Yrittääkö hallitus oikeasti nyt tehdä tästä luokkayhteiskunnan? Opintotukeen suunnitteilla 25 prosentin leikkaus. Joo, lainaa saa entistä enemmän mutta onhan tuo nyt järjettömän iso leikkaus.
Opintotukeen tulossa rajut leikkaukset – lainan osuus voi kasvaa - Opintotuki - Politiikka - Helsingin Sanomat
Suomessa ei ole lukukausimaksuja. Tämä jo yksistään on aivan järjettömän iso veronmaksajien kädenojennus opiskelijoille. Onko sinulla aavistustakaan kuinka paljon kustannuksia yhdestä opiskelijasta yhteiskunnalle, eli veronmaksajille, tulee? Luuletko, että ne opettajat siellä oppilaitoksessa talkootöinä ihmisiä opettaa 40 tuntia viikossa? Tähän vielä muut kulut, kuten kalusto ja muut sellaiset päälle, niin aletaan puhumaan aika järkyttävistä summista. Kaikki tämä on Suomessa opiskelijalle maksutonta. Vaikka opiskelija ei tätä maksakaan niin joku sen maksaa, ymmärrät varmasti tämän? Yhteiskunta olemme me ja sitä rataa..
Tähän päälle opiskelija saa valtiolta täysin vastikkeetonta opintotukea, siis rahaa jota opiskelijan ei tarvitse maksaa takaisin. Sen tarkoituksena on auttaa opiskelijaa taloudellisesti, jotta opiskelija saa välttämättömät asumiskulut maksettua. Sen tarkoituksena ei ole rahoittaa ns. leveää elämää. Tuon opintotuen vaihtoehtona on käydä osa-aikaisesti töissä. Tiettyyn rajaan asti voit jopa tehdä molempia, käydä töissä ja saada lisäksi valtiolta vastikkeetonta rahaa opiskeluaikasi asumiskulujen rahoittamiseksi. Toinen aivan järkyttävän iso kädenojennus veronmaksajilta opiskelijoille.
Jos tästä opintotuesta nyt leikataan neljännes, niin se ei minun mielestäni vie Suomea yhtään sen lähemmäs luokkayhteiskuntaa kuin mitä se jo nyt on. Minä kun näen opiskelun sijoituksena tulevaisuuteen, niin mielestäni pitäisi nimenomaan kannustaa opiskelijoita ensisijaisesti rahoittamaan opiskelunsa itse, joko opintolainalla tai sitten osa-aikatöillä. Opintotuki, kun kerran sellainen on, pitäsi nähdä sellaisena suojaverkkona johon voi turvautua jos joku menee vikaan, mutta sitä ei pitäisi nähdä opintojen pääasiallisena rahoituskeinona.
Suomessa opiskelijalla on asiat paremmin kuin melkein missä tahansa muualla vaikka noista etuuksista karsittaisi enemmänkin. Siksi en ymmärrä tuota kitinää. Ei kukaan opiskelija koko elämää ole, se on vain yksi vaihe ihmiselämässä. Tämäkin on hyvä muistaa, kun itketään opiskelijoiden olojen kurjistamisesta.