kun Nalle tienaa niin paljon ja on vielä röyhkeäkin. Ei kiusata pientä, kun yhdellä karvaviiveksellä menee kivasti. Seuraavaksi KiKy ja Sipilä.
 
Viimeksi muokattu:

Undrafted

Jäsen
Luuletko että ulkomaalaiset yritykset toimivat hyväntekeväisyysperiaatteella vai mikä olisi syy miksi he suosivat ulkomaalaisia työntekijöitä jos paikallisiakin olisi tarjolla?
Maksetaanko tuontityövoimalle saman verran? Pyytääkö paikallinen työvoima ammattitaidon mukaista liksaa ja tuontityövoimalle kelpaa aloittelijapalkka?

Toisekseen eri maissa erilainen palkkataso sekä elämisen kustannukset. Ulkomaalaisia marjanpoimijoita, kun on haastateltu niin toteavat tekevänsä 2-3 kuukaudessa saman kuin kotimaassa vuodessa. Sitten ihmetellään kun ei suomalaisia kiinnosta marjanpoiminta. Varmaan kiinnostaisi, jos palkka olisi samassa suhteessa eli saisit noin 30 k€ 2-3 kuukauden työstä. Ei taida ihan tuossa olla marjanpoimijan ansiot?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Maksetaanko tuontityövoimalle saman verran? Pyytääkö paikallinen työvoima ammattitaidon mukaista liksaa ja tuontityövoimalle kelpaa aloittelijapalkka?
Se että pyytääkö paikalliset "ammattitaidon mukaista" liksaa on täysin subjektiivinen ja irrevantti kysymys. Oikea kysymys on että pyytävätkö he sellaista liksaa, jolle he työllistyvät eli ns markkinahintaista liksaa. Valtiovallan tehtävä on huolehtia, että tuontityövoiman palkkaustaso on lain vaatimuksien mukainen.
Ulkomaalaisia marjanpoimijoita, kun on haastateltu niin toteavat tekevänsä 2-3 kuukaudessa saman kuin kotimaassa vuodessa. Sitten ihmetellään kun ei suomalaisia kiinnosta marjanpoiminta. Varmaan kiinnostaisi, jos palkka olisi samassa suhteessa eli saisit noin 30 k€ 2-3 kuukauden työstä. Ei taida ihan tuossa olla marjanpoimijan ansiot?
Tässäpä vuoden hienointa logiikkaa. Miten se liittyy suomalaisten kiinnostukseen, että mitä Thaimaassa eläminen maksaa? Jos tänne tulee Etelä-Afrikasta (jossa BKT $7K vuodessa per capita) johtaja johonkin yritykseen ja ansaitsee täällä kahdeksan tonnia kuussa, joka vastaa paikallisilla parin vuoden palkkaa niin voitaisiinko tästä tehdä joku hämärä päätelmä, että suomalaisten johtajien pitäisi saada 60K€ kuussa, jotta se olisi samassa suhteessa etelä-afrikkalaisiin ja siten kiinnostaisi?

Jos ja kun marjanpoiminnassa on mahdollisuus jopa reilun satkun verottomiin päiväpalkkoihin eli helposti pariin tonniin kuussa, niin homma on vähintään kohtuullisesti palkattua. Toki marjasadon runsauteen liittyy oma riskinsä, mutta sen vakavuus on varsin hallittavissa oleva, kun kotimaassa poimintaan ei liity mitään investointitarvetta. Tämä on siis vain perustelu miksi toiminta kannattaa hoitaa kotimaisin voimin eikä lennättää tänne kalliilla poimijoita toiselta puolelta maapalloa.
 

Undrafted

Jäsen
Jos ja kun marjanpoiminnassa on mahdollisuus jopa reilun satkun verottomiin päiväpalkkoihin eli helposti pariin tonniin kuussa, niin homma on vähintään kohtuullisesti palkattua.
Sen mitä vaadittavista määristä kuullut ja itse marjanpoimintaa kokeillut, niin en sanoisi ansioiden olevan helppoja, Itse kuvaisim työtä raskaaksi ja vittumaiseksi eikä ansiolla Suomessa elä, kun taas tuontityövoima tekee lyhyessä ajassa tilin minkä vievät mennessään kotimaahansa. Siellä he elävät ansiollaan vuoden. Kun ulkomailta saadaan halukasta työvoimaa tekemäön työ halvemmalla, niin miksi maksaa kotimaisille enemmän? Kotimaiset eivät taas tule toimeen ulkomaisille maksetulla palkalla tai saavat sosiaalietuuksia ettei kannata alipalkattuna työskennellä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kansan Tahto

Tuolla julkaistu alunperin @BlackWolf jakama blogiteksti. Itse suhtautuisin lievällä varauksella tuolta peräisin oleviin teksteihin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kansan Tahto

Tuolla julkaistu alunperin @BlackWolf jakama blogiteksti. Itse suhtautuisin lievällä varauksella tuolta peräisin oleviin teksteihin.
Mistähän blogitekstistä puhut? Minä olen puhunut kirjasta minkä olen lukenut. Oletan että siinä blogissa on siteerattu niitä sen sisältämiä tesktejä, sen enempää en mihinkään yksittäisiin blogiteksteihin, mitä revitään asiayhteyksien ulkopuolelle, ota kantaa. Mielläni minä kuulisin niistä sen kirjan sisältämistä virheistä, tai sen blogin. Enkä siitä missä jokin asia on julkaistu.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Vekkulien uusin idea on et jos työtön ei hae kerran viikossa duunia niin palkinnoksi voi saada 60 päivää karenssia ?

Saakohan samaa työtä hakea joka viikko vai vaan joka 3s viikko ?

Ja jos jokainen työtön hakee joka viikko töitä ilman että niihin vastattaisiin ( oletan et kaikkiin hakemuksiin ei ehditä reagoimaan ) niin eikö se ole ihan järjestelmän kuormittamista.
Tosin kyllähän se levyseppähitsari voi hyvin hakea vaikka kätilön hommia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vekkulien uusin idea on et jos työtön ei hae kerran viikossa duunia niin palkinnoksi voi saada 60 päivää karenssia ?

Saakohan samaa työtä hakea joka viikko vai vaan joka 3s viikko ?

Ja jos jokainen työtön hakee joka viikko töitä ilman että niihin vastattaisiin ( oletan et kaikkiin hakemuksiin ei ehditä reagoimaan ) niin eikö se ole ihan järjestelmän kuormittamista.
Tosin kyllähän se levyseppähitsari voi hyvin hakea vaikka kätilön hommia.

Eiköhän tuommoinen malli saa yritykset kokonaan pois työmarkkinoilta, ei olisi enää julkisia hakuja, vähentäisi vain jo nykyistä vähäistä määrää avoina olevia työpaikkoja. Pitäisi juuri päinvastoin olla ja yrittää olla ihmisiä lähettämässä hakemuksia jos ei täysin ole omaa roolia vastavaa työtä tarjolla. Tulisi todennäköisesti enemmän vapaita virkoja markkinoille.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Yksi juttu mikä mulla on pistänyt silmään noissa työttömyyskeskusteluissa on se että kun jengi vetoaa tuohon että miten x määrä ihmisiä voi työllistyä jos MOLin sivuilla on vain y määrä työpaikkoja auki. Eli miten esimerkiksi 300 000 työtöntä voi saada duunia jos MOLin sivuilla ilmoitetaan vain 30 000 avointa työpaikkaa.

Minä olen luullut että se on ihan tunnettu tosiasia että suurta osaa auki olevista työpaikoista ei koskaan ilmoiteta MOLin sivuilla. Eli todellisuudessa Suomessa on auki paljon enemmän työpaikkoja kuin se mitä MOLin kokonaisilmoitusmäärässä lukee.

Ei sillä, ei huvittaisi itseäkään pätkääkään lähteä sitä "jäävuorta vedenpinnan alla" ronkkimaan. Tälläisella nimellä niitä piilotyöpaikkoja kutsuttiin, kun itsekin joskus olen ottanut osaan tuommoiselle työkkärin järjestämälle kurssille. Mä koin että siitä oli jopa hyötyä.

No joka tapauksessa: Sikäli tunnen myötätuntoa työttömiä kohtaan, kun varmaan aika harva vätykseksi huutelija oikeasti itse omaa omakohtaista kokemusta tuosta työttömän arjesta ja siihen johtaneista syistä. Neuvojia riittää senkin edestä ja jos on itse syntynyt (joo tiedän, maalaan nyt todella mustavalkoisella pensselillä) parempiin lähtökohtiin, niin voisi minusta pitää ihan vain turpansa kiinni. Mustavalkoisesti värittävät myös osa näistä "suurien ikäluokkien" edustajista jotka se työnsankaruuden orjantappura päässä tuomitsee sitä, miten kyllä 60-luvulla kelpasi mikä tahansa työ.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yksi juttu mikä mulla on pistänyt silmään noissa työttömyyskeskusteluissa on se että kun jengi vetoaa tuohon että miten x määrä ihmisiä voi työllistyä jos MOLin sivuilla on vain y määrä työpaikkoja auki. Eli miten esimerkiksi 300 000 työtöntä voi saada duunia jos MOLin sivuilla ilmoitetaan vain 30 000 avointa työpaikkaa.

Minä olen luullut että se on ihan tunnettu tosiasia että suurta osaa auki olevista työpaikoista ei koskaan ilmoiteta MOLin sivuilla. Eli todellisuudessa Suomessa on auki paljon enemmän työpaikkoja kuin se mitä MOLin kokonaisilmoitusmäärässä lukee.
Tämä on totta. Koko konsepti "avoin työpaikka" on hyvä epämääräinen. Minulla olisi mahdollisuus palkata ehkä 2-3 työntekijää, jos löytäisin henkilöitä joilla olisi sopivaa osaamista. On näistä välillä ilmoiteltukin, mutta ei ne esim tällä hetkellä taida olla missään muualla kuin minun päässäni. Kuitenkaan MOLin sivulle näiden laittaminen ei ole käynyt mielessäkään. Sosiaalinen media ja firman sivut ovat ne toimivimmiksi todetut kanavat ja henkilökohtaiset suhteet.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Aktiivimallin vastustaminen menee varmasti jossain määrin ylitse hilseenkin, enkä jaksa uskoa, että kukaan nurkassa hihittää "hähää, saatiinpa taas köyhiä kuritettua". Perimmäiset ajatukset ovat varmaan hyviä, mutta toimintatapa kummastuttaa.

Missä vaiheessa köyhyydestä/työttömyydestä tuli jos ei rikos, hieman lainsuojatonta kuitenkin? Heitot siitä, että täytyy olla valmis muuttamaan, ovat myös aika omituisia. Totta kai on jossain määrin oltava valmis muuttamaan työn perässä, muutenhan pääkaupunkiseutukaan ei olisi nykyisen kaltainen. Silti on kohtuutonta vaatia, että jos olet epäonnistunut tai jopa itsestäsi riippumatta (esim. laman vuoksi) ajautunut vaikeuksiin, sinusta tulee ajopuu, joka joutuu kieli vyön alla hyvittämään vaikeuksiaan yhteiskunnalle.

Tarvittaessa on laitettava talo ja lapset pakettiin ja lähdettävä muualle, ei voi mitään. Kovia päätöksiä, mutta pakko tehdä. Kuulostaa vähän vastuunkannon kulta-ajoilta... Muuten loppukin työllisyys karkaa Suomesta.

Tukien hyödyntäminen on väärin, mutta toisaalta moraalisesti väärin on myös Arkadianmäen tukirahajärjestelmä jo valmiiksi hyvinvoivillekin. Hassua, ettei leikkuri iske ikinä sinne. Kumma juttu, mutta varmaan sattumaa.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minua hieman vierastaa tämä aktivointi vain aktivoinnin takia. Iso osa pirkäaikaistyöttömistä ja yhteiskunnan vapaamatkustajista ei vaan aktivoidu vaikka tekisi kuinka paljon kiusaa ja kuluttaisi resursseja. Nämä aktivointi ja koulutustoimempiteet tulisi kohdistaa niille joilla on oikeaa motivaatiota jatkaa tai päästä takaisin työelämään.

Ehdotan että sellainen työtön, joka ei halua aktivoitua, voisi vain ilmoittaa työkkärille ettei kiinnosta. Tällöin työkkäri lopettaisi resurssiensa tuhlaamisen tähän yksilöön. Tuet tippuisi näin minimiin ja kunta saisi maksaa ja päättää asumisen kokonaisuudessaan. Tukea tulisi olla niin että sillä saa leipää pöytään muttei juuri enempää. Byrokratia rajattaisiin pelkästään väärinkäytösten ehkäisemiseen.

En usko että ylläoleva malli ajaisi isoa osaa työttömiä passiivisiksi, mutta saataisin pois systeemiä kuormittamasta ne jotka sitä luultavasti eniten kuormittaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Voisi se perustulo olla tosissaan hyvä juttu. Sen voisi nostaa silloin juuri nuo Remy Martinin mainitsemat tapaukset jotka kyllä keksii tavat kiertää tämäkin aktivointimalli, sekä se suuri joukko ihmisiä jotka eivät voi työllistyä. TE-toimiston kortistoista pois pyörimästä nämä tuhannet ihmiset, hurjasti turhaa paperityötä pois ja keskittyminen niihin, joille oikeasti hommat maistuisi.
 

sinikettu

Jäsen
Ehdotan että sellainen työtön, joka ei halua aktivoitua, voisi vain ilmoittaa työkkärille ettei kiinnosta. Tällöin työkkäri lopettaisi resurssiensa tuhlaamisen tähän yksilöön. Tuet tippuisi näin minimiin ja kunta saisi maksaa ja päättää asumisen kokonaisuudessaan. Tukea tulisi olla niin että sillä saa leipää pöytään muttei juuri enempää. Byrokratia rajattaisiin pelkästään väärinkäytösten ehkäisemiseen.
Jos tuet vähenisivät, niin ei kai pitkäaikaistyöttömällä olisi mitään motivaatiota paljastaa, ettei työnteko kiinnosta vittuakaan. Jos tuki pysyisi samana "työnteko ei kiinnosta vittuakaan" ilmoituksen jälkeen, niin en tiedä, eroaako se merkittävästi nykyisestä tilanteesta.

Perustulo lienee ainoa oikea vaihtoehto näiden juttujen ratkaisemiseen. Tällaiset aktivointimalllit ovat vain ja ainoastaan typerää viivyttelyä käytännössä ainoalle pitkässä juoksussa toimivalle vaihtoehdolle.

Parhaimmat työnhakijat saavat töitä ilman mitään apuja valtiolta. Suuri osa keskinkertaisistakin saa. Heikoimmista ja haluttomista suuri osa ei saa, vaikka haluaisikin.

Olen sinänsä samaam mieltä, että haluttomat ja heikosti työllistyvät, mutta työtä haluavat, pitäisi saada seulottua tehokkaasti toisistaan. Sen lisäksi tosiaan pitäisi löytää tehokkaita keinoja työllistää nämä heikosti työllistyvät ihmiset, mikä ei liene kovinkaan helppoa.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos tuet vähenisivät, niin ei kai pitkäaikaistyöttömällä olisi mitään motivaatiota paljastaa, ettei työnteko kiinnosta vittuakaan. Jos tuki pysyisi samana "työnteko ei kiinnosta vittuakaan" ilmoituksen jälkeen, niin en tiedä, eroaako se merkittävästi nykyisestä tilanteesta.

Jäi kirjoittamatta ensimmäiseen viestiini että näin voitaisiin hyvällä omalla tunnolla antaa aktivoitaville hieman enemmän painetta. Kaikki turhien hakemusten lähettely ja CV-kurssit eivät tosin ole oikea tapa. Lähinnä vaatisin työttömiltä työnhakijoilta työn vastaanottamista vaikkei se olisi kannustinloukun takia kannattavaakaan, itsensä kehittämistä ja valmiutta työskennellä vieraalla paikkakunnalla (esim keikkatyötä).
 

sinikettu

Jäsen
Jäi kirjoittamatta ensimmäiseen viestiini että näin voitaisiin hyvällä omalla tunnolla antaa aktivoitaville hieman enemmän painetta. Kaikki turhien hakemusten lähettely ja CV-kurssit eivät tosin ole oikea tapa. Lähinnä vaatisin työttömiltä työnhakijoilta työn vastaanottamista vaikkei se olisi kannustinloukun takia kannattavaakaan, itsensä kehittämistä ja valmiutta työskennellä vieraalla paikkakunnalla (esim keikkatyötä).
Toisaalta, jos nämä ihmiset laitettaisiin kahteen ryhmään, painostettaviin ja ei-painostettaviin oman ilmoituksensa mukaisesti, ja molemmat saisivat samat tuet, niin suurin osa painostettavista (työtä haluavista) varmastikin siirtyisi vapaaehtoisesti ei-painostettavien (haluttomien) joukkoon ihan käytännöllisistä syistä. Ulkopuolinen pakotus tai painostus kun näyttää universaalisti saavan ihmisellä heräämään tietynlaisen kapinamielen. Ihan hyvin sieltä ei-painostettuujen joukosta voi hakea töitä samalla menestyksellä.
 

Tuamas

Jäsen
Kannustinloukkujen purkaminen olisi se ihan ensimmäinen askel, tukijärjestelmä tulee rakentaa sellaiseksi, että kaiken työn vastaanottaminen on yksilön kannalta kannattavaa, esimerkiksi perustilimallin kautta.

Nyt tukijärjestelmän kirjavuuden takia efektiivinen veroaste tukien leikkausten takia on pienituloisilla tietyissä kohdissa siellä sadan pinnan tienoilla.

Lisäksi nykyjärjestelmän turha keskituloisten tukeminen tulisi lopettaa tai sitä tulosi merkittävästi vähentää. Esimerkiksi Tanskan tyyliin, että ansiosidonnainen on korkeampi, mutta selvästi lyhytkestoisempi ja/tai sen universaalius. Nyt järjestelmän maksavat kaikki ja 5% rahoituksesta tuovat kassat toimivat portinvartijoina.

Samoin työmarkkinoiden joustavuuden lisäämiseksi yrittäjyyden kokeilemista olisi helpotettava entisestään sekä luovuttava erillisistä eläkejärjestelmistä. Samaan kassaan kaikki eläkkeiden saajat ja puretaan Myel, Tyel ja Yel erillisinä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös