Onko porukka tosissaan näin tahvoa kun tuo uutinen oli saanut facebookissa ihan älyttömän paskavyöryn kun iltalehti oli otsikoinut sen niin että siitä saattoi ymmärtää jotta tuo tuki otetaan kokonaan pois kaikilta. Hyvin harva oli ilmeisesti lukenut sitä juttua tai sitten eivät ainakaan ymmärtäneet sen sisältöä.
Ymmärrätköhän itsekään tuon tämän päiväisen päätöksen varsinaista sisältöä, tai sitä miksi niin monet ovat tästä päätöksestä tuohtuneet?
Onhan se tosiaan helposti muutettavissa kepeään muotoon, kuten itse teit, että
hei, suurin osa saa saman verran tai enemmän kuin aiemminkin. Mutta kun opiskelijoiden tukia siirretään tarveharkintaisiksi, siinä on olemassa olevia isoja ongelmia. Tukea saavat jo ennestään ne, jotka sitä eniten tarvitsevat, eli matalapalkka-aloilla työskentelevät ja vähäisempään varallisuusluokkaan kuuluvat. Pariskunnissa, joissa toinen työskentelee ja toinen opiskelee tämä vaikuttaa siten, että heillä jatkossa vähemmän rahaa käytössään tai vaihtoehtoisesti niin, että opiskelevan täytyy työskennellä enemmän. Se pidentää opiskeluaikoja.
Erityisen pahaan tilanteeseen joutuvat lapsiperheet, joissa toinen tai molemmat vanhemmat opiskelevat. Heidän opiskelumahdollisuuksiinsa tämä päätös vaikuttaa oleellisesti siten, että opiskelun ohella on pakko tehdä enemmän töitä ja jättäytyä pois tukien piiristä entistä useammin. Tämä paitsi pidentää opiskeluaikoja, myös vaikuttaa lapsen kasvatusmahdollisuuksiin.
Tulevaisuudessa tämän päätöksen vaikutukset ovat kaikkein uhkaavimpia: voi aivan hyvin (jopa todennäköisesti) käydä niin, että alempien tuloluokkien kansalaisten opiskeluinto pienenee kun mahdollisuudet pärjätä opiskeluaikana taloudellisesti koetaan huonoina. Tuskin tarvitsee erikseen mainita kuinka turmiollista tällainen kehitys on.
Mulla on mennyt melkein koko päivän tämän asian tiimoilla. Olen ottanut selvää ja jakanut eri asiantuntijatahoille vaikka kuinka paljon materiaalia liittyen tämän päivän päätöksiin. Yhtäältä ongelma on se, että Suomessa on tällä hetkellä maan selvästi koulutus- ja sivistysvihamielisin hallitus, jonka ministerit, erityisesti pääministeri Sipilä ja opetusministeri Grahn-Laasonen toimivat täysin vastoin Suomen etuja vastoin parempaa tietoa (ja omia lupauksiaan!!!). Toisaalta ongelma piilee valtiovarainministeriössä, jonka ylempi virkamiehistö toimii varsin oikeistolaisin ja ennen kaikkea vanhentunein periaattein. Jälkimmäinen on merkittävästi vakavampi ongelma siksi, että valtiovarainministeriön lyhytnäköisyys ajaa Suomea Yhdysvaltojen tielle, jossa opiskeluajan rahoituksen lainapainotteisuus on livennyt jo mahdottoman suureksi.
Olen toistanut yhdessä lukemattomien muiden koulutusasiantuntijoiden kanssa jo vaikka kuinka kauan, että Suomella ei ole varaa tinkiä kaikkien mahdollisuudesta opiskella laajasti ja laadukkaasti. Todellisuudessa Suomi on yhteiskunta, jolla ei ole muuta kuin osaamista; ei ole pääomia eikä ole laajoja sisämarkkinoita. Erinomaisella koulutuksella ylläpidetään toimivaa yhteiskuntaa ja mahdollistetaan vaurautta. Jostain syystä Sipilän hallituksen näennäissäästölinja osuu kuitenkin leikkauksineen juurikin toimivan yhteiskunnan ja koulutuksen kivijalkoihin.