Mainos

Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 175 721
  • 10 753

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Politiikkaradiossa mukana perusuomalaisten työmies Matti Putkonen. Putkosen mukaan Perusporvarihallitus aikoo antaa ammattiliitoille kanneoikeuden ja parantaa työntekijöiden edustusta yhtiöiden hallinnossa. Tämä asia on kuulemma valmistelussa ja tulee eduskuntaan nyt laadittavassa kilapailukykylakipaketissa... Mielenkiintoista..
 

Fordél

Jäsen
En yleensä jaksa kitistä näistä leikkauksista, mutta aamulla kun radiota kuunnellessa ko. aiheesta kuulin, niin oletin sen olevan huono vitsi eli:

Vanhat vaikeavammaiset säästöleikkuriin – hallitus karsimassa yli 75-vuotiaiden tukia

Jep, tällä jengillä menee toki nyt jo aivan liian hyvin, että siinä mielessä leikkaukset osuvat oikeaan ihmisryhmään. Ja hei, jos Kepu-ministeri sanoo, että

Olin juuri tulossa kirjoittamaan tästä asiasta, mutta oli ilo huomata, että veli cotton oli kerinnyt jo nostamaan asian esille.

Ymmärrän oikein hyvin, että koviakin säästöjä pitää tehdä ja olen itse hyväosaisena valmis ottamaan reilustikin osaa "talkoisiin". Tässä menee kuitenkin mun hyväksynnän raja. Ei nyt jumalauta ruveta hakemaan säästöjä vaikeavammaisista, kun he joutuvat jo nyt taistelemaan lakisääteisistä palveluista.

Pahaksi nämä säästöaikeet tekee se, että nämä henkilöt eivät itse juurikaan saa ääntään kuuluviin ja massoja liikkeelle asiansa puolesta. Tuskin siis nähdään samanlaisia mielenosoituksia, kuin on nähty vaikka pakkolakien kohdalla tai koulutuksiin liittyvien säästöjen kohdalla. Nyt kuitenkin puhutaan siitä, että miten ihminen konkreettisesti selviytyy arjesta, kuten pääseekö kotoaan mihinkään. Nyt ei puhuta esim. siitä, saako joku 30 % vähemmän lomarahoja. Ollaan ihan elämisen peruskysymyksissä. Aivan käsittämätöntä, jos näistä kehdataan lähteä hakemaan säästöjä. Vaikka meneekin päin helvettiä, hyvinvointiyhteiskunnassa pitää kuitenkin pitää huolta kaikkein heikommassa asemassa olevista. Jopa kokoomuskin puhuu aina kuinka turvaverkko on oltava olemassa. No näyttäkää nyt, että siitä turvaverkosta huolehditaan.

Tällä kertaa toivon syvästi, että hallituksen säästöhanke ei toteudu.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tällä kertaa toivon syvästi, että hallituksen säästöhanke ei toteudu.

Tämä on nyt ihan tuttu dynamiikka monestakin länsimaasta: vanhukset, vammaiset ja mielenterveyspotilaat ovat erittäin käteviä kohteita säästöille: eipä kauheasti nouse barrikadit kaduille. Mitä nyt olen lukenut näistä esityksistä ja kuntien valvonnan karsimisista ("byrokratian vähentämisen" hurskaassa nimessä) niin ei oikein edes viitsi ajatella maaseudun autististen ja vammaisten lasten tilannetta muutaman vuoden päästä - oma kuopukseni varmaan vielä pärjää, kun on Helsingissä, mutta ihan selvähän on tämä ajan suunta.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät

Kyllä oli kovat odotukset tälle hallitukselle, mutta tuohan näyttää olevan huonompi kuin edellinen vastaava! Eikö ne oikeasti tsekkaa noita juttujaan ennenkuin alkavat niitä tuoda esille, että voidaanko me tää homma ylipäätänsä tehdä? Luulisi, että ne nämä kaikki ideat tarkistuttaa jollakin instanssilla ja varmistaa, että esitetty juttu on edes teoriassa mahdollista, mutta näköjään vedetään riskillä.

Suuren suomalaisen toisinajattelijan sanoja mukaillen, VMP saatana!
 

Wolves

Jäsen
Luulisi, että ne nämä kaikki ideat tarkistuttaa jollakin instanssilla ja varmistaa, että esitetty juttu on edes teoriassa mahdollista, mutta näköjään vedetään riskillä.

KKP-hallituksen toiminta muistuttaa erehdyttävästi jenkkien republikaanipuoleen toimintaa. Niistetään niiltä, joilla ei ole mitään ja rikkaille annetaan lisää massia kouraan (Tämä kärjistetysti). Ja kaikki tämä asenteella "Kerätään mahdollisimman nopeasti massit kaikilta ja piestään demokraattisen valtion perustuksiakin paskaksi matkalla".

Nyt tuo @cottonmouth'in linkkaama juttu viittaa siihen, että vanhuksien terveydenhuolto ajetaan vähintään Romanian tasolle.
 

Fordél

Jäsen
Tämä on nyt ihan tuttu dynamiikka monestakin länsimaasta: vanhukset, vammaiset ja mielenterveyspotilaat ovat erittäin käteviä kohteita säästöille: eipä kauheasti nouse barrikadit kaduille. Mitä nyt olen lukenut näistä esityksistä ja kuntien valvonnan karsimisista ("byrokratian vähentämisen" hurskaassa nimessä) niin ei oikein edes viitsi ajatella maaseudun autististen ja vammaisten lasten tilannetta muutaman vuoden päästä - oma kuopukseni varmaan vielä pärjää, kun on Helsingissä, mutta ihan selvähän on tämä ajan suunta.

En sanoisi, että kyse on ajan suunnasta. Monessa kohdin on menty kuitenkin vammaisten kohdalla eteenpäin. Näköpiirissä esim on, että YK:n vammaisten oikeuksien yleissopimus saadaan vihdoinkin ratifioitua. Muutenkin vaatimukset yhdenvertaisuudesta on koko ajan voimistumassa ja se kyllä näkyy myös käytännössä. Siitä olen kuitenkin samaa mieltä, että huolissaan kannattaa olla maaseudun pienistä kunnista. Siellä vammaisten palvelut on taatusti ihan eri tasolla kuin suurissa kaupungeissa. Vielä jos tämä hallituksen säästöhanke toteutuu, tilanne heikkenee juuri näissä kunnissa entisestään. Todella huolestuttavaa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jos viime hallituksen huonon suorittamisen syy oli liian suuri puolueiden määrä, niin mikähän se tällä kertaa mahtaa olla.

En tiedä meneekö vähän ylitulkinnaksi mutta kieltämättä näissä hallituksen ulostuloissa tuntuu jatkuvasti tulevan sama asia vastaan ts. taustatyön taso on erittäin puutteellista. Kuitenkin on aika olennaista ymmärtää mitä tämä sitten tarkoittaa, siitähän ei siis kyse ole että Sipilä itse on googletellut finlexiä laiskasti tai että Stubb olisi oikeasti niin kyvytön ettei osaisi tiivistää lausuntoja vastaamaan todellisuutta. Koko valtioneuvoston tehtävä on loppukädessä juuri olla se googlettava ja valmisteleva osasto, eivät ministerit itse niitä lakejakaan kirjoita, joten en tiedä olenko ehkä vähän turhan optimistinen kuitenkin tällaisen yritysmaailman toimintatavan osalta jos epäilen että taustavalmistelun heikkous osin johtuu siitä ettei se valmisteleva taho (ts. ministeriön virkamiehet) ole ehkä ihan tottuneet noin isoihin toimeksiantoihin niin nopeasti.
Toinen vaihtoehto on että ministerien omat erityisavustajat nyt vain ovat kasa ulostetta ja oikeasti ovat pettäneet avustettavansa joka yhteydessä. Todennäköisempää tosiaan on se että sellaista kyvykkyyttä toteuttaa vaativia toimeksiantoja nopeasti ei vain valtiosektorilta löydy, vaikka ministeriöissä nyt ylipäänsä majailee se keskimääräistä virkeämpi porukka vs. virastot. Tosin harva yrityskään omaa tuollaista kyvykkyyttä itsessään, mutta siitä markkinaraosta kaikki sekalaiset konsulttifirmat leipäänsä vuolevat kun johtoryhmä tarvitsee kuukaudessa uuden strategian. Penttiperusinsinööri voi kuukaudessa tehdä töitä 158 tuntia (toki ministeriöidenkin virkamiehet tulkitsevat virka-ajan käsitettä aika luovasti) ja tuottaa sen mitä tuottaa, MBB-konsultille kuukauteen mahtuu helposti tuplamäärä työtunteja ja keskimääräinen kognitiivinen suorituskykykin on eri tasolla.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Koko valtioneuvoston tehtävä on loppukädessä juuri olla se googlettava ja valmisteleva osasto, eivät ministerit itse niitä lakejakaan kirjoita, joten en tiedä olenko ehkä vähän turhan optimistinen kuitenkin tällaisen yritysmaailman toimintatavan osalta jos epäilen että taustavalmistelun heikkous osin johtuu siitä ettei se valmisteleva taho (ts. ministeriön virkamiehet) ole ehkä ihan tottuneet noin isoihin toimeksiantoihin niin nopeasti.
Toinen vaihtoehto on että ministerien omat erityisavustajat nyt vain ovat kasa ulostetta ja oikeasti ovat pettäneet avustettavansa joka yhteydessä. Todennäköisempää tosiaan on se että sellaista kyvykkyyttä toteuttaa vaativia toimeksiantoja nopeasti ei vain valtiosektorilta löydy, vaikka ministeriöissä nyt ylipäänsä majailee se keskimääräistä virkeämpi porukka vs. virastot.

Minulle on ainakin muodostunut sellainen mielikuva, että hallituksen johtotroikassa ei ole oikein ymmärrystä lainsäädäntövalmistelun mekanismeista ja aikatauluista. Tämä näkyy vaikkapa siten, että Sipilä heittää prosessikaavioistaan, että kolmessa viikossa TEM:in pitää valmistella pakkolait ja ministeriön keskeinen virkamies ihmettelee, että normaalisti tuon laajuisen paketin valmisteluun käytetään noin vuosi, jotta kaikki vaikutusarvioinnit saadaan tehtyä perusteellisesti.

Toinen hyvä esimerkki oli vaikkapa se, kun hallitus päätti syksyllä, että lomarahoja leikataan. Aivan varmasti olisi työ- ja elinkeinoministeriöstä löytynyt virkamiehiä, jotka olisivat tienneet, etteivät lomarahat nykyisellään koske kaikkia, mutta ilmeisesti hallitusta ei kiinnostanut selvittää asiaa, vaan jossain saunassa päätettiin tehdä moinen päätös. No, noloahan se sitten on, kun tulee esiin, ettei pääministeri edes kunnolla tiennyt, mitä ja keiltä kaikilta oli leikkaamassa.

Olisiko sitten kuitenkin niin, että poliitikot luottavat liikaa avustajiinsa ja kokeneet virkamiehet jäävät sivun. Seurauksena holtittoman huonoa ja sekavaa lainvalmistelua.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Olisiko sitten kuitenkin niin, että poliitikot luottavat liikaa avustajiinsa ja kokeneet virkamiehet jäävät sivun. Seurauksena holtittoman huonoa ja sekavaa lainvalmistelua.

Veikkaisin, että kysymys on Sipilän poliittisesta kokemuksesta tai oikeastaan sen puutteestaan. Hänen lähtökohtansa on yritysmainen johtaminen ja se ei näytä onnistuvan politiikassa. Vaikka hallitus onkin törmäillyt nolosti valmisteluissa, pidän kuitenkin siitä, että poliittista päätöksen tekoa ravistellaan. Virkamiehet ovat tottuneet tietyn tyyppisiin valmisteluaikoihin, asioita vatvotaan palavereissa, kahvia ja kampaviinereitä kuluu. Ehkä näitä prosesseja voisi tehostaa tai niitä pitäisi tehostaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Veikkaisin, että kysymys on Sipilän poliittisesta kokemuksesta tai oikeastaan sen puutteestaan. Hänen lähtökohtansa on yritysmainen johtaminen ja se ei näytä onnistuvan politiikassa. Vaikka hallitus onkin törmäillyt nolosti valmisteluissa, pidän kuitenkin siitä, että poliittista päätöksen tekoa ravistellaan. Virkamiehet ovat tottuneet tietyn tyyppisiin valmisteluaikoihin, asioita vatvotaan palavereissa, kahvia ja kampaviinereitä kuluu. Ehkä näitä prosesseja voisi tehostaa tai niitä pitäisi tehostaa.

Varmasti pitää uudistaa. Sen mikä tosin kannattaa muistaa on, että uudistaakseen jotakin prosessia on ensin tunnettava se todella hyvin - tässä suhteessa tämä hallitus on vaikuttanut suorastaan koomiselta toilailuissaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Varmasti pitää uudistaa. Sen mikä tosin kannattaa muistaa on, että uudistaakseen jotakin prosessia on ensin tunnettava se todella hyvin - tässä suhteessa tämä hallitus on vaikuttanut suorastaan koomiselta toilailuissaan.

Pitää paikkansa, Sipilä kuvitteli tuovansa yritysjohtamisen politiikkaan sormia napsauttamalla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Pitää paikkansa, Sipilä kuvitteli tuovansa yritysjohtamisen politiikkaan sormia napsauttamalla.

Itse en näe asiaa samalla tavalla. Ei yritystä johdeta siten, että ei tunneta päätösten tai päätösesitysten seurauksia ja jouduta perumaan päätösesityksiä (hieman karrikoiden) jatkuvasti. Sipilä on yksinkertaisesti huono johtaja. Ikävä kyllä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse en näe asiaa samalla tavalla. Ei yritystä johdeta siten, että ei tunneta päätösten tai päätösesitysten seurauksia ja jouduta perumaan päätösesityksiä (hieman karrikoiden) jatkuvasti. Sipilä on yksinkertaisesti huono johtaja. Ikävä kyllä.

Kyllä, Sipilä on valintojensa perusteella huono johtaja.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Veikkaisin, että kysymys on Sipilän poliittisesta kokemuksesta tai oikeastaan sen puutteestaan. Hänen lähtökohtansa on yritysmainen johtaminen ja se ei näytä onnistuvan politiikassa. Vaikka hallitus onkin törmäillyt nolosti valmisteluissa, pidän kuitenkin siitä, että poliittista päätöksen tekoa ravistellaan. Virkamiehet ovat tottuneet tietyn tyyppisiin valmisteluaikoihin, asioita vatvotaan palavereissa, kahvia ja kampaviinereitä kuluu. Ehkä näitä prosesseja voisi tehostaa tai niitä pitäisi tehostaa.
Niin, tai sitten siellä palavereissa ykkösjuttu ei olekaan kahvi & kampaviinerit, vaan työn tekeminen. Lakien vaikutukset selvitetään kunnolla, ja lakiesitykset valmistellaan kunnolla siten, että ne voidaan toteuttaa ja läpäisevät poliittisen "prosessikaavion" kunnialla. Sipilän poppoo tuntuu menevän systeemillä, jossa jonkun yksittäisen kuningasajatuksen ympärille väsätään kiireellä lakiesitys, eikä lain soveltamista ja seurausvaikutuksia mietitä kunnolla.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Politiikkaradiossa mukana perusuomalaisten työmies Matti Putkonen. Putkosen mukaan Perusporvarihallitus aikoo antaa ammattiliitoille kanneoikeuden ja parantaa työntekijöiden edustusta yhtiöiden hallinnossa. Tämä asia on kuulemma valmistelussa ja tulee eduskuntaan nyt laadittavassa kilapailukykylakipaketissa... Mielenkiintoista..

Kuuntelin saman lähetyksen ja vähän ihmetytti Putkosen lausunnot, mitään tällaista ei ole ollut julkisuudessa enkä todellakaan usko että tähän oltaisiin suostuttu.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Kuuntelin saman lähetyksen ja vähän ihmetytti Putkosen lausunnot, mitään tällaista ei ole ollut julkisuudessa enkä todellakaan usko että tähän oltaisiin suostuttu.
Putkonenhan ei todellakaan ole kovin luotettava lähde. Persupuolueen virallinen työmies on tottunut puhumaan puuta heinää.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Putkonenhan ei todellakaan ole kovin luotettava lähde. Persupuolueen virallinen työmies on tottunut puhumaan puuta heinää.

No Putkonen yleensä osaa vääntää asiat omalla tavallaan oman näköisiksi mutta tämä ei ole mikään tulkintakysymys tai "sävyero" vaan aika konkreettinen väite jolle ei kyllä löydy mitään tukea.

Jäämme odottamaan.
 
pidän kuitenkin siitä, että poliittista päätöksen tekoa ravistellaan. Virkamiehet ovat tottuneet tietyn tyyppisiin valmisteluaikoihin, asioita vatvotaan palavereissa, kahvia ja kampaviinereitä kuluu. Ehkä näitä prosesseja voisi tehostaa tai niitä pitäisi tehostaa.
Juuri näin. Siksi mielestäni politiikkaan pitäisi saada yhä enemmän politiikan ulkopuolelta tulevia tekijöitä. Ei näitä anderssoneja, lindtmanneja ja kumppaneita, vaan vaikka harkimoita. Enemmän vakiintuneiden "aina on ollut näin" -asioiden kyseenalaistamista. Kuten Harkimo kysyisi ja sanoisi: "miten niin ei onnistu? No laita onnistumaan."

Poliitikot ovat tottuneet asioiden viivyttämiseen ja puolivillaisiin näennäisratkaisuihin. Enemmän osaamista ja näkemystä, enemmän dynamiikkaa. Virkamiehille painetta ja pyörät pyörimään. Sekin on totta, että kansanedustajien määrän voisi puolittaa ja palkkion tuplata.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Pekkarinen lievästi näreissään kun Ylellä kehdataan tehdä juttu siitä kuntien laajakaistakoukusta. Ymmärrän tottakai että netti on nykyaikana aika tärkeä homma, mutta vähän taas ihmetyttää miksi koko Suomeen pitää rakentaa helvetin nopeat yhteydet julkisella rahalla. Onko liikaa pyydetty näin säästämisen aikana, että se korpimökin kaveri maksaa sen oman huippunopean laajakaistansa itse jos sen tarpeelliseksi näkee?
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pekkarinen lievästi näreissään kun Ylellä kehdataan tehdä juttu siitä kuntien laajakaistakoukusta. Ymmärrän tottakai että netti on nykyaikana aika tärkeä homma, mutta vähän taas ihmetyttää miksi koko Suomeen pitää rakentaa helvetin nopeat yhteydet julkisella rahalla. Onko liikaa pyydetty näin säästämisen aikana, että se korpimökin kaveri maksaa sen oman huippunopean laajakaistansa itse jos sen tarpeelliseksi näkee?

Itse olen sitä mieltä että juuri tämänkaltaisiin asioihin niitä veromarkkoja pitääkin käyttää, eikä tunkea satoja miljoonia tai jopa miljardeja hevonperseen lähi-itään. Ja sit jos rahasta on pulaa, ensimmäiseksi leikataan siitä pohjattomasta kaivosta, sitten vasta oikeasti tärkeästä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös