Mainos

Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 179 852
  • 10 753

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Veikkaampa kuitenkin, että ihan heti kunnilta ei oteta pois koulutuspalveluita, poislukien toisen asteen koulutus. Tällöin kunnille jää ihan mukavasti vielä tehtäväkenttää tuleville vuosikymmenille.
On totta, että määrällisesti tehtäviä jää vielä runsaasti, mutta keskimääräisen kunnan toiminnasta sote- ja koulutuspalvelut haukkaavat leijonanosan (49% + 28% = 77%, lähde Kuntaliitto).

Jokainen luotu organisaatio on haka perustelemaan oman toimintansa tarpeen ja varmasti kuntataso on yksi sellainen. Pelkään pahoin, että sote-palveluiden siirtyessä sote-alueille kunnilla on kiusaus keksiä muuta veronmaksajalle kalliiksi käyvää puuhaa. Se on minusta jopa isompi riski kuin sote-hallinnon paisuminen. Sote-alueiden menestymiseen kiinnitetään iso julkinen huomio alkumetreistä lähtien. MOT:n toimittajat hiovat jo kynsiään. Sote on 100% varma lyömäase politiikan teossa - etenkin, kun asia politisoitui näin voimakkaasti lopullista päätöstä tehdessä.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Nyt kun luodaan Kepun haluamat itsehallintoalueet niin minusta niille kaikille pitäisi antaa täydellinen itsenäisyys myös taloudellisesti. Jokainen alue itse saa päättää omista menoistaan sen puitteissa, miten ne onnistuvat hankkimaan tuloja eikä alueiden välillä tapahtuisi rahan siirtoja. Eli vaikkapa espoolaisten, turkulaisten tai tamperelaisten veronmaksajien ei tarvitsisi tukea kepulaisia itsehallintoalueita vaan ne saisivat tulla omillaan toimeen kuten kaikki muutkin alueet saavat tulla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
On totta, että määrällisesti tehtäviä jää vielä runsaasti, mutta keskimääräisen kunnan toiminnasta sote- ja koulutuspalvelut haukkaavat leijonanosan (49% + 28% = 77%, lähde Kuntaliitto).

Jokainen luotu organisaatio on haka perustelemaan oman toimintansa tarpeen ja varmasti kuntataso on yksi sellainen. Pelkään pahoin, että sote-palveluiden siirtyessä sote-alueille kunnilla on kiusaus keksiä muuta veronmaksajalle kalliiksi käyvää puuhaa.

Niin, siis periaatteessa kuntien budjettitaakka vähentyy n. 70%:lla, mutta kunnilla kuitenkin ilmeisesti säilyy itsenäinen budjettivalta (ainakin jos Keskustalta kysytään). Tilannehan on mm. se, että hyvin monet kunnat ovat tällä hetkellä alijäämäisiä - tuleeko olemaan jokin mekanismi, mikä estää kuntia supistamasta alijäämäänsä sitä kautta, etteivät laskekaan kunnallisveroa niin paljon kuin mitä säästävät sote-menoissa? En vain mitenkään pysty ajattelemaan, että uuden itsehallinnollisen ja budjettivaltaisen hallintotason luominen vähentäisi menoja ja byrokratiaa vähänkään pidemmällä tähtäimellä. Mistä löytyisi ennakkotapaus tälläisestä?
 
Viimeksi muokattu:

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Nyt kun luodaan Kepun haluamat itsehallintoalueet niin minusta niille kaikille pitäisi antaa täydellinen itsenäisyys myös taloudellisesti. Jokainen alue itse saa päättää omista menoistaan sen puitteissa, miten ne onnistuvat hankkimaan tuloja eikä alueiden välillä tapahtuisi rahan siirtoja. Eli vaikkapa espoolaisten, turkulaisten tai tamperelaisten veronmaksajien ei tarvitsisi tukea kepulaisia itsehallintoalueita vaan ne saisivat tulla omillaan toimeen kuten kaikki muutkin alueet saavat tulla.

Kyllä sinä lakimiehenä ymmärrät että tuo kuvailemasi ei ole mahdollista vaikka Kepun koplailu ketuttaakin. Minua kiinnostaa miten terveyspalvelujen kustannusten seuranta järjestetään. Kustannukset eri sote-alueilla tukevat ainakin alussa vaihtelemaan johtuen palvelujen ostajien kyvykkyydestä. Tällä hetkellä esimerkiksi täällä Ylöjärvellä terveyspalvelut tuotetaan kustannustehokkaammin kuin Tampereella vaikka ollaan pienempi yksikkö. Suurempi ei aina ole parempi mutta katsotaan mitä tulevaisuus tuo.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Nyt kun luodaan Kepun haluamat itsehallintoalueet niin minusta niille kaikille pitäisi antaa täydellinen itsenäisyys myös taloudellisesti. Jokainen alue itse saa päättää omista menoistaan sen puitteissa, miten ne onnistuvat hankkimaan tuloja eikä alueiden välillä tapahtuisi rahan siirtoja. Eli vaikkapa espoolaisten, turkulaisten tai tamperelaisten veronmaksajien ei tarvitsisi tukea kepulaisia itsehallintoalueita vaan ne saisivat tulla omillaan toimeen kuten kaikki muutkin alueet saavat tulla.

Eli tehdään Suomesta liittovaltio. Kansalliselle tasolle yleisestä turvallisuudesta ja maanpuolustuksesta huolehtiminen sekä ulkopolitiikka. Kannatan lämpimästi.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Alexander Stubbin mukaan sote-alueita arvioidaan viiden vuoden välein ja jos asiantuntijalausunnot antavat pontta sote-alueiden vähentämiseen, niitä vähennetään. Eli sama suomeksi: kun poliittinen voimasuhde hallituksessa muuttuu kokoomukselle suotuisammaksi, sote-alueiden määrä vähenee nopeasti. Asiantuntijalausunnot ovat häveliäs yritys pestä käsiä politiikasta. Nyt tehty päätös on poliittinen ja tilannetta muuttava päätös on silloinkin ensisijaisesti poliittinen. Sopiva asiantuntijalausunto löytyy aina.

Kun lisäksi kerrottiin, että päivystyssairaaloiden määrä tulee olemaan 12, niin kokoomuksen osakkeet vain jatkavat nousuaan!
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Asiantuntijalausunnot ovat häveliäs yritys pestä käsiä politiikasta. Nyt tehty päätös on poliittinen ja tilannetta muuttava päätös on silloinkin ensisijaisesti poliittinen. Sopiva asiantuntijalausunto löytyy aina.

En nyt väheksyisi asiantuntijuuden merkitystä. Edelleenkään ei ole ilmaantunut ainuttakaan asiantuntijaa joka puoltaisi yli 12 sote-aluetta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
En nyt väheksyisi asiantuntijuuden merkitystä. Edelleenkään ei ole ilmaantunut ainuttakaan asiantuntijaa joka puoltaisi yli 12 sote-aluetta.

No tuo sairaaloiden määrä taitaa paljastaa asian todellisen laidan. Tuo 15/18 on varmaan vaan kirjattu luku jotta kepukin saattoi tehdä sovun kunniakkaasti. Eiköhän alueet noiden sairaaloiden ympärille käytännössä rakennu.
 

Fordél

Jäsen
Asiantuntijalausunnot ovat häveliäs yritys pestä käsiä politiikasta. Nyt tehty päätös on poliittinen ja tilannetta muuttava päätös on silloinkin ensisijaisesti poliittinen. Sopiva asiantuntijalausunto löytyy aina.

Ensin valitetaan, että tehtiin päätös poliittisin perustein ja sitten kun lisätään asiantuntijoiden näkemystä, sekään ei ole oikein. Eihän näitä kahta voida erottaa, mutta eihän siinä ole mitään pahaa, jos asiantuntijalausuntojen merkitys kasvaa tulevaisuudessa. Etenkin, kun siellä ollaan aikalailla yksimielisiä siitä, että vähemmän olisi parempi. Tuleva kehityssuunta on siis kaikilla tiedossa, jopa poliitikoilla, mutta ottaa aikansa ennen kuin politiikka taipuu tähän suuntaukseen.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä sinä lakimiehenä ymmärrät että tuo kuvailemasi ei ole mahdollista vaikka Kepun koplailu ketuttaakin. Minua kiinnostaa miten terveyspalvelujen kustannusten seuranta järjestetään. Kustannukset eri sote-alueilla tukevat ainakin alussa vaihtelemaan johtuen palvelujen ostajien kyvykkyydestä. Tällä hetkellä esimerkiksi täällä Ylöjärvellä terveyspalvelut tuotetaan kustannustehokkaammin kuin Tampereella vaikka ollaan pienempi yksikkö. Suurempi ei aina ole parempi mutta katsotaan mitä tulevaisuus tuo.

Olisiko sinulla antaa linkkiä missä näitä Pirkanmaan kuntien eroja voisi käydä ihmettelemässä?

Onko mahdollista erikois- ja päivystyssairaanhoidon tekevän tuota eroa?
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Ensin valitetaan, että tehtiin päätös poliittisin perustein ja sitten kun lisätään asiantuntijoiden näkemystä, sekään ei ole oikein. Eihän näitä kahta voida erottaa, mutta eihän siinä ole mitään pahaa, jos asiantuntijalausuntojen merkitys kasvaa tulevaisuudessa.
Tarkoitukseni ei ollut väheksyä asiantuntijatyön merkitystä! Kommenttini oli kyyninen - jo kaikkeen politikointiin väsynyt - heitto, kuinka asioita voidaan politiikassa perustella asiantuntijalausunnoilla kun ne sopivat omiin mielipiteisiin ja puolueen etuun. Viime ajoilta esimerkkinä hallintarekisterivääntö, jossa osa asiantuntijoista (ainakin lausuntokierroksella) näki esitetyssä mallissa heikennyksiä esimerkiksi talousrikostutkintaan liittyen. Silti hallitus vei sitä sitkeästi eteenpäin, vaikka minun korvaani huolet olivat perusteltuja.

Jos palataan viime vuoteen, niin sote-asiantuntijoita kierrätettiin ja puheenjohtajaa (muistaakseni) vaihdettiin, koska asiantuntijat eivät keskenään päässeet yksimielisyyteen optimaalisista malleista. Asiantuntija on aina parempi kuin täysiverinen poliitikko, mutta riippumattomia asiantuntijoita on vaikea löytää. Liekö edes mahdollistakaan.

Sama vastaus myös @Pavlovin_koira:lle.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Sivuhuomiona - ainoan pörssilistatun sote-tuottajan Pihlajalinnan kurssi tänään yli 10% nousussa. Markkinat reagoivat tehtyyn päätökseen.
 

Fordél

Jäsen
Nyt kaikkien pitää tajuta mitä tällä himmelillä korvataan. Tämä himmeli korvaa kaikki AVIt, ELYt ja Kuntayhtymät jotka siis poistuvat.

Jos jotain järkeä touhuun oikeasti haetaan niin nämä 18 aluetta hoitaa tulevaisuudessa kaikki AVIien ja ELYjen tehtävät, jos näin ei ole niin muutan kantani tämän uudistuksen osalta.

No niin, nyt tuli selvyyyttä asiaan ja eli näillä näkymin valtion aluehallinnosta jäävät ainakin AVI:t ja ilmeisesti muut, mutta ELY-keskukset näyttäisivät katoavan, koska ainakin aluekehittämisen tehtävät siirtyvät itsehallintoalueille. Kuntien aluehallinnosta poistuvat maakuntien liitot ja kuntayhtymät. Eli homma näyttää menevän suuressa kuvassa aikalailla niin kuin oletenkin.

Mites nyt Daespoon näkemys kääntyy? Kaikki toimijat eivät aluehallinnosta todellakaan poistu, joten muuttuuko kanta uudistuksen osalta?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Loogisempaa noin. Olisi todella outoa hävittää AVIt, kun valvova viranomainen tulisi samaksi kuin toteuttava viranomainen. Tämä ei taida mahtua mihinkään vallanjako-oppeihin. ELYjen osalta maakunnan liittojen kanssa on fuusioitavaa enemmänkin, joskin mielenkiintoista on palataanko esimerkiksi koulutuksen ennakoinnissa malliin, jossa maakuntaliitot hoitavat pitkän ja keskipitkän tähtäyksen ennakoinnin (ajalta Vanhanen II). Tämä johti tuolloin tulokseen, jossa Suomessa pitäisi olla noin kahdeksan miljoonaa asukasta, että kaikki se maakuntien esittämä koulutustarve toteutuisi - minkä jälkeen vedettiin tasaisesti juustohöylää ja tuloksena on mm. Etelä-Suomen toisen asteen koulutuksen raju vaje vrt. maakuntien ylipaikat.
 

Tuamas

Jäsen
18 itsehallintoaluetta
15 sote-aluetta
12 laajan ympärivuorokautisen päivystyksen aluetta
5 erityisen vaativan hoidon aluetta, joita ei kutsuta erva-alueiksi

Eli 18 aluetta joista kolmelle ei anneta sote-aluetta,
15 sote-aluetta joista kolmelle ei anneta laajaa ympärivuorokautista päivystystä,
12 laajan ympärivuorokautisen hoidon aluetta joista seitsemälle (non-yliopistosairaalat) ei kohdistu vaativaa hoitoa.

Miksei vain voitu tehdä 12 sotealuetta ja maakuntaa?
Nyt Kepun koijauksen vuoksi meillä on toivotun sote-mallin päällä kaksi täysin ylimääräistä himmeliä, jotka sote-näkökulmasta ovat täysin turhia.

Jos rationaalisesti toimittaisiin, oltaisiin otettu vuoden 1996 läänijako tai lyöty maakuntajako poikki esim. 175 000 asukkaan kohdalta ja siinä meillä olisi ollut valmis malli jolla hoitaa sekä sote että maakuntahallinto.

Nyt meille tulee täysin elinkelvottomia ja ikuisesti subventoitavia mini-maakuntia.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Aluehallintoahan muokkaillaan joka vaalikaudella joten jos nyt jotain optimistista voi sanoa, niin seuraavalla toivottavasti Keskustapuolueesta vapaalla hallituksella on suhteellisen pieni duuni päättää pudottaa kolme sote-aluetta pois jolloin SOTE-alueet voidaan yhtenäistää 12:n laajan ympärivuorokautisen päivistyksen alueiden kanssa.

Sosiaalipolitiikan proffa Heikki Hiilamo on muuten kirjoittanut kiihkottoman ja varmaan aika oikeen osuvan arvion siitä, miksi sotesta tuli näin lihava kiista. Sama ongelma kuin viime hallituskaudellakin: yritetään ajaa omia aluepoliittista tavoitteita sosiaali- ja terveydenhuollon varjolla. Sdp ja Kokoomus yrittivät ajaa sen varjolla suurkuntia, Kepu taas maakuntahallintoa. Harmin paikka tässä on se, että noista jälkimmäinen vaikuttaa onnistuneen tavoitteessaan.
 
Viimeksi muokattu:

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Olisiko sinulla antaa linkkiä missä näitä Pirkanmaan kuntien eroja voisi käydä ihmettelemässä?

Onko mahdollista erikois- ja päivystyssairaanhoidon tekevän tuota eroa?

Ei valitettavasti ole mitään linkkiä laittaa, tieto on peräisin ns. hevosen suusta. Kai noita jossain on nähtävillä kun ahkerasti googlailee.

Ja kun googlailee niin löytää. Kuntien sosiaali- ja terveysmenoissa isot erot - Terveyden ja hyvinvoinnin laitos - Talous - Helsingin Sanomat

Vähiten rahaa törsäsi Lumijoki. Ylöjärvi on listalla 9. Pirkkala 10. Kangasala 14. ja Nokia 15. Kaikki reilusti alle mediaanin. Tamperetta ei ole mainittu kun listauksessa on 15 vähiten rahaa käyttänyttä ja 15 eniten rahaa käyttänyttä. THL:n sivuilta nuo tiedot on otettu joten sinne tutkimaan lisää @Eikka86 .
 
Viimeksi muokattu:

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tuhansia hoitorakennuksia kunnilta sote-alueille, tasearvo yli 6 miljardia | Yle Uutiset | yle.fi

Tästä jo eilen täällä kyselin ja tuoltahan tuo selviää, vai selviääkö. Onko sote-alueiden lääkärien ja hoitajien palkanmaksaja jatkossa sote-alue vai valtio? Onhan tuossa paljon liikkuvia osia mutta onneksi on aikaakin reilu kolme vuotta. Ei tuo helppoa tule olemaan saada kaikki palikat oikeaan järjestykseen.

Keskustan Saarikko: Sotessa on uhkakuvia – valinnanvapaus voi lisätä kustannuksia | Yle Uutiset | yle.fi

Toivottavasti ei käy niin että kolmen miljardin säästöt kääntyvät kolmen miljardin lisämenoiksi.
 

Byvajet

Jäsen
Uskoni siihen, että puolueet pääsevät yhteisymmärrykseen terveydenhuollon toteuttamisesta, on hyvin heikko. Kokonaisuus on niin laaja ja mutkikas ja siihen vaikuttavat niin monet muuttujat ja eturyhmät, että luvassa lienee vain riitaa, riitaa ja lisää riitaa. Jo pelkästään laskelmien tekeminen erilaisten ratkaisujen kustannuksista osoittautunee riitoihin ajautuneelle poppoolle kysymykseksi, josta ei synny yksimielisyyttä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Joskus tulee mieleen että isot asiat valmistellaan Suomessa aivan väärin miettimättä oikeastaan olennaista eli substanssia lainkaan. On vaan olemassa jotain viivoja mitä halutaan, mutta niistäkään ei sen enempää. Että vähän on tuumattu, jotain, mutta ei tiedetä edes mitä. Yöt voidaan istua mutta asiat eivät siitä selviä eikä kukaan tiedä varmasti seuraavana päivänä mitä lopulta on päätetty jos on mitään.

Eikun:

Kysymykseen eikö näin tärkeästä päätöksestä todella ole toistaiseksi tehty tarkempia määrittelyjä, kuten linjauksia valinnanvapauden rajauksista. Peruspalveluministeri Juha Rehula (kesk.) vastasi ja myönsi, että ei ole. Ministeri Juha Rehula (kesk.) ilmoitti, että olemassa on vain karkea peruslinjaus, minkä lisäksi "jotakin on joku pohdiskellut". Me istumme vielä monta kertaa ja monta yötäkin sen kanssa, mikä se lopputulos on. Mutta nyt ei ole tämän pidemmälle menevää..."

Ministeri Juha Rehula valinnanvapaudesta: ”Meillä on joku jotakin pohdiskellut” | Uusi Suomi
 

Visiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Kuopion KalPa
Olen kyllä nyt hiukan pettynyt Kansleri Sipilän puheeseen. Odotin hänen sentään kuittaavan lopuksi että tasavalta lakkautetaan ja järjestetään uudelleen ensimmäiseksi galaktiseksi imperiumiksi, mutta minkäs teet.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No tähänkin kohtaan voidaan sanoa, että valtiorahoitteisella mallilla lähdetään valmistelussa eteenpäin. Asia on tiedetty jo jonkin aikaa

Menee sarjaan ei pidä paikkansa kuten moni muukin tietäjien tieto. Pääministeri kertoi YLE:n uutisissa ja ilmeisesti myös A:ssa iltasella, että vaihtoehtoja on kolme eikä niistä ole yhtään vielä valittu. Vaihtoehdot ovat valtiorahoitteinen, alueverorahoitteinen tai näiden yhdistelmä.
 

Fordél

Jäsen
Menee sarjaan ei pidä paikkansa kuten moni muukin tietäjien tieto. Pääministeri kertoi YLE:n uutisissa ja ilmeisesti myös A:ssa iltasella, että vaihtoehtoja on kolme eikä niistä ole yhtään vielä valittu. Vaihtoehdot ovat valtiorahoitteinen, alueverorahoitteinen tai näiden yhdistelmä.

Kyllä se pitää paikkaansa. Mitään mallia ei ole tietenkään valittu vaan hallitus on linjannut, että itsehallintoalueiden rahoituksen valmistelussa edetään ensisijaisesti valtiorahoitteisella mallilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös