Seuran kannalta tilanne onkin miettimistä, kuinka houkutella arkenakin ihmiset hallille. Vaihtoehdot ovat mielestäni lipputarjoukset arkipeleihin ja erilaisten tapahtumien yhdistäminen arkipeleihin.
Itse olen jo pidemmän aikaa miettinyt tuota. Ihmisille pitää saada jokin syy tulla hallille ja perimmäisiä syitä voisi olla:
- Yhteisöllisyys (seura ja sen ihmisiä yhdistävä vaikutus)
- Sosiaaliset suhteet (kaveriporukat, työyhteisöt, jne.)
- Muut edut (lippuun/kausariin sisältyvät alennukset, edut, status, jne.)
- Lippupaketit
- Viihde (kiinnostavat pelaajat, "show", jne.)
- Alitajunta (markkinointi, hyvät fiilikset)
Noista lähtökohdista olen sitten miettinyt konkreettisempia esimerkkejä miten hommaa voitaisiin kehittää. Luonnollisestikaan en Kuopiota tai KalPaa pahemmin tunne, joten on mahdollista, että jokin mainituista asioista on jo "käytössä" tai ei ole mahdollinen. Disclaimer: osa pointeista on enemmän tai vähemmän ristiriidassa toistensa kanssa. Tarkoituksenakaan ei ole tehdä mitään toimivaa suunnitelmaa, vaan miettiä erilaisia keinoja.
* Loppuunmyyviin tai muuten hyvin vetäviin matseihin myydään X määrä lippuja siten, että pakettiin kuuluu vaikkapa kahden seuraavan matsin liput. Kun hinta on sopiva (esimerkiksi nyt 2x normilipun hinta, ts. kolmas matsi tulee kaupan päälle) niin kuluttaja voisi harkita.
* Tehdään "minikausareita", tyyliin samalla kortilla kaikki joulukuun kotimatsit. Tuohon sitten mukaan jotain seuran hattua tai muuta hallissakin näkyvää kampetta, niin hyvä tulee.
* Useampia "teemailtoja", esimerkiksi nyt eri oppilaskunnille, yhdistyksille, yrityksille tai vaikka prätkäjengeille mukavia lippupaketteja. Kuopion tilannetta en pahemmin tunne, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla Blues voisi hyvin "vallata" teekkarien mielet tuollaisilla tempauksilla. Samoin yrityksille (lue, nykyisille tai mahdollisesti tuleville sponsoreille) voisi tuottaa lisäarvoa jakamalla ilmaislippuja tai myymällä puoli-ilmaisia lippuja ja tekemällä yleisölle selväksi, että yritystä X edustetaan tänään. Tuolloin yritys saisi näkyvyyttä halvalla, joukkue "rekrytoisi" uusia faneja&sponsoreita ja halliinkiin saataisiin väkeä.
* Tuodaan selkeää lisäarvoa kausarille. Neuvotellaan yhteistyökumppanien kanssa siitä, millä tavalla kausarien omistajia saataisiin käyttämään myös yhteistyökumppanien palveluita. Seuran on helpompi myydä kausareita kun pakettiin kuuluu konkreettisia etuja pelkkien otteluiden lisäksi. Kannattajan on helpompi ostaa kausari, jos matsien päälle etuja tulee myös "vapaa-ajalla". Yhteistyökumppanin on helpompi saada uusia tuottavia asiakassuhteita lisääntyneen näkyvyyden ja uusien asiakaskontaktien kautta.
* Haetaan synergiaetuja alueen muiden seurojen kanssa. Onko esimerkiksi mahdoton ajatus luoda "yhdistelmäkausari", jolla saisi sekä Kupsin että KalPan ottelut samaan pakettiin? Tuollaisella setillä kiusaus lähteä itselle vieraamman lajin otteluihin laskisi aivan varmasti.
* Yhdistetään faneja tehokkaammin ja luodaan tätä kautta sosiaalinenkin syy kuulua samaan "perheeseen". Laitetaan vaikka keskiviikko lukkoon ja järjestetään tapahtuma jossain alueen raflassa. Paikalle vielä edellisviikon faniäänestyksessä eniten ääniä saanut pelaaja, niin luulisi ihmisiä kiinnostavan. Ja tuskin nyt ravintoloitsijakaan pistäisi vastaan jos tupa olisi buukattuna useammaksi kuukaudeksi etukäteen ja paikalle virtaisi janoisia ihmisiä.
* Panostetaan siihen, että joukkueen yksilöitä käytetään markkinoinnissa hyväksi. Joku Granlund on jo pelkkänä nimenä on sen verran kiinnostava, että jo pelkästään hänen olemassaolonsa tuo ihmisiä halliin. Armian avulla taas tuodaan työttömiä hitsareita halliin ja Jarkko Ruutuakin haluaa kansa nähdä. Luodaan niitä yksilöitä, joista puhutaan työpaikan kahvitiloissa, kavereiden kanssa kuppia kaataessa ja jopa partnerin kanssa villiä seksiä harrastaessa.
* Panostetaan ottelutapahtumaan. Positiivinen fiilis voi olla loppujen lopuksi pienestäkin kiinni: tappio on helppo sietää, kunhan muuten jää hyvä fiilis. Ja hyvä fiilis ei synny 15 minuutin bissejonoista, kylmästä makkarasta, rumista tanssitytöistä, huonosta musiikista ja JV:stä, joka vaikuttaa siltä, että hän mielellään ruoskisi kusisella kullillaan jokaista. Ei tuonne mitään unohtumatonta spektaakkelia kannata joka otteluun järjestää, mutta toiminnan pitää olla sillä tasolla, että lipun ostaminen tai kausarin uusinta ei siitä jää kiinni.
Lopuksi sanoisin, että kaiken takana on myynti. Tuote pitää saada kiinnostavaksi ja ihmiset vaikka revitään paikalle. Organisaatioon on pakko saada mukaan markkinoinnin ja myynnin rautaisia ammattilaisia, eikä pelkästään saunakavereita, työharjoittelijoita tai vapaaehtoisia.