Gradua vääntämään...

  • 103 080
  • 470

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla vaihtui aihe hyvin käytännönläheiseksi omaan ammattiini liittyen, toki siten, että riittävä linkitys myös oppiaineeseeni teoreettisen viitekehyksen ja tutkimuskysymysten kanssa on olemassa. Oikeastaan tekisi mieli alkaa paahtaa jo, mutta pitäisi joitain kurssejakin käydä tässä samalla, joten odottelen kiltisti seminaarin alkuun saakka. Kirjallisuutta ajattelin kyllä jo aiemmin käydä tsekkailemassa. Kandi tuli aika vaivattomasti, ja vaikka gradu on toki isompi juttu, olen aika luottavaisin mielin projektin suhteen.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Heitän vinkkinä gradua kirjoittaville, että kiinnitäkää huomiota kielioppiin ja tekstin luettavuuteen. Jos ette itse osaa näitä asioita, hankkikaa apua jostain. Jos nämä perusasiat ovat kunnossa, gradusta tulee jo monta pykälää uskottavampi. Oon joutunut lukemaan viime aikoina jonkun verran lopiskelijoiden tekemiä raportteja. Hyväkin sisältö on menettänyt vaikuttamismahdollisuuksiaan, kun teksti ei ole ollut helppolukuista tai siinä on ollut paljon kirjoitusvirheitä.

Riippuen opiskellusta alasta, niin juuri tuo kielioppi, kielen selkeys jne muuta vaatimukset eroavat aika paljonkin. Joissain tiedekunnissa katsotaan todella tarkasti kieliopin perään. Joskus liikaakin, kieliopista, viittaustekniikasta ja muista tällaisista asioista alkaa tullta itse tarkoitus, joka ei ole mielestäni hyvä asia ollenkaan. Sitten taas välillä ei ole mitään väliä kielellä, eikä tämäkään ole hyvä asia. Suoritin ennen yliopistolle siirtymistäni kandin paperit kauppakorkeassa, tuolla kun luki näitä muidenkin oppilaiden tekeleitä, niin kieli oli välillä todella huonoa.

Minulle tuli graduvaiheessa huomautuksia ja kritiikkiä siitä, että käytin suht paljon anglismeja ja lauserakenteet tuppasivat välillä menemään englannin kielen suuntaisiksi. Tämä johtunee siitä, että lähdeaineisto oli kokonaan englanniksi, niin sitä lukiessa lipsui omakin kielioppi. Koen kyllä, että sain tuota laitettua kuntoon.
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ajankohtainen aihe itsellenikin. Laskentatoimesta pitäisi tekasta gradu talven aikana. Gradukurssit alkaa teoriaosiolla ensi viikolla ja aiheesta ei ole vielä hajuakaan. Kaipa sen sitten jostain keksii. Liiketoiminnan kehittäminen ja tiedonhallinta olisi kai tällä hetkellä aiheena pop. Big dataa ja silleen. Onko täällä muita saman aiheen ajattelijoita?

Ja sit pitäis myös rakentaa autotalli ja etsiä kai jotain töitäkin. Vaikeeta tuntuu olevan. Siis tuo työn löytäminen. Opintojen alussa olin varma, että laskiksen opiskelijalle löytyy töitä helposti. Eipä tunnu löytyvän. Jospa sekin helpottaa, kun gradu on palautettu.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Tämä johtunee siitä, että lähdeaineisto oli kokonaan englanniksi, niin sitä lukiessa lipsui omakin kielioppi. Koen kyllä, että sain tuota laitettua kuntoon.

Minulla on lähes sama tilanne; veikkaan, että 90 prosenttia lähteistä on englanniksi. Siinä riittääkin pään raapimista kuinka tiettyjä termejä saa fiksusti käännettyä. Kielioppiasiaan ja tekstin sujuvuus paranee helvetisti, jos varaa aikaa uudelleen kirjoitukselle.
 

Fordél

Jäsen
Riippuen opiskellusta alasta, niin juuri tuo kielioppi, kielen selkeys jne muuta vaatimukset eroavat aika paljonkin. Joissain tiedekunnissa katsotaan todella tarkasti kieliopin perään. Joskus liikaakin, kieliopista, viittaustekniikasta ja muista tällaisista asioista alkaa tullta itse tarkoitus, joka ei ole mielestäni hyvä asia ollenkaan. Sitten taas välillä ei ole mitään väliä kielellä, eikä tämäkään ole hyvä asia. Suoritin ennen yliopistolle siirtymistäni kandin paperit kauppakorkeassa, tuolla kun luki näitä muidenkin oppilaiden tekeleitä, niin kieli oli välillä todella huonoa.

Ei vaan kielioppi ja kielen selkeys pitää olla kunnossa, oli tiedekunta mikä tahansa. Se on yksi lähtökohdista onnistuneelle opinnäytetyölle. Jos tiedekunnassa ei välitetä näistä asioista (toivottavasti sellaisia tiedekuntaa ei edes löydy), on itsellä oltava sen verran "ammattiylpeyttä", että pitää huolta kieliasusta.

Itse tarkistutin gradun aikanaan tädilläni, joka on äidinkielenopettaja. Oli todella opettavaista lukea hänen huomioita tekstistäni. Esiin nousi asioita, joita en ollut koskaan edes ajatellut. Muutosten jälkeen graduni luettavuus parani selvästi, mikä vaikutta varmasti myös lopulliseen arvosanaan. Graduprosessin myötä olen alkanut kiinnittämään paljon enemmän huomiota kirjoittamiseeni, mistä on ollut todella paljon hyötyä myöhemmin työelämässä. Silti kehitettävää on edelleen todella paljon. Nykyisin lähes työssä kuin työssä joutuu raportoimaan tai ylipäänsä työskentelemään tekstin tuottamisen parissa. Näihin asioihin kannattaa siis panostaa, viimeistään graduvaiheessa, jolloin on edes vähäsen aikaa kiinnittää huomiota omaan kirjoittamiseen.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ei vaan kielioppi ja kielen selkeys pitää olla kunnossa, oli tiedekunta mikä tahansa. Se on yksi lähtökohdista onnistuneelle opinnäytetyölle. Jos tiedekunnassa ei välitetä näistä asioista (toivottavasti sellaisia tiedekuntaa ei edes löydy), on itsellä oltava sen verran "ammattiylpeyttä", että pitää huolta kieliasusta...

Kauppakorkeassa ainakin minun kokemukseni oli sellainen, että tästä ei niin hirveästi välitetty. Toki oletettiin, että henkilö näkee vaivaa myös kieliopillisesti, mutta näihin ei puututtu juurikaan.

Tämähän ei tarkoita sitä, että olisi voinut kirjoittaa aivan mitä sattuu, tästä ei ole kyse. Yliopistolla taas tuntui välillä siltä, että kieleen puututaan todella paljon. En sano tätäkään missään positiivisessa mielessä, mieleeni tulisi pari sellaista proffaa, jotka olisivat voineet vähän rajoittaa tuota kielen kanssa skulaamista ja keskittyä enemmän sisältöön.
 

Fordél

Jäsen
Kauppakorkeassa ainakin minun kokemukseni oli sellainen, että tästä ei niin hirveästi välitetty. Toki oletettiin, että henkilö näkee vaivaa myös kieliopillisesti, mutta näihin ei puututtu juurikaan.

Kait se kandi meni kuitenkin kauppakorkeassakin kieliasun tarkistukseen? Eli kieli vaikuttaa sielläkin sentään kuitenkin arvosanaan. Tällöin se on opiskelijan vastuulla, että kuinka paljon jaksaa nähdä vaivaa. Parempi tietysti jos asiaa hinkattaisiin jo ennen palautusta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kait se kandi meni kuitenkin kauppakorkeassakin kieliasun tarkistukseen? Eli kieli vaikuttaa sielläkin sentään kuitenkin arvosanaan. Tällöin se on opiskelijan vastuulla, että kuinka paljon jaksaa nähdä vaivaa. Parempi tietysti jos asiaa hinkattaisiin jo ennen palautusta.

En muuten enää muista, että miten tuon kandin kanssa meneteltiin, siis kieliasun tarkistamisen suhteen. Kuitenkin useampi noita erilaisia proseminaari- ja kandi-töitä tuli tehtyä, että yksityiskohdat tarkistusprosessista ovat hämärtyneet.. olisiko peräti ollut niin, että ainoa työ, joka meni läpi kattavan kieliasutarkistuksen olisi ollut gradu (yliopistolle) ja sitten kaikki nuo muut menivät nopeammalla prosessilla, vertaisarvioinnin ja/tai opettajan oman pöydän kautta pikaisesti...

Jotenkin minulla on yliopiston kandidaatintutkinnon kohdalla myös sellainen muistikuva, että joku pelkkä tiivistelmä olisi riittänyt Kielikeskukseen... äh, nyt tuli kirjoitettua paljon tekstiä, ilman mitään konkretiaa. Muistikuvani asian suhteen ovat liian hämärät.

Minä en muuten usko, että ainakaan yliopistolla vastuussa oleva proffa/lehtori edes lukee kaikkia saamiaan töitä huolella, puhumattakaan kieliopista. Sivuaineena kerran jätin pari työtä eräälle kepulaiselle hissanproffalle, olen aivan varma, ettei hän töitäni lukenut lainkaan.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Projektissa on vain muutamia ongelmia, näistä suurin olen minä. Aiemmin mainitsemani tunteeni siitä, että en oikein hallitse tutkimuksen tekoa vaikutaa siten, että olen liian kriittinen tekemiseeni. Tiedän, että ensimmäisessä versioissa ei tarvitse olla lopullista tekstiä, mutta tähän asti on ollut ylitsepääsemättömän vaikeaa vain istua alas ja kirjoittaa. Hinkkaan sanamuotoja, mietin otsikoita ja aloitan alusta, viikko on jo mennyt sen takia harakoille. Tästä pitää päästä eroon, muuten kynnys vain kasvaa entisestään. Toinen ongelma on mikä on ilmentynyt on aiheen ajankohtaisuudesta johtuva lähteiden löytämisen vaikeus tai niiden saaminen käsiin. Tähän saattaa onneksi saada apua ohjaajalta.

Ensimmäiseen ongelmaan voisin ehkä ehdottaa jonkinlaista apukeinoa, joka ainakin minulla toimi varsin hyvin: et nimenomaan kiinnitä liikaa huomiota tyyliseikkoihin, vaan aloitat tylysti ja vapaamuotoisemmin kirjoittamaan. Eräs professorini totesikin gradun tekemisen olevan harvinaisen helppoa. Se tarvitsee vain kirjoittaa.

Tietysti tässäkin tavassa on ongelmia, koska ainakin itse silti hinkkaan paljon erilaisia lauserakenteita ja ilmaisutapoja, jolloin joskus toistan itseäni turhaan. Lisäksi tuon raakalaismaisen tekstin muokkaaminen jälkikäteen vie aikaa. Mutta tässä vaiheessa olen täysin samaa mieltä Fordélin kanssa siitä, että kieliopillisesti eheä esitys varmasti vaikuttaa arvosanaan. Mutta jotta pääsisi edes jollain tasolla alkuun, suosittelisin ihan vain kirjoittamista, unohda muotoilut ja kieliopillinen täydellisyys.

Ja toiseen ongelmaan: sepä se.
 

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kait se kandi meni kuitenkin kauppakorkeassakin kieliasun tarkistukseen? Eli kieli vaikuttaa sielläkin sentään kuitenkin arvosanaan. Tällöin se on opiskelijan vastuulla, että kuinka paljon jaksaa nähdä vaivaa. Parempi tietysti jos asiaa hinkattaisiin jo ennen palautusta.

Itse olen jokusen kymmentä kauppatieteiden kandityötä ohjannut ja ainakaan edellisessä eikä nykyisessä työpaikassani kandityöt mene mihinkään erityiseen kieliasun tarkistukseen. Se on täysin ohjaajasta kiinni millaisella tarmolla hän kieleen puuttuu. Tiedän tapauksia, jotka käyvät punakynällä läpi lähes koko tekstin merkiten puuttuvat pilkut ja väärät relatiivipronominit yms. ja sitten taas jatkumon toisessa laidassa on ohjaajia, jotka vain toteavat, että "tarkasta kieli". Täytyy myös muistaa se, että vaikka tohtorintutkinto tekee lähes kaikkivoivaksi, niin äidinkielenopettajia se ei meistä kuitenkaan tee, joten myös ohjaajan omat kyvyt vaikuttavat varmasti suuresti siihen millä tarkkuudella hän kieleen puuttuu.

Arvostelumatriisissa yhtenä palikkana on kuitenkin tieteellinen kirjoitusasukin, joten myös sillä tulisi olla jonkinlainen vaikutus lopulliseen arvosanaan.

Kandidaatintutkintoon liittyvä kypsyyskoe menee puolestaan myös kielikeskukseen ihan ammatti-ihmisten tarkastettavaksi.

Minä en muuten usko, että ainakaan yliopistolla vastuussa oleva proffa/lehtori edes lukee kaikkia saamiaan töitä huolella, puhumattakaan kieliopista. Sivuaineena kerran jätin pari työtä eräälle kepulaiselle hissanproffalle, olen aivan varma, ettei hän töitäni lukenut lainkaan.

Tämä on kyllä varmastikin valitettavasti enemmän sääntö kuin poikkeus proffien työtaakoilla ja palkkajärjestelmillä. Hyvin usein saanut läheltä seurata kuinka proffa lähtee graduseminaariin, siten että on ehkä ehtinyt silmäillä pikaisesti läpi ensimmäisenä kommentoitavan työn ja loput sitten selataan läpi esitysten aikana.
Itse en siihen ihan vielä näillä natsoilla kykenisi.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Itse olen jokusen kymmentä kauppatieteiden kandityötä ohjannut ja ainakaan edellisessä eikä nykyisessä työpaikassani kandityöt mene mihinkään erityiseen kieliasun tarkistukseen. Se on täysin ohjaajasta kiinni millaisella tarmolla hän kieleen puuttuu. Tiedän tapauksia, jotka käyvät punakynällä läpi lähes koko tekstin merkiten puuttuvat pilkut ja väärät relatiivipronominit yms. ja sitten taas jatkumon toisessa laidassa on ohjaajia, jotka vain toteavat, että "tarkasta kieli". Täytyy myös muistaa se, että vaikka tohtorintutkinto tekee lähes kaikkivoivaksi, niin äidinkielenopettajia se ei meistä kuitenkaan tee, joten myös ohjaajan omat kyvyt vaikuttavat varmasti suuresti siihen millä tarkkuudella hän kieleen puuttuu.

Ok, kumma juttu kun AMK:ssa opinnäytetyöt meni äidinkielen opettajalle tarkastettavaksi. Oletin ja muistelin, että myös yliopistossa kandityö menee kieliasultaan asiantuntijan tarkistukseen. Nyt en kyllä muista, että menikö edes gradukaan kieliasun tarkistuukseen. Pakkohan sen on ollut mennä.

Ja ei tässä ole nakitettu kieliasun tarkistusta ja hinkkaamista varsinaiselle työn ohjaajalle vaan äidinkielen asiantuntijalle, oli kyse sitten kandista tai gradusta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ok, kumma juttu kun AMK:ssa opinnäytetyöt meni äidinkielen opettajalle tarkastettavaksi. Oletin ja muistelin, että myös yliopistossa kandityö menee kieliasultaan asiantuntijan tarkistukseen. Nyt en kyllä muista, että menikö edes gradukaan kieliasun tarkistuukseen. Pakkohan sen on ollut mennä.

Ja ei tässä ole nakitettu kieliasun tarkistusta ja hinkkaamista varsinaiselle työn ohjaajalle vaan äidinkielen asiantuntijalle, oli kyse sitten kandista tai gradusta.

Nyt kun @BigJay tuossa yllä kirjoitteli aiheesta, niin muistuu tarkemmin minullekin mieleen näitä asioita. Mielestäni edes gradu ei kokonaisuudessaan mennyt kieliasun tarkistukseen, vaan tuostakin aiheesta tehtiin vain tiivistelmä + kypsyysnäyte Kielikeskukseen.

Kandidaatin tutkielman kieliasun tarkistamiseen riitti prosemman ohjaajan ja opponentin kommentointi, työtä ei missään vaiheessa vilautettu kielenhuollon ammattilaisille.
 

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nyt kun @BigJay tuossa yllä kirjoitteli aiheesta, niin muistuu tarkemmin minullekin mieleen näitä asioita. Mielestäni edes gradu ei kokonaisuudessaan mennyt kieliasun tarkistukseen, vaan tuostakin aiheesta tehtiin vain tiivistelmä + kypsyysnäyte Kielikeskukseen.

Kandidaatin tutkielman kieliasun tarkistamiseen riitti prosemman ohjaajan ja opponentin kommentointi, työtä ei missään vaiheessa vilautettu kielenhuollon ammattilaisille.

Näin juuri se menee myös ainakin kauppatieteiden osalta niin itäisessä Suomessa kuin Töölössäkin. Yhtenä kypsyysnäytteen funktioista onkin juuri osoittaa kotimaisen kielen riittävä hallitseminen. Minulla ohjaajana kypsyysnäyte menee käytännössä lukematta arkistoon, sillä kyllähän sen näkee jo seminaarin aikana onko tekijä itse kirjoittanut työnsä ja vielä ymmärtänytkin kirjoittamansa asian.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Näin juuri se menee myös ainakin kauppatieteiden osalta niin itäisesesä Suomessa kuin Töölössäkin...

Ja näin se meni myös yliopistolla sinne siirryttyäni. Kuten aiemmin olen todennut, kielenhuoltoon liittyvät asiat vaihtelevat jonkin verran tiedekuntien välillä, suurimpana tekijänä on kuitenkin työn ohjaajan ja työn tekijän itsensä oma aktiivisuus, sillä mitään todellista kieliopillista "mankelointia" ei suoriteta.
 

Fordél

Jäsen
Ja kaiken tämän jälkeen ihmetellään miksi Suomessa esim. virkamieskieli on niin vaikeaselkoista tai konsulttien raporteissa on paikoin paljon kirjoitusvirheitä ja epäselvää suomea. Ei voi sanoa, että ainakaan kaikissa yliopistoissa yritetään panostaa asiaan. No kuten sanoin, kirjoittajan täytyy itse tuntea tässä kohdin ammattiylpeyttä, mutta se kannattaa jatkoa ajatellen.
 

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mullakin tutkielman tekeminen on taas kerran ajankohtaista. Joten mehän saadaan tänne jatkoajan halutessamme oma graduketju.

Painottaisin, että gradun tms tärkein ominaisuus on se, että se on tehty ja hyväksytty.

Monesti arvosanalla ei juurikaan ole niin väliä. Itsekin kuulun siihen joukkoon, joka on tehnyt projektista itseleen ylivoimaisen asettamalla itselleni niin korkeat ja epärealistiset vaatimukset, että g roikkuu edelleen. Siksihän oma tekeleeni kulkee koodinimellä "maailman paskin hyväksytty g".
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ajankohtainen aihe itsellenikin. Laskentatoimesta pitäisi tekasta gradu talven aikana. Gradukurssit alkaa teoriaosiolla ensi viikolla ja aiheesta ei ole vielä hajuakaan. Kaipa sen sitten jostain keksii. Liiketoiminnan kehittäminen ja tiedonhallinta olisi kai tällä hetkellä aiheena pop. Big dataa ja silleen. Onko täällä muita saman aiheen ajattelijoita?

Ja sit pitäis myös rakentaa autotalli ja etsiä kai jotain töitäkin. Vaikeeta tuntuu olevan. Siis tuo työn löytäminen. Opintojen alussa olin varma, että laskiksen opiskelijalle löytyy töitä helposti. Eipä tunnu löytyvän. Jospa sekin helpottaa, kun gradu on palautettu.
Lainaan itseäni, kuten kunnon jatkoaikalainen ainakin.

Projektin kanssa kävi, kuten niiden kanssa aina tuppaa käymään: valmistuvat etuajassa. Tarkoitus oli saada gradu valmiiksi keväällä, mutta se valmistuukin jo tässä kuussa. Yllättävän nopeaa sen kyllä tekee, kun vähän jaksaa istua. Aihe tosin muuttui jo heti alkuunsa, kun verosuunnittelu alkoi kiinnostaa niin paljon, että kirjoitin graduni siitä. Ja käytän tietysti myös äidinkieltä osaavaa oikolukijaa. Jospa se parantaisi työn laatua.

Autotallinkin rakensin, kuten suunnittelin. Työkuvio tosin on vielä kesken, mutta kävin eräässä mielestäni onnistuneessa työhaastattelussa muuan päivä sitten. Katsellaan miten käy. Asioilla on kuitenkin aina tapana koitua parhain päin.

Mukavaa kun on taas aikaa seurata kiekkoa ruutu.fi:stä. Odotan jo kovasti kevään SaiPa-vääntöjä.
 

Jeffrey

Jäsen
Tässä syksyn aikana täälläkin on jo otettu niitä ensimmäisiä hapuilevia askelia gradun suhteen. Aihe on suurinpiirtein päätetty, rajauksia lukuunottamatta ja homma tuntuu ihan mielekkäältä. Aiheena tällähetkellä on melko uusi suunta siitä, miten eri laatutyökaluja ja johtamismenelmiä voisi yhdistää onnistuneesti.

Tässä vain itselleni on käynyt se perinteinen ongelma, alempi korkeakoulututkinto on vielä kesken, ja itseasiassa vähän enemmän kesken kuin se ylempi. Valmistumisen suhteen täällä ei ole mitään suurta aikataulutusta, mutta tarkoitus olisi nyt tehdä täysipäiväisesti siihen saakka, että opinnot saa työnhaun kannalta järkevään tilaan. Ongelmia vain kovasti aiheuttaa akateeminen kalenteri, kun itse tarvitsisin niitä suorituksia nyt enkä toukokuussa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla vaihtui aihe hyvin käytännönläheiseksi omaan ammattiini liittyen, toki siten, että riittävä linkitys myös oppiaineeseeni teoreettisen viitekehyksen ja tutkimuskysymysten kanssa on olemassa. Oikeastaan tekisi mieli alkaa paahtaa jo, mutta pitäisi joitain kurssejakin käydä tässä samalla, joten odottelen kiltisti seminaarin alkuun saakka. Kirjallisuutta ajattelin kyllä jo aiemmin käydä tsekkailemassa. Kandi tuli aika vaivattomasti, ja vaikka gradu on toki isompi juttu, olen aika luottavaisin mielin projektin suhteen.
Mäkin lainaan itseäni. Nimittäin, tuossahan tuo nyt möllöttää, iso-G. Tai pikku-G, ihan sama. Kunhan menee läpi. Aika jees, pari iltaa lueskelen sitä läpi pilkkua viilaten ja pertaagina ajattelin laittaa ekalle tarkistusrundille. Vielä ei vain voi tuuletella, kun ei tiedä, miten paljon löytävät vinguttavaa siitä. Ja pitäisi se viimeinen essee vielä väsätä pois alta...
 

Fordél

Jäsen
Mäkin lainaan itseäni. Nimittäin, tuossahan tuo nyt möllöttää, iso-G. Tai pikku-G, ihan sama. Kunhan menee läpi. Aika jees, pari iltaa lueskelen sitä läpi pilkkua viilaten ja pertaagina ajattelin laittaa ekalle tarkistusrundille. Vielä ei vain voi tuuletella, kun ei tiedä, miten paljon löytävät vinguttavaa siitä. Ja pitäisi se viimeinen essee vielä väsätä pois alta...

Onnittelut! Iso urakka on takana. Tuskin nyt sentään niin paljon löytyy vinguttavaa, että ei voisi tuuletella. Arvosanalla kun ei lopulta ole duunien kannalta tuon taivaallista merkitystä. Sen sijaan aiheella ja sisällöllä voi olla duunien haussa työuran alkuvaiheessa.

Ei muuta kuin sen viimisen esseen kimppuun.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onnittelut! Iso urakka on takana. Tuskin nyt sentään niin paljon löytyy vinguttavaa, että ei voisi tuuletella. Arvosanalla kun ei lopulta ole duunien kannalta tuon taivaallista merkitystä. Sen sijaan aiheella ja sisällöllä voi olla duunien haussa työuran alkuvaiheessa.

Ei muuta kuin sen viimisen esseen kimppuun.
Jep, viikonloppuna otan oluen ja raapaisen esseen pois. Gradun aihe on sikäli kiitollinen, että liippaa käytäntöä ammatissani hyvin paljon ja on jo hiukan kiinnostanut paria yritystäkin.

Onhan tässä ihan hyvä olo vrt syksy, mutta tuuletellaan sitten, kun on paprut taskussa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No niin, no. Just äsköttiin lähtetin gradun e-thesiksen kautta menemään. Edellä mainitulta esitarkastukselta virallinen päätarkastaja eli hissan proffa laittoi vain pari kieliasuun ja ilmaisuun liittyvää viilausta, käytännössä enemmän ohjannut oman laitokseni ulkopuolinen proffa taas iski mukaan vaikka mitä kirjallisuusvinkeistä kielenhuoltoon. Pari iltaa ehdin paneutua niihin, mutta pakko myöntää, ettei enää hirveästi inspiroinut paneutua ruotsin kieliseen tutkimusvinkkiin ja tyydyinkin aika pinnallisiin huomioihin. Hassua kyllä, miten erilaiset näkökulmat voi miehillä olla. Toinen kehui kautta linjan, vaikka hiukan työn suppeudesta huomauttikin, toinen taas on pitänyt rimaa korkealla ja nyrpistellyt koko ajan. Vähän vaikea on toisaalta luovia tuollaisten välissä, kun palaute on jopa ristiriitaista. Saa nyt nähdä, kumman linja pitää loppuarvostelussa, saneleeko oma laitos enemmän vai mennäänkö vaativamman jannun mielen mukaan. Enpä tuolta nyt kummoisia odota, kun kieltämättä loppui puhti kevään mittaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja magna sieltä tuli, täytyy kyllä olla todella tyytyväinen tällä aikataululla ja kaiken tämän hässäkän keskellä töineen, muuttoineen, opintoineen ja perhearkineen. Ilmeisesti laitoksen sana painoi enemmän, tosin kun olin graduni palauttanut, tuli säyseämpää kommenttia myös toiselta ohjaajalta. Ehkä se sitten lähinnä yritti repiä minusta enemmän irti, mikä on toisaalta ihan jees, mutta nyt ei kyllä pystynyt.
 

Fordél

Jäsen
Ja magna sieltä tuli, täytyy kyllä olla todella tyytyväinen tällä aikataululla ja kaiken tämän hässäkän keskellä töineen, muuttoineen, opintoineen ja perhearkineen. Ilmeisesti laitoksen sana painoi enemmän, tosin kun olin graduni palauttanut, tuli säyseämpää kommenttia myös toiselta ohjaajalta. Ehkä se sitten lähinnä yritti repiä minusta enemmän irti, mikä on toisaalta ihan jees, mutta nyt ei kyllä pystynyt.

Onnittelut vielä tästä. Magna on tosiaan oikein bueno arvosana ja hieno suoritus tosiaan kaiken muun hässäkään keskellä. Itsellä taisi olla sama, mutta ilman mitään muita häiritseviä tekijöitä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitokset, @Fordél , kyllähän tuohon olen oikein tyytyväinen. Erityisesti kun tämä toinen tarkastaja oli aika nuiva pitkin prosessia, mutta se nyt taisi olla sitten sitä riman asettamista enemmän kuin suoranaista piiskaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös