Halli, makkarat ja show

  • 680 333
  • 2 204

-40

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo feat. Veljmiehet
Yleisömäärät on kyllä lievästi sanottuna huolestuttavan alhaiset. Taas alle 2500 tuhatta katsojaa Sport pelissä kuten Tappara pelissäkin oli. Kärpät peli oli budjetoidussa. Jos nämä jatkuu pitkään tällaisena, niin ennustan, että joudutaan myymään pari pelaajaa kauden aikana tasapainottamaan tätä vajetta, koska kovaa miinusta ei voi tehdä enää. Se lienee selvää.
SM-liigakiekkoilijat vakavina yleisökadosta – ”Huolestuttaa erittäin paljon, oikeasti” - SM-liiga - Ilta-Sanomat

Muillakin on ikävä kyllä samoja ongelmia. Bluesilla on nostettu syyksi olematon markkinointi ja tapahtuman laiha anti. Jotenkin tutulta kuulostaa.
 

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
Olihan tämä jo viime kaudella, että ei ole vain KalPan ongelma. Siitä tietysti seuraa kysymys; tehdäänkö Liigassa markkinoinnillisesti tarpeeksi ja tarpeeksi mielenkiintoisesti?

En tiedä muiden seurojen tavoista, mutta KalPasta on vähän sellainen kuva, että ollaan aika pitkälti sosiaalisen median puolella pääasiassa. Mielestäni pitäisi näkyä enemmän ihan reaalimaailmassa livenä. Esim. onko KalPa hyödyntänyt Matkuksen kauppakeskusta mitenkään? Matkuksella on asiakkaita vuodenajasta ja kelistä riippumatta. Sinnehän voisi viedä jonkinlaisen KalPa pelipäiväkojun/pöydän. Samaan tapaan kuin oli kauden avaustapahtumassa. Olisi tuotteita esillä, tarjouksia illan peliin ja mainontaa liittyen illan vastustajaan/peliin. Ehkä myös joku pelaaja/valmentaja/toimihenkilö vierailija.
Esimerkki (jota saa KalPa vapaasti käyttää): kun Porin Ässät saapuu vierailemaan olisi tarjolla pelipäiväpisteellä joukkueellinen (eli, vaikka n.30kpl) aitoja porilaisia ( Porilainen – Wikipedia ) mainoslauseella: " Tarjolla joukkueellinen porilaisia (30kpl) nopeimmille. Tule syömään, KalPa syö illalla!"
Hinnaksi sopiva sellainen, että pientä voittoa saadaan. Tällainen pelipäivä koju voisi olla Matkuksen lisäksi myös torilla. En usko, että olisi kovin kallista toteuttaakaan, koska KalPalla itsellään olisi kaikki rekvisiitta fanituotteineen yms.

Jos ei ole rahaa pistää kalliiseen ulkomainontaan, niin sitten pitää käyttää luovuutta. Jos sellaista ei löydy tai ei viitsitä vaan tyydytään olemaan somessa, niin sitten on markkinoinnissa väärät henkilöt.
 

Lynyrd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko.
Itseäni on ihmetyttäny jo monena vuotena (en muista olenko tänne siitä maininnut) se että KalPa ei näy mitenkään Kuopion ulkopuolella. Omassa kotikaupungissa Iisalmessa en ole nähnyt yhtään KalPan peliin liittyvää mainosta tänä syksynä, eikä niitä kauheesti oo näkyny muinakaan vuosina. Kuitenkin täällä näkee aika paljon KalPan fanituotteita ihmisten päällä ihan perus kauppareissuilla, että fanipohjaa kyllä varmaan löytyy. Onko sitten todettu turhaksi markkinointi tänne suuntaan vai mikähän lie syy? Kärpät taas mainostaa joka puolella kaupunkia niillä niiden omilla tienvarsitauluilla, vaikka matkaa Ouluun on 100km enemmän kun Kuopioon.
 

HankChief

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Haastavaa on. Perketi, sanois HooPee. Itse en ole markkinoinnin ammattilainen (liike-elämässä kuitenkin mukana), niin ei oikein osaa sikäli ottaa kantaa tai tarjota ratkaisua, mutta tässä nyt jotain hajatelmia pohjautuen klassiseen 4P- lähestymiseen (Product, Price, Promotion, Place). Huom! Voi olla, että monia juttuja näistä toimistolla tehdäänkin, ei voi ulkopuolisena tietää. En ota tässä nyt kauhesti kantaa Liigan päätöksiin televisiosoppareista ja suljetusta sarjasta, ne olkoon tässä nyt ulkoa annettuja tekijöitä. Eli fokus KalPassa. Urheilupuolella tietysti on vähän hankala soveltaa liikemaailman oppeja, koska esim. omistuspohja, resurssit ja ehkä tavoitteetkin ovat eri luokkaa. Pahoittelut jo etukäteen, että tästä tuli aika massivinen postaus. Kiitos, jos joku jaksaa lukea!

-Tuote: Tuotteen tulisi vastata asiakkaan tarpeisiin ja odotuksiin, muuten syntyy odotuskuilu tai pettymys, joka heikentää lojalisuutta. KalPan ensisijainen "tuote" on luonnollisesti joukkue ja laajemmin kotiottelu- tapahtuma. Ottelutapahtuman kehittämisessä KalPa on käsittääkseni aika aktiivisesti ottanut toiveita vastaan/pyrkinyt kehittämään oheisohjelmaa. Tässä vanha ja ankea halli tietysti rajoittaa mahdollisuuksia, halli ei ole kovin viihtyisä verrattuna vaikka Baronaan (joskin eipä tuo mukava halli ole Espoossa auttanut). Oheisohjelma/fasiliteetit on kuitenkin vain pieni (joskin tärkeä) osa kokonaisuutta, ts. niiden pitää toimia, mutta ne eivät ratkaise peliä. Oleellisempi on kuitenkin joukkueen esitykset kaukalossa.

Mietin, että onko koskaan tehty sellaista kyselyä, että millaisista elementeistä jääkiekko- nimisessä pelissä olet kiinnostunut/nautit sen sijaan, että kysytään minkämakuista sinappia haluat nakkiin? Enkä nyt tässä tarkoita sitä, että fanien pitäisi suoraan saadan huutoäänestyksellä päättää joukkueen pelitapaa, mutta kyllähän tästä jonkunlaisen indikaation saa. Kärjistetysti: halutaanko nähdä taklauksia, vauhtia, laukauksia, kovuutta maalien edessä vs. halutaanko nähdä oman pään volttilähtöjä ja kiekonhallintaa kulmissa, joka johtaa (joskin valitettavan harvoin) hienoihin maaleihin. HUOM! tämä oli siis kärjistys. Nythän joukkueen pelitapaa on mainostettu esim. tähän tyyliin: "Liigan viihdyttävin", "savolaista taitokiekkoa" jne. Onko nämä myös arvioita, jotka katsojat allekirjoittavat? Tässä toki on huomioitava se, että omistajilla on visio siitä, millaista kiekkoa halutaan pelata. Onko se sama kuin asiakkaiden visio? Kun kerran someen panostetaan, niin tällaisten barometrien tekeminen vaikka viikoittain luulisi olevan suhteellisen helppoa ja halpaa (vaikka ne liput sitten porkkanaksi). Keep your ear to the streets.

Katsojat samaistuvat ensisijaisesti joukkueeseen (eli pelaajiin, ehkä myös valmentajaan), eivät markkinointimiehiin, eivät toimariin, eivät omistajaan (kaikella kunniotuksella). Onko meillä sellaisia pelaajia (NHL:ssä ns. franchise pelaajia), joihin katsojavat voisivat samaistua ja joita voitaisiin käyttää tehokkaammin markkinoinnissa eli ns. joukkueen kasvot? Tällä hetkellä tuntuu vähän tasapaksulta. Ymmärrän toki taloudelliset realiteetit, mutta tällaisten kärkipelaajien myynnillinen arvo on varmasti merkittävä. Takavuosilta tulee mieleen sellaisia nimiä kuin Kapanen, Strömberg, Salhstedt, sittemmin esim. Kiiskinen, Salminen, Hartikainen. Ehkä Voutilainen ja nuorempi Kapanen olisivat voineet kaiken mennessä nappiin olla tällaisia, samoin Lannon ilman loukkaantumista. Tämän kauden joukkueessa ei vielä oikein ole noussut vastaavia yksilöitä. Joo Rissanen ja Keränen ovat kovia pelimanneja ja nuorista joku voi nousta kauden mittaan esiin (kuten osa edellämainituista), mutta onko vähän HMV? Kilpeläinenkin on pirun hyvä maalivahti, mutta ei mikään Sinkku (rakastettu ja vihattu). Väriä, perkele!

-Hinta: Paljonko asiakas on valmis maksamaan tuotteesta/palvelusta = ottelulipusta? Tällä hetkellä ei ilmeisesti paljoakaan. Tosin itsellä ei ole statistiikkaa siitä, miten Liigan kokonaiskatsojamäärä on kehittynyt viime vuosina. Eli onko Liigan kiinnostavuus laskenut yleisesti vai onko katsojat vain siirtyneet eri kanaviin (=TV&streamit)? Ruudusta tai Neloselta näkee ~10 oman joukkueen matsia (sekä halutessaan kaikkien muiden joukkueiden pelit) parillakympillä kuussa. Ottelua kohti siis muutama euro (tai ehkä vähemmänkin, jos samassa taloudessa esim. useampi katsoja). Liput matsiin on vähintään n. 5-10 kertaiset + välilliset kustannukset (aika ja vaiva), kun siirrytään hallille ja takaisin. Eli viisasten kivi pitäisi löytyä siitä, miksi ottelu paikanpäällä seurattuna on niin paljon parempi kokemus/elämys, että siitä voisi maksaa moninkertaisen hinnan? Kotisohva vs. hallin penkki? Jääkaappi vs. HK:n nakkimuki? Auto parkissa omassa pihassa vs. parkkipaikan metsästys hallin läheltä?

Nykyihminen on mukavuudenhaluinen. Jos saman perussisällön saa helpommalla ja halvemmalla, niin kynnys maksaa enemmän suuremmasta vaivasta on korkea (esim. verkkokauppa vs. kivijalkaliike). Mikä tekee jääkiekko-ottelusta paikan päällä fundamentaalisesti paremman kuin televisiosta katsottuna? Ainoa asia mikä hallilla on paremmin kuin kotona on mahdollisesti tunnelma ja yhteisöllisyys, joiden luominen vaatisi tarpeeksi ihmisiä ja vahvan identifioitumisen sekä joukkueeseen että yhteiseen asiaan. Satunnaiskatsoja on valmis maksamaan lipusta, jos kokee (iloisia) yllätyksiä, jännitystä ja kollektiivista onnistumisen tunnetta. Sitoutunut fani on valmis maksamaan, vaikka nämä tuntemukset kääntyisivät tappiopeleissä päälaelleen, kunhan yhteisöllisyys on tarpeeksi hyvällä tasolla. Onko näitä elementtejä tarjolla, tuntuuko missään? Vitutusta ei lasketa.

Olisi mielenkiintoista nähdä löytysikö Liigasta seuraa, joka uskaltaisi kokeilla tuolla Liigan katsojamääriä koskevassa ketjussa Mr.Foxin esille tuomaa Bernin taktiikkaa. Katsojakadosta ja konkurssin partaalta noustiin lyömällä kausareilla hinnaksi 100e ja tekemällä joukkueesta koko kaupungin juttu (varmaan muillakin toimenpiteillä kuin "halpuutuksella" tosin). KalPan johto ekskursiolle sinne tai johonkin muualle, missä vastaava turn around on tehty? Best practises- ajattelu voisi toimia tässäkin. Vasta-argumentti tähän on tietysti se, että jos hintoja lasketaan, niin ei itsekään uskota tuotteeseen. Kesken kauden tällaista ei voikaan kokeilla, mutta ehkä harkitsemisen (ja auki laskemisen) arvoinen idea kesällä. Uusi hinta*uusi määrä+lisääntynyt oheismyynti-Vanha hinta*vanha määrä = profit?. Enemmän porukkaa -> parempi tunnelma -> enemmän tunnetta -> enemmän satunnaiskatsojia? Voi olla ettei toimi, mutta voiko mennä nykyistä heikommaksi? Jos tarjonta (=tv+stream) lisääntyy, on hinnan joustettava.

-Markkinointi/mainonta: Tällä hetkellä pääpaino on ilmeisesti sähköisellä puolella, mikä onkin ihan hyvä ja kustannustehokas palanen kanavamixissä. Itse seuraan somessa vain facea, jossa ollaan kyllä aktiivisesti liikenteessä. Mietin vain onko siellä sitä myynnin kiimaa ja peittyykö se hötön sekaan. 25 päivitystä päivässä ei ole itsetarkoitus. Olisi hauska tietää seuraajien määrän kehityksestä sekä siitä, miten konversiota mitataan (kuinka moni kävijä/näkijä ostaa lipun tai fanituotteita). Onko vastaavaa mittausta tehty muun mainonnan osalta ja mikä on panos/hyöty eli onko keksittyminen digitaaliseen puoleen oikea? Kun en asu Kuopiossa, niin en osaa ottaa kantaa muiden kanavien (esim. Mullikka ja ulkoilmamainonta) sisältöön tai määrään. Olen siinä käsityksessä, että KalPa ei näy hirveästi katukuvassa.

Viestinnässä ja sloganeissa pyritään nähdäkseni tuomaan esiin tuota yhteisöllisyyden tunnetta (Meidän KalPa, Puolesta Savonmaan, Savon ylpeys jne.), jonka mainitsin jo tuolla ylempänä (eli suunta sikäli oikea). Mutta en oikein tiedä miten tämä käytännössä toteutuu tai mitä tarkoittaa. Yhteisöllisyyttä ei voi luoda väkisin eikä se synny sloganeilla. Se vaatii vapaaehtoisuuteen ja avoimuuteen perustuvaa vuorovaikutusta. (Tällä rintamallahan takavuosina tehtiin sellaisia hasardeja, että sivumennen sanoen liike-elämästä puhuttaessa vastuulliset eivät olisi enää organisaation palveluksessa. Ymmärrän tässäkin tietysti resurssien rajallisuuden yms kytkökset).

Onko meidän KalPa oikeasti Meidän KalPa? Ja kenen KalPa, ts. mitkä on ne kohdedemografiat, joita tavoitellaan ja puhutellaanko/saavutetaanko nämä tahot nykyisellä markkinoinnilla? Jälleen kärjistäen: perheet vs. lätkäjätkät, kuopiolaiset vs. savolaiset. Toisaalta: onko näin pienen talousalueen joukkueella edes sitä luksusta, että voisi hirveästi segmentoida asiakkaita vai pitääkö yrittää repiä kaikki irti? Mutta tunnetusti jokaiselle jotakin = ei mitään kellekään. Itse lähtisin ehkä terävöittömään fokusta niiltä osin, että koitettaisiin "voittaa" ensisijaisesti Kuopio takaisin eikä yritettäisi olla koko Savon jokkue (kuten tälläkin palstalla joku jo aiemmin kirjoitti). Ainakin ottelujen osalta varmasti ylivoimainen enemmistö on Kuopiosta ja n. 50-80km säteeltä. Kuopiolaisuutta ja paikallisuutta voisi muutenkin korostaa enemmän ja luoda assosiaatioita KalPan ja muiden alueen ylpeyden aiheiden välille, mitä ne ikinä ovatkaan (Puijo, Tahko, tori, luonto, Kimmo Timonen, muut julkisuuden henkilöt, joku muu, mikä?).

Saatavuus/jakelu: Hallista ja sen saavutettavuudesta (esim. autolla tai julkisilla) en nyt puhu, koska ne asiat eivät ole KalPan näpeissä. Lipunmyynti kuitenkin on. Onko se tehty mahdollisimman helpoksi paikanpäällä ja verkossa? Onko esim. some- fiidissä tarpeeksi usein "klikkaa ja osta liput"- tyyppistä sisältöä? Pelejä kyllä mainostetaan fiidissä, mutta jos siitä suoraan klikkaamalla pääsisi lippukauppaan, niin nousisiko "heräte"ostojen määrä? Kuinka paljon tehdään "kylmää soittoa" esim. pelipäivinä yhteistyökumppaneille, yrityksille, yksittäisille katsosille ja tarjotaan lippuja erikoishintaan? Onko tällaiseen edes resursseja? En tiedä, kunhan mietin.
 

kalapappa

Jäsen
HankChief puhuu asiaa. Haluaisin ihan tällaisena yksittäisenä aivopieruna heittää ilmoille vielä ajatusta tämän yhteisöllisyyden rakentamisesta ja samalla markkinoinnista. Ulkomarkkinointiin ei siis ole ilmeisesti oikein rahaa. Miten olisi jos järjestettäisi seuran ja faniporukoiden yhteistyössä sellainen teemapäivä, että vaikkapa kymmenkunta fania pelipaidat päällä muutamaksi tunniksi pelipäivänä tarjoamaan alelippuja isompiin ostoskeskuksiin ja keskustan alueelle. Voisi samassa olla vaikka jotakin pientä kilpailua ilmaislippujen voittamiseksi tms. markkinointikikkakolmosta. Tosifanihan voisi olla valmis asian edistämiseen ihan ilman korvausta, mutta tällaisesta yhteisellä asialla touhuamisesta voisi mielestäni oikein mainiosti seuran puolelta tavalla tai toisella palkita sitten osallistujia, vaikkapa jotain ns. "sisäpiirin" tapahtumaa jossa olisi sitten pelaajia/valmennusjohtoa tuomassa tunnelmaa (suurimmalta osalta taitaa kuitenkin löytyä kausarit niin ilmaislipuista ei ehkä olisi niinkään hyötyä). Tuskin tulisi ainakaan kalliiksi kokeilla ja antaisi faneille sitä osallisuuden tunnetta, että seura oikeasti välittää kannattajistaan... Pakko vielä sen verran viitata tuohon HankChiefin kirjoitukseen, että mielestäni olisi erittäin tärkeää todella kuunnella niitä asiakkaita sen suhteen mihin suuntaan toimintaa pitäisi viedä ja mitkä asiat saavat hallille tulemaan. Kiitos ja anteeksi.
 

-40

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo feat. Veljmiehet
Mainio postaus HankChief. Bernin taktiikka oli itselle uusi juttu ja kaikessa hurjuudessaan nerokas! En nyt tarkoita tällä sitä, että KalPan pitäisi alkaa satasella kausareita myymään, vaan että hankalatkin tilanteet voi kääntää voitoksi. Ta no toisaalta kun nyt ajatusleikkiin lähdin, niin miksei jotakin hurjaa, kuten kombo loppukausi 100€ + seuraava kausi 75% normihinnasta. Kytky. Voisiko kannattajia sitouttaa useamman vuoden projektiin mukaan?

Toivon todella että kyseinen HankChiefin kirjoitus päätyisi toimistoon luettavaksi.
 

Kalikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mikä järki on maksaa jotain 600-700€, että näkee 30 kotiottelua? Tähän kysymykseen jos joku pystyy antamaan vastauksen, niin siinäpä se ratkaisu sitten on. Ja puhutaan siitä, että JOS sattuu ehtimään paikan päälle. Lisäks vaikka yleisöä ei olisikaan niin joutuu hädissään jonottelemaan vessaan ja oluelle tai muille virvokkeille. Ja sen kaiken tuskailun päätteeksi ne virvokkeet tai syömiset maksavatkin laatuunsa nähden paljon. Peleissä käynti maksaa kokonaisuudessaan toista tuhatta euroa virvokkeineen. Ja tosiaan saa sietää jos jonkinlaista ärsykettä (jonoa, liikennettä, muita ihmisiä), mistä ei kotona tarvitse stressailla. Ei, suomalainen ei ole yhteisöllinen. Suomalainen järkeilee rahansa. Kymmenesosa hinnalla taitaa nähdä kaikki koti- JA vierasottelut, joten ei ole pakko kaikkia sportteja ja hpk:ta edes nähdä vaan voi keskittyä mielenkiintoisimpiin matseihin. Lisäksi on huomattavasti helpompi ehtiä kotiin kuin hallille, joten todennäköisemmin näkeekin ne ottelut. Saattaapa jopa pystyä katsomaan ne matsit reissussakin tai loma-asunnollaan. Kyllä. Tämä peli on jo menetetty ja niin halvaksi ei lippuja yksinkertaisesti saada, että ihmiset jaksaisi vaivautua hallille.

Lisäksi tietysti on myös tämä taloudellinen tilanne mikä on takuulla romahduttanut myös yrityskausareiden ja lippujen myynnin. Yrityksillä on nyt oleellisempiakin rahareikiä.
 
HankChief! Valtavan hyvä teksti, hattu päästä ja respect ja mitä muuta tämä nykynuoriso ja epätoivoiset yli-ikäiset nuoret nyt käyttääkään!

Eilen pelissä istuessani mietin ennen kaikkea tätä tuotetta ja tarkoituksena oli tulla kirjoittamaan tänne seuraava lause:ihmettelen, että edes 2500 ihmistä jaksaa katsoa kun 50 minuuttia pyöritään ympyrää tai seistään keskialueella ja sitten ylivoimalla saadaan ainoat kunnon laukaukset sektorista ja maalipaikat. Sinä HankChief sanoit tämän vain paljon paremmin ja monipuolisemmin tuossa tuote -kohdassa.

Tämä ylitaktinen scheisse ilman taitavia persoonia tai edes ei-niin-taitavia-kunhan-olis-ees persoonia on aivan hemmetin tylsää seurattavaa. Jos unohdetaan eilisen pelin maalit, mitä jäi pelin nähneille mieleen? Ei ainakaan minulle yhtään mitään. Ei tuosta pelistä saa mitään puheenaiheita seuraavalle päivällä. Tätä samaa silmällä pitäen luin päivän Savon Sanomat ja otteluraportin. Siinä oli kerrottu maalit ja maalintekijät ja tämän lisäksi yhtä iso juttu Toni Kohosesta KalPan pelissä. That's it! Ei siinä pelissä ole mitään kerrottavaa!

Ei tämä ole pelkästään KalPan ongelma. Eipä monessa vierasjoukkueessakaan ole pelaajia, joita mentäisiin seuraamaan. Liigasta on saatu niin persoonaton ja munaton, että ei ihme, ettei satunnainen lipunostaja viitsi usein peliin mennä. Kuitenkin ne satunnaiskatsojat olisivat tärkeitä. Kun niitä saadaan innostettua, lumipalloefekti pitää huolen, että muutkin peliin lähtevät. Tämä korostuu mielestäni nyt, kun yrityksillä ei ole niin paljon rahaa käytössä tällaiseen toimintaan.

Olin itse eilen eka kerran montussa tällä kaudella ja itse ottelutapahtuma some-seinineen on minusta ihan hyvä. Itse peli vaan mättää ja pahasti!
 
Suosikkijoukkue
KalPa /naisjoukkue
Eipä varmaan nykykiekko ole juuri tällähetkellä kuopiossakaan sitä optimaalista ja parasta huippukiekkoilua jolla ihmiset virittyvät tunnelmaan ja riemusta kiljuen säntäävät yhä uudestaan sankoin joukoin hallille, ei ehkä todellakaan. Eikä se sitä ole espoossa, porissa tai jossain muuallakaan, suomikiekko elää senverran laajennuksen, KHL:n ja muun imutuksen heikentämää aikakautta ja uutta rakennusvaihetta.

Asiassa on vain sellainen yksinkertainen valitettava totuus että mitä vähempi maksavia katsojia, sitä huonompi joukkue jatkossakin. Ne 2500 mitä tällähetkellä jaksavat peleissä käydä, pitävät elossa kuopiolaista liigakiekkoa. Tai ainakin toistaiseksi. Normaali luku on ollut 3200-3400 kaudella kuin kaudella, tähän ei ilmeisimmin päästä tälläkaudella millään ilveellä. Katseet kääntyvät seuran omistusportaaseen eli rahoitukseen: Kuinka kauan ja paljon pääomistaja S. Kapanen näyttää muille esimerkkiä ja avaa tarvittaessa oman lompakkonsa, ellei mikään muu jatkoa pelasta? Yli tuhannen katsojan keskiarvon romahdus tekee rumaa jälkeä talouspuolella, ja jonkun tai jonkin sitä pitää paikata, jotta liigassa ylipäätänsä pysytään. Omistajapohjan status näyttää nykyisin olevan niin vakaa, että siitä on seurannut yleinen harhakäsitys että ei haittaa vaikkei hallilla kävisi ketään, kyllä omistajat maksaa tappiot ja kuittaavat kehnot katsojaluvut, ei meidän tarvitse siitä huolehtia vaan käperrytään rauhassa telkkarin äärelle vaan.

Eijei. Kaikki ei ole täydellistä eikä edes lähellä sitä, mutta tämän KalPan tilanteen kanssa meidän on elettävä, jos aiomme jatkaa liigassa: Parempia päiviä pitäisi olla selkeästi luvassa sillä pelaajahankinnoissa ollaan selkeästi menty hinta/laatusuhdekäsitteissä eteenpäin, nykyinen joukkue on puutteistaankin huolimatta kuitenkin varsin kilpailukykyinen ja koetetaan rakentaa uutta nousua, joka jo viimekaudella lähti kehittymään.

Oma taloustilanteemme on sitten jokaisen kohdalla asia erikseen, jos ei pysty maksamaan lippuja niin ei, mutta ne meistä joilla kyse on vain valinnasta jolla voidaan auttaa seuraa jompaan kumpaan suuntaan jatkossa, on mietinnän paikka: Missä haluamme omilla satsauksillamme jatkossa joukkueemme nähdä?

Olisi todella noloa syksyllä 2016 tilanne jossa KalPa hakee mestiksestä paikkaa taloustilanteen takia, ja Jukurit nousevat samaan aikaan liigaan. Ehkä omia valintoja, sikäli kuin se on mahdollista itse kunkin tehdä, tulisi tarkastella hieman laajempaa tulevaisuudenkuvaa vasten. Joukkueen ja kenttätapahtumien tylsyys tällähetkellä on pieni tylsyys siihen verrattuna, ettei omien valintojemme seurauksena ehkä koko liigajoukkuetta ole enää ykskaks olemassakaan eikä senmyötä isoa joukkoa niitä asioita, joista vielä vaikkapa runkosarjakannun ja SM-pronssin äärellä aikoinaan nautimme.
 

RipariIn

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Yleensä sanotaan, että puhuu vähän mutta asiaa, niin nyt HankChief puhui paljon ja vielä enemmän asiaa. Ilmeisesti monet ovat tätä miettineet. Itsekin Sport-pelissä mietin, että kaksi peetä, jos nyt eivät ole täysin päin peetä, niin eivät kyllä timanttiakaan. Peli ja puitteet.

Parhaimmillaan peli on näyttävää ja ymmärrän hyvin, kun katsotaan materiaalia ja Virran aikana saavutettua urheilullista tulosta, että tuolle pelitavalle on vahva tuki olemassa etenkin seuran johtoportaassa. Pelitapa on kuitenkin siinä määrin vaativa, että ero näyttävän ja nautittavan sekä tuskallisen ja turhauttavan (ainakin katsojan = kuluttajan näkökulmasta) välillä on hiuksenhieno. Tuloksellisesti se on raastavaa jännittämistä pelistä toiseen. Ei tule usein toisaalta sellaisia huippuonnistumisen elämyksiä selkeine voittoineen, mutta ei toisaalta usein täydellisiä mahalaskujakaan - tasaisen tappavaa tahtia. Lisäksi pelitapa on näyttänyt niin monena keväänä haavoittuvaisuutensa, että valitettavasti usko alkaa olla koetuksella - taasko hierotaan sitä tasapaksua tulosta runkosarjassa (sikäli nostan tälle hattua), jossa tasureista saa ainakin pisteen ja sitten pelataan keväällä mahdollisesti yksi kierros pudotuspelejä tasaisissa merkeissä, mutta ilman todellista jakoa jatkoon?

Puitteet on toinen ongelma. Tosiaan nykykuluttaja on kyllästetty kohtuullisen hyvällä tarjonnalla elämyksiä ihan arkipäiväisessä elämässään, että ei parkkipaikan jahtaaminen tai makkara-/olut-/kahvi-/vessajonossa jonottaminen (ja tämä tapahtuu vaikka väkeä on vain alle 2 500) kohtuu kolkossa ympäristössä jaksa reilun kahdenkympin sisäänpääsyhinnalla kiinnostaa. Yksilöllinen palvelukokemus jää saamatta.

Näkyvyydestäkin on puhuttu ja paljonko se vaatisi sitten rahaa. En tiedä paljonko KuPS on panostanut niihin Tänään on pelipäevä-kyltteihin Karjalan-/Puistokadulle - en usko että edes paljon, mutta nekin ovat jo huomattavasti enemmän kuin KalPalla on tällä hetkellä.

KalPa on tehnyt ison työn hallin modernisoimiseksi, mutta ilman seinien siirtoa ei tapahdu enää kuin kosmeettista parannusta. Taloudelliset ajat ovat haasteelliset, mutta toisaalta nyt voisi olla hyvä paikka toteuttaa esimerkiksi halli läpikierrettäväksi ja kunnon parkkihalli kylkeen suorine halliinsiirtymisineen. Voi olla utopiaa ja etenkin ilman kaupungin suopeaa suhtautumista (rahat ja luvat), mutta oikeasti jos mietitään nykypäivän elämänmuotoa ja kuluttajien vaatimustasoa, niin...toki kongressihotelli vai mikä viihdekeskussuunnitelma se olikaan käy myös, jos isommalla pensselillä maalataan.

Pelitapahtumaan on selkeästi panostettu ja siitä plussaa. Nostettiin yleisöstä esille mm. Tuohimaa entisenä pelimannina, lahjoitettiin neitokaiselle vapaaliput ja junnualulle pelihanskat hyvin tyylikkäällä tavalla. Oli kiva kuva-arvoitus Rusnakista ja hänen tilastojaan KalPa-vuosilta - olisiko voinut olla yksi pelimanni per erä? Mielestäni tosi kivoja juttuja, mutta lopulta vain tukitoimia suuressa kokonaisuudessa. Hyvään suuntaan kuitenkin jo tämä, joka voi pikkuhiljaa kasvaa joksikin isommaksi. Toivottavasti joukkueen pelillinen ilmekin kasvaa tänä kautena kevättä kohden nousujohteisesti. Tärkeää on toki voittaa, mutta vielä tärkeämpää on voittaa ne tärkeät pelit.

Kirjoitin näköjään paljon, mutta en yhtä paljon asiaa kuin aiemmat ovat täällä tehneet. Helpotti se silti.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Yhden asian poistumiseen olen kiinnittänyt viime aikoina huomiota. Harvoin näkee enää autojen takalaseissa KalPan tarroja. Jossain Tampereella tai Helsingissä niitä edelleenkin näkee ja jopa Jyväskylässä sen harvan kerran, kun on käynyt on tullut vastaan hurrikaani-tarralla varustettu auto. Voisi olla halpa konsti saada KalPaa esille, kun jakaisi vaikkapa joka ottelussa ja torilla vapaaehtoisvoimin KalPa-tarroja. Ja nimenomaan sillä logolla, eikä mitään puolesta savonmaan -juttuja. Joskus omassa nuoruudessa tuntui melkein jokaisessa autossa logo olevan takalasissa, vaikka joukkue kynti syvällä. Tuollaiset pikkuasiat voivat kuitenkin ajan myötä vaikuttaa positiivisestikin.
 

kalapappa

Jäsen
Yhden asian poistumiseen olen kiinnittänyt viime aikoina huomiota. Harvoin näkee enää autojen takalaseissa KalPan tarroja. Jossain Tampereella tai Helsingissä niitä edelleenkin näkee ja jopa Jyväskylässä sen harvan kerran, kun on käynyt on tullut vastaan hurrikaani-tarralla varustettu auto. Voisi olla halpa konsti saada KalPaa esille, kun jakaisi vaikkapa joka ottelussa ja torilla vapaaehtoisvoimin KalPa-tarroja. Ja nimenomaan sillä logolla, eikä mitään puolesta savonmaan -juttuja. Joskus omassa nuoruudessa tuntui melkein jokaisessa autossa logo olevan takalasissa, vaikka joukkue kynti syvällä. Tuollaiset pikkuasiat voivat kuitenkin ajan myötä vaikuttaa positiivisestikin.

Kyllä ainakin henkilökohtaisesti voisin laittaa vaikka koko takalasin peittävän tarran jos olisi vaan kivasti toteutettu. Juurikin vaikkapa vain iso logo vuosiluvulla. Taksiyrittäjia kannattaisi myös hyödyntää - tuskin (isompien teippausten osalta) aivan ilmaista on, mutta kyllä varmasti moni olisi valmis ottamaan ison mainoksen auton kylkeen kohtuu edullisesti, tässä taloustilanteessa kun ei varmasti ole aivan valtavaa määrää mainostajia tarjolla ja moni on tainnut myös jättää kausikortin ostamatta tälle kaudelle kyytien määrän ja tulojen vähentymisen takia - eli lipuilla/kausikortilla lahjomalla mahdollisuus kohtuulliseen näkyvyyteen edullisesti. Alalla työskentelevänä kuitenkin sen verran tiedän, että kannattajia löytyy alalta runsaasti. Joistakin (taksi)autoista löytyy myös tällä hetkellä pieniä KalPa:n tarroja, niistä ei seura ole kenellekään edes maksanut.

EDIT: voisiko Mustaa Verkostoa ja Veljmiehiä hyödyntää tuossa tarrojen jakamisessa? Yhdessä ylöspäin :)

EDIT2: Onko kellään käsitystä mitä ne itse tarrat kustantaisivat seuralle?
 

eakin

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tuosta itse pelin viihdyttävyydestä on paljon puhuttu ja kyllähän tuolla kylillä kuullut itse puhetta tylsästä neitikiekosta. Eli se kunnon ryminä ja tunne puuttuu. NHL:ssä hommat osataan tehdä monessa asiassa ihan erilailla ja ammattimaisemmin, mutta tuli mieleen että oisko siellä tuota kaukalon kokoa joskus ihan ajatuksella myös pohdittu? Kuopiossa kaukalo on Liigan suurin ja pelityyliin sopiva. Voisiko tuo kombinaatio tappaa yleisön kiinnostuksesta ainakin osan. Olishan se varmasti ihan erilaista ryminää kun kaukalosta otettaisiin muutama sata lisäneliötä pois? Tulipahan heitettyä vaan villinä ideana, kun jotainhan tässä on tehtävä jos Liiga-kiekkoa vielä Kuopiossa halutaan nähdä.
 

petete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
Itsellä
Tuosta itse pelin viihdyttävyydestä on paljon puhuttu ja kyllähän tuolla kylillä kuullut itse puhetta tylsästä neitikiekosta. Eli se kunnon ryminä ja tunne puuttuu. NHL:ssä hommat osataan tehdä monessa asiassa ihan erilailla ja ammattimaisemmin, mutta tuli mieleen että oisko siellä tuota kaukalon kokoa joskus ihan ajatuksella myös pohdittu? Kuopiossa kaukalo on Liigan suurin ja pelityyliin sopiva. Voisiko tuo kombinaatio tappaa yleisön kiinnostuksesta ainakin osan. Olishan se varmasti ihan erilaista ryminää kun kaukalosta otettaisiin muutama sata lisäneliötä pois? Tulipahan heitettyä vaan villinä ideana, kun jotainhan tässä on tehtävä jos Liiga-kiekkoa vielä Kuopiossa halutaan nähdä.

Olin JUURI tulossa kirjoittamaan samasta asiasta. Kalpan pelityyli+lentokenttä on henkilökohtaisesti suurin syy miksi oma kiinnostus KalPaa kohtaan on vähentynyt. Siihen kun vielä lisätään keskialuetta trappaava vastustaja, niin vojavoja... Varsinkin kotipeleissa ottelun tempo ilman taklauksia on välillä niin hidas, että meinaa uni tulla.

Jos otteluita runkosarjassa olisi max. 40 ja runkosarjalla olisi suurempi merkitys, niin saattaisi jopa jaksaa vähän enemmän seuratakin.

Villeissä märissä kuvitelmissani olen joskus miettinyt voisiko kesän höntsäpeleissä kokeilumielessä (jopa liigan tasolla) kokeilla NHL-kokoista kaukaloa. Olisi mielenkiintoista nähdä miten peli muuttuisi.
 

-40

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo feat. Veljmiehet
Kuopiossa kaukalo on Liigan suurin ja pelityyliin sopiva. Voisiko tuo kombinaatio tappaa yleisön kiinnostuksesta ainakin osan. Olishan se varmasti ihan erilaista ryminää kun kaukalosta otettaisiin muutama sata lisäneliötä pois? Tulipahan heitettyä vaan villinä ideana, kun jotainhan tässä on tehtävä jos Liiga-kiekkoa vielä Kuopiossa halutaan nähdä.
Harmikseni en löytänyt Virran ja Tuokkolan vieraspelien saldoa KalPan peräsimessä, mutta minulle on piirtynyt sellainen kuva, että ei isompi jää ole kiekkokontrolliin yhtään sen sopivampi aski. Väittäisin jopa, että peli on ollut viihdyttävämpää ja tehokkaampaa pienemmässä kaukalossa, tosin tästä ei ole tilastofaktaa tarjota ja tämä on vain omien lukuisien silmähavaintojen tarinaa. Onko suuresta jäästä jopa enemmän haittaa kuin hyötyä, koska se antaa tilaa ja aikaa ehkä liiankin kanssa? Soveltuisiko kiekkokontrolli paremmin pienempään laatikkoon? Huhut kertovat että organisaatiomme pohti ennen joustokaukalon asennusta että josko kaukaloa pienennettäisiin, mutta näin ei käynyt. Liekkö ongelma ollut arkkitehtooninen?
 

kalapappa

Jäsen
Kyllä tuolla pelityylillä on varmasti oma merkityksensä. Itsekin näkisin välillä "pelkän" kiekotteun sijasta tunnetta ja taklauksia. Tämä on vaan asia jota joutuu miettimään pitkällä tähtäimellä. Jos tällä nyky-KalPa:n miehistöllä yrittäisi muuttaa peliä äijämäisempään ja tapahtumarikkaampaan suuntaan, niin taatusti oltaisiin tuloksellisesti aivan kusessa. Pelaajat pitää hommata pelityylin mukaan jos meinaa jollakin tapaa pärjätä... Olisiko syytä teettää jonkinlaista markkinointitutkimusta siitä mihin suuntaan maksava yleisö toivoisi pelin kehittyvän? Idea taisi tosin olla esiteltynä HankChiefin eilisessä loistavassa postauksessa jo, mutta en voinut olla mainitsematta.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Onko suuresta jäästä jopa enemmän haittaa kuin hyötyä, koska se antaa tilaa ja aikaa ehkä liiankin kanssa? Soveltuisiko kiekkokontrolli paremmin pienempään laatikkoon?

Minä olen ajatellut, että tästä suuresta jäästä on enempi haittaa, kuin hyötyä. Vieraskaukalossa joudutaan kuitenkin pienempään askiin ja sitten kotona pelataan lentokentällä. Jos pelattaisiin kokoajan suurin piirtein saman kokoisissa askeissa, niin iskostuisiko pelitapakin paremmin selkäytimeen? Kyllä, itsekin mieluummin näkisin kiekkokontrollin ja suoraviivaisen pelin sekoitusta pienemmässä askissa.
 

Dragon's Den

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS
KalPan kannattaisi pyrkiä houkuttelemaan mahdollisimman paljon perheitä paikanpäälle. Yleensä lapsiperheet tuovat rahaa seuralle ihan mukavasti myös oheismyyntitulojen kautta.

Kokeilemisen arvoinen asia voisi olla esimerkiksi päästää lapset kaikille istumapaikoille 5 euron hintaan. Väitän, että näin toimimalla saataisiin lapsiperheitä paikalle huomattavasti nykyistä enemmän. Onhan nytkin olemassa näitä perhepaketteja, mutta en näe kuitenkaan 68 tai 76 euron paketteja kovinkaan houkuttelevina vaihtoehtoina keskituloisille perheille.

Lisähyötynä tässä olisi myös se, että kannattajakulttuuria ja pelissä käynnin rutiinia saataisiin juurrutettua jo heti pienestä pitäen.
 

Visiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Kuopion KalPa
Luin tuossa iltaväsyneenä hauskasti dragonsin tekstistä että KalPan kannattaisi houkutella mahdollisimman paljon perseitä paikalle, mutta ei se ollukkaan niin. Ja vielä lapsiperseitä, meni tuhmaksi. Ei se ollu niin. Mutta Dragosilla on kyllä hyviä pointteja että pitäisi tehdä semmosia paketteja perheille, jotta saisi pienokaiset halliin juurrutettua heti kolmikuisesta asti. Erittäin korrekti idea, allekirjoitan. Perseitähän siellä olikin jo mitä meitin kaljaukkojen kuolata, kun oli se tanssiryhmä paikalla.
 
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo, Pielaveen Sampo, Chelsea FC
Vaikka varsin harvoin Monttuun pääsee pelejä katsomaan (viime kaudella kerran ja tällä kaudella tänään ensimmäistä kertaa), täytyy myöntää, että MINUN mielestäni oheistapahtumat ovat pienin askelin menossa parempaan suuntaan. Täällä onkin asiasta jo aiemmin ollut hyvää pohdintaa. Muita myötäillen, mielestäni toimiston pitäisi ensalkuun pohtia, mikä mahtaa olla KalPan ja sen tuotteen pääkohderyhmä. Nykyään se ei vain ole mahdollista, että yritetään miellyttää kaikkia. Niin kliseistä kuin se onkin, niin "kaikkea kaikille" -ratkaisu tarkoittaa käytännössä "ei mitään kellekään". Edes karkea jaottelu lapsiperheet vs. keski-ikäiset kaljasiepot auttaa fokusoinnissa. Kannatan ehdottomasti ajatusta lasten lippujen halpuuttamisesta. Esim. 2+2 perhe säännöllisen epäsäännöllisesti tuo enemmän rahaa oheismyynnin ansiosta, vaikka lasten liput olisivatkin nykyistä halvempia vs. nykyiseen tilanteeseen, jolloin hallille ei viitsitä lähteä, kun pelkät sisäänpääsyt maksaa lähemmäs 100 e. Tämä tuo enemmän porukkaa hallille, mikä lisää pelien tunnelmaa mikä taas houkuttaa lisää ihmisiä hallille ja saa ensikertalaiset tulemaan uudelleen hallille. Kerrannaisvaikutus, lumipalloefekti jne, rakkaalle lapselle on monta nimeä. Jos ydinkohderyhmäksi otetaan lapsiperheet, myös oheistoimintaa pitäisi kehittää tätä silmällä pitäen. Tämä ei tarkoita Monttu Pubin muuttamista pallomereksi tai ylipäätään valintaa joko tai. Kaljaa yms. voidaan edelleen myydä, mutta kokonaiskuvassa fokus olisi lapsiperheiden viihtymisessä. Tällä tavoin KalPasydän sykkii vauvasta vaariin, kun muksut tottuvat pienestä pitäen kannattamaan oman kylän joukkuetta.

Toisena keskustelua herättäneenä aiheena on ollut KalPan markkinointi tai pikemminkin sen puute muualla kuin somessa. Some on nykyään ns. välttämätön paha. SoMessa pitää olla, koska se on halpa (tai jopa ilmainen) markkinointikanava, sen kautta tavoittaa valtavan määrän ihmisiä nopeasti ja vaivattomasti. MUTTA. Se ei voi olla ainoa markkinointikanava. Kuten täällä on kritisoitu, pahimmillaan se tarkoittaa 5-10 päivitystä päivässä. Tällöin päivitykset valitettavasti menettävät markkina-arvonsa ja merkityksensä. Harva ns. hyvänpäivän fani jaksaa selata jokaista päivitystä päivittäin läpi ja näin monta tärkeää ilmoitusluontoista asiaa menee sivu suun. Joitakin tämä sometulva saattaa jopa ärsyttää. Minua häiritsee erityisesti se, että kun kävelee 100 m hallilta mihin tahansa suuntaan, ei mistään käy ilmi, että KalPalla on pelipäivä. Sama myös keskustassa. Miten KalPan on tarkoitus saada ns. satunnaiskävijöitä hallille, jos pelejä ei markkinoida mitenkään. Yleensä kun nämä satunnaiskävijät, hyvänpäivän fanit eivät välttämättä ole siellä SoMessa seuraamassa oman kylän joukkuetta. Silloin kun rahaa ei ole paljon, täytyy käyttää luovuutta. Mielestäni heitot esim. taksien hyödyntämisestä ovat erittäin hyviä. Lisäksi 1-3 pelipäivän "fanipöytää" ympäri kylää ovat myös käyttökelpoisia. Vähintään Matkukseen ja jonnekin keskustaan 1. Junnut pyörittämään näitä niin ei tule liikaa kustannuksia. Mielestäni Jyväskylässä tämäkin on hoidettu kivalla ja samalla halvalla tavalla. Viime vuonna JYP jakoi useisiin keskustan liikkeisiin oman pelipaidan, joka oli näkyvällä paikalla ko liikkeen ikkunassa. Näin JYP tuli hyvin esille eri puolilla kaupunkia. Ns. maksettuna mainoksena Jyppilässä on mainos keskustan suurella valotaululla, jossa näkyy jäljellä oleva aika tulevaan kotipeliin. Ko firma on JYPin sponsoreita, eli mainospaikkaa vastaan JYP saa mainosnäkyvyyttä halvalla (tai ilmaiseksi) ko firman eri medioissa. KalPa voisi miettiä samantapaista yhteistyötä. Käytännössä se tarkoittaa vain yhden lisäsponsorin hommaamista. Luovuutta näihin hommiin please..

Kolmas ja tärkein asia on itse tuote. Tämän päivän perusteella tuote on valitettavasti varsin HMV -kamaa. Peli on tällä hetkellä tehotonta pörräämistä ilman tunnetta, tapahtumia ja persoonia. Peli voi olla viihdyttävää, jos... 1. tulee maaleja ja joukkue voittaa, 2. joukkue riistää, raastaa, taklaa ja taistelee, tällöin voi ainakin sanoa, että ei jäänyt voitto yrittämisestä kiinni, 3. jos joukkueessa on edes yksi PERSOONA. Edes jonkun pitäisi olla näkyvillä, joko hyvässä tai pahassa, sellainen henkilö, jonka muutkin kuin lajiniilot tunnistavat. Tyyppi joka on äärimmäisen hyvä roolimalli junnuille (esim. Kime) tai tyyppi, joka kohahduttaa sanoilla ja teoilla (esim. Matt Nickerson). Mielestäni jälkimmäistä KalPassa ei ole hetkeen nähty. Uudet hankinnat, vahvistuksiksikin kutsutaan, ovat "ihan kivoja", "KalPan näköisiä", "nuoria ja lupaavia" jne. Mielestäni prototyyppi KalPan näköisestä pelaajasta tällä hetkellä on : nuori, pieni, lupaava, nimetön, persoonaton, pörrääjä. Mielestäni kokonaisuus painuu liikaa miinuksen puolelle. Tämän päivän pelin perusteella KalPasta jäivät positiivisesti mieleen Keränen, Nikko, Rissanen, Ruohomaa, Kilpi. Keränen ja Rissanen ovat tällä hetkellä KalPan sydän. Taistelua, näyttävää peliä, varmuutta ja laukauksia. Nikolla pari epäKalPamaista röyhkeää nousua maalille + laukaus. Ruohomaalta useita näyttäviä hyökkäysalueelle purjehtimisia ja harhauksia, parhaana jäi mieleen puolittainen läpiajo ja harhautus, harmittavasti vain lopussa kiekko vähän lipsahti. Kilpi taas kannatteli yksin monessa kohdassa KalPaa, kuten valitettavan usein aiemminkin. Toki hyvä, että edes maalivahtiin voidaan luottaa. Negatiivisesti tänään mieleen jäivät Kinnunen, Sebok, Mankinen ja Davis. Kinnusen ei vain mielestäni pitäisi pelata pakkina. Liikaa oman miehen kadottamista, huonosti ajoitettuja katkoyrityksiä ja kaksintaisteluiden häviämisiä. Nelosen sentterinä menee, mutta pakkina ei. Sebok ja Mankinen molemmat muutamia kivoja väläytyksiä, mutta pääasiassa tehotonta pörräämistä, kaksintaisteluiden häviämisiä ja löysää pelaamista. Itseasiassa edellinen pätee myös Davisiin. Muutama hyvä haasto ja oivallus, mutta häviää järjestään kaksintaistelut koostaan huolimatta. Posina aloitusten voittaminen. Lukkaa enkä ruotsalaisia osaa vielä sijoittaa kumpaankaan kategoriaan. Lukalta hyviä avauksia, mutta vastapainoksi puolustajaksi liian hukassa omalla alueella. Ruotsalaiset yritteliäimmästä päästä ja jäivät ainakin mieleen. Toki heiltäkin sellaista pikkunäppärää, mutta tehotonta kiekottelua. Lauritzen ok, Bengtsson ehkä liiankin KalPamainen pörrääjä. Kaiken kaikkiaan KalPa häviää järjestään kaksinkamppailut laitojen lähellä ja hyökkäysalueella syötetään vielä kertaalleen silloin, kun olisi paikka ja PITÄISI laukoa. Yleensä viimeinen syöttö päätyy vastustajan katkoon ja vastahyökkäykseen. Lisäksi aivan liikaa harhasyöttöjä keskialueella + omituisia sokkosyöttöjä selkä hyökkäysalueelle päin. Tänään KalPalla ei ollut oikein minkäänlaista selkeää pelitapaa. Toisaalta kiekoteltiin, toisaalta yritettiin myös päädyn kautta, mutta mikään ei toiminut. Tämä onkin KalPan suurin ongelma kevään joukkueita vastaan, kuten Ässätkin tietyllä tapaa on. Ässät pelasi suoraviivaista + vastahyökkäyslätkää ja laukoivat + taklasivat aina paikan tullen. Mielestäni KalPan pelitapa-aihio on ok, kiekottelulla suht. kivasti hyökkäysalueelle, mutta siellä vaadittaisiin ratkaisuhetkillä röyhkeyttä ja suoraviivaisuutta. Viimeisen pikkunäppärän highlightsyötön sijaan kiekkoa maalille ja Davis, Nikko, Mutanen ym. maalille kärkkymään irtokiekkoja.

Summasummarum, paljon hyvää, mutta vielä enemmän kehitettävää. Pygmijoukkue ei tarkoita, että jokaisen maalin pitää päästä johonkin parhaiden maalien maalikimaraan. KalPan pitäisi opetella tekemään myös ns. rumia maaleja. Niillä voitetaan nimittäin mestaruuksia. Kiitos ja Anteeksi!
 

Bondarev

Jäsen
Kyllähän se on vaan niin, että tuo tuote kentällä pitäis ensin saada näyttämään jääkiekolta, että nämä kaikenmaailman poppakonstit toimis yleisön houkuttimena.
Ei tuolla peruuttelulätkällä kyllä hirveesti kansaa innosteta, vaikka kuinka seuran markkinointikoneisto yrittää mainostaa "savolaista taitokiekkoa".

Itse olen seurannut lätkää reilun 30 vuotta ja minuun lajissa teki vaikutuksen "vauhti ja vaaralliset tilanteet" eli suomennettua paljon maalitilanteita ja laidat ryskää taklauksista. KalPa ei juurikaan tätänykyä moista herkkua tarjoile katsojille. Munatonta neppikiekkoa tuo on, mitä niiralassa maksaville katsojille esitetään. En ihmettele pätkääkään, kun halli huutaa tyhjyyttään! Siihen kun vielä lisätään se fakta, että KalPa rahastaa (tai siis yrittää rahastaa) esim. Kärppiä enemmän lipuilla ja oheismyynnillä niin soppa on valmis -> ei käy kaupaksi! Hinta/laatu ei ole tasapainossa.
 

A.P.Järvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jyväskylän Lohi
Joopa joo. Täytyy kyllä sanoa, että ottelutapahtumassa on yritystä kaikkineen. Esimerkiksi alun video, jossa se poika heiluu soihdun kanssa Puijon tornin "katolla", on mielestäni aivan tyylikäs.

Kenttätapahtumat varsinkin näissä kotipeleissä sen sijaan huolestuttavat. Nyt on pelattu neljä kotiottelua kahdella jatkoajalla höystettynä. Näissä otteluissa KalPa on tehnyt yhteensä kuusi maalia, eli rapiat 1,4 maalia pelattua 60-minuuttista kohtaan. Eilinen ottelu oli viihdyttävyydeltään ehkäpä pohjanoteeraus. 0-1-tappio on kannattajan silmin periaatteessa surkein mahdollinen jääkiekko-ottelun lopputulos: Oma joukkue on saamaton, eikä vastustajankaan peli päätä huimaa, mutta voiton vievät silti. KalPa rakenteli koko ottelun aikana ehkä yhteensä kolme hyvää maalintekopaikkaa. Kuvaavaa on, että vierasjoukkueen maalivahtia ei nollapelistään huolimatta valittu edes ottelun tähdistöön. Vastustajankaan kiekollisessa pelissä ei ollut hurraamista, vaikka voiton toki ansaitsivatkin. Liigan tämän päivän taitovajetta suorastaan alleviivasi, että Ässillä oli ottelussa jotakuinkin seitsemän 2-1-hyökkäystä, joista yhdestäkään ei syöttöä saatu omalle pelaajalle. Muistan kun pikkujunnuna 80-luvulla jääkiekko lajina ja tapahtuma hallilla iskivät kuin tuhat volttia. Mahtoikohan eilispäivän ottelu aiheuttaa samanlaisia elämyksiä 2000-luvun kymmenenkesäisille? Epäilenpä suuresti.

Itse kannatan vahvasti kotikaukalon kaventamista 28-metriseksi. Tämä toisi lisää tunnetta kaukaloon kaksinkamppailujen ja taklaustilanteiden lisääntyessä. Pienemmässä kaukalossa myös katsojien arvostamat maalitilanteet (ja maalit) lisääntyvät, kun kiekkoa ei voi samalla tavoin hautoa kulmissa. Kun vastustaja miehittää maalin edustan tehokkaasti, kuten Ässät eilen, on lentokentällä hyvin tilaa pitää kiekkoa melko hyödyttömästi kulmissa ja siniviivoilla laidan vieressä. Pienempi kaukalo pakottaa kiekollista joukkuetta tekemään enemmän aloitteita kiekolla. KalPan suuresta kotikaukalostaan saama hyöty ei ainakaan tilastoissa näy mitenkään. Pekka Virran kausillakin KalPa on ollut suhteellisesti parempi joukkue vieraskentillä kuin kotikaukalossaan.

Pienempi kaukalo tukee myös junioripelaajien kehitystä. Kovin vähissä ovat olleet viime vuosina ne KalPa-kasvatit, jotka ovat pienessä tilanteessa hyviä. Tosin täytyy toivoa, että Kapasen ja Hentusen myötä asiaan on muutenkin jo tulossa parannusta.

Vielä yksi kysymys. Miksi Pekka Virta ei koskaan puhu mitään voittamisesta? Eikö sen pitäisi olla se tärkein tavoiteltava asia?

No, eipä silti passaa negailla liikaa. Minulle KalPan kotipelit ovat mukava tapa pitää yhteyksiä vanhaan kotiseutuun sekä tavata edelleen Kuopiossa olevia kavereita. "Jos Kuopiossa ei viihdy, on itsessä vikaa", sanoi Tirkkosen Peksikin. Joskus sitä tietysti haluaisi vähän enemmän elämyksiä myös sen itse ottelun tiimoilta. Jospa niitä sitten perjantaina...

Kannatan ehdottomasti ajatusta lasten lippujen halpuuttamisesta. Esim. 2+2 perhe säännöllisen epäsäännöllisesti tuo enemmän rahaa oheismyynnin ansiosta, vaikka lasten liput olisivatkin nykyistä halvempia vs. nykyiseen tilanteeseen, jolloin hallille ei viitsitä lähteä, kun pelkät sisäänpääsyt maksaa lähemmäs 100 e.
Puutun lyhyesti viestiisi, mutta kahdella miniperhelipulla (1+1, á 25 €) nelihenkinen perhe näkee pelin yhteensä 50 eurolla (pl. JYP, HIFK, Kärpät).
voisiko Mustaa Verkostoa ja Veljmiehiä hyödyntää tuossa tarrojen jakamisessa? Yhdessä ylöspäin :)
Eiköhän siellä ole niitä tyttöjä tällaisia tarroja jakamaan jo muutenkin. Sen pitää riittää, että tulee maksavana kannattajana hallille ja kantaa sitä kautta oman pienen panoksensa tähän pohjattomaan kaivoon. Veljmiehet on täysin erillään seurasta oleva yhteisö, vähän niin kuin ketkä tahansa Karttulasta peliä katsomaan lähteneet Pekka ja Pauli. Kun KalPan toimiston työntekijä vieläpä melko avoimesti kutsuu eri yhteyksissä Veljmiehiä "luusereiksi", näen ehdotuksesi sangen epärealistisena. Huumoriheittohan se toki taisi ollakin.
 

Dragon's Den

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS
Puutun lyhyesti viestiisi, mutta kahdella miniperhelipulla (1+1, á 25 €) nelihenkinen perhe näkee pelin yhteensä 50 eurolla (pl. JYP, HIFK, Kärpät).
Mikäli toteutettaisiin tuo ehdottamani 5 euron arvoisen lipun tarjoaminen lapsille mille tahansa istumapaikoille, pääsisi nelihenkinen perhe peliin halvimmillaan 38 eurolla. Olisi aika kilpailukykyinen hinta, jos verrataan vaikkapa elokuvissa käymiseen.

Väitän, että tämä houkuttelisi perheitä ostamaan lippuja myös niille kalleimmille paikoille, jos lauantai-illan JYP-peliin pääsisi 148 euron sijasta 84 eurolla. Kuinka moni perhe oikeasti edes miettii tällä hetkellä tällaisen 148 euron hintaisen lippupaketin ostamista? Veikkaanpa, että rahoille löytyy järkevämpääkin käyttöä. Elämyksiä on tarjolla huokeammillakin hinnoilla.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Minkä helvetin takia Hanna Partasella ei ole kojua hallilla? Tietenkään mitään kalakukkoja sinne on turha kantaa. Mutta ne lihikset/munkit menis varmasti paremmin kaupaks kuin HööKöön vastaavat.

Vai onko HKllä joku diili liigan kanssa että kilpailevaa yritystä ei saa tuoda hallille?
 

Kalikankosto

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Minkä helvetin takia Hanna Partasella ei ole kojua hallilla?

Vai onko HKllä joku diili liigan kanssa että kilpailevaa yritystä ei saa tuoda hallille?

En tiedä varmaksi, mutta epäilen et joku kilpailun kieltävä sopimus on HK:n kanssa tehty. Onko joka paikkakunnalla muuten HK:n tuotteet?

Irene Partasen koju oli kauden avauksessa C-oven edessä. Hanna Partasta ei sinne saada kun on Irenen kanssa yhteistyösopimus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös