GPS Autonavigaattori

  • 30 390
  • 117

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Diver kirjoitti:
Kävin ostamassa Garmin Nuvi


Nûvi tuli myös hankittua sitten.. Saakos tuohon vaihdettua opastajaksi vaikkapa Ozzya? "You have reached Your fuckin destination" - kuulostaa vaan niin... Ozzylta.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Verovähennysoikeus?

Onkos palstalla muita kaupparatsuja, jotka olisivat selvillä miten verottaja suhtautuu Navigaattorin hankintaan työkäyttöön? Paljon tulee maakuntia kierrettyä ja olisi mielenkiintoista tietää, että saisiko tosta vielä verovähennykset tehtyä?
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Rebel kirjoitti:
Onkos palstalla muita kaupparatsuja, jotka olisivat selvillä miten verottaja suhtautuu Navigaattorin hankintaan työkäyttöön? Paljon tulee maakuntia kierrettyä ja olisi mielenkiintoista tietää, että saisiko tosta vielä verovähennykset tehtyä?

Meinaan yrittää vähennyksiin panna. Kokemukseni mukaan nämä ovat tulkintakysymyksiä. Monenlaista on läpi mennyt ja myös menemäti jäänyt.
Muuten on Nuvi toiminut hyvin, paitsi etää Jyväskylän keskustassa sekosi täydellisesti.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Isäni sai äskettäin Sonyn GPS-navigaattorin lahjaksi. Onko jotain sivustoa, mistä voi ilmaiseksi tai pientä maksua vastaan ladata siihen isompaa karttaa? Tällä hetkellä löytyy pohjoismaat+Saksa.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ajattelin ostaa isäukolle jonkun perusnavigaattorin syntymäpäivälahjaksi. Kriteereinä olisi kohtuullinen hinta (200-300e), helppokäyttöisyys ja selkeys. Kattava Suomen kartasto riittänee.

Ehdotuksia?
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Ajattelin ostaa isäukolle jonkun perusnavigaattorin syntymäpäivälahjaksi. Kriteereinä olisi kohtuullinen hinta (200-300e), helppokäyttöisyys ja selkeys. Kattava Suomen kartasto riittänee.

Ehdotuksia?

TomTom1XL nordic 4.3" näytöllä tai TomTom1V3nordic 3.5" näytöllä.
 

Koira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ajattelin ostaa isäukolle jonkun perusnavigaattorin syntymäpäivälahjaksi. Kriteereinä olisi kohtuullinen hinta (200-300e), helppokäyttöisyys ja selkeys. Kattava Suomen kartasto riittänee.

Ehdotuksia?

Osta nokia 6110 navigator, niin saa isäukko toimivan navigaattorin lisäksi hyvän kännykän.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Osta nokia 6110 navigator, niin saa isäukko toimivan navigaattorin lisäksi hyvän kännykän.
Ei se osaa käyttää nykyisenkään luurinsa hienouksia:)

Mitä tässä oon lueskellut erilaisia käyttökokemuksia vaikuttaisi että TomTomien kartat on hiukka epätarkempia kuin Garminien, imukupit prakaa ja on vielä kalliimpikin. Syrjäseudulla kun asuu niin tolla on jo merkitystä. Taidan kallistua vaan tuon Garmin Nüvi 200:sen puoleen.
 

kepardi

Jäsen
Jos haluaa hyvän ja helppokäyttöisen navigaattorin, niin suosittelen kyllä hankkimaan itse laitteen, eikä puhelinta. Itsellä ollut jo hyvän aikaa käytössä TomTom One ja olen ollut todella tyytyväinen. Kun testasin E90:n navigaattoria, niin ero oikeaan laitteeseen käytettävyyden kannalta oli todella suuri eikä siitä tuntunut puhelimen kanssa oikein mitään tulevankaan.
 

Koira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos haluaa hyvän ja helppokäyttöisen navigaattorin, niin suosittelen kyllä hankkimaan itse laitteen, eikä puhelinta. Itsellä ollut jo hyvän aikaa käytössä TomTom One ja olen ollut todella tyytyväinen. Kun testasin E90:n navigaattoria, niin ero oikeaan laitteeseen käytettävyyden kannalta oli todella suuri eikä siitä tuntunut puhelimen kanssa oikein mitään tulevankaan.

Puhut käytettävyyden kannalta ihan asiaa. Jos haluaa kunnon navigaattorin on pelkkä navigaattori paras valinta.

Jos mahdollisuus irtoaa kannattaa kuitenkin testata 6110. Verrattuna E90 ja muut nokian "oma ostettu karttafirma" virityksiin, on 6110 edistysaskel. GPS on nopea, varsinkin kylmästartti on oikeasti nopea, kunhan taivaalle on suhteellisen suora yhteys. Jos oikein muistan ei E90 käytä vielä A-GPS (=assisted gps) jota 6110 käyttää?

Reitit on pääsääntöisesti oikeita ja ja navigointi toimii. Myös nokian muut GPS-softat ovat kiinnostavia ja ainakin nyt ilmaisia (esim sportstracker)

POI:den lisäys myös onnistuu, eli nopeuskamerat on jo allekirjoittaneen luurissa kohdillaan.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos haluaa hyvän ja helppokäyttöisen navigaattorin, niin suosittelen kyllä hankkimaan itse laitteen, eikä puhelinta. Itsellä ollut jo hyvän aikaa käytössä TomTom One ja olen ollut todella tyytyväinen. Kun testasin E90:n navigaattoria, niin ero oikeaan laitteeseen käytettävyyden kannalta oli todella suuri eikä siitä tuntunut puhelimen kanssa oikein mitään tulevankaan.

Itse olen käytellyt tomtomia pda:ssa useamman vuoden varsin tyytyväisenä, ja nyt vanha Compaqin aikainen Ipaq päätti jostain syystä alkaa reistaamaan, eikä suostu enää lukemaan muistikortteja, joten alkaisi tuo autonavin vaihto olla ajankohtaista.

Väliaikaisratkaisuna ostin päivityksen aikoinani mielenkiinnosta kännyyn ostamaani Navicoreen, mutta täytyy todeta, että jopa -05 tomtom oli helvetin paljon parempi, varsinkin ääniopastuksen osalta, mitä nykyinen Navicore, puhumattakaan siitä, että Navicore kaatuilee meikäläisen E70-rouskussa vähän väliä "muistin vähyyteen".

Joten jos navi on vähänkin ahkerammassa käytössä, osta erillinen laite, taikka pda+navi. Satunnainen käyttö sujunee kännykkäsoftillakin ihan ok.

Tällä hetkellä olisivat harkinnassa vanha ja tuttu TomTom taikka Garminin nuvi, ja joku Sonyn tänään bongaamani widescreen malli näytti ihan mielenkiintoiselta. Saa kertoa käyttökokemuksiaan varsinkin Garminin ja Sonyn osalta, jos sellaisia sattuu joltain löytymään.

Olisihan sitä tietysti saanut tässä auton vaihdon yhteydessä toki kiinteänkin navin, halpaan ~3500 euron hintaan.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Täällä ollaan pärjätty hyvin BT-GPS:n, kännykän ja softien yhdistelmillä vuosia. Homma alkoi joskus Navicoren ekan version ja 3230:n kanssa. Sittemmin puhelimeen on tullut jos jonkilaista GPS-softaa navigointia, urheilua ja maastoa varten. Nyt E65 Nokian BT-mokkulalla ja softia käytössä TomTom, SmartComGPS ja SportsTracker.

Parasta kännykän kanssa on juuri sen monipuolisuus ja muunneltavuus eri tarpeisiin. Puhelin on aina mukana. Kun nousen autosta vieraalla paikkakunnalla, niin pieni bt-mokkula taskuun mukaan ja olen kartalla kävellessäkin. Pyöräretkillä korvanappi neuvoo reitin. Puhelimen karttasoftaa (nyt TomTom) tulee monesti hyödynnettyä ihan kotisohvallakin pikkuasioissa, kun vaikka miettii mistä hakisi pitsaa, minkä lenkin vetäisi tai suunnitellessa tulevia ajoja. Sienimetsällä SmartComGPS neuvoo ainakin takaisin autolle, ellei muuta. Urheillessa saa tarkkaa dataa matkasta ja nopeuksista.

Huonona puolena tässä ratkaisussa oli varsinkin ennen eri merkkisen bt-mokkulan kanssa kahden laitteen latailu ja johtohelvetti. Nyt onneksi sama Nokian piuha ja tarvittaessa akut sopivat ristiin. Navi-softan ja bt:n käynnistäminen vie aina sen minuutin. Jos tarvitsisi päivittäin, niin tässä suhteessa pelkkä kiinteä navigaattori veisi voiton.

Pelkkä navigaattori vs. puhelin-gps ratkaisu on vähän kuin vertailisi pelikonsolia ja tietokonetta. Samoilla argumenteilla voisi vääntää loputtomiin. Mulla seuraavassa puhelimessa GPS tod.näk. sisäänrakennettuna. Saa nyt nähdä miten ne kehittyvät. Vielä ei kuulemma sisäänrakennetut toimi yhtä hyvin kuin perinteiset ratkaisut.
 

Veijari

Jäsen
Ensi viikolla pitäisi lappiin lähteä hiihtelemään ja sen innoittamana ajattelin hankkia navigaattorin. Navicore oli, mutta sen käyttö loppui siinä vaiheessa kun puhelinmalli vaihtui. Mikäköhän malli/merkki olisi tarkoutukseeni sopivin?

En tarkoita ennenkö lappiin muuten löytäisi perille, vaan ajattelin, että nykyisiin navigaattoreihin saa varmaankin tallennettua suunnitellun ajoreitin? Mitään mp3:ia tai bluetootheja en tarvitse, joten riittää että olisi sellainen ajoreitin tallennusmahdollisuus, kosketusnäyttö ja hyvä opastus. Pelkkä Suomenkin kartta riittäisi. Miten muuten karttojen päivitys näissä yleensä tapahtuu? Onnistuuko netissä vai miten? TomTom 1 on täälläkin kehuttu, se taitaa olla melko idioottivarma valinta?
 
Ensi viikolla pitäisi lappiin lähteä hiihtelemään ja sen innoittamana ajattelin hankkia navigaattorin. Navicore oli, mutta sen käyttö loppui siinä vaiheessa kun puhelinmalli vaihtui. Mikäköhän malli/merkki olisi tarkoutukseeni sopivin?

En tarkoita ennenkö lappiin muuten löytäisi perille, vaan ajattelin, että nykyisiin navigaattoreihin saa varmaankin tallennettua suunnitellun ajoreitin? Mitään mp3:ia tai bluetootheja en tarvitse, joten riittää että olisi sellainen ajoreitin tallennusmahdollisuus, kosketusnäyttö ja hyvä opastus. Pelkkä Suomenkin kartta riittäisi. Miten muuten karttojen päivitys näissä yleensä tapahtuu? Onnistuuko netissä vai miten? TomTom 1 on täälläkin kehuttu, se taitaa olla melko idioottivarma valinta?
Tomppa on kyllä hyvä valinta. Sillä karttojen päivitys tapahtuu esim. netin kautta juurikin. Koneelle asennetaan TomTom Home ja sen kautta pystyy uudet kartat ostamaan. Tosin, jos meinaa ostaa alkuperäistä isomman kartan, tarvitsee myös isomman muistikortin.
 

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse ostin TomTom One XL Skandinavian vuodenvaihteessa ja tähän mennessä on toiminut kuin junan vessa, "uusimman kartan takuuta" lukuunottamatta. Eli TT:hän lupaa että jos ostamassasi laitteessa ei ole uusinta karttaversiota saat ladata sen ilmaiseksi TomTom Home -ohjelman kautta, mutta itselläni (ja monilla muilla) on ollut ongelmia tämän kanssa. Ohjelma herjasi että käytössä on jo uusin versio, vaikka faktana tiesin että ei ole. Asia kyllä korjaantui helposti kun otti vain sähköpostitse yhteyttä TomTomin asiakaspalveluun ja kertoi asiansa ja lähetti ostokuitista kopion tuon sähköpostin liitteenä. Parin päivän päästä tästä uusimman kartan pystyi lataamaan netistä itselleen. Itse laite on siis todella pätevä ollut ainakin tähän mennessä kaikin puolin.
 

Veijari

Jäsen
Onnistuuko TT One:ssa tuo suunnitellun ajoreitin tallennus? Mikäs karttaversio tällä hetkellä on se uusin?
 

Fanduli

Jäsen
Suosikkijoukkue
pohojoosen poijjaat
Sonyn navigaattorit

Kenelläkään palstalaisella kokemuksia Sonyn navigaattoreista? Itselleni tuli nyt pakottava tarve (?) hankkia jonkinlainen vehje ja kun olen tuohon Sonyyn mieltynyt elektroniikan alalla muuten, niin..

Ilmeisesti aika uusi malli olisi esim. NV-U93T, jossa mm. 4.8-tuumainen laajakuvanäyttö (kosketusnäyttö), reaaliaikaiset liikennetiedot ja piirtokomennot (eli ilmeisesti piirtämällä näyttöön jonkin yksinkertaisen kuvion, saa laitteen opastamaan reitin vaikkapa lähimmälle huoltsikalle..)

Onko Sonysta kokemuksia?
 

TDM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät Oulu
Navigon

Tervehdys,

Onko kenelläkään käytössä Navigonin navigaattoria? Onko ollut minkäänlaisia ongelmia?
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Kaivetaas tämäkin esiin.
Eli olen ajatellut vaihtaa tuon Nokian surkeeakin surkeamman 330-mallin pois ja ajattelin kysyä nyt täältäkin, että olisiko suositella jotain 100-200 euron mallia?
tätä ja tätä olen alustavasti katsellut. Onko käyttökokemuksia?
Ainakin tuon Garminin hinta on tippunut aivan älyttömästi.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Eipä ole pahemmin saanut tuulta purjeisiinsa tämäkään ketju, mutta kokeillaan.

Eli pitäisi löytää navigaattori hintaluokkaan 150€ ja alle.
Kriteerejä ei oikeastaan ole muuta kuin että se kertoisi nopeusvalvontatolpista, mieluiten 4,3" näyttö ja ehkä myös varoittaisi jos on liikaa nopeutta.

Ei pitäisi olla paha, joten Jatkoajan navigoijat, kertokaa suosituksia, vihjeitä, arvioita, haukkuja tai mitä tahansa eri navigaattoreista!
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Itselläni on muutamia kokemuksia lainassa olleesta Tom Tomin One:sta. Ja näin nollatietämyksellä navigaattoreista ainakin itselleni kelpasi. Nopeuden ylitys näkyy punaisella, kameratolpat piippauksena ja sellainen "normaalin pieni" 4/3 näyttö oli. Karttapäivitykset toki täytyy olla kunnossa, että nopeusvalvonnasta ja kameratolpista on täysi ilo. Miinusta että piippasi vääränpuolen tolpistakin.
Jos jollain on parempaa kerrottavaa muista/tästä, niin siitä vaan. Itse ainakin harkitsen myös itselleni Tom Tomia. Johonkin hiukan yli satkuun sen vissiin saa.
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
Mulla on muutaman vuoden ollu Garmin Nuvi 200.

Hyviä puolia:
- selkeä näyttö ja valikot
- sopivan kokoinen

Huonoja puolia:
- imukuppi ei pysy ikkunassa, jatkuvasti tipahtaa
- tekstinsyöttö, pitää joka kerta syöttää kaupunki, ei "opi" niinku ainakin joku tomtom
- Latasin karttapäivityksen, maksoi 80e (Idiootti, kohta ois uuden tuolla rahalla saanut) puuttuvia katuja ei edelleenkään löydy.

siinä nopeat mitä tuli mieleen.
 

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Heh, Goljatin kanssa täsmälleen samat kokemukset tuosta vehkeestä. Tosin mulla on se "laajakuva"-malli, mikä liekään mallinumero 250w tai jotain. Itse irroitan imukupin aina käytön jälkeen, ei se tosiaan pysy. Toistaalta kaupungissa ei moisia kannata nättääkään näkyviin.

Tuo kaupungin muistamattomuus on kyllä rasittavaa. Toisaalta oma käyttöni on 95%:sti vain matka-ajan ja etäisyyksien tarkkailua tutuilla reiteillä, ei niinkään suunnistamista vehkeen avulla, joten suosikit-osiosta löytyvät nopeasti yleisimmät määränpäät. Kamera-muistutin on luultavasti maksanut vehkeen jo muutamaan kertaan takaisin, sen verran hajamielinen olen toisinaan.

Karttapäivitysten hinnat ovat kyllä suolesta. Ei tulisi mieleenkään maksaa tuollaista summaa kun uuden saa jo hieman kalliimmalla. Tuon kankean ja kalliin karttasysteemin takia ei taida seuraava laitteeni olla kyllä Garmin. Muuten olen laitteeseen kyllä eri tyytyväinen pikku puutteistaan huolimatta.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Hankin tänään ihan oikean navigaattorin autoiluun. En jaksanut enään Nokian hankalaa käyttämistä autossa.

Kysymyskseni on, että onko TomTomin kojelautalevyjä mahdollista muokata eri muotoiseksi kuinka helposti?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös