Golfin harrastajat

  • 492 160
  • 2 957

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pahoittelut jos on jo aiemmin ollut vastaavaa keskustelua, mutta kysyn kun tuli nyt ajankohtaiseksi. Kentällä jossa käyn pelaamassa otetaan kunnostustöiden vuoksi yksi väylä pois käytöstä loppukauden ajaksi. Miten sen väylän tulos merkataan gamebookiin, kun tasoituskierros on käytössä? Jos siihen laittaa viivan, ei sen jälkeen pysty seuraamaan omaa tulosta Par:iin.

Sellaiset väylät, joita ei pelata, jätetään kokonaan merkkaamatta.

Viivan jos laitat, niin tasoitustulokseen lasketaan nettotuplabogi.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sellaiset väylät, joita ei pelata, jätetään kokonaan merkkaamatta.
Eli hypätään vain kyseisen väylän ohi tuloksia kirjattaessa? Esim. Väylä 8 pois käytöstä. Syötetään tulos väylälle 7, 8:iin ei laiteta mitään ja seuraava tulos väylälle 9?
 

Pertsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Olen myös @haepis ksen kanssa samoilla linjoilla, sana tavoiteaika on todella, todella huono sana. Alkukielisessä tekstissä se on muodossa ”no longer than..” eli siis kyseessä todellakin on maksimiaika, samassa etikettiosiossa tosiaan todetaan myös, että tyhjää väylää ei saa eteen muodostua, tai sitten on päästettävä ohi jos takaa tulee nopeampia.

Ohitusluvan antaminen heti on toki hyvä asia(paino sanalla heti), ongelmat tosin yleensä alkavat, kun hitaan ryhmän perässä pelaa ryhmä joka ei halua ohittaa. Sen jälkeen rysä on valmis ja homma alkaa kertautua.

Käytännössä täydellä kentällä(ei siis tyhjiä lähtöjä ja ryhmät kaikki 3-4 henkisiä) tuo edellä menevän ryhmän peesissä pysyminen on olennaisin asia, koska jatkuvat ohituksetkaan ei oikein ole ratkaisu. Näin syksyllä ainakin Päijät-Hämeessä on väljempää ja ohitukset onnistuvat kyllä, joten jos oma peli sakkaa tai muuten on hidasta niin hetken huili ja nopeammat ohi, kivempaa kaikille.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tavoiteajat on kyllä laskettu kentille niin, että siihen päästään normaaleissa olosuhteissa neljän hengen ryhmissä pelatessa.

Vetovastuu ryhmän pelinopeudesta on aina sillä, jolla on pienin tasoitus. Hänen kuuluu seurata tapahtumia ympärillä ja tehdä ryhmän liikkumisesta sujuvaa juurikin täällä mainittujen pienten asioiden kautta.

- ready golf
- reipas eteneminen mutta ei juosta askeltakaan
- nopeasti pois valmiiksi pelatulta viheriöltä
- tulosten merkintä odotellessa omaa avauslyöntivuoroa
- out-lyöntejä ei pidä hakea
- jne. jne.

Nämä siis silloin, kun kenttä on täynnä ja pyritään pitämään pelinopeutta yllä kaikkien viihtyvyyden takia.

Syksyllä, sateella tai muuten vaan rauhalliseen aikaan voi sitten pallo-ongen kaivaa bägistaan ja pyydystää niitä palloja vesistä sekä hakea palloja metsistä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ennen wanhaan kentillä oli starttereita ja valvojia jotka saattoivat olla joskus melko virkaintoisiakin ohjatessaan pelaajia kentällä. Kyllä näitä vielä soisi ruuhka-aikoina näkevänsä mutta taitaa olla katoavaa kenttäkulttuuria.

Joskus vuosia sitten pelasin Turkissa pahimpaan sesonki-aikaan. Siellä oli aika armoton meininki. Lähtöajat olivat muistaakseni 6 minuutin välein, caddiemasterit ja startterit järjestelivät pelaajia tasoituksen mukaan vielä tiiboksiin jonottaessa, puolivälin tauko kellotettiin henkilökunnan toimesta. Erään ryhmän pelaaja sai valvojalta varoituksenkin että jos ei homma etene niin kyyti klubille tulee pian. Muistaakseni miehillä hcp piti olla kentälle päästäkseen 24. Silti kierros kesti lähemmäs viisi tuntia.

Ei sillä että tuollaista meininkiä härmän kentille juuri kukaan kaipaa, mutta voin kuvitella millainen härdelli tuollaisella täyteen buukatulla turistikentällä olisi jos homma olisi lähes täysin pelaajien vastuulla kuten Suomessa on totuttu.
 

JaSa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks
@Metukka ’n kysymys tulikin oikein hyvään saumaan. Olisinkin itse kysynyt samaa kun tuossa omalla kotikentälläni alkoi griini remontti, joskin hieman isompi sellainen. Kierros siis muodostuu tällä hetkellä väylistä 1-4 ja 13-18.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Uudet säännöt tosiaan mahdollistavat vajaat kierrokset tasoituskelpoisiksi siinä kuin täydetkin. Minimivaatimus on 9 pelattua reikää, muuten ei ole väliä miten etenee. Voi jättää vaikka väyliä välistä, jos siltä tuntuu, tai lopettaa kesken kun pimeys saapuu.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vetovastuu ryhmän pelinopeudesta on aina sillä, jolla on pienin tasoitus. Hänen kuuluu seurata tapahtumia ympärillä ja tehdä ryhmän liikkumisesta sujuvaa juurikin täällä mainittujen pienten asioiden kautta.
Tämä on minulle uusi tieto, koska en ole ikinä havainnut tätä tehtävän käytännössä.

Sen sijaan olen havainnut sen että alhaisimman tasoituksen omaava on usein se pitkälyöntisin, ja usein siis syvällä metsässä. Ei siinä paljon muiden pelinopeudesta ehdi huolta kantamaan.

Ehkä se pitäisi olla porukan järkevin joka pitää huolta pelinopeudesta.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Ties kuinka monennen kerran, kukaan ei vastusta pelaamisen nopeuttamista. Kyse on siitä, miten se tapahtuu ja missä menevät rajat.

Anteeksi provosoiva kysymykseni, missä ne rajat sitten menevät? Vastaan kysymykseen, että mitä pelinopeuden eteen voi tehdä ilman juoksemista ja hengästymistä, tulee tehdä. Ymmärrykseni mukaan Golfin suurin harrastajia karkoittava tekijä on ollut juurikin liian hidas pelinopeus. Ihmiset kokevat nimenomaan hitaan pelaamisen suurimpana yksittäisenä tekijänä, jonka takia eivät harkitse Golfin aloittamista. Kentällä pelataan, ja kaljalla seurustellaan. Kyllä siinä tallustamisen aikanakin ehtii muutaman sanan vaihtaa. Kuka jaksaa satsata 6-7h kierroksen pelaamiseen, kun otetaan matkat mukaan?

Elitismi keskustelussa törmään enemmän ennakkoluuloisuuteen vaatetuksen osalta, kun ihmisten käytökseen. Pelinopeuden toitotus on ollut ihan tietoista, ja varsin järkevää. Se on viety yllä mainituista syistä ihan Green Cardin suorittamiseen asti. Koko tasoitusjärjestelmäkin palvelee mm. tätä ajatusta, että laita pallo taskuun, kun on liikaa lyöntejä.

Pelaan itse Pickalassa ja tasan kerran olen törmännyt tällä kaudella pelaajaan, jonka käytös oli mielestäni kovin hivenen nuivaa, mutta ei asiatonta. Muuten jengi isolla otannalla on ollut todella mukavaa.

Minua opastettiin rankalla kädellä kavereideni toimesta pelinopeuteen aloittaessani. Tämä on ollut suurin palvelus, mitä itselleni on tehty. Itse tarkoitus nopea pelaaminen ei pidä olla, vaan tietysti peli. Kuitenkin kaikki, mitä yksilö voi tehdä pelinopeuden eteen turvallisuuden huomioiden, on pelkästään positiivista sekä muita huomioivaa. Pyrin kehittämään tämän suhteen myös itseäni jatkuvasti.

Minä olen vakaasti sitä mieltä, että ryhmä normaalilla terveydellä pelaavia pelaajia (huomioiden lähdön tasoitusrajaa) pystyy pelaamaan keskittynyttä golfia reilusti alta tavoiteajan, jopa tauon kera, jos näin itse haluaa. Jos esim. lähdössä on hcp 54 + 25 +20, niin onnistuu, jos tuo ryhmä itse niin haluaa.

Tuhat harkkaswingiä tai muutoin jatkuva hierominen ei vaan ole ok muiden osalta. Hidasta pelinopeutta ei voi selittää huonoilla tottumuksilla. Ihan yhtä suurta vitusta kanssapelaajissa herättää hera DeChambeau Tourilla, kun homma kestää aivan älyttömän kauan. Olen myös sitä mieltä, että jos ne tulokset on kierroksella +10 tai enemmän, niin sillä hieromisella ei ole mitään tulosta parantavaa vaikutusta, lähinnä päinvastoin. Putit ehtii lukea mainiosti muiden puttailun aikana, ja lyöntiin voi alkaa valmistautua, kun lähtee edelliseltä lyöntipaikalta. Harvoin se pallon makuu nyt on niin kamala, että se paljon lyöntiÄ tulee muuttamaan.

Se mikä häiritsee eniten, on ns. puolustelu. Ei sitä hidasta pelaamista pidä puolustella lainkaan. Olisi reilumpaa vaan todeta, että on vähän hidas, mutta yrittää kehittää myös tätä puolta omassa pelissään. Tämän voisi jo ostaa paremmin.
 
Hitaasta pelaamisesta. Monet pikkuasiat vaikuttavat. Pelistä ei edes tule mitenkään hätäilevää tai kiireistä kunhan vaan opettelee sujuvat rutiinit. Yksi ihmettelyn aihe on mm. tiiauspaikkatyöskentely. Useamman kerran ollaan pelattu ns. hitaamman ryhmän takana. Hidas siinä mielessä, etteivät yrityksestä huolimatta pysyneet täydellä kentällä edellisen ryhmän vauhdissa. Väliin oli jäänyt tyhjä väylä tai pari väylää. Olin pistänyt aiemmin merkille, että odotellessame greeniä tyhjäksi, jotta pääsisimme lyömään lähestymisemme, niin joka kerta homma tuntui menevän saman kaavan mukaan.

Greeni tyhjeni. Meidän ensimmäinen pallo lähti matkaan esim. 170m:stä ja hienosti siihen greenibunkkeriin ;-) Seuraava 150m:stä greenille ja loput kaksi wedgellä muutaman metrin päähän greenistä. Kun olimme lähestymislyöntien jälkeen siirtyneet lähipeliin. Chipit ja hiekkalyönnit greenille ja luimme puttilinjojamme niin usein vielä kuultiin ja nähtiin vielä siinä vaiheessa viimeiset avauslyönnit seuraavalta tee:ltä.

Miten voi kestää neljän pelaajien siirtyminen greeniltä tiiauspaikalle ja avauslyöntien suorittaminen yhtä kauan kuin takana tulevan ryhmän lähestymislyönnit, yli sadan metrin siirtymiset, chipit ja muutamat putit?

Ymmärrän, että välillä pitää lyödä muutama varapallo, pallot pestä pallopesurilla, käydä välillä kusella, merkitä tulokset, ottaa pari hörppyä juomaa ja valita maila seuraavaa lyöntiä varten. Silti pitäisi ehtiä alta pois ellei joudu odottamaan esim. kentänhoitotöiden tai edellä pelaavan ryhmän takia. Toisin sanoen joillakin ryhmillä sen ryhmän ensimmäisen pelaajan avauksen ja viimeisen pelaajan avauksen välinen aika on käsittämättömän pitkä...
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten voi kestää neljän pelaajien siirtyminen greeniltä tiiauspaikalle ja avauslyöntien suorittaminen yhtä kauan kuin takana tulevan ryhmän lähestymislyönnit, yli sadan metrin siirtymiset, chipit ja muutamat putit?
Tässä itsellä on ainakin todella iso ero siinä pelaako vieraskentällä vai kotikentällä. Kotikentällä joutuu joskus arpomaan esim tuulen takia mailaa, mutta vieraskentällä siinä tiiboksissa pitää luoda strategia koko väylälle. Jos väylän opastintaulu sattuu olemaan vielä väärässä paikassa tai muuten vaan huono, niin nopeasti sitä joutuu kaivamaan kännykän taskusta ja tarkistamaan pari etäisyyttä. Kotikentällä sitä yleensä kyllä tietää kaikki tarpeelliset etäisyydet.

Itselläkin on kyllä tekemistä vielä nopean pelin suhteen. Usein johtuu kyllä siitä että lyön aikalailla eri mittaa kuin pelikaverit, mikä tuo omat haasteensa ryhmän pelirytmille.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miten voi kestää neljän pelaajien siirtyminen greeniltä tiiauspaikalle ja avauslyöntien suorittaminen yhtä kauan kuin takana tulevan ryhmän lähestymislyönnit, yli sadan metrin siirtymiset, chipit ja muutamat putit?
Tähän on kyllä tullut törmättyä aika usein, ja yleensä siinä on kyse jonkun vakiintuneen ''kovan'' peliryhmän rituaalista, missä tämä porukka ''omistaa'' kentän ja tiiaukset suoritetaan sillä vauhdilla kuin itseään huvittaa. Ei siellä silleen oikeesti kovia pelimiehiä ole kun avaukset lähtevät oikealle ja vasemmalle, mutta ei sillä edes ole väliä kun välillä tulee tehtyä birdie niin kyllähän tässä ei mitään nössöjä olla. Usein jokainen avaa pari kertaa (se näkyy tuolla mutta lyön varapallon jos se ei vaikka ole mun pallo), joten siinä on 8 lyöntiä lyöty ja seurue ei ole edennyt metriäkään. Talk about hidas pelaaminen!
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tässä itsellä on ainakin todella iso ero siinä pelaako vieraskentällä vai kotikentällä. Kotikentällä joutuu joskus arpomaan esim tuulen takia mailaa, mutta vieraskentällä siinä tiiboksissa pitää luoda strategia koko väylälle.
Mä luulen, että tältä osin kyse on enemmän tunteesta. Ts se strategian suunnittelu ei oikeasti hidasta peliä juurikaan. Kaikkihan tekee sen kuitenkin samaan aikaan, tai muiden lyödessä. Oikeasti sitä aikaa kuluu kaikkeen muuhun.
Yksi tekijä on myös se, että se kiire tavallaan loppuu kun griini saadaan tyhjäksi. Sitten on muka aikaa höpötellä, virpoa ja varpoa ennen kuin avaukset lähtee, vaikka se sekunti on ihan yhtä pitkä aika siinäkin kuin griinillä.
Se on kyllä totta, että monella kentällä väylätaulut on sijoitettu päin persettä tai niitä on liian vähän.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Itse kohtuullisen runsaasti kenttiä kiertäneenä en koe, että minulla menisi aikaan enemmän väylien pelikirjaa suunnitellessa. Se missä voi hiukan mennä enemmän aikaa on griinille lähestymisen kanssa, jos merkinnät ovat heikot kentällä. Toinen asia, mikä voi hidastaa, on puttilinjojen haku, mutta kokonaisuudessaan se hidaste tuttuun kenttään verrattuna on luokaa max. minuutti/ väylä

Omaa kotikenttääni olen kiertänyt paljon muutamien henkilöiden kanssa ja useimpien kanssa kierros vie (vapaalla etenemisellä) 2,25-2,35, erot syntyvät lähinnä, jos joskus joutuu hakemaan palloa pitkästä heinikosta, muuten mennään aina samoille minuuteille pelikierroksen kestossa. Sitten esim. yksi hyvä ystäväni pelaa griinit hitaammin, mietti minua paremmin linjoja ja kierroksen vauhti on keskimäärin 2,40- 2,50. Hänen kanssaan pelaaminen on miellyttävää yhtälailla, hiukan hitaampaa, mutta silti sopivan ripeää.

Kun sitten saman kentän jotkut kiertävät kahden aikaan 3,30 tai jopa yli, niin on pakko jo ihmetellä, mihin se aika kuluu. Jos joku pelaa 10-20 lyöntiä enemmän, niin siihen sitä aikaa ei saa kulumaan. Kaikki lähtee täällä jo niin monesti kerrotuista asioista, tehdään oikeita asioita oikeaan aikaan, eikä tarvitse edes juosta. Jos kumpikin näkee minne kaverin pallo meni, niin ei kannata kävellä sinne itse, vaan suoraan valmistautumaan omaan lyöntiin. Voi myös jo lähteä etenemään, vaikka toinen ei ole lyönyt, mikäli et satu tulilinjalle, toki jos kaverilla on "soketti" herkässä, niin älä nyt lähde hakemaan niskaosumaa itsellesi.

Edelleen korostan, suurin osa pelaa fiksusti, ei juosten, mutta järkeä käyttäen. Suurin osa osa myös etiketin ja laskee pyytämättä ohitse, jos huomaa jäävänsä jalkoihin. Mutta joskus on kuitenkin niitäkin matkassa, kenellä on yksinoikeus kenttään ja muita ei huomioida millään tavalla, mutta tilannehan on sama oikeastaan millä tahansa elämän osa-alueella.
 

JaSa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks
Nyt kun täällä on keskusteltu tuosta hitaasta pelaamisesta niin annetaan omatkin viisi senttiä tähän näin aloittelijana.

Eilen tuossa töiden jälkeen kävin pelailemassa pari kierrosta tuosta Löfkullassa, jossa Pay-n-Play kenttänä on jos jonkinmoista pelaajaa ja toisella kierroksella menikin sitten ruuhkassa odotellessa enemmän aikaa kuin pelatessa. Siinä sitten ehti hyvin tarkkailemaan mm. edellä menevän ryhmän toimintaa ja miettiä toiminnan vaikutusta peli nopeuteen.

Erityisesti jäi mieleen kuinka bägiä jäteltiin aivan mihin saattuu, palloja etsitään tuhottoman kauan, myös sieltä outista ja harkka svingejä se 5kpl per lyönti. Ruuhkahan siinä syntyi ja välillä oli kaksikin ryhmää odottamassa edellisen ryhmän avauksia ja sen jälkeen, että löytävät pallonsa seuraavasta pöpeliköstä.

Tokihan pallot maksaa ja varmaan osalle aloittelijoista on suurempi kynnys jättää palloja pöpelikköön. Toivon mukaan kukaan aloittelija ei kuitenkaan mene ja osta Pro V1:siä tai vastaavan hintaluokan palloja. Järvipalloja on kuitenkin hyvin tarjolla ja hinta putoaa muutamiin kymmeniin sentteihin, jotenka ei pitäisi viedä ketään konkurssiin, jos palloja hukkuu enemmänkin.

Täytyy kyllä myös sanoa, että samassa ryhmässä kanssani pelannut toista kertaa kentällä oleva aloittelija pelasi oikein mallikkaasti etiketin näkökulmasta. Palloja ei jääty pitkäksi aikaa etsimään vaikka niitä hänellä kuluikin paljon ja rohkeasti "otti pallon taskuun" hänelle vaikea väylällä kun muutaman yrityksen jälkeen ei avaus tuottanut tulosta.

Tässä ajettelin, että tämä kausi pelataan nykyisellä setillä loppuun, mutta nyt on alkanut mietityttämään, että josko sitä vielä hankkisi hybridin tuohon i6 - Puu5 väliin. Vähän on ehkä turhan suuri gäppi tuossa ja voisi olla oiva apu avauksiin.

edit: typoja
 
Viimeksi muokattu:

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Tämän päivän kierros Los Lagosilla valkosilta (6500m) striimi päällä 2,5 tuntiin ja tulokseen +1 (73). Lupaa hyvää viikonloppua ajatellen, kun Sevillassa pelataan kaksipäiväinen Copa Maestranza. Slaissiongelma loisti tänään poissaolollaan, ilmeisesti vasemman kantapään hienoinen nosto backswingissä auttoi. Jeejee :)
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Tämän päivän kierros Los Lagosilla valkosilta (6500m) striimi päällä 2,5 tuntiin ja tulokseen +1 (73). Lupaa hyvää viikonloppua ajatellen, kun Sevillassa pelataan kaksipäiväinen Copa Maestranza. Slaissiongelma loisti tänään poissaolollaan, ilmeisesti vasemman kantapään hienoinen nosto backswingissä auttoi. Jeejee :)
Tuo slaissiongelman poisto jos olisi noin helppoa muillekin, niin lajihan olisi helppo. Pitääpä lauantaina kokeilla ja kohdallani oikean kanpapään hienoista nostoa tapauksessani (yritin keventää!!).

Tsemppiä peleihin, tulokset sinulla ovat kyllä hyviä ellei jopa erinomaisia.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Tuo slaissiongelman poisto jos olisi noin helppoa muillekin, niin lajihan olisi helppo. Pitääpä lauantaina kokeilla ja kohdallani oikean kanpapään hienoista nostoa tapauksessani (yritin keventää!!).

Tsemppiä peleihin, tulokset sinulla ovat kyllä hyviä ellei jopa erinomaisia.
Sieltä se voi ujuttautua takaisin päivänä minä hyvänsä. Tuntuu vaan, että pääsen jotenkin paremmin kiertymään, kun vähän nostaa kantapäätä, ja siten parempaan asentoon downswingissä. En tiedä, oliko tuolla ja slaissin katoamisella mitään korrelaatiota, vai oliko vaan päivän vireestä kiinni. :D

Hyvin on nyt mennyt joo, viimeisten kuuden kierroksen tulokset (vain viimeinen valkoisilta): -2, -1, -1, +4, +2, +1.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen alkanut kaipaamaan omaa slaissiongelmaa. Viimeisen pron jälkeen muuttui swingi sen verran, että tilalla on two way miss. Lyön ajoittain ihan helvetin komeita ja pitkiä draw-pommeja, tähtäyksen ollessa aina vasemmassa laidassa. Feidin/slaissin kanssa pystyy vielä pelaamaan, varsinkin tutulla kentällä.

Noh, viime rundilla sain sen käännettyä jo heikoksi blokiksi. Huomenna taas uusin ajatuksin.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Olen alkanut kaipaamaan omaa slaissiongelmaa. Viimeisen pron jälkeen muuttui swingi sen verran, että tilalla on two way miss. Lyön ajoittain ihan helvetin komeita ja pitkiä draw-pommeja, tähtäyksen ollessa aina vasemmassa laidassa. Feidin/slaissin kanssa pystyy vielä pelaamaan, varsinkin tutulla kentällä.

Noh, viime rundilla sain sen käännettyä jo heikoksi blokiksi. Huomenna taas uusin ajatuksin.
Slaissiongelma ei ole kiva. Olisin helvetin tyytyväinen sellaiseen kivaan fadeen. Lyön kuitenkin sen verran pitkälle, ettei epäluotettavasta drawsta ole hirveästi hyötyä. Tällä hetkellä tulen vaan sen verran vahvasti ulkoa sisään, että etenkin vastatuuleen lyödyt lyönnit saattavat olla aika mielenkiintoisen muotoisia. Löin mm. Paradorissa sunnuntaina rautanelosen pieneen (siis oikeasti lähes huomaamattomaan) sivuvastaiseen n. 50 metriä griinistä oikealle, ja pallo päätyi nudistirannalle. :D No, loppukierros meni kivasti purkkiin 3/4 svingiä käyttäen, mutta olisi kiva myös luottaa täyteen lyöntiin (niin kuin eilen).

Ai niin, laskeskelin tässä viikonlopun pelistrategiaa ajatellen vähän todennäköisyyksiä PGA Tourin proximity to hole -tilastojen perusteella: Kentän par 4 -väylien keskimitta on 385m (Real Club Sevilla Golf). Oletetaan, että täysillä draiverilla lyödessä (275m) osun väyliin 30% ja 70% palloista on raffissa, mutta pelattavassa paikassa (ei välilyöntejä, rankkuja tms). Keskimääräinen lähestyminen siis 110m. Miten iso osa a) 255m (3/4 svingi draiverilla) ja b) 230m (täysi rauta2) avauksista pitää olla väylällä, jotta olen todennäköisesti lähestymisen jälkeen lähempänä lippua kuin täydellä draivilla?
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Slaissiongelma ei ole kiva. Olisin helvetin tyytyväinen sellaiseen kivaan fadeen. Lyön kuitenkin sen verran pitkälle, ettei epäluotettavasta drawsta ole hirveästi hyötyä. Tällä hetkellä tulen vaan sen verran vahvasti ulkoa sisään, että etenkin vastatuuleen lyödyt lyönnit saattavat olla aika mielenkiintoisen muotoisia. Löin mm. Paradorissa sunnuntaina rautanelosen pieneen (siis oikeasti lähes huomaamattomaan) sivuvastaiseen n. 50 metriä griinistä oikealle, ja pallo päätyi nudistirannalle. :D No, loppukierros meni kivasti purkkiin 3/4 svingiä käyttäen, mutta olisi kiva myös luottaa täyteen lyöntiin (niin kuin eilen).

Tuo ei nyt ole edes kauhean epämiellyttävää ellei kaikki auringonottajat ole sitten miehiä. Ei sentään, lyöntini ovat paljon lyhyempiä, mutta tuo slaissi vastatuuleen voi olla todella paha joskus, viimeset 30-40 metriä näyttää siltä, että pallo menee vain omissa lyönneissäni vasemmalle, eikä metriäkään eteenpäin. Tyyneen tai myötätuleen ongelma ei ole läheskään niin paha ja slaissia vastatuuleen saa korjattua, jos suosiolla lähtee lyömään enemmän pesäpallokentiltä tuttua matalaa laakalyöntiä etulkijan ohitse. Mutta lauantaina testataan tätä kantapään nostoa.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä Trackman on hyvä apu myös slaissiin. Itse tappelin kaksi ensimmäistä vuotta draiveri-slaissin kanssa, jonka kaari oli pahimmillaan bumerangi. Sitten hinkkasin Trackmania niin kauan, että sain swingin kulkemaan sisältä ulos ja pikkuhiljaa saamaan myös pituutta. Nyt kierroksella voi draiverilla tulla muutama pikku fade, mutta muuten lähtee joko ihan suoraan tai pienellä drawlla. Toki tuo slaissi taitaa olla sellainen ongelma, että se pahenee mitä pidemmälle pelaaja pystyy lyömään.
 

JaSa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks
Tänään tuli pelattua Hillsin Punaiset läpi. Tulos selkeästi parempi kuin edellisellä täydellä kierroksella, joten siitä posia.

Paikkana tuo ei nyt kyllä oikein vakuuttanut. Ehkä vain huonoa tuuria, mutta rangen pallokoneesta oli pallot loppu, joten lämmittely lyönnit jäi nyt välistä.

Kuuma kesä jättänyt jälkensä väylille ja ilmeisesti kastelussa säästelty. Väylät olivat lähempänä kuivuneen järven savipohjaa kuin nurmea. Layout oli hivenen sekava ja ilman kenttää tuntevaa peliseuraa olisin varmaan eksynyt pariin kertaan. Väylien kyltityksessä olisi myös hieman parannettavaa, pienet plakaatit nojailivat kiviin.

Kenttä kyllä muuten sopi hyvin myös tälläisen noviisin pelattavaksi ja kyllä tässä syksyllä tulee kertaalleen vielä käytyä tuolla kun on vielä toinen tarjous green fee käyttämättä.
 
Viimeksi muokattu:

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Mahtava sunnuntai golfkentällä, kierroksen aikana slaissi draivissa korjaantui ja peli alkoi taas maistua hauskalta. Syy löytyi kokeilujen jälkeen vähän kuin vahingossa. Kunnon pesäpallotaustaa, niin käsiote oli vain muuttunut liikaa pesäpallomailaan sopivaksi hiljalleen, kun se on jotenkin niin luontevaa.

Alakäsi oli hiukan liikaa auki ja nyt kun käänsin sitä ehkä sentin tai kaksi oikeaan (lyön vasemmalta), niin lyönti suoristui täysin ja pituutta tuli se 10-20% lisää jokaiseen avaukseen. Lyönnistä tuli hiukan matalampi, mutta ei liian matala. Myös täällä kerrotun vinkin toteutin ja oikeaa kantapäätä nostin hiukan ylös ja kyllä se auttaa vartaloa kiertymään lyönnin mukana.

Nyt vain odottaa milloin ehtii seuraavan kerran kentällä. Pienistä asioista lajin vaikeus syntyy ja samalla ilo onnistumisista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös