Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 174 115
  • 10 753

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Induktiivinen päättely on ongelmallista, toki menneisyyttä kannattaa tarkistella ja miettiä mitä nyt pitää tehdä paremmin. Mutta jättämättä tekemättä asioita, koska aikaisemmin ei ole onnistuttu, ei vie yhteiskuntaa eteenpäin.

Sorry, huomasin vasta nyt.

Totta. Voimme myös ottaa oppia naapureiltamme (Tanska, Ruotsi, Norja) niin hyvässä kuin pahassa ja tehdä arvion osin sen perusteella, mihin meidän taloudelliset rahkeet riittävät ja millaista tulosta tavoittelemme jatkossa. Tärkeänä pidän sitä, että Suomella olisi kattava ja hyvin tehty pakolaisstrategia seuraaviksi vuosiksi. Siinä olisi meidän tavoitteemme, meidän resurssime ja mitottaisimme kokonaisuuden sen mukaan, että meidän voimavaramme riittäisivät. Esimerkiksi Suomessa syksyllä 2015 käynyt UNHCR:n edustaja totesi, että Suomen osuuden vuoden 2015 määrästä olisi kuulunut olla 6 000 turvapaikanhakijaa. Ammattilainen näki heti, että jossain noilla main menee järkevä raja jonka Suomi kykenee niin kantasuomalaisten kuin pakolaisten osalta hoitamaan eikä sen vaikutukset ole liiallisia Suomen talouteenkaan.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Kun miettii pakolaisongelman rahoituksen ratkaisumalleja, niin katseet suuntautuvat Saksaan. Siellä budjettiaukko on eri sfääreissä kuin meillä ja päällä orastava pankkikriisi - Deutsche Bank keskeisimpänä. Veikkaan, että inflaatiokammoinen Saksakin antaa EKP:lle lopulta lisää löysää rahoittaakseen omat pakolaiskustannuksensa ja estääkseen pankkien taseiden arvostustason jyrkän laskun. Ranskalaiset keksivät taatusti ratkaisun, jolla printtikone saadaan käyntiin ja homma pidettyä jotenkin näpeissä.

Meikäläinen malli - ilman Saksan/EU:n luovia ratkaisuja (kuinka ottaa lisävelkaa kutsumatta sitä velaksi) - on epäilemättä vanha tuttu "verottamalla Suomi nousuun". Mallin täydentää utopia, jossa pakolaisen palkkakustannusta pidetään kykyihin nähden epärealistisen korkealla. Pölhölän väki pitää pakolaiset mieluummin aikuisten päivähoitopaikoissa, kun antaisi päästä työn kautta kiinni yhteiskuntaan ja eteenpäin työuralla kohti parempia palkkoja, osaamisen kasvaessa. Sillä syrjäytymiskustannukset (tai syrjäyttämiskustannukset) ovat kokoluokkaa isompaa kuin nämä alkuvaiheen menot.

Tässä vaiheessa tulee pelata "ei kaksia työmarkkinoita"-kortti. Pelotella riistolla, Romanian tiellä ja ties millä. Varmasti osalla on ongelmia edetä urallaan, mutta ongelmatonta vaihtoehtoa ei ole. Paitsi tietenkin laittamalla sormet korviin ja kuvittelemalla, että sama elintaso voidaan taata kaikille, vaikka sitä rahoittaa yhä pienempi joukko ihmisiä. Ei ikäjakauman paraneminen paljoa lämmitä, jos ne uudet tulijat eivät ole työssä kiinni.

Edit: muotoiltu ensimmäistä kappaletta uusiksi
 
Viimeksi muokattu:

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Osaltani yhteenvetona se, että pidän täysin sairaana tilannetta, jossa Suomi rahoittaa pakolaisten tuloa, palautuksia, kotouttamista jne lisävelalla tai lisäveroilla. Kun Suomella on paremmat pakolaisedut kuin Tanskalla, Ruotsilla ja Norjalla, suhteellinen pakolaisliikenne Suomeen voi vaan lisääntyä. Mutta eipä tämä vielä mitään. Koska suosikkimaat ovat Irak, Afganistan, Somalia yms, maiden kansalaisten työllisyysaste tulee olemaan matala tai erittäin matala vuosia ja jopa vuosikymmeniä. Suomeksi sanottuna he ovat nettosaajia, joita kaiketi yhä harvemmat nettomaksajat elättävät.

Näin kasaamme taloudellista pommia tulevien veronmaksajien syliin.

Leikkaaminen on melkoisen hankalaa tai se kohdistuisi osa-alueille, joista ei uskalleta leikata. Ainoa mahdollisuus mamuinvaasion rahoittamiseen on lisävelka ja tämän pitäisi olla kaikille täysin selvää.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tässä vaiheessa tulee pelata "ei kaksia työmarkkinoita"-kortti. Pelotella riistolla, Romanian tiellä ja ties millä. Varmasti osalla on ongelmia edetä urallaan, mutta ongelmatonta vaihtoehtoa ei ole. Paitsi tietenkin laittamalla sormet korviin ja kuvittelemalla, että sama elintaso voidaan taata kaikille, vaikka sitä rahoittaa yhä pienempi joukko ihmisiä. Ei ikäjakauman paraneminen paljoa lämmitä, jos ne uudet tulijat eivät ole työssä kiinni.

Edit: muotoiltu ensimmäistä kappaletta uusiksi

Kyllä se paljon isompi ongelma on siinä että suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa tosiasiallisesti rahoittaa sellainen ihmisjoukko ja kyvykkyyspooli että on hyvin vaikea nähdä turvapaikanhakijoista, pakolaisista tai ties mistä tulevan kovinkaan suurta kontribuutiota sen täydentämiseksi.
Yksinkertaistaen, kun Suomella ei ole raaka-ainepohjaista tulovirtaa, valtiot tulot noin periaatteessa tulevat karkeasti sellaisista tuotantosegmenteistä mitä näiden meidän humanitääristen maahanmuuttajien lähtömaat tuottavat niukasti tai ei ollenkaan. On selvää että joukossa on timanttejakin mutta kynnys tuottavaan työhöön on korkeampi kuin jos ihminen tulee OECD-viitekehyksestä ja täyttää sikäli tietyt nimelliset standardit työntekokulttuurin yms. osalta. Ja taas sisämarkkinatoimintojen kannalta, tosiaan suurinta veropottia maksavat ne ihmiset jotka ovat mediaanitulon yläpuolella mikä taas käytännössä korreloi todella voimakkaasti koulutuksen/osaamisen kanssa. Eli itse tulovirtaa tempputyöllistäminen ei sikäli muuttaisi, siirtäisi vain sen välillisesti toiseen taskuun mutta toisaalta hinta tällaisille tempuille olisi toisaalta tuottavuuden lasku ja tietyllä lailla sitten taas työmarkkinan vääristyminen, l., ne kotoperäiset moderniin työvuohon sopeutumattomat tapaukset olisivat "hintalappunsa" takia käytännössä täysin työllistämättömiä vaikka näennäisesti työn tuottavuus voisikin olla korkeampi.

Eli vaikka se tavallaan on populistinen heitto niin karu tosiasia nyt vain on että jos se syyrialainen/irakilainen/somalialainen koneinsinööri ei lähtömaassaan tuota globaalin kilpailun kannalta kilpailukykyistä panosta omasta työstään ja osaamisestaan, on epätodennäköistä että millään aitoja madaltavalla sopeuttamisellakaan tällainen henkilö päätyisi markkinaehtoisesti toimivan suomalaisen vientiyrityksen työntekijäpooliin, etenkin jos toisaalta se varsinainen soveltumattoman henkilön terminointi olisi poliittisesti vaikeaa (ts. moni yritys voisi mielellään ottaa sen afrikkalaisen koneinsinöörin koeajalle mutta monellako on sitten kanttia karusti potkia työntekijä pois ilman minkäänlaista pelkoa/leimaantumista rasismista yms.) . Toistan yhä samaa viestiä, jos kerta toisaalta uskottelemme itsellemme (perustellustikin) että suomalainen koulutusjärjestelmä on maailman huippua, eikö se ole tavallaan vähän kyseenalaista samaan aikaan väittää että samaisten vertailuiden pohjamudista ponnistavat ihmiset edustaisivat kyvykkyyksiltään sitten jotenkin kuitenkin samaa tasoa kuin kantaväestö ja siksi työllistymistä pitäisi edesauttaa erityisesti vrt. meidän ihan omat syrjäytyjät.

Tilanne on sitten ihan eri jos kotoutus tehdään käytännössä normaalein ehdoin, sikäli luulisi olevan suorastaan triviaalia tenttiä itsensä valmiiksi alalta kuin alalta nopeasti jos henkilö oikeasti omaa länsimaisen viitekehyksen mukaiset tiedot ja taidot jostain alasta. Näitähän tapauksia on mutta epäilisin että murto-osa.

Eihän tietenkään nimellinen koulutus mitään takaa mutta taas kerran, moniko yritys ihan oikeasti palkkaa kehnolla kielitaidolla ja epävarmalla muodollisella osaamisella varustettua kaveria töihin sellaiseen tehtävään missä on jonkinlaista tulosvastuutakin.

Eli sikäli ei ainoastaan se työssä kiinnioleminen ole mikään vastaus, vaan työn tuottavuuden pitäisi heijastaa valtaväestön tuottavuutta että sillä olisi varsinaisesti positiivista vaikutusta. Mutta toisaalta, jos kerta ei oikein vaihtoehtoja ole eikä pakkosiirroilla voida käytännössä myöskään siirtää ihmisiä matalampien asuinkustannusten alueille yms. niin tietynlaisten eriytyvien työmarkkinoiden tarve voi sentään ehkä parissa sukupolvessa lieventää ongelmia, mutta jos näin tehdään, olisi todella huolissani suomalaisena duunarina koska tällöin ihan oikeasti puhutaan siitä että "ne vie meidän työt" - kun puhutaan juuri matalan tuottavuuden työtehtävistä ja tietyllä lailla väestöpyradimin kyvykkyystarjonta painottuu mediaanin alapuolelle (ei sen takia että maahantulijat olisivat erikseen jotenkin alempaa tasoa vaan koska taustoista johtuvat rasitteet käytännössä aiheuttavat sen että afrikkalaisen heikosti kielitaitoisen koneinsinöörin soveltuvuus on Suomessa käytännössä yhtä luokkaa alempiin töihin).
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Leikkaaminen on melkoisen hankalaa tai se kohdistuisi osa-alueille, joista ei uskalleta leikata. Ainoa mahdollisuus mamuinvaasion rahoittamiseen on lisävelka ja tämän pitäisi olla kaikille täysin selvää.
Vaan eipä ole.
Valtiovarainministeri Alexander Stubb (kok) tyrmää ajatuksen turvapaikkamenojen rahoittamisesta valtion lisälainanotolla:
”Me pidämme kiinni hallitusohjelmasta, jonka mukaan velaksi eläminen loppuu vuoteen 2021 mennessä. Kyse on veronmaksajien rahoista. Se, että menoja siirretään menokehysten ulkopuolelle tarkoittaa vain sitä, että piikki olisi siltä osin auki”, Stubb sanoi kokoomuksen puoluevaltuuston kokouksen yhteydessä.
Stubb ei suostunut asettamaan turvapaikkamenojen kasvua ja valtion menojen kasvua vastakkain.
”En halua lähteä tällaiseen vastakkainasetteluun. Kehysriihessä ei ole kyse harjoituksesta, jossa laitetaan menoja vastakkain”, Stubb sanoi.
Koko juttu linkin takaa:
Stubb tyrmää turvapaikkakulujen rahoittamisen lisälainalla - Alexander Stubb - Politiikka - Helsingin Sanomat

Ja tänäänhän jo Stubb ilmoitti että lisäleikkauksia on luvassa keväällä:
Alexander Stubbilta tulossa uusi säästölista Suomelle - ”Nyt nähdään, mihin tästä hallituksesta on” | Uusi Suomi

Eli 4 miljardin säästöjen lisäksi matubisnestä ei saa/aiota rahoittaa velalla tulevaisuudessa,tämähän tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä että kaikilta leikataan ja reilusti jotta matubisnestä saadaan pyöritettyä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Osaltani yhteenvetona se, että pidän täysin sairaana tilannetta, jossa Suomi rahoittaa pakolaisten tuloa, palautuksia, kotouttamista jne lisävelalla tai lisäveroilla. Kun Suomella on paremmat pakolaisedut kuin Tanskalla, Ruotsilla ja Norjalla, suhteellinen pakolaisliikenne Suomeen voi vaan lisääntyä. Mutta eipä tämä vielä mitään. Koska suosikkimaat ovat Irak, Afganistan, Somalia yms, maiden kansalaisten työllisyysaste tulee olemaan matala tai erittäin matala vuosia ja jopa vuosikymmeniä. Suomeksi sanottuna he ovat nettosaajia, joita kaiketi yhä harvemmat nettomaksajat elättävät.

Näin kasaamme taloudellista pommia tulevien veronmaksajien syliin.

Tässä taisi olla Terhon yksi kantava idea siinä että lisävelka mamutukseen hyväksytään EU:n kannalta "ei-velkana" mikä ei muuta Suomen velkatasoja yms. muita kriteereitä taloudelliselle tilalle.

Ei tässä koko kuviossa liikaa positiivisia piirteitä ole nähtävissä, mutta pahintahan olisi se että mamutusvelan takia sitten Suomi alkaisi saada jonkinlaisia sanktioita EU:lta/EKP:lta pakolla leikata kansalaisten hyvinvointia koska meidän pitää elättää maahantulijoita. No, jos määrät nousevat taas loppuvuoden 2015 tasolle, ennemmin tai myöhemmin kyllä Halla-ahon profetoinnit parakkikylistä ovat enemmän tai vähemmän ainoa realistinen vaihtoehto ja maahanjäämisen kriteeristö tehdään niin tiukaksi ettei efektiivisesti turvapaikkoja enää myönnetä.
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Vaan eipä ole.
Valtiovarainministeri Alexander Stubb (kok) tyrmää ajatuksen turvapaikkamenojen rahoittamisesta valtion lisälainanotolla:
”Me pidämme kiinni hallitusohjelmasta, jonka mukaan velaksi eläminen loppuu vuoteen 2021 mennessä. Kyse on veronmaksajien rahoista. Se, että menoja siirretään menokehysten ulkopuolelle tarkoittaa vain sitä, että piikki olisi siltä osin auki”, Stubb sanoi kokoomuksen puoluevaltuuston kokouksen yhteydessä.
Stubb ei suostunut asettamaan turvapaikkamenojen kasvua ja valtion menojen kasvua vastakkain.
”En halua lähteä tällaiseen vastakkainasetteluun. Kehysriihessä ei ole kyse harjoituksesta, jossa laitetaan menoja vastakkain”, Stubb sanoi.
Koko juttu linkin takaa:
Stubb tyrmää turvapaikkakulujen rahoittamisen lisälainalla - Alexander Stubb - Politiikka - Helsingin Sanomat

Ja tänäänhän jo Stubb ilmoitti että lisäleikkauksia on luvassa keväällä:
Alexander Stubbilta tulossa uusi säästölista Suomelle - ”Nyt nähdään, mihin tästä hallituksesta on” | Uusi Suomi

Eli 4 miljardin säästöjen lisäksi matubisnestä ei saa/aiota rahoittaa velalla tulevaisuudessa,tämähän tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä että kaikilta leikataan ja reilusti jotta matubisnestä saadaan pyöritettyä.
Eli suomalaisilta leikataan lisää, jotta saadaan pelastettua maailma elättämällä muutamakymmentuhatta matua? Ja sit ihmetellään, kun ihmisten asenteet ulkomaalaisia kohtaan kiristyvät.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vaan eipä ole.
Valtiovarainministeri Alexander Stubb (kok) tyrmää ajatuksen turvapaikkamenojen rahoittamisesta valtion lisälainanotolla:
”Me pidämme kiinni hallitusohjelmasta, jonka mukaan velaksi eläminen loppuu vuoteen 2021 mennessä. Kyse on veronmaksajien rahoista. Se, että menoja siirretään menokehysten ulkopuolelle tarkoittaa vain sitä, että piikki olisi siltä osin auki”, Stubb sanoi kokoomuksen puoluevaltuuston kokouksen yhteydessä.
Stubb ei suostunut asettamaan turvapaikkamenojen kasvua ja valtion menojen kasvua vastakkain.
”En halua lähteä tällaiseen vastakkainasetteluun. Kehysriihessä ei ole kyse harjoituksesta, jossa laitetaan menoja vastakkain”, Stubb sanoi.
Koko juttu linkin takaa:
Stubb tyrmää turvapaikkakulujen rahoittamisen lisälainalla - Alexander Stubb - Politiikka - Helsingin Sanomat

Ja tänäänhän jo Stubb ilmoitti että lisäleikkauksia on luvassa keväällä:
Alexander Stubbilta tulossa uusi säästölista Suomelle - ”Nyt nähdään, mihin tästä hallituksesta on” | Uusi Suomi

Eli 4 miljardin säästöjen lisäksi matubisnestä ei saa/aiota rahoittaa velalla tulevaisuudessa,tämähän tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä että kaikilta leikataan ja reilusti jotta matubisnestä saadaan pyöritettyä.

Kyllähän maailmaan puhetta mahtuu mutta oletettavasti leikkaustarve on vuoteen 2021 mennessä vähintään 5 miljardia euroa. Kyllähän sosiaaliturvasta voidaan napsaista tuolle ajanjaksolle miljardi, sotemenoista 1-2 miljardia, koulutuksesta miljardi ja lisäveroilla kerätä loput.

Epäilen erittäin vahvasti yhdenkään hallituspoliitikon olevan niin yksinkertainen, että suostuu poliittiseen itsemurhaan tukemalla leikkauksia mamuinvaasion rahoittamiseksi.

Kertokaahan viisaammat, mitä tuo leikkauksista lisää työvoimaa tarkoittaa? Kannustavaa sosiaalipolitiikkaa tai selkeitä tukien leikkaamista?
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Edelleen, kuinka paljon menee tästä kaikesta valtiolle ja kuinka paljon esim. kunnille?
Kolmen ensimmäisen vuoden aikana kaikki kulut menevät valtiolle. Sen jälkeen ne kuuluvat kunnallle. Täten vuonna 2015 turvapaikan saanut alkaa rasittamaan vuonna 2018 sen kunnan taloutta jonne silloin päättää hakeutua. Heillä on tapana hakeutua Uudellemaalle jossa heidän elättämisensä maksaa muuta maata merkittävästi enemmän.

Sampo Terhon ajatus oli lapsellinen ja väärä. On täysin turhaa puuhastella joidenkin pakkolakien kanssa jos jos rajat on unelmoitu olemattomaksi ja meille ramppaa 61keuron hintalappuja sisään jatkuvasti. Rintasyövän keskimääräinen hoitokustannus on muuten 50keuroa ja rintasyöpiä diagnosoidaan Suomessa vuosittain sellaiset 3000-4000 tapausta. Jos jätämme kaikki rintasyövät hoitamatta niin sillä voimme rahoittaaa esim. viime vuoden syyskuun kahden ensimmäisen viikon tulimäärän vuosittaiset kustannukset.

Velkaatuminen tarkoittaa verotuksen kiristymistä tulevaisuudessa. Jos otamme velkaa että meillä on rahaa raijata mahdollisimman paljon tp-hakijoita Suomeen niin se tarkoittaa että tulevaisuudessa verotus kiristyy entisestään kun pitää maksaa sekä nämä Sampo Terhon velat että maahanhaalittujen elätys.

Paljon parempi approach olisi että ne rahat kaivetaan jostain muusta julkisesta toiminnasta. Lakkautetaaan yliopistoja, lopetetaan rintasyövän hoidon ohella myös rintasyövän seulonnat ja lakkautetaan museoviraston kaltaisia turhuuksia. Avataan sydämmet pakolaisille ja suljetaan ummehtuneet museot!
 

Fordél

Jäsen
Tämä on itselleni uutta. Tarkistin vielä kerran mistä Terho puhui:

"Kertaluonteinen laina on lisäleikkauksia parempi vaihtoehto kattaa kustannukset, joita maahanmuutosta koituu. Tästä perussuomalaisten kannasta kertoi eduskuntaryhmän puheenjohtaja Sampo Terho Ykkösaamu-ohjelmassa."

Perussuomalaiset: Ei lisäleikkauksia turvapaikkakriisin takia – "Tärkeää yhteiskuntarauhan kannalta" | Yle Uutiset | yle.fi

Koitin käsitellä samaa asiaa eli kokonaiskuluja sekä myös sitä, miten kertaluonteinen laina eli lisävelka tai veronkorotus (Terho nosti tämänkin esille) vaikuttaa osaltaan kansantalouteen.

Terho puhui satojen miljoonien vuosittaisista kustannuksista, jotka hän kattaisi siis lainalla. Sinä puhut ihan eri summista eli ilmeisesti kokonaiskustannuksista, mutta eihän kaikkia tämän kriisin kustannuksia kateta valtion talousarviosta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Terho puhui satojen miljoonien vuosittaisista kustannuksista, jotka hän kattaisi siis lainalla. Sinä puhut ihan eri summista eli ilmeisesti kokonaiskustannuksista, mutta eihän kaikkia tämän kriisin kustannuksia kateta valtion talousarviosta.

OK, ymmärrän paremmin.

Se mitä olen asiasta selvää saanut, valtio maksaa 3-4 vuotta käytännössä kaikki kulut ja erityiskulujen osalta jopa 10 vuotta. Erilainen vuosimäärä johtuu siitä, että se on neljä vuotta kiintiössä tulleista henkilöistä ja kolme vuotta turvapaikkamenettelyn kautta tulleista henkilöistä. Lisäksi kunnat saavat könttäsummat, terveydenhoitokuluja, sosiaali- ja terveydenhoidon erityiskustannukset (10 vuotta), tulkkeja sekä toimeentulokustannukset per henkilö. Edelleen, valtio maksaa bonusrahaa kunnille jne.

Kuntien osalle näyttäisi jäävän asuntojen hankinta (vuokraus) sekä koulutus-, työharjoittelu- ja joissakin tapauksissa avustaminen työpaikkojen hankinnassa plus tietenkin kotouttamisohjelman vieminen läpi, joka taas vaatii lisäosaamista ja mahdollisesti merkittäviäkin lisäpalkkauksia kuntaan jos kyseessä on suurempi ryhmä. Toisaalta valtio maksaa toiselta momentilta koulutus- ja työharjoittelukustannuksia, joten asuntojen järjestäminen on näillä spekseillä kuntien suurin kulu. Ja vaikka mitä puhutaan tasaveroisesta kohtelusta kantasuomalaisten ja muiden välillä, on selvää että yhtään henkilöä ei voi tulla kotouttamisohjelmaan kuntiin ellei heillä ole asuntoa jossa olla.
 

Fordél

Jäsen
Kolmen ensimmäisen vuoden aikana kaikki kulut menevät valtiolle. Sen jälkeen ne kuuluvat kunnallle. Täten vuonna 2015 turvapaikan saanut alkaa rasittamaan vuonna 2018 sen kunnan taloutta jonne silloin päättää hakeutua. Heillä on tapana hakeutua Uudellemaalle jossa heidän elättämisensä maksaa muuta maata merkittävästi enemmän.

Kunnista ja Kuntaliitosta on tullut myös erilaista näkemystä eli että valtion tuki ei kata kaikkia kustannuksia.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Eihän tässä sittenkään ole mitään hätää.
Stubb on ratkaissut pakolaiskriisin kustannuskysymyksen:
Miten rahat löytyvät pakolaiskriisin hoitamiseen?
– Ne löytyvät työn kautta.
Stubbilta kysyttiin, merkitseekö se uusia leikkauksia, jos turvapaikanhakijoihin liittyvien kustannusten vuoksi ei oteta lisää velkaa:
– Haluan korostaa sitä, että meidän yhteiskunnassa kannattaa välttää sitä vastakkainasettelua, että ikään kuin turvapaikkakustannukset olisivat joltain toiselta pois. Katsomme aina taloutta ja budjettia kokonaisuudessa.

Hienosti Stuppi ikäänkuin vastaa näihin kysymyksiin vastaamatta kuitenkaan mitään.
Koko haastattelu tässä:
Maksetaanko turvapaikanhakijoiden kustannukset velalla vai leikkauksilla? Näin vastaa valtiovarainministeri Stubb - Kotimaa - Ilta-Sanomat
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eihän tässä sittenkään ole mitään hätää.
Stubb on ratkaissut pakolaiskriisin kustannuskysymyksen:
Miten rahat löytyvät pakolaiskriisin hoitamiseen?
– Ne löytyvät työn kautta.

Onhan tämä selvä valinta näissä nykyisissä raameissa: joko velkaa tai lisäleikkauksia - todennäköisesti Kokoomus voittaa kädenväännön eli siis lisää leikkauksia. Osa voi olla hyödyllisiä (mutta tällöinkin nykyistä taloudellista tilannetta heikentäviä) ja yhä vähemmän legitiimejä maahanmuuttoa vastustavan kansan valtaosan silmissä. Eikä tietenkään tämä tähän jää: riippuu siitä, miten paljon tänä vuonna tulee lisätulijoita, että miten paljon ensi vuonna leikataan. Ja niin edelleen. Elämme jotakuinkin kultakantaan verrattavissa olevassa tilanteessa 1930-luvun talousopeilla. Sitten vähän mietiskellään, että miksi ihmeessä yhteiskunnallinen ilmapiiri on niin tulehtunut ja ääri-ilmiöt saavat tukea ja sitten mennään kysymään pankki-ekonomisteilta lisää hyviä neuvoja. En ihan määrättömiin kokeilisi oppiiko hevonen olemaan syömättä ennenkuin kuolee, mutta toistaiseksi ei näytä päätä palelevan hallituksessa. Todella kiinnostavia aikoja elämme.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Erittäin hyvin SSS-miesten hallituksen kykyä ratkaista Suomen pahimpia ongelmia kuvaa Stubbin ja Terhon riitely siitä, että rahoitetaanko pakolaiskustannukset budjettirahoilla vai lisälanoilla. Oleellisinta asiassa kuitenkin on se, että suomalainen veronmaksaja laskun lopulta maksaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Niin, eihän talous ole nollasummapeliä, ja lisäämällä työtä todellakin saadaan lisää jaettavaa. Lyhyellä tähtäimellä maahanmuutto-kustannysten rahoittaminen ilman velkaa kuitenkin tarkoittaa lisäleikkauksia ja se on siis muualta pois. Ei Suomen työllisyys ole nyt nopealla aikataululla ainakaan parempaan päin kehittymässä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Erittäin hyvin SSS-miesten hallituksen kykyä ratkaista Suomen pahimpia ongelmia kuvaa Stubbin ja Terhon riitely siitä, että rahoitetaanko pakolaiskustannukset budjettirahoilla vai lisälanoilla. Oleellisinta asiassa kuitenkin on se, että suomalainen veronmaksaja laskun lopulta maksaa.
Jos vallassa olisi vasemmisto, niin tällaisesta asiasta ei tarvitsisi riidellä. Velaksi tietenkin.
Siinä mielessä kritiikki sieltä suunnalta on hieman koomista.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Eli sikäli ei ainoastaan se työssä kiinnioleminen ole mikään vastaus, vaan työn tuottavuuden pitäisi heijastaa valtaväestön tuottavuutta että sillä olisi varsinaisesti positiivista vaikutusta.
Uskon ymmärtäväni mitä tarkoitat. Minäkään en usko, että pakolaisista (aikuisväestö) löytyy nykyisen sukupolven aikana ylitarjonnaksi saakka yksilöitä, jotka nousevat laskennalisesti muita elättävään joukkoon.

Olettamukseni on, että jos pakolaisongelman rahoitus hoidetaan veroja korottamalla, kohdistuu lisäverotus juuri tuottavimpaan (ja pääosin kallispalkkaisimpaan) porukkaan. Pelkään pahoin, että veroruuvin kiristyessä tuottavimmasta porukasta osa vaihtaa maata ja/tai yritysverotuksen kiristyessä yritykset tekevät samoin. Finnkino ylpeänä esittää filmin "kuinka lehmä lypsetään kuiviin".

Lienemme samaa mieltä, että työ on kuitenkin joutilaisuutta parempi vaihtoehto?(Sivuutetaan ne henkisen puolen asiat ja kontaktit, jotka edistävät kototutumista.) Uskon, että pakolaisista löytyy työteliästä väkeä, joka päätyy sinänsä tarpeellisiin töihin, johon natiivia suomalaista ei saa. Kyse ei ole välttämättä edes palkkatasosta, vaan vaikkapa sosiaalituen mahdollistamasta arvovalinnasta (phyi, paskaduuni), työkunnosta tai kannustinloukusta. Kohtaanto-ongelma on tosiasia.

Esimerkkinä pk-seudun julkinen liikenne, joka lienee kuljettajien osalta maahanmuuttajien varassa. Se on liike-elämän kannalta tukevaa toimintaa, jonka ansiosta "ykkösketju" voi keskittyä omaan tuottavimpaan työhönsä. Ilman robotisaation massiivista soveltamista yhteiskunnassa on ihmisille töitä, jotka vain on tehtävä yhteiskunnan rattaiden pyörittämiseksi.

Onko sopeuttava työmalli oppisopimus, mamu-seteli vai mikä lieneekään, jää nähtäväksi. Byrokratiaa siitä ei varmasti puutu, mutta se on yhteiskuntamme perusongelma. Ehkä se on omaa rajoittuneisuuttani, mutta en keksi työtä parempaa reseptiä sopeuttamiseen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onhan tämä selvä valinta näissä nykyisissä raameissa: joko velkaa tai lisäleikkauksia - todennäköisesti Kokoomus voittaa kädenväännön eli siis lisää leikkauksia. Osa voi olla hyödyllisiä (mutta tällöinkin nykyistä taloudellista tilannetta heikentäviä) ja yhä vähemmän legitiimejä maahanmuuttoa vastustavan kansan valtaosan silmissä.

Hyvä kirjoitus. Kommentoin lainaamaani kohtaa sen verran, että nähdäkseni kyse ei ole siitä, ovatko mahdolliset leikkaukset tai veronkorotukset legitiimejä maahanmuuttoa vastustavan kansan valtaosan silmissä. Tämä ryhmä on hyvin pieni. Sen sijaan leikkausten ja veronkorotusten kannatus ei ole kovin korkeaa hallittua maahanmuuttoa kannattavan kansan valtaosan silmissä. Kun asiaa tarkastellaan yhteiskunnan kokonaistalouden kautta, tilanne vaikuttaisi olevan samanlainen: leikkaukset ja veronkorotukset ovat huono ratkaisu rahoittaa mahdollisten tulevien nettosaajien kotouttaminen.

Kaiken kaikkiaan suomalaisessa turvapaikanhakija- ja pakolaiskeskustelussa näkyy se, että hallituksella ei ole strategiaa turvapaikanhakijoiden osalta. Yksin se, että hallituspuolueen eduskuntaryhmän puheenjohtaja esittää lisää lainaa ja veroja ja hallituksen toisen puolueen ministeri torppaa esityksen välittömästi, paljastaa kiistatta sen, kuinka vähän ja alkeellisesti hallituksessa on pakolaisasioita valmisteltu, suunniteltu ja laadittu jonkinlaisia useamman vuoden linjoja.

Lisäksi ajatus siitä, että Suomen tulee kotouttaa kaikki oleskeluluvan saaneet on outo. Miksi ihmeessä näin? Suomihan voisi antaa oleskeluluvan hädänalaisille ja kun olosuhteet heidän maassaan muuttuvat, toimittaa heidät takaisin ainakin pienen määrän osalta aiempaa paremmin koulutettuna ja työhön valmennettuna. Tällöin tapahtuisi kaksi myönteistä asiaa: aiempi kotimaa saisi lähtijät osin paremmin valmennettuna takaisin ja Suomi todennäköisesti säästäisi jatkossa menoja tulivat ne sitten budjettiraameista tai sen ohi veronkorotuksista ja lisävelasta. Win-win.

Mutta mitään keskustelua esimerkiksi jälkimmäisestä vaihtoehdosta ja sen eduista ja haitoista Suomessa ei käydä. En nostaisi tässä somea syyksi kuten on tapana vaan väitän, että suomalaisen keskustelun merkittävä ongelma on siinä, että niin hallitukselta kuin erilaisilta pakolaisia ja turvapaikanhakijoita tutkineilta puuttuu puheistaan substanssi lähes kokonaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Induktiivinen päättely on ongelmallista, toki menneisyyttä kannattaa tarkistella ja miettiä mitä nyt pitää tehdä paremmin. Mutta jättämättä tekemättä asioita, koska aikaisemmin ei ole onnistuttu, ei vie yhteiskuntaa eteenpäin.

Tästä samaa mieltä, siksi on tärkeätä tehdä heti ne päätökset jolla pakolaisten tulo pysäytetään koska kukaan ei ole vielä keskinyt toimivaa ratkaisua rahoitusongelmaan.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Yhteiskuntasopimus syntyy. Hinnaksi hallitus luopuu paikallista sopimista edistävästä lainsäädännöstä ja vie hankkeen keskusjärjestöjen pöytään vesitettäväksi. Kokoomuksessa esim. Elina Lepomäki ja Juhana Vartiainen ovat jo ehtineet esittää kompromissista happamia kommentteja, koska heidän mukaansa paikallinen sopiminen on (olisi ollut) työllisyyden kannalta yhteiskuntasopimusta tärkeämpi asia.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Lähdettiin taas kerran tekemään takkia, saatiin mikrobikinit. No, kunhan valtion talous vielä menee huonompaan suuntaan, niin isommat muutokset tulevat väistämättä. Sama stoori kuin eläkeajan pidentämisen kanssa.

SAK:n valta tässä maassa on melkoinen ja pakko nostaa hattua Lylylle ja kumppaneille. Ovat saaneet rakennettua kovan valta-aseman itselleen.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
SAK:n valta tässä maassa on melkoinen ja pakko nostaa hattua Lylylle ja kumppaneille. Ovat saaneet rakennettua kovan valta-aseman itselleen.

Luojan kiitos se valta on SAK:lla. Mieti nyt miten menisi jos se valta olisi EK:lla. Nälkäkuolema ja orjuus olisi jokapäiväinen vitsaus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös