GPS Autonavigaattori

  • 30 347
  • 117
Kaiser Soze kirjoitti:
Navigaattorin hankinta hieman houkuttelisi tällä hetkellä. Mikäs olisi paras vaihtoehto luokassa halpa ja hyvä? Tomtom One??
Itselläni tuo kyseinen mötikkä on, eikä voi pahaa sanaa sanoa. Hyvin on perille opastanut. Toki kartta on sinänsä "vanha", että esim Tampereelle tullut monitasokompleksi (Pirkkala, Nokia, Tampere -kulmauksessa) on vielä vanhan mallin mukaan. Eikä uusimpia teitä tietenkään löydy. Mutta itse olen varsin tyytyväinen siihen, eikä tulisi mieleenkään alkaa paperikarttojen kanssa pläräämään.
 

lakimies

Jäsen
Daespoo kirjoitti:
Itsellä on Nokian E70:ssä TomTom6:n, pidän sitä huomattavasti parempana vaihtoehtona koska haluan pitää auton kojelaudan 'siistiänä', ts. en halua mitään extralaitteita/telineitä erikseen navigaattorille (pitää auton muutenkin vähemmän houkuttelevana varkaille).

Toimii loistavasti ja onpa vielä halvempikin kuin erillinen navilaite, bluetooth GPS-palikka hansikaslokerossa johon käy sama laturi kuin kännykkään.

Täysin samaa mieltä, paitsi että itselläni on E70 ja navicore. Magneettinappi kojelaudassa liimattuna ja puhelin siinä. Loistava yhdistelmä.

Suosittelen.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Väsyneet Kädet kirjoitti:
Itselläni tuo kyseinen mötikkä on, eikä voi pahaa sanaa sanoa. Hyvin on perille opastanut. Toki kartta on sinänsä "vanha", että esim Tampereelle tullut monitasokompleksi (Pirkkala, Nokia, Tampere -kulmauksessa) on vielä vanhan mallin mukaan. Eikä uusimpia teitä tietenkään löydy. Mutta itse olen varsin tyytyväinen siihen, eikä tulisi mieleenkään alkaa paperikarttojen kanssa pläräämään.
Itsellä on kännyssä Navicoren ilmeisen uusi versio. Mainitsemasi Tre Pir Nok- hässäkän Navicore näytti kohdilleen jo ennen kuin niitä otettiin käyttöön, joten ajantasalla ainakin täällä päin Suomea kartat on. Itse ohjelmaan ja käyttöliittyymään en ole erityisen tyytyväinen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tuohon omaan TomTom6:een saa muuten ladattua kaikki Suomessa olevat valvontakamerapöntöt (tosin ei voi tietää missä niissä on kamera) ja navigaattori varoittaa pöntöstä esim. 500m etukäteen.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Itse tulee ajettua autolla sen verran vähän että kommariin asennettu TomTom on näppärä, mukana on aina kaikki Länsi-Euroopan kartat. Kätevää kun kävelee kaupungilla.

muaddib
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Vesuri kirjoitti:
Itsellä on kännyssä Navicoren ilmeisen uusi versio. Mainitsemasi Tre Pir Nok- hässäkän Navicore näytti kohdilleen jo ennen kuin niitä otettiin käyttöön, joten ajantasalla ainakin täällä päin Suomea kartat on. Itse ohjelmaan ja käyttöliittyymään en ole erityisen tyytyväinen.
Minullakin on Navicore 2007, ja vähän epäilyttää sen toiminta. Kun yrittää etsiä lähimpiä kauppoja, tai vaikka vähän kauempaakin, laite löytää pelkkiä Alkoja. Rattijuopoille pakkohankinta, mutta itselläni tulee välillä tarve käydä muissakin kaupoissa.

Tosin muilta osin laite on pelannut hyvin ja neuvonut perille.
 

JimmyConway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minulla on tällä hetkellä käytössä Garminin Nuvi 300. Siinä on Pohjoismaiden kartat ladattuna sisäiselle muistille. Laite on melko ohut, joten sitä on helppo kantaa mukana. Se on mielestäni helppokäyttöinen ja olen ladannut siihen mm. kameratolppien paikat. Alussa kosketusnäyttö tuntui todella epätarkalta, mutta kalibroinnin jälkeen se on toiminut hyvin. Hinta-laatusuhde on kohdallaan, ja jos tarvetta tulee, siihen saa lisää karttoja muistikortilla.

Edit. Alunperin minun piti hankkia kännykkään Navicoren ohjelma, mutta sen lisäksi minun olis pitänyt vielä hommata laturi ja kännykkäteline, joten päädyin erilliseen navigaattoriin.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
JimmyConway kirjoitti:
Minulla on tällä hetkellä käytössä Garminin Nuvi 300. Siinä on Pohjoismaiden kartat ladattuna sisäiselle muistille. Laite on melko ohut, joten sitä on helppo kantaa mukana. Se on mielestäni helppokäyttöinen ja olen ladannut siihen mm. kameratolppien paikat. Alussa kosketusnäyttö tuntui todella epätarkalta, mutta kalibroinnin jälkeen se on toiminut hyvin. Hinta-laatusuhde on kohdallaan, ja jos tarvetta tulee, siihen saa lisää karttoja muistikortilla.
Itse olen myös harkinnut navigaattorin hommaamista, tässä mainitsemassasi laitteessa tuo kameratolppaasia on hyvä lisä, kun kaasujalka on ainakin meikäläisellä vähän liian raskas.
Tässä on laitteesta lisätietoa.
 

JimmyConway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Aeroman kirjoitti:
Itse olen myös harkinnut navigaattorin hommaamista, tässä mainitsemassasi laitteessa tuo kameratolppaasia on hyvä lisä, kun kaasujalka on ainakin meikäläisellä vähän liian raskas.
Tässä on laitteesta lisätietoa.

Garminiin en löytänyt/viitsinyt hakea kameratolppien paikkoja, mutta latasin TomTomiin tarkoitetun tiedoston ja muunsin sen Garminiin sopivaksi.
 

Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aeroman kirjoitti:
Itse olen myös harkinnut navigaattorin hommaamista, tässä mainitsemassasi laitteessa tuo kameratolppaasia on hyvä lisä, kun kaasujalka on ainakin meikäläisellä vähän liian raskas.
Tässä on laitteesta lisätietoa.

Kävin ostamassa Garmin Nuvi 300:en Marineasta 300e hintaan+mukaan vielä verkkolaturi 28e. Itse harkitsin (ja tein vertailuja) todella pitkään minkä laiteen ostan. TomTom ja Garmin oli loppusuoralla, TomTomin hylkäsin kun siinä on niin heikko akku (max 2tuntia) ja huono ikkunakiinnitysteline. Garminin akku kestää testatusti ajo+muussa käytössä helposti 5 tuntia (lupaavat pidempääkin käytöstä riippuen). Garminin mukana tuli myös tarrakiekko, jonka voi liimata koelautaan ja kiinnittää laite siihen. Hyvin toimii.

Garminia hankkiessa kannattaa varmistaa, että laitteessa on karttaversio 9 ja ohjelmistoversio 4.3 (saa päivitettyä netistä helposti).

Olen syöttänyt itse tekemiäni POI pisteitä ja ladannut netistä valmiita listoja yhteensä noin 8000 pisteen verran. Mukana on mm. kameratolpat, ravintolat(+pikaruokapaikat), ottoautomaatit, urheilupaikat, uimahallit, S-bonus toimipaikat, R-kioskit yms.

Parhaita paikkoja POI listojen hakkimiseen ovat
http://www.gps-waypoints.net/gps/?page=search
Sieltä saa pisteet suoraan Garminin ymmärtämässä .csv muodossa. Sivun alareunassa on Suomen lipun kuva, josta saa sivun tekstit suomeksi.
Täältä sivustolta www.gps-waypoints.net löytyy myös kuvakkeita POI pisteiden merkiksi ja paljon muitakin GPS juttuja.

Toinen paikka on
http://konttinen.1g.fi/tomtompoi/
jossa on pääasiassa TomTom formaatissa olevia POI tietoja ja sivun lopussa linkkilistaa muihin vastaaviin sivustoihin.

Itse muunnan tiedostot .csv muotoon tämän linkin avulla
http://tomtom.gps-data-team.com/

Omien POI pisteiden tekeminen onnistuu parhaiten tämän avulla
http://kansalaisen.karttapaikka.fi
Pitää tosin muistaa, että muuntaa koordinaatit "EUREF-FIN maantieteelliset (~WGS84)" muotoon [Muunna] nappulan avulla. En tosin ole varma toimiiko muutkin koordinaatimuodot, mutta ainakin nämä toimii.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Diver kirjoitti:
Olen syöttänyt itse tekemiäni POI pisteitä ja ladannut netistä valmiita listoja yhteensä noin 8000 pisteen verran...

Iso käsi Diverille ja vielä laulaen Dion "Holy Diver"siihen päälle. Hyviä linkkejä, Timppa Tomppaan tuli juuri roppakaupalla POI pisteitä lisää.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Navicoressa nuo kameratolpat on valmiiksi ladattu, mutta pohjois-karjalan suunnalla se jätti joitakin kameroita ilmoittamatta. Sinne on kyllä hiljattain asennettu lisää kameroita.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Navicoreenkin voi päivittää tolpat ja muut POI:t seuraamalla ohjeistusta joka löytyy tuolta Konttisen sivuilta.
 

Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
pasil kirjoitti:
Navicoreenkin voi päivittää tolpat ja muut POI:t seuraamalla ohjeistusta joka löytyy tuolta Konttisen sivuilta.

Niin tältä sivulta saa POI pisteitä monelle eri navigaattori merkille SUORAAN sopivaan tiedostomuotoon. Mielestäni parempi kuin "konttisen" sivu
http://www.gps-waypoints.net/gps/?page=search

Kohdasta vapaa-aika löytyy urheilupaikkoja, joissa mukana muutamia jäähalleja. Kattavaa listaa jäähalleista en ole vielä mistään löytänyt. Voisin joskus yrittää vaikka itse tehdä sellaisen. Sain muutamassa päivässä värkättyä POI listan lähes kaikista Suomen uimahalleista ja kylpylöistä puhelinumeroineen (yhteensä 277 kpl).
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Diver kirjoitti:
Niin tältä sivulta saa POI pisteitä monelle eri navigaattori merkille SUORAAN sopivaan tiedostomuotoon. Mielestäni parempi kuin "konttisen" sivu.
Käväisin tuolla sivulla (gps-waypoints) mutta en millään voi ymmärtää kuinka voit olla sitä mieltä että tuo sivu on parempi? Suorastaan sekava.
 

Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
fastasashark kirjoitti:
Käväisin tuolla sivulla (gps-waypoints) mutta en millään voi ymmärtää kuinka voit olla sitä mieltä että tuo sivu on parempi? Suorastaan sekava.

Miten niin? POI tietojen lataus:
http://www.gps-waypoints.net/gps/?page=search
1. Valise kohde josta haluat POI tiedot esim. Ravintolat
2. Valitse tiedostomuoto esim. .csv
3. Valitse napuula [Lataa tiedosto]

Tämä yksinkertaisemmaksi tuskin asiaa voi enää tehdä.

"Konttisen" sivuilla tiedostot eivät ole Garminin ymmärtämässä muodossa ja sinun pitää ensin ladata ne omalle koneelle ja sitten muuntaa sopivaan muotoon. Ei hankalaa sekään, mutta ihan turhaa. www.gps-waypoints.net sivuilta saat monipuolisemman POI valikoiman. Lisäksi siellä on keskustelupalsta, josta saa hyviä neuvoja. Voit suunnitella omia reittejä, jotka voit siirtää navigaattoriin ja sivuilta löytyy kaikkea muutakin kivaa, kuten TomTom opastusäänet savoksi !

Sivuilta löytyy myös sivuston käyttöohje ja paljon muutakin mielenkiintosita asiaa GPS paikannuksesta.

Sivustoko sekava? En todella ymmärrä mitä tarkoitat?
No jokainen voi onneksi itse valita millä sivuilla netissä liikkuu...
 
Viimeksi muokattu:

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Daespoo kirjoitti:
Itsellä on Nokian E70:ssä TomTom6:n, pidän sitä huomattavasti parempana vaihtoehtona koska haluan pitää auton kojelaudan 'siistiänä', ts.


Tämä olisi muuten hyvä vaihtoehto, mutta kun se perkules vaatisi puhelimen vaihtamista. 6131 kun pyörii nelikymppisen alustalla ja siihen ilmeisesti ei ole navikilkkeitä saatavilla.

Kaippa sitä täytyy alkaa jallittamaan TTonea.. Näyttää hinnaltaan olevan skandinaviaversio jo 300 euron alle.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Noista karttojen aktivointikoodeista. Mistäköhän sellasia löytyy? Eli pitääkö joku mukava ja fiksu ihminen niitä sivuillaan?
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Mitenköhän tommonen ostetaan?
1. Ison kauppakeskuksen on- off - myymälä. Laitteet kaapissa, kuten pitääkin.Ihmettelen lasin läpi ja tuijottelen miehittömille kassoille. 10 min ja kyllästyn. Pyrin ulos liikkeestä.Välittömästi joku henkilökunnasta on niskassa neuvomassa mistä olisi pitänyt poistua. Totean, että ehkäpä kannattaisi seurata enemmänkin ostoaikeisia asiakkaita sisällä liikkeessä.
2. Pari pääkaupunkiseudun Prismaa. Eipä tule Bonusta, kun lukituissa vitriineissä kamat ja sisäpuhelin mykkänä.
3. Nettifirma.Tässäkin ketjussa mainittu. Helvetinmoisen näpyttelyn jälkeen kaatuu kerta toisensa jälkeen pankin virheilmoitukseen.Annetut tiedot varmasti oikein.Olen hankala , mutta en hölmö.
4. Kyllä on hankalaa.
 

baldie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara, Tuntemattomat, HJK, Liverpool
Diver kirjoitti:
Miten niin? POI tietojen lataus:
http://www.gps-waypoints.net/gps/?page=search
1. Valise kohde josta haluat POI tiedot esim. Ravintolat
2. Valitse tiedostomuoto esim. .csv
3. Valitse napuula [Lataa tiedosto]

Tämä yksinkertaisemmaksi tuskin asiaa voi enää tehdä.

"Konttisen" sivuilla tiedostot eivät ole Garminin ymmärtämässä muodossa ja sinun pitää ensin ladata ne omalle koneelle ja sitten muuntaa sopivaan muotoon. Ei hankalaa sekään, mutta ihan turhaa. www.gps-waypoints.net sivuilta saat monipuolisemman POI valikoiman. Lisäksi siellä on keskustelupalsta, josta saa hyviä neuvoja. Voit suunnitella omia reittejä, jotka voit siirtää navigaattoriin ja sivuilta löytyy kaikkea muutakin kivaa, kuten TomTom opastusäänet savoksi !

Sivuilta löytyy myös sivuston käyttöohje ja paljon muutakin mielenkiintosita asiaa GPS paikannuksesta.

Sivustoko sekava? En todella ymmärrä mitä tarkoitat?
No jokainen voi onneksi itse valita millä sivuilla netissä liikkuu...

Tota, mihinkähän toi POI pitäis sitten tallentaa? Nim. ei kaikkee voi ymmärtää
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Diver kirjoitti:
Tämä yksinkertaisemmaksi tuskin asiaa voi enää tehdä.

Näin ehkä Garminin omistajille, meille TimppaTompan omistajille tuo Konttisen sivu on siinä mielessä parempi, että yhdessä paketissa saa heti oikeassa muodossa >500 POI:ta, eikä tarvitse kaikkia yksitellen hakea.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
ELÄKELÄINEN kirjoitti:
Mitenköhän tommonen ostetaan?
1. Ison kauppakeskuksen on- off - myymälä. Laitteet kaapissa, kuten pitääkin.Ihmettelen lasin läpi ja tuijottelen miehittömille kassoille. 10 min ja kyllästyn. Pyrin ulos liikkeestä.Välittömästi joku henkilökunnasta on niskassa neuvomassa mistä olisi pitänyt poistua. Totean, että ehkäpä kannattaisi seurata enemmänkin ostoaikeisia asiakkaita sisällä liikkeessä.
2. Pari pääkaupunkiseudun Prismaa. Eipä tule Bonusta, kun lukituissa vitriineissä kamat ja sisäpuhelin mykkänä.
3. Nettifirma.Tässäkin ketjussa mainittu. Helvetinmoisen näpyttelyn jälkeen kaatuu kerta toisensa jälkeen pankin virheilmoitukseen.Annetut tiedot varmasti oikein.Olen hankala , mutta en hölmö.
4. Kyllä on hankalaa.

Kovan kiinostuksen vuoksi tosikertomus jatkuu:

5. Päätän hakea laitteen itse ruokatunnilla.Tarkistan netistä paikan,jossa Garmin Nuvi 300 on varmasti varastossa.
6. Haen myyjältä noutolapun ja menen varastojonoon
7.n. puolessa tunnissa laite on kädessäni.
8. Luottokortti on jäänyt kotiin eilisillan epäonnistuneessa nettitilaussessiossa.
9. Laite jää kauppaan(kortin nouto olisi kestänyt 2h)
10. Ajoin harhaan matkalla kaupasta takaisin toimistolle.
11. Seuraava yritys huomenna.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
jayton kirjoitti:
"Sain" kännykkääni TomTom6 -autonavigaattorin, mutta ohjelma herjaa "Ei GPS-laitetta!". Mitään ohjekirjoja yms ei ole, joten niistä en voi katsoa..
Mitähän tämä nyt yrittää sanoa, tarvitseeko sovellus tosiaankin erillisen laitteen toimiakseen?
Sinäkö sait vain softan muistikortilla? Sinä tarvitset myös bluetooth-GPS-palikan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
jayton kirjoitti:
"Sain" kännykkääni TomTom6 -autonavigaattorin, mutta ohjelma herjaa "Ei GPS-laitetta!". Mitään ohjekirjoja yms ei ole, joten niistä en voi katsoa..
Mitähän tämä nyt yrittää sanoa, tarvitseeko sovellus tosiaankin erillisen laitteen toimiakseen?

Niin pelkkä softa ei vie sinua mihinkään vaan tarvitset GPS-palikankin, verkkokaupassa maksaa ~85€ halvimmat BT-palikat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös