GPS Autonavigaattori

  • 30 369
  • 117

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Hieman ohi aiheen mutta...mikä olisi sopiva navigaattori motoristille? Mitään telinettä en asenna prätkän stongaan mutta kevyt ja yksinkertainen laite joka kulkee taskussa olisi ok. Saisi ottaa mukaan vaikka kalaan ja sienimetsälle. Meneekö perinteisen GPS:n puolelle?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Hieman ohi aiheen mutta...mikä olisi sopiva navigaattori motoristille? Mitään telinettä en asenna prätkän stongaan mutta kevyt ja yksinkertainen laite joka kulkee taskussa olisi ok. Saisi ottaa mukaan vaikka kalaan ja sienimetsälle. Meneekö perinteisen GPS:n puolelle?

No eikö Noksun kännykät käy? Joku halpa N/E sarjan laite jossa on nykyään ilmainen navigointi (käsittääkseni). Vai pitääkö olla myös jotkut tarkat maastokartat?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Hieman ohi aiheen mutta...mikä olisi sopiva navigaattori motoristille? Mitään telinettä en asenna prätkän stongaan mutta kevyt ja yksinkertainen laite joka kulkee taskussa olisi ok. Saisi ottaa mukaan vaikka kalaan ja sienimetsälle. Meneekö perinteisen GPS:n puolelle?

No tuohon kala&sienimetsä-osioon kyllä sitten kävisi varsin hyvin kännykkä-GPS ja ilmainen Trekbuddy-softa, johon saat (kohtalaisen helposti) tehtyä kansalaisen karttapaikan karttamateriaaleista itsellesi karttapohjat.

Ja sikäli Noksun Maps-softa varmaan juttelee prätkäkypäröitten BT-nappien kanssa, eli ajo-ohjeita saisi varmaan korvan juureen.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
No eikö Noksun kännykät käy? Joku halpa N/E sarjan laite jossa on nykyään ilmainen navigointi (käsittääkseni). Vai pitääkö olla myös jotkut tarkat maastokartat?

Itse ostin "oikean" navigaattorin sen takia, että E71:n navigaattoria oli niin hankala käyttää. Aina jos piti jotain tehdä navigaattorille, niin piti pysähtyä, nykyisellä ehtii kirjoitella osoitteet liikennevaloissa. Lisäksi TMC on kätevä, sitä ei kai ainakaan E71 ole.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Harkinnassa navigaattorin hankinta ja ihan suht perusvehjettä olen ajatellut. Onko kokemuksia esim tästä TomTomin vehkeestä:

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=39703

Muita vastaavan hintaluokan suosituksia?

Itsellä on tämä malli, tosin USA:n kartoilla ja sitä en Suomessa ole käyttänyt. Mutta käyttöliittymä on TomTom-tyylinen, eli helposti opittava ja looginen. Kaistanäkymä on myös hyväksi havaittu. Signaali löytyy nopeasti ja eiköhän tämä IQ Routes ole myös ihan järkevä, kunhan sitä oppii käyttämään.

Suosittelut kyllä.
 

Fordél

Jäsen
Tuli hankittua TomTom:n navigaattori v-loppuna. Paljoa näistä ei ole kokemusta, mutta ihan ok tuo laite ei taida olla kun kadottaa signaalin tosi usein vaikka ajetaan ihan pääteitä? Pahimmillaan viiden minuutin aikana signaali katosi kuusi kertaa.
 

Jotva

Jäsen
Tuli hankittua TomTom:n navigaattori v-loppuna. Paljoa näistä ei ole kokemusta, mutta ihan ok tuo laite ei taida olla kun kadottaa signaalin tosi usein vaikka ajetaan ihan pääteitä? Pahimmillaan viiden minuutin aikana signaali katosi kuusi kertaa.

Ei ihan normaalilta kuulosta. Itselläni on ollut parisen vuotta TomTom:n XL-versio ja ihan hyvin on pelannut. Yhteys ei ole katkeillut pienilläkään teillä Suomessa tai Éuroopassa ajettaessa. Laitetta käynnistettäessä yhteyden saanti saattaa kyllä joskus kestää muutaman minuutin, mutta siinä ajassa tuskin kovin pahasti ehtii eksyä.

Viime kesänä kylläkin TomTom väitti minun ajelevan pellolla Jyväskylän ja Heinolan välillä mentäessä. Vuoden vanhat kartalla kylläkin laitteessa ja siinä Heinolan lähistöllä on tainneet vähän tiet muuttua.
 

Fordél

Jäsen
Nyt meni sitten hermot TomTomiin kun vaihdonkaan jälkeen ei navigaattori toiminut vaan signaali katosi koko ajan. No onneksi saatiin vaihdettua Garminiin, joka tuntuu olevan laadukkaampi laite. Ja mikä tärkeintä: se toimii!
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sain joululahjaksi navigon 20 easy, navikaatorin. Eilen oli laiten ensimmäistä kertaa käytössä, hienosti opasti perille. Mutta näistä "peltipoliiseista" laite ei antanut mitään varoitusta. Enkä nopealla tärkastelulla löytänyt edes mitään kohtaa, mistä olisi tuon toiminnon voinut laittaa päätte. Voiko olla mahdollista ettein tässä laiteessa ole toullaista varoitus toimintaa?
 

Fordél

Jäsen
Enkä nopealla tärkastelulla löytänyt edes mitään kohtaa, mistä olisi tuon toiminnon voinut laittaa päätte. Voiko olla mahdollista ettein tässä laiteessa ole toullaista varoitus toimintaa?

Täytyi ihan tutkia asia ja Gigantin tuotetietojen mukaan siitä löytyy nopeuskameravaroitin eli ilmeisesti sitä ei ole vain kytketty päälle. Vaikka tapoihimme ei kuulu niin suosittelen tutustumista ohjekirjaan.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ostin hieman ennen joulua eBaysta tuollaisen kiinalaisen "noname" navigaattorin. Laiteessa Windows CE:n päällä iGo MyWay softa 4GB:n muistikortilla. Löytyy suomenkieliset valikot ja samoin puhuu suomea. Koko Euroopan kartat löytyvät ja hyvin on toiminut Suomessa ja Virossa. 2/2010 kartat.

Näyttö on 4.3" ja kaikenlaisia lisätoimintoja löytyy kuten esim. FM-lähetin, jos haluaa kuunnella musaa muistikortilta auton radion kautta. Mukana tuli sekä auto, että kotilaturi. Satelliitit löytyvät erittäin nopeasti verrattuna esim. Navigoniin(en muista mikä malli), joka oli lainassa taannoin. Autoteline voisi olla parempikin, mutta mukana tullutkin välttää.

Koko lysti postituksineen 65€. Tähän mennessä olen ollut erittäin tyytyväinen.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
TomTomin päivitykset - vastinetta rahalle vai ei?

Melkein meinasin jo spämmätä yleiseen autoiluketjuun, mutta sitten löysin foorumin haulla tämän. Eli kysymys kuuluu, ovatko TomTomin karttapäivitykset hintansa arvoisia? Joku on varmasti näistä maksanut, millaisia ovat kokemukset?

Omassa käytössäni on TomTomin autoon optimoitu navi, jossa karttapäivitykset ovat alkuvuodelta 2011. Nyt jos haluaisin päivittää kartat ajan tasalle, niin hinta näyttäisi olevan suht suolaiset 72 euroa. Kertapäivitystä ei ole tarjolla, mutta tuohon hintaan saisi sitten päivitykset 18 kuukaudeksi eteenpäin.

Lähiaikoina olisi tarkoitus lähteä kuukaudeksi omalla autolla Eurooppaa kiertelemään. Reissun pituus lienee jotain 6 000-8 000 kilometriä, mutta onkohan sitä sitten siellä muualla Euroopassa(kaan) tiet niin paljoa siirtyneet vanhoilta paikoiltaan, että kannattaisi tuo 72 euroa maksaa? Ymmärrän siis totta kai, että kokonaiskustannuksissa tämä on pieni summa. Silti en haluaisi mahdollisesti aivan turhasta maksaa, jos tämä karttapäivitys sitä on?
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Onhan tuo 72 € kohtuu hinta, mutta toisaalta monessa maassa on vuoden 2010 jälkeen tullut uusia teitä, liittymiä jne jne. Nykyinen karttapohjasi tukeutuu aineistoon joka on laadittu todnäk kesällä 2010.

Omakohtaisesti ainakin monessa entisessä itäblokin maassa oon tullut uusia teitä jneviimeisten parin vuoden aikana valmiiksi ja ilman hyvää päivitystä olisin ollut muutaman kerran ihmeissäni.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Omakohtaisesti ainakin monessa entisessä itäblokin maassa oon tullut uusia teitä jneviimeisten parin vuoden aikana valmiiksi ja ilman hyvää päivitystä olisin ollut muutaman kerran ihmeissäni.
Tämä on kieltämättä hyvä pointti. Vaikka Suomessa ei viime vuosina olekaan juuri täysin uusia maanteitä rakennettu, niin esim. jossain Puolassa tilanne saattaa olla aivan toinen. Ja tosiaan noin puolet tulevasta reissusta kulkee varmaankin Itä-Euroopan puolella.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Juurikin Puola on hyvä esimerkki jatkuvista tietöistä ja uusien pätkien avaamisista. Kaksi viikkoa sitten viimeksi ajelin siellä ja oli taas Gdanskin alueella muutama uusi pätkä.

Onneksi siellä paikallinen navigaattori käytössä, jota polski firma päivittää joka toinen kuukausi.

Viimeisen vuoden aikana on avattu uusia kunnollisia moottoritien pätkiä. Pääsee siirtymään reiluja pätkiä kunnollisen 140 km rajoituksen teillä. No siellä paikallisten kanssa ajetaan 150-170 km/h. Poliisit pitävät nykyään paljon tutkia ja peltipoliiseissa on myös paljon kameroita. Sakkoraja on 10 km ylitys maanteillä. Kaupungeissa alempi.

Ja kannattaa muistaa että moottoriteillä kun opasteissa lukee " platna" niin ajetaan tullien läpi. Hinta määräytyy ajetun matkan mukaan. Zlotyt, eurot ja dollarit käy. Mutta paras maksaa luottokortilla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En minä välttämättä tähän ketjun käsiteltävään kysymykseen osaa vastata, mutta minulla on ainakin oman TomTom 930:n kanssa ladata käyttöön ne community-korjaukset eli joita ihmiset saavat itse tehdä ja jakaa muille käyttäjille. Minä en pysty sanomaan että miten kattavia ne ovat versus virallinen päivitys, mutta nuo ovat ilmaisia, joten hinta-laatusuhde on varmasti parempi. Minulle paikkaansapitävyys on ollut ulkomaillakin reilusti alkuperäisillä kartoilla kuitenkin reilusti yli 99% joten en itse maksaisi lisää, kun mihinkään sataseen ei kuitenkaan pääse. Muutenkin pakko jonkinlainen varautuminen suunnitelmiin on kuitenkin vieraissa paikoissa jättää että kaikki ei menisikään putkeen (joka nyt on fiksua vaikka karttasofta pitäisikin paikkaansa).

Nelostien eteläpäässä (Heinolan jälkeen kun kääntyy Jyväskylää kohti) on muutamia kohtia jotka minun karttasoftassani ei pidä paikkaansa. Kartta väittää että auto olisi metsässä, eli tie ei mene siinä kohtaa jossa kartta näyttää. Ei haittaa tekemistä, mutta en ole itse selvästikään saanut korjausta tehdyksi ja jaetuksi vaikka joskus olen koittanut. Vähän hankala noita on tehdä itse ajaessa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika uusia kuusi vuotta vanha TomTom navigaattori, mutta ei mitään käsitystä miten nämä laitteet ovat kehittyneet viimeisten vuosien aikana. Karttapäivitykset näköjään kuuluvat jo ostohintaan ja muutenkin laitteiden hinnat ovat romahtaneet kuuden vuoden takaiseen tilanteeseen. Onko jatkislaisilla kokemusta näistä uusimmista malleista? Onko esim.TomTomin tarjoamat live-palvelut todella ajantasaisia ja käytännöllisiä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös