Pohdin tätä asiaa hetken tarkoituksella naiivisti poistaen päästäni synkät ajatukset siitä, että kyseessä on poliittinen valtapeli, jossa Keskusta haluaa turvata valtaansa syrjäseuduilla.
Hyvää pohdintaa mutta valitettavan hypoteettista koska keskeisintä faktaa eli
poliittinen valtapeli, jossa Keskusta haluaa turvata valtaansa syrjäseuduilla, ei voi koskaan sulkea pois kun kyseessä on asia jossa Kepu on osapuoli. Mutta, voihan tällaista hypoteettistakin pohdintaa toki harrastaa. Joten laitanpa kommentteja.
Asiaa täten sivuten, mielenkiinnosta ja aikani kuluksi kysyn, miksi Suomessa pelätään federalistisia elementtejä kuin ruttoa?
Tarkoitatko EU:n federalismia vai siis federalismia Suomen sisällä? Jos jälkimmäistä niin tarkoitatko että Suomi olisi liittovaltio? Ehkä federalismin käsite ei nyt ihan osu tähän keissiin...
Joka tapauksessa. Tässä Kepun "federaatiomallissa" on se ongelma että siinä muodostetaan uusi hallintorakenne jolla Kepu saa diktatuurin valtaosaan alueista. Tämä tarkoittaa sitä että hallinto miehitetään kepulaisen hyvä veli -verkoston palkintoviroilla. Tämä Kepun puoluehallintoapparaatti tulee syömään suuren osan käytössä olevista varoista. Koska näistä byrokraattisista alueista suuri osa tulee joka tapauksessa olemaan liian pieniä tuottamaan mitään tehokkuushyötyjä, niitä joudutaan vielä entistä enemmän rahoittamaan sieltä mistä aina eli keskituloisten palkansaajien kukkarosta. Jos tästä esittää kritiikkiä niin esiin vedetään vanha virsi siitä kuinka "kaikille suomalaisille on taattava yhtäläiset sosiaali- ja terveyspalvelut". Ja siinä tietysti ohessa satoja miljoonia Kepun "agraariosavaltioiden" hallinnon turvottamiseen! Lopputulemana tämä Kepun uusi maakuntapuolueapparaatti rahoitetaan kaupunkilaisten palkansaajien kukkarosta.
Yllä olevan lisäksi tietysti jäljelle jää vielä Keskustapuolueen kunnallisjärjestötaso eli 317 kuntaa. Joilla on myös omat Kepujärjestöjen syöttiläänsä.maksettavana. Ja meno on tunnetun holtitonta. (Huippuesimerkkinä tämä Rääkkylän nerokas soteratkaisu:
Rääkkylän sote-hurmalle nolo loppu | Yle Uutiset | yle.fi Tämä kaikki paska kaatuu aina samaan syliin eli sinne keskituloisen palkansaajalle.
Tuo yllä oleva kun ynnätään vielä Suomen aluerakenteellisiin ongelmiin: padottu kaupungistuminen josta seuraa hirvittävät tehokkuustappiot, työvoiman huono liikkuvuus, kammottava maataloustukirasite, monimutkaiset ja hajallaan olevat sosiaaliturvarakenteet, kalliit ja tuhoisat aluepoliittiset investointiratkaisut kuten esim. Talvivaara ja umpimielinen nurkkakuntainen ilmapiiri joka torppaa innovatiivisen ja luovan ilmapiirin. Meillä on nyt jo vedetty verotus aivan tappiin (jota vielä rasittaa hallinnon munattomuus verosuunnittelun (=veronkierron) suitsimisessa) ja ruuvia ei voi enää paljon kiristää tai täältä alkaa nuori ja koulutettu kielitaitoinen väki häipyy maihin joissa palkansaajan kokonaisveroaste olisi edes alle 50 prosenttia.
Jos tarkoitat federalismilla yllä kuvattua niin minusta on aivan päivänselvää että jokainen täysjärkinen ihminen pelkää tuota.
Suomihan on poliittisesti yksi Euroopan keskitetyimmistä maista, mutta toisaalta hallinnollisesti kenties yksi sekavimmista, kun eri viranomaisilla on täysin erilainen hallinnollinen jakonsa. Samaan aikaan suuria vastuita on keskitetty liian pienille yksiköille (kunnat), jotka ovat joutuneet muodostamaan naapuriensa kanssa kuntayhtymiä ja muita lähtökohtaisesti hallintoa raskauttavia ja epädemokraattisia himmeleitä pystyäkseen toteuttamaan lakisääteiset palvelut.
Arvaapa mikä puolue on aina vastustanut tämän kuntajärjestelyn purkamista? Tuo kuntahelvetti olisi kerta kaikkiaan räjäytettävä. Joko kuntien määrä pidetään ennallaan ja kaikki merkittävät tehtävät (sote ja peruskoulutus) siirretään pois. Tai sitten ideaalitilanteessa kunnan päätösvallassa olisi teiden ja katujen nimeäminen sekä päättäminen siitä minkä värisiä navettoja saa rakentaa. Tässä mallissa voisi minun puolestani olla vaikka 50 000 kuntaa. Tai sitten noin 50-100 kuntaa jotka voisivat hoitaa peruskoulutuksen. Tällekään kuntamäärälle ei kuitenkaan SOTE-järjestämistä.
Pitkään hyvin toimivassa pienessä federalistisessa maassa asuneena ihmettelenkin, että eikö olisi järkevää keskittää mahdollisimman moni hallinnonala samoihin maantieteellisiin yksiköihin, joita johtaa vaaleilla valittu valtuusto? Lähtökohtaisesti (tietysti yksinkertaistetusti sanottuna) tämä vähentäisi hallinnon pirstaleisuutta ja lisäisi ihmisten ymmärrystä siitä, mistä oikeastaan äänestetään. Tähän nykyiseen soppaan siis liittyen, eikö Keskusta (jos poistetaan laskuista todennäköinen valtapeli) ole oikeilla jäljillä, kun haluaa yhdistää sote- ja aluehallintouudistukset eikä toteuttaa niitä erillään ja sillä riskillä, että meillä on kohta pelkästään yhdestä, joskin tärkeästä ja budjetäärisesti suuresta, hallinnonalasta (sosiaali- ja terveystoimi) päättäviä megayksiköitä muun hallinnon jäädessä eri tavoin alueellisesti jaettuihin ja järjestettyihin virastoihin ja himmeleihin?
Tietenkin onnistuminen vaatisi todellista halua siihen, että kuntien tehtäviä ja siten kunnallisia virkamiehiä vähennetään ja vastuita todella siirretään maakunnallisiin yksiköihin. Ja toki myös sitä, että meillä olisi kolmiportainen demokratia: kunnille jäisi jokatapauksessa joitakin tärkeitä tehtäviä, joiden toteuttamisesta tulee myöskin päättää lähidemokraattisesti.
Btw, Kepua en ole koskaan äänestänyt enkä äänestä. Korostankin, että tämä on vain yksinkertaista pohdintaa siitä, miten tämmöisen pinta-alaltaan varsin suuren ja olosuhteiltaan lopulta melko moninaisen maan demokratia ja hallinto olisi järkevää toteuttaa.
Pieni federalistinen maa? Eipä tule mieleen kuin ehkä Sveitsi. Jos näin on, niin aika vaikea verrata Suomeen koska sen maan kaikenlainen hallintotraditio on Suomesta poikkeava. Tai oikeastaan melkein kaikista maailman muista maista poikkeava.
Lähidemokratia on mielenkiintoinen juttu. Ajatuksena ylevä mutta millaista on keppikerjäläisen lähidemokratia? "Jos mulla olisi rahaa (tai siis muiden rahaa) niin sitten mä rakentaisin hianot sairaalat ja koulut ja pyörätiet ja liikuntapaikat ja kirjastot ja huippuhienot palvelukodit vanhuksille ja vaikka mitä muuta! Olis tosi mahtavaa! Toi Rääkkylän tapaus kertoo millaisella kompetenssin tasolla tätä "lähidemokratiaa" toteutetaan.
Itse tästä nyt meneillään olevasta keissistä toivon siis että Stubukassa olisi nyt miestä ja pitäisi pintansa. Jos nyt Kepu saa läpi tämän raha-automaattinsa niin tulevaisuus on sysimusta. Se merkitsee jatkuvaa talouden kriisiä ja Suomen henkistä jämähtämistä sinne 30-luvun agraariseen todellisuuteen.
Ideaalitulema olisi hallituksen hajoaminen, uudet vaalit ja Sinipuna. Silloin kun tehokaksikko Lipponen-Niinistö oli puikoissa niin tässä maassa oli tekemisen meininki. Niinistö siivosi verojärjestelmän suorastaan kauniin yksinkertaiseksi ja oikeudenmukaiseksi, Lipposen juntatessa Suomen osaksi läntistä poliittista ja henkistä yhteisöä. Seuraavat Jäätteenmäen ja Vanhasen kepujohtoiset hallitukset tuhosivat sitten Suomen itsenäisyyden ajan parhaan verojärjestelmän ja toivat keputradition mukaisen suhmuroinnin ja pekkaroinnin takaisin politiikan ytimeen.