Sinänsä itsekin meinasin saman asian avata tähän, hallitus on todennut avauksiensa heikkouden ja vetänyt ne pois useasti jo ennen viemistä käsittelyyn.
Esimerkkeinä vaikka vene-ja moottoripyörävero, humamujen toimeentulotuen leikkaus, Bernerin liikennekaaren uudistus, hoitajien minimimitoitus...
Liikennekaari on kylläkin edelleen eduskunnan käsiteltävänä, eli sitä esitystä ei ole vedetty pois.
En oikein ymmärrä tätä kauhistelua perumisista. Asia on juuri kuten DAF sanoi, eli moni avauksista on heitetty roskakoriin jo kauan ennen kuin niistä on tullut hallituksen esitys tai niitä on käsitelty valtioneuvoston yleisistunnossa. Mitä sitten? Pitäisikö asiat runnoa läpi, jos valmistelun aikana havaitaan, ettei esitys ole järkevä? Vai eikö avauksista saisi kertoa ennen eduskunta/valtioneuvostokäsittelyä?
Medialla tuntuu olevan erityisen suuria vaikeuksia hahmottaa valmistelun vaiheita. Joku säädöshankepäätöskin tunnutaan uutisoivan siinä muodossa, että hallitus on päättänyt jotain.
Sitä tosin hiukan itsekin kritisoin, että moni avaus on tuntunut kaatuvan poliittiseen mahdottomuuteen, ei niinkään esitysten huonouteen. Poliitikkojen pitäisi kyetä tunnistamaan muiden kipupisteet paremmin ja ennen kaikkea haistelemaan vastaanotto julkisuudessa, jos negatiivinen palaute pelottaa.