Koko valtioneuvoston tehtävä on loppukädessä juuri olla se googlettava ja valmisteleva osasto, eivät ministerit itse niitä lakejakaan kirjoita, joten en tiedä olenko ehkä vähän turhan optimistinen kuitenkin tällaisen yritysmaailman toimintatavan osalta jos epäilen että taustavalmistelun heikkous osin johtuu siitä ettei se valmisteleva taho (ts. ministeriön virkamiehet) ole ehkä ihan tottuneet noin isoihin toimeksiantoihin niin nopeasti.
Toinen vaihtoehto on että ministerien omat erityisavustajat nyt vain ovat kasa ulostetta ja oikeasti ovat pettäneet avustettavansa joka yhteydessä. Todennäköisempää tosiaan on se että sellaista kyvykkyyttä toteuttaa vaativia toimeksiantoja nopeasti ei vain valtiosektorilta löydy, vaikka ministeriöissä nyt ylipäänsä majailee se keskimääräistä virkeämpi porukka vs. virastot.
Minulle on ainakin muodostunut sellainen mielikuva, että hallituksen johtotroikassa ei ole oikein ymmärrystä lainsäädäntövalmistelun mekanismeista ja aikatauluista. Tämä näkyy vaikkapa siten, että Sipilä heittää prosessikaavioistaan, että kolmessa viikossa TEM:in pitää valmistella pakkolait ja ministeriön keskeinen virkamies ihmettelee, että normaalisti tuon laajuisen paketin valmisteluun käytetään noin vuosi, jotta kaikki vaikutusarvioinnit saadaan tehtyä perusteellisesti.
Toinen hyvä esimerkki oli vaikkapa se, kun hallitus päätti syksyllä, että lomarahoja leikataan. Aivan varmasti olisi työ- ja elinkeinoministeriöstä löytynyt virkamiehiä, jotka olisivat tienneet, etteivät lomarahat nykyisellään koske kaikkia, mutta ilmeisesti hallitusta ei kiinnostanut selvittää asiaa, vaan jossain saunassa päätettiin tehdä moinen päätös. No, noloahan se sitten on, kun tulee esiin, ettei pääministeri edes kunnolla tiennyt, mitä ja keiltä kaikilta oli leikkaamassa.
Olisiko sitten kuitenkin niin, että poliitikot luottavat liikaa avustajiinsa ja kokeneet virkamiehet jäävät sivun. Seurauksena holtittoman huonoa ja sekavaa lainvalmistelua.