Grillaus – keskustelua eri grillimalleista ja grillauksesta yleisesti

  • 378 762
  • 979

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Laita satanen lisää ja osta pienempi Weber. Käytännössä ikuinen, varaosia saa eikä grillauksen lopputulos vituta. Ei vaan kannata ostaa noita halpoja liikebrändejä, joissa lämpö on epätasainen.
Täältä kanssa ääni Weberille. Grillaaminen ollut yhtä juhlaa sen jälkeen kun Weberin (genesis) hommasin. Entinen kaasu oli neljällä tai viidellä polttimella, Genesis 3+1 poltinta ja jonkun ison kanapaketin (760g) saa grillattua yhdellä polttimella nätisti, vanhalla tarvitsi vähintään kaksi poltinta ja silti lopputulos oli epätasainen. Grillausala taitaa olla näissä sama, kaasua kuluu Genesiksellä vähemmän ja tuo lämpö on hyvin tasainen. Lisäksi se lämmönsäätö tuntuu toimivan loogisesta, vanhalla grillillä en koskaan päässyt sinuiksi usean vuoden aikana lämmönsäätöön, Weberissä taas ekalla kokeilulla tajusi miten se toimii.

Toki halvemmissa kaasugrilleissä se toinen yläkulma on varmaan täydellä höngällä kuumempi kuin Weberillä, mutta Weberillä koko grillausalue on sitten suhteellisen tasalämpöinen.

Pitkään itse pohdiskelin asiaa ja en meinannut millään ottaa todesta muiden kokemuksia että Weberin hinta olisi perusteltu, mutta kyllä se on. Avoin suositus Weberille
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Sunset Charcoal sivustolta kunnon hiilet kotiin toimitettuna rokkaa vielä paremmin.
Tämä oli paras vinkki pitkään aikaan. Parhaillaan eka satsi Quebrachoja testipenkissä Weberin pallossa. Laitoin tulille ja ihan testihengessä annoin olla puolitoista tuntia pikkulämmöillä tyhjänä. Vartaisiin porsaan niskasta reipasta kuutiota ja veget. Lämpöjä joutui pitämään kurissa että ehtii kypsymään. Laitoin samantien perään rasiallisen siipiä savustumaan kirsikkapuulla eikä hyytymisen merkkejä. Yläaukot auki, alhaalta lähes minimit auki. Ällistyttävää tavaraa ja hieno tuoksu kaupan päälle. Tämä koko setti yhdellä piipullisella jossa arviolta neljännes kerran ajettua Marienburgia pohjalla.

Kiitos.

Edit: heti kun on aikaa laittelen noita slow n seariiin ja kokonainen niska tulille. Katsotaan miten käy. Luulen et brikeetien osto jää kokonaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pitkään itse pohdiskelin asiaa ja en meinannut millään ottaa todesta muiden kokemuksia että Weberin hinta olisi perusteltu, mutta kyllä se on. Avoin suositus Weberille

Ihan keskeinen juttu on tosiaan myös, että niihin saa ostaa varaosia vielä 15 vuoden jälkeenkin. Siinä ajassa ehtii ostaa niitä S-ryhmän tai vastaavan omia brändigrillejä neljä.
 

mikulii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät #24
Kiitos vastauksista. Nyt ois vaihtoehot rajattu näihin: Weber Spirit II E-310, Napoloen Freestyle 365 ja Landmann Triton flexX PTS 3.0. Tuleeko kellään näistä mitään fiiliksiä mihin kannattaa rahat sijoittaa? Näyttäs olevan näistä jokainen tällä hetkellä 450-500e välissä.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitos vastauksista. Nyt ois vaihtoehot rajattu näihin: Weber Spirit II E-310, Napoloen Freestyle 365 ja Landmann Triton flexX PTS 3.0. Tuleeko kellään näistä mitään fiiliksiä mihin kannattaa rahat sijoittaa? Näyttäs olevan näistä jokainen tällä hetkellä 450-500e välissä.
Weber tai Napoleon ainakin molemmat laatumerkkejä. Napoleonissa näyttäisi olevan vähän kovemmat tehot jos pihvejä paistelee. Minulla on Napoleonin Rogue käytössä neljättä kesää, ei mitään ongelmia käytössä ja jos putsaisi niin menisi edelleen uudesta. Kaveri osti samoihin aikoihin Koben ison grillin ja samassa ajassa siitä on pohja ruostunut kokonaan puhki.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kiitos vastauksista. Nyt ois vaihtoehot rajattu näihin: Weber Spirit II E-310, Napoloen Freestyle 365 ja Landmann Triton flexX PTS 3.0. Tuleeko kellään näistä mitään fiiliksiä mihin kannattaa rahat sijoittaa? Näyttäs olevan näistä jokainen tällä hetkellä 450-500e välissä.
Weber.

Landmann, Napoleon, Mustang, Cello, Lucifer, Kobe, Rebel yms on hyvin pitkälti samaa paskaa*. Älä anna sen hämätä vaikka Weberissa todennäköisesti polttimia on vähemmän, todennäköisesti tasalämpöinen grillausala on isompi kuin noissa muissa, vaikka niissä polttimia olisi enemmän.

* ihan jokaisesta ei ole kokemusta, yhden omistanut itse, sukulaisilla on muutamia erilaisia ja kavereiden grillejä testannut. Napoleon on ainoa josta ei mitään tietoa, mutta helpointa ja varminta olisi ostaa se Weber. Se lämmönjaon tasaisuus on oikeasti iso juttu, kaikissa varmaan sen yhden kulman pisteteho menee Weberin ohi, mutta se on juuri yhden pihvin kokoinen alue ja alareuna on sitten sellainen että ei tule kanan sisäfilee tunnissa kypsäksi

edit. Napoleon ei kuulu noiden ”samaa paskaa, eri tarra”-grillien joukkoon
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Voi olla ihan hyviä rillejä Landman ja Napoleon, mutta kai se kysymys on että miksi ei ostaisi Weberiä (kun se näyttää olevan vielä verkkiksessä tarjouksessakin). Eli osta Weber. @mikulii
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Napoleonia ei kannata niputtaa noiden halpamerkkien joukkoon, aika paljon löytyy netistä vertailuja missä taistelee ihan tasapäin Weberin kanssa, toisissa voittaa toisissa taas häviää karvan mitalla Weberille. Mutta jos siinä pitää lukea Weber niin sitten tietysti kannattaa valita se.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Napoleonia ei kannata niputtaa noiden halpamerkkien joukkoon, aika paljon löytyy netistä vertailuja missä taistelee ihan tasapäin Weberin kanssa, toisissa voittaa toisissa taas häviää karvan mitalla Weberille. Mutta jos siinä pitää lukea Weber niin sitten tietysti kannattaa valita se.
Piti soittaa naapurille, hänellä on Napoleon mökillä ja Weber kotona. Kuulemma Napoleon on pirun hyvä grilli (muokkaan kohta aiempaa viestiä ja otan Napoleonin noiden eri-nimellä-brändättyjen joukosta pois), mutta mieluummin luopuisi siitä kuin Weberistä. Myös Weber testeissä tuntuu vievän hienokseltaan Napoleonia, Weber Spirit taitaa olla noista halvemman pään malleista täysin omassa luokassaan, mutta ilmeisesti se Napoleon ei olisi myöskään huono valinta.


edit. Landmann muistaakseni myös ihan ok, mutta aika helvetin kaukana Weberistä, vaikka jonkun Luciferin tai Koben päihittää, niin se ei ole kauhean iso saavutus.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Napoleonia ei kannata niputtaa noiden halpamerkkien joukkoon, aika paljon löytyy netistä vertailuja missä taistelee ihan tasapäin Weberin kanssa, toisissa voittaa toisissa taas häviää karvan mitalla Weberille. Mutta jos siinä pitää lukea Weber niin sitten tietysti kannattaa valita se.

Ja jos pitää saada taatusti varaosia, Napoleon häviää näissä kahdessa, vaikka näitä kauppaketjubrändäyksiä parempi onkin.

Jankutan tätä useassa viestissä ihan tietoisesti. Weberin osien saatavuus on täysin ylivoimainen. Mikä tahansa grilli voi olla joitain vuosia hyvä, mutta hyvistäkin jotain kuluu ja hajoaa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ja jos pitää saada taatusti varaosia, Napoleon häviää näissä kahdessa, vaikka näitä kauppaketjubrändäyksiä parempi onkin.

Jankutan tätä useassa viestissä ihan tietoisesti. Weberin osien saatavuus on täysin ylivoimainen. Mikä tahansa grilli voi olla joitain vuosia hyvä, mutta hyvistäkin jotain kuluu ja hajoaa.
Ja noista "tarralla uusi brändi"-grilleistä tuntuu hajoavan osia muuten usein.

Ja yksi juttu vielä Weberistä, ainakin Genesiksessä lähtee se alaloota näppärästi irti, jolla saa kaikki tippuneet krämmäleet putsattua vaivattomasti. Nuo ratkaisut ovat oikeasti loistavia
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sunset Charcoal sivustolta kunnon hiilet kotiin toimitettuna rokkaa vielä paremmin.
Lainaan minäkin tätä viestiä. pääkaupunkiseutulaiset (tai lähistölle muuten osuvat ) pystyvät myös hakemaan hiilet helposti Vaaralasta. Pihalla on sininen kontti ja voi vaikka MobilePayllä siinä maksaa ilman tilausta tai sitten tehdä ennakkotilauksen ja siitä samasta kontista hakea hiilet. Kannattaa ottaa kyllä hanskat mukaan, sen verran mustat hiilestä oli mulla kädet kun hiilet hain. Nyt pitäis vaan päästä testaamaan näitä.

Jos siis ei halua tilailla mitään. En kyllä ees katsonut, paljon ois ollu postituskulut.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo, sinänsä meidänkin Futur Trio Alpes Steel vai mikä helvetti, eli osuuskaupan versio Rebelistä on ollut ihan ok grilli, eli olisikohan kahdeksas kesä nyt ja kolmannet polttimet, toiset yhdysputket ja lämmönjakolevyt, mutta alkaa se itse laatikko (eli grilli) ympäriltä lahota ja yhdysputkia ei enää tainnut saadakaan (eikä nyt kauheasti enää kiinnostelekaan).
 

HokiHero

Jäsen
Kiitos vastauksista. Nyt ois vaihtoehot rajattu näihin: Weber Spirit II E-310, Napoloen Freestyle 365 ja Landmann Triton flexX PTS 3.0. Tuleeko kellään näistä mitään fiiliksiä mihin kannattaa rahat sijoittaa? Näyttäs olevan näistä jokainen tällä hetkellä 450-500e välissä.
Itse taistelin pitkään juuri Spirit II E-310 ja Freestyle 365 välillä viime keväänä.

Analyyttisenä ihmisenä tuli erilaisia vertailuvideoita ja artikkeleja luettua useita päiviä ja käytännössä voisi sanoa että pieleen et tuossa hintaluokassa voi kummankaan kohdalla mennä. Ehdottomasti ne kaksi laadukkainta toinen vaan jenkeistä ja toinen Kanadasta.

Itse lopulta päädyin Napoleonin kun molempia kävin paikan päällä kopeloimassa ja olen erittäin tyytyväinen. Napoleonin lisävarusteena ostettava hiilikaukalo etenkin kiinnosti kun kaupungissa asuvana ei huvita täyttää asuntoa useilla grilleillä, mutta joskus on kiva grillata ihan "aidosti" hiilillä.

Noiden väliltä kun ostat sen joka eniten tuntuu omalta, en usko että petyt.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Jos Weberin varaosien saatavuus on niin ylivoimainen, niin voisiko joku vinkata, mistä noita kannattaa hankkia? Weberin sivuilla suurin osa tavarasta on tilassa "Ei saatavilla tällä hetkellä". Ihan vaan ritilää ja noita polttimen suojapeltejä tarttis pikkuhiljaa uusia noin 2010 vuosimallin Spirit 310:een.
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos Weberin varaosien saatavuus on niin ylivoimainen, niin voisiko joku vinkata, mistä noita kannattaa hankkia? Weberin sivuilla suurin osa tavarasta on tilassa "Ei saatavilla tällä hetkellä". Ihan vaan ritilää ja noita polttimen suojapeltejä tarttis pikkuhiljaa uusia noin 2010 vuosimallin Spirit 310:een.

Muutama vuosi sitten tilasin johonkin spiritin versioon polttimen suojapellit Vantaanportin K-Raudan kautta.

Tiedä sitten onko tuohon kätevämpi tapa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ihan keskeinen juttu on tosiaan myös, että niihin saa ostaa varaosia vielä 15 vuoden jälkeenkin. Siinä ajassa ehtii ostaa niitä S-ryhmän tai vastaavan omia brändigrillejä neljä.
Ihan keskeinen juttu on kuinka grilliään käyttää, huoltaa ja säilyttää. Merkistä riippumatta. Itsellä ollut parin sadan Landman vuodesta 2004 ja ei ole ollut mitään osia tarvis hankkia. Polttimot, ritilät sun muut löytyy ihan marketin hyllyltä jos sattuu tarvitsemaan toisin kuin varaosien saatavuudessa ylivoimaiseksi kehuttuun Weberiin, jonka verkkokauppaa näyttää myyvän suurelta osin eioota. Varaosien saatavuus ei toki ole ainakaan minulla millään lailla ykkösprioriteetti grilliä hankkiessa kun ei niissä ole oikein mitään tarvista kun pitää grillin kunnossa. Yhteenkään grilliin en ole joutunut hankkimaan kaasuletkua kummempaa varaosaa ja monenlaista vermettä on vuosien saatossa käytössä ollut. Johtuneeko sitten siitä etten ole vielä tähä päivään mennessä Weberin pauloihin kietoutunut...
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ihan keskeinen juttu on kuinka grilliään käyttää, huoltaa ja säilyttää. Merkistä riippumatta. Itsellä ollut parin sadan Landman vuodesta 2004 ja ei ole ollut mitään osia tarvis hankkia. Polttimot, ritilät sun muut löytyy ihan marketin hyllyltä jos sattuu tarvitsemaan toisin kuin varaosien saatavuudessa ylivoimaiseksi kehuttuun Weberiin, jonka verkkokauppaa näyttää myyvän suurelta osin eioota. Varaosien saatavuus ei toki ole ainakaan minulla millään lailla ykkösprioriteetti grilliä hankkiessa kun ei niissä ole oikein mitään tarvista kun pitää grillin kunnossa. Yhteenkään grilliin en ole joutunut hankkimaan kaasuletkua kummempaa varaosaa ja monenlaista vermettä on vuosien saatossa käytössä ollut. Johtuneeko sitten siitä etten ole vielä tähä päivään mennessä Weberin pauloihin kietoutunut...
Ai samperi, sulla on kyllä ollut huoltaminen! Mutta joo, meitä ihmisiä on erilaisia. Osa meistä tykkää hinkata milloin mitäkin ja jotkut näemmä grilliäkin. Minä tykkään enimmäkseen vaan grillata. Sen takia minulla on Weber. Todella nautittava grillatta, kestävä ja äärimmäisen vähän huolettava.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mitä tulee sähkösavustimeen, niin mulla on ennakkoluuloja moisia kohtaan. Niistä voi kokemuksia kertoa joku muu.
Mä olen kymmenkunta vuotta savustanut Muurikan kiinankopiolla. Vielä huomenna avustan sillä uudempaa pönttöä yhdessä urakassa sukulaisen juhliin, ja ne kalan tai pari, mitä tässä kesän aikana savustelen. Sitten pääsee eläkkeelle hän, hyvin palvelleena. No, alkaahan se aika rupinen jo olla, ja toinen pääty liki puhki palanut. Tässä kämpässä nyt viisi talvea läpi ulkona säilytetty ja läpi vuoden savustettu.

Oikeaoppinen savustaminen on tietysti itsevuolluilla lastuilla isossa pöntössä hitaasti hönkäiltyä, mutta tuntuu aika hyvin lohi tekevän kauppansa ainakin oman suvun parissa. Esilämmitän savustimen, laitan purut pöhisemään, kuivaan kalan, viillän makuvaot, suolaan, sokeroin ja isken pönttöön, jossa tällä välin on alkanut savu liikkua.

Rapia kilon file on about puolessa tunnissa valmis. Joko heti lämpimänä pöytään tai sitten reilusti jäähdytettynä vain jääkaappiin ja viileänä salaatteihin, leivälle yms. Sokeri ja kassilohen rasva osuu oikein hyvin yhteen!

Harhaoppinen metodihan tämä on, mutta eipä kiinnosta, kun priimaa puskee vaikka vain hyvää yrittää, hei!
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ai samperi, sulla on kyllä ollut huoltaminen! Mutta joo, meitä ihmisiä on erilaisia. Osa meistä tykkää hinkata milloin mitäkin ja jotkut näemmä grilliäkin. Minä tykkään enimmäkseen vaan grillata. Sen takia minulla on Weber. Todella nautittava grillatta, kestävä ja äärimmäisen vähän huolettava.
Itsekin pääasiassa tyhjennän Weberistä sen kaukalon ja keväällä poltan ritilät, hinkkaan ja rasvaan ne. Eli kauheasti en aikaa ylläpitoon käytä. Käsittääkseni Weberin varaosia kyllä saa useasta kaupasta kun kysäisee, aika pitkälti ulkoistettu ilmeisesti kaupoille. Motonetistä taitaa löytyä muuten suoraan melkein kaikki mitä voisi tarvita. Aika harva tietääkseni on varaosia tarvinnut, mutta kyllähän se lämmittää mieltä että niitä on saatavissa

Naapurilla on muuten savustin 70-luvulla, aina käytön jälkeen hinkkaa sen sisältä ja ulkoa, lämmittää vielä kerran ja sitten suojaa sen pressukehikolla. On muuten aivan uuden veroinen. Itse en tuohon jaksaisi ryhtyä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Käsittääkseni Weberin varaosia kyllä saa useasta kaupasta kun kysäisee, aika pitkälti ulkoistettu ilmeisesti kaupoille. Motonetistä taitaa löytyä muuten suoraan melkein kaikki mitä voisi tarvita. Aika harva tietääkseni on varaosia tarvinnut, mutta kyllähän se lämmittää mieltä että niitä on saatavissa

Aika nihkeästi noita näyttää olevan saatavilla ja esimerkiksi tuohon noin vuoden 2010 Spirit E-310:een ei saa Motonetista käytännössä yhtään mitään edes keskusvarastolta. Suhteellisen nihkeästi näyttää löytyvän muihinkaan. Ulkomailta löytyisi kyllä jo vaihtoehtojakin, mutta noissa tuppaavat toimituskulut nousemaan aivan pilviin.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Aika nihkeästi noita näyttää olevan saatavilla ja esimerkiksi tuohon noin vuoden 2010 Spirit E-310:een ei saa Motonetista käytännössä yhtään mitään edes keskusvarastolta. Suhteellisen nihkeästi näyttää löytyvän muihinkaan. Ulkomailta löytyisi kyllä jo vaihtoehtojakin, mutta noissa tuppaavat toimituskulut nousemaan aivan pilviin.
Weberillä on oma asiakaspalvelu, jonka kautta voi tilata ja kaikkea saa myös vanhoihin malleihin. Asiantunteva asiakaspalvelija sattui ainakin minulle. Toki toimitusaika vanhan Genesiksen kaasupolttimoille oli 3kk, vanhan Spiritin kaasupolttimon suojat tulivat kahdessa viikossa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ai samperi, sulla on kyllä ollut huoltaminen! Mutta joo, meitä ihmisiä on erilaisia. Osa meistä tykkää hinkata milloin mitäkin ja jotkut näemmä grilliäkin. Minä tykkään enimmäkseen vaan grillata. Sen takia minulla on Weber. Todella nautittava grillatta, kestävä ja äärimmäisen vähän huolettava.

On siinä hinkkaamista kun kaatelee rasvapelliltä rasvat pois ja pesaisee painepesurilla ja harjaa ritilät puhtaaksi. Vuoden-parin väliein poltinten pyyhkäisy teräsharjalla. Hyvin on pysynyt kunnossa ja puhtaana eikä ole varaosille ollut tarvetta. Weberiltä ilmeisesti ilmestynyt huoltovapaa malli jota ei tarvitse puhdistaa. Sen kun vaan grillailee. Ellei ole, tunnen suurta myötätuntoa kaikkia niitä kohtaan jotka joutuvat grillistäsi peräisin olevia safkoja syömään.
Weberillä on oma asiakaspalvelu, jonka kautta voi tilata ja kaikkea saa myös vanhoihin malleihin. Asiantunteva asiakaspalvelija sattui ainakin minulle. Toki toimitusaika vanhan Genesiksen kaasupolttimoille oli 3kk, vanhan Spiritin kaasupolttimon suojat tulivat kahdessa viikossa.
Kuulostaa kätevältä ja vielä asiantunteva asiakaspalvelija. Säästyy vielä grillaamisen vaivaltakin kun odottelee grillauskauden varaosia saapuvaksi. Mulla menisi ihan merkistä riippumatta romuraudan keräykseen grilli johon joutuu kuukkausia odottelemaan osia jos niitä sattuu tarvitsemaan. Toistaiseksi ei ole ollut tarpeen joten asia ei ole ollut ajankohtainen.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Black Anguksen kylki savustui mökillä lauantaina. Olipa muuten herkullinen.
Perin samantyylinen kuin brisketti, mutta mojovat luut toivat oman tunnelmansa. Suosittelen!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös