Golfin harrastajat

  • 492 825
  • 2 957

Antt1s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joensuun Maila, Manchester United, TPS
Jatkuvastihan sieltä on tullut niitä maileja teknisistä ongelmista, joista syyttävät golfliittoa eli ihan yleinen ongelma se on. Itsellä ei ole ollut ongelmia, mutta muutama viikko sitten todistin kun pelikaverin tasoitus hyppäsi 54:een kesken kierroksen.

Itse tuli vaihdettua tällä kaudella mscorecardiin, eikä ole ollut kauhea Gamebookia ja toimimatonta sovellusta. Ainoa asia, mitä kaipaan Gamebookista on tuo kavereiden pelien seuraaminen.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Golf on kyllä sellainen viha-rakkauslaji että toista vastaavaa ei löydy.

Viime kesänä karsean tuplakierrospäivän jälkeen mietin että oliko tässä, tänä kesänä taas heti ensimmäisen kierroksen jälkeen aivan mahtava fiilis.

Tasoa olisi kiva saada hilattua ylemmäksi, mutta aika vaikealta se tuntuu varsinkin kun aikaa ei ole käyttää kovin paljoa viikottain lajiin.

Muutenkin golf on erikoinen laji, tuntuu että parikin kaveria löytyy jotka käyttävät aikaa paljon lajiin myös talvisin, ja siltikin se peli junnaa aikalailla paikoillaan.

Onko jollain vinkkejä, miten peli menisi tehokkaimmin eteenpäin? Kerta viikkoon tunti pron kanssa rangella, pelkästään pelaaminen ilman kummempaa harjoittelua vaiko jotain omatoimista hinkkaamista rangella?
 

Lahis

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Red Wings, Barcelona, AC Milan.
Tuli saavutettua yksi uran huippuhetkistä, kun painoin Nurmijärvi Golfin C9:lle ensimmäisen birdien. Väylän pelanneet tietävät miten utopistisesta asiasta on kyse. Tiit oli aivan edessä joten pääsi draivilla paskalammikon yli, rautaseiskalla syteen tai saveen hirvittävä riuhtaisu griinille ja kaksi puttia. Aikanaan C9:ltä sai birdiellä Viking Linen risteilyn palkinnoksi, mutta nyt ei näkynyt siitä mainintaa.

Aika monta vuotta tuota kenttää on tahkottu ja C9:lle edes parit ovat todella tiukassa. Yleensä pelaan tuon ns. par 6:na enkä ole bogiin ollenkaan tyytymätön (händäri 7,7). Toki väylä on jo historiallisesti aika ihon alla, vaikka mitään stressiä en siitä mielestäni ota.

Itse onnistuin tekemään birkun C9:lle viime kesänä. Avaus oli moitteeton ja kakkoslyönti ihan mukavasti ampiaisen nurkalle. Siinä sitten hieman sipuli petti ja kolmoslyönti karkasi griinin oikealle puolelle, lähelle frisbeekoria. Kävi jo mielessä, että siinä se birkku meni, mutta onnistuin kuitenkin jostain kaivamaan PGA highlight chipin ja pallo nätisti griinin etureunassa olleeseen kuppiin. Kävin hakemassa risteilylahjakortin, mutta unohdin käyttää sen.

Itsekin pyrin pelaamaan tuon C9:n "varman päälle" bogina eli en edes yritä kolmella päälle, jos pallon paikka ei tarpeeksi hyvä ole.

Noin muuten olen tässä pohtinut, että vaihtaisiko tuon 19° 3H:n tilalle 3I:n. Ei haittaisi, vaikka mittaa lähtisi metrin tai pari pois, jos tarkkuutta saisi lisää. Mitä palstatoverit sanoo, 3H vai 3I?
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko jollain vinkkejä, miten peli menisi tehokkaimmin eteenpäin? Kerta viikkoon tunti pron kanssa rangella, pelkästään pelaaminen ilman kummempaa harjoittelua vaiko jotain omatoimista hinkkaamista rangella?
Olen 5-6 vuotta harrastanut aktiivisesti ja ensimmäiset 3-4 meni aika paljon treenatessa. Minulle oli iso apu käydä nuo alkuvuodet joka kesä treeniryhmissä ja pari kertaa prolla. Näin sai kesään opastusta peräti 6-9 viikkona (kuuden viikon treeni ryhmä ja siihen päälle yksittäiset prot). Joka viikko prolla on aika paljon, toki jos rahaa riittää niin miksipäs ei. Tuossa tulee opittua myös tarvittava tietotaito (miten eri makuusta lyödään jne), joten ei tarvitse myöskään arvailla kentällä - tämä lienee iso ongelma valtaosalle harrastajista. Talvitreenaamiseen en ole lähtenyt, oman kokemukseni mukaan swingini ei ole tästä kärsinyt - oikeastaan päin vastoin.

Golfissa on paha tapa kehittää erilaisia taipumuksia ja virheitä swingiin itsekseen, siksi on hyvä, että joku ammattilainen katsoo potilasta hieman säännöllisemmin. Yksin ei kannata rangella tuhlata aikaa jos tuntuu että lyönti on hukassa, silloin tulee helposti vain vahvistettua omia virheitään. Suosittelen myös kokeilemaan paria eri prota, kaikilla on omat hyvät osa-alueensa.

Nyt pari vuotta olen mennyt käytännössä omin voimin ja jättänyt treenaamisen kokonaan pois aikataulusyistä + kiinnostusta treenaamiseen ei ihan hirveästi ole. Händäri on vakiintunut 7-8 maastoon tästä huolimatta ja itse pelaamiseen voi keskittyä ehkä enemmän nauttien. Jos muutan jossain vaiheessa lähemmäksi golfkenttää tai edes treenialuetta, niin mielelläni yrittäisin nousta vielä seuraavalle tasolle.

Noin muuten olen tässä pohtinut, että vaihtaisiko tuon 19° 3H:n tilalle 3I:n. Ei haittaisi, vaikka mittaa lähtisi metrin tai pari pois, jos tarkkuutta saisi lisää. Mitä palstatoverit sanoo, 3H vai 3I?
Minulla on 19 asteen hybridi bägissä, mielestäni todella paljon monikäyttöisempi kuin sama rauta. Itse käytän hysseä paljon erilaisiin pelastautumislyönteihin (puun alta, ahtaasta jorpakosta jne). Lisäksi karheikosta lähtee lyönti aivan erilailla kuin raudalla.
 

F#21

Jäsen
@Fat Cat tyhjensi aika hyvin omatkin ajatukset näytölle. Se mistä kannattaa pron kanssa heti alkuun jutella, on tavoitteet sekä miten paljoa haluat olet valmis treenaamaan. Näin osaavat miettiä parhaan tavan auttaa svingin ja pelin kanssa. Mulle sopivimmat opetukset ovat olleet, kun tehtiin pari korjausta kerralla, eikä lähetty rakentamaan koko lyöntiä uusiksi. Siihen kun ei oma motivaatio olisi riittänyt.

Se mitä varmaan itse rangella harjoittelisin, olisi pitkät mailat joilla avaat peliä, sekä lähestymislyönnit ja niiden tarkkuus. Lähestymislyöntejä sitten eri mitoille ja varsinkin vajaiden svingien opettelua. Suurin osa ajasta kannattaa kuitenkin uhrata lähipeliin, siellä suurin osa pelistä kuitenkin tapahtuu.

Itse olen varmaan käynyt päälle kymmenen eri pron tunneilla ja pari niistä oli sopivia itselle. Kaikilta kuitenkin jotain oppinut, mutten ihan samalla tavalla kuin noiden parin osalta.

--
@Lahis Mä vaihdoin viime vuonna mun driving ironin hyrrään enkä ole yhtään katunut sitä. DI taisi olla 20 asteinen ja hyrrä nyt 19 asteinen. Eli samat sanat tässäkin kuin läskillä kissalla.
 

Lahis

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Red Wings, Barcelona, AC Milan.
Unohdin aiemmin mainita, että bägissäni on siis kaksi hybridiä; 17° H2 ja tuo 19° H3. Tuo kakkoshyrrä olisi se avaus/puun alta tuuppaamiseen käytettävä maila ja sitten pidempiin lähestymisiin käyttäisi rautakolmosta. Ehkä oikeampi kysymys olisikin, että onko järkeä kantaa kahta hybridiä bägissä vai vaihtaako tuon pienemmän rautaan? Toisaalta tuon toisen hybridin tilalle voisi ottaa yhden wedgen lisää.
 

Lahis

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Red Wings, Barcelona, AC Milan.
Millainen setti sulla muuten on ja onko idea sille r3 olla tarkempana avausmailana?

Settini on: D, 3P, 2H 17°, 3H 19°, 4R, 5R, 6R, 7R, 8R, 9R, P, W 52° ja W 56°. Kolmosrautaa olen ajatellut kolmoshybridin tilalle pidempiin lähestymisiin ja pitkiin PAR3 väyliin.
 

F#21

Jäsen
Settini on: D, 3P, 2H 17°, 3H 19°, 4R, 5R, 6R, 7R, 8R, 9R, P, W 52° ja W 56°. Kolmosrautaa olen ajatellut kolmoshybridin tilalle pidempiin lähestymisiin ja pitkiin PAR3 väyliin.
Mulla hyrrä korvasi juuri nuo pidemmät lähestymiset sillä DI:llä en saanut väylältä kuin muutaman metrin rautanelosta pidempiä lyöntejä, jotka tulivat kuitenkin melko loivassa kulmassa eivätkä jääneet griinille.

Mutta, vaikea antaa neuvoa tilanteessa, joka tuskin on täysin sama kuin itsellä. Kannattaa hetki tsekata mitä mailoja tulee pelattua mitenkä paljon ja millaisissa tapauksissa puuttuu se jokin tietty maila. Sen perusteella on sitten helppo tehdä valinta.

Itse siirryin tälle kaudelle pelaamaan takatiiltä useammin ja siksi vaihdoin puu5 spooniin, jotta pääsen tarvittaessa pidemmillä par5 kahdella päälle. Hybridiä tulee myös lyötyä melko usein tiiltä, oli sitten kierros valkosilta tai keltasilta. Myös R4 toimii mulla monipuolisemmin kuin DI, vaikkakin on hitusen lyhyempi lyönti.
 

Kynnetön

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aloitin pelaamisen uudestaan 4-vuoden tauon jälkeen. Liityin eri seuraan ja ilmoitin aiemman händärin (17,4). Laittoivat tasoitukseksi 54, onkohan tämä käytäntönä ja kannattaako nyt alkaa kisoja kiertämään? =)
Edit: Oli päivittynyt yöllä vanhaan tasoitukseen.
 
Viimeksi muokattu:

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Tänään huomasin, että kun pelataan rahasta, niin johan alkaa sujumaan. Kyseessä junnujen hyväksi 24h golf, johon oli hauska osallistua. Päätin itse laittaa 50 senttiä / bogipiste. No niitähän sitten tuli 39 ja yhdestä hukkuneesta pallosta vielä euro til. Elo 20,50 € meni seuran junnuille. Samalla sivusin omaa ennätystäni (87) ja tein uudella kotikentällä ennätykseni. Alkukausi on ollut ihan hirveätä kuraa, mutta käynti prolla, uusi grippi ja vähän totuttelua, niin hyvä panoksen kanssa lähti kulkemaan. Huomennahan voi tulla sitten ihan mitä vain, mutta hetki pitää nauttia.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko jatkiksen golffareille boa-kiinnityksellä olevia kenkiä?
Toimiva kiinnitys vai rupeaako hajoilemaan kauden, parin päästä?

Hiukan leveä lestinen kenkä etsinnässä. Footjoytä katsellut.
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Onko jatkiksen golffareille boa-kiinnityksellä olevia kenkiä?
Toimiva kiinnitys vai rupeaako hajoilemaan kauden, parin päästä?

Hiukan leveä lestinen kenkä etsinnässä. Footjoytä katsellut.
Mulla on kahdet Eccot Boalla ja on kyllä todella hyvät. Helppo kiristää kesken kierroksen, jos on jäänyt vähän löysälle. Toiset kengät kurakeleille ja toiset paremmille. Molemmilla pelattu pari kautta ja ei ainakaan vielä mitään hajoilun merkkejä.

Leveään lestiin suosittelen sovittamaan Eccoja. Istuu mulle kuin sukka jalkaan enkä ole vuosiin muita harkinnutkaan.

Edit täsmennys: siis molemmat olleet käytössä pari kautta samaan aikaan. Eli kurakengillä pelattu vajaa kausi ja toisilla vähän yli…
 

mikulii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät #24
Onko jatkiksen golffareille boa-kiinnityksellä olevia kenkiä?
Toimiva kiinnitys vai rupeaako hajoilemaan kauden, parin päästä?

Hiukan leveä lestinen kenkä etsinnässä. Footjoytä katsellut.
Ite ostin tän kauden alussa ja toistaiseksi ollut näin 30 kierroksen jälkeen ihan 5/5 systeemi. Samoin kengät. Ei oo enään ollut huolia rakkuloiden kanssa. Nykyään siis solarmotion boa adidakset ja aikaisemmin 360 tourit ja on kyllä järkyttävä ero omaan jalkaan vaikka molemmat laatukengät.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Onko jatkiksen golffareille boa-kiinnityksellä olevia kenkiä?
Toimiva kiinnitys vai rupeaako hajoilemaan kauden, parin päästä?

Hiukan leveä lestinen kenkä etsinnässä. Footjoytä katsellut.
Jotkut Boa Adidakset käytössä ja on kyllä huikeat kengät. Tekisi mieli käyttää myös vapaa-ajalla.

Käsittääkseni Boa-kiinnityksessä on joku todella pitkä takuu (elinikäinen?), mutta en tiedä mitä se kattaa, luultavasti se rulla ja ne vaijerit. Todennäköisimmin pettää ensimmäisenä niistä kangasosista minkä sisällä vaijeri menee, mutta eiköhän tuo ole todella pitkäikäinen systeemi.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Viimeiset puoli vuotta ehti kulua aika mollivoittoisesti, ja sitä jatkui kunnes rohkaistuin ottamaan pari tuntia paikalliselta huippuprolta pari viikkoa sitten. Tämän vuoden lyöntikeskiarvo oli naurettavat 3,5 lyöntiä korkeampi kuin vuonna 2022. Viimeiset neljä kierrosta on sujuneet aivan eri lailla svingimuutosten vuoksi, ja tulokset ovat olleet E, +1 ja +1, ja eilen nasahti uran paras kierros, kun pelasin Los Olivoksen kuusi alle parin seitsemällä birdiellä ja yhdellä bogilla.

Golf on taas kivaa!
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Onko jatkiksen golffareille boa-kiinnityksellä olevia kenkiä?
Toimiva kiinnitys vai rupeaako hajoilemaan kauden, parin päästä?

Hiukan leveä lestinen kenkä etsinnässä. Footjoytä katsellut.
Eccon S Threet on BOAlla ja en kyllä enää nauhallisia osta, aivan loistavat. Itsellä myös leveä jalka, niin nämä sopi omaan jalkaan kuin nakutettu, ei tullut hiertymiä tai rakkoja edes ensimmäisellä kierroksella toisin kuin muutamalla aiemmalla FJ:n kengillä.
 

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko jatkiksen golffareille boa-kiinnityksellä olevia kenkiä?
Toimiva kiinnitys vai rupeaako hajoilemaan kauden, parin päästä?

Hiukan leveä lestinen kenkä etsinnässä. Footjoytä katsellut.
Minä hankin Eccon Biom G5:set boa-systeemillä aiemmin tässä kuussa ja pakko todeta, että on kyllä aivan loistava keksintö. Todella hyvin saa kenkät kiristettyä eikä tarvi aukeilevista nauhoista murehtia. Ei tule varmastikaan enää jatkossa nauhakenkiä ostettua.

Myyjän mukaan boalla on elinikäinen takuu ja hän neuvoi olemaan yhteydessä liikkeeseen jos se osa kengästä sattuisi hajoamaan.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Huomenna elokuu enkä ole mailoihin edes koskenut. Johtuu täysin elämäntilanteen yhtäkkisestä muutoksesta 2kk sitten (tai aiemmin mutta lasken vain siitä asti kun oltu käytännössä 24/7 yhdessä). Yksi kierros varmaan tälle kesälle tulee elokuun lopussa, kun kaveri järkkää jonkun kaverikierroksen mutta siinä se tältä kesältä taitaa olla. Ensi kesänä uusi yritys.
 

Mr. Tasuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palloseura, Avalanche
Taisi olla kesäkuun loppupuolta kun ensimmäisen kerran kävin kavereiden kanssa pelaamassa ja nyt on tullut lyötyä jo sen verran paljon, että peli on nautinnollista. Siinä alussa oli aika tiukka vaihe kun palloa sai olla lyömässä metsästä joka avauksen jälkeen. Nyt alan pysymään väylällä jo aika hyvällä prosentilla. Taso alkaa olla sellaista par-tupla bogi ja toki joskus vielä yksittäisiä totaalifarssireikiä tulee. Kaverin mukaan tasoitus olisi jossain hieman alle 30 viimeisten kierrosten mukaan. Niistähän en vielä itse mitään tiedä.

Rautamailoja olen alussa yrittänyt kesyttää ja vaihtelevalla menestyksellä puu 3:lla olen välillä kokeillut avauksia. Se on muuten jotenkin uskomatonta, miten jonain päivänä tajuaa että näinhän se meneekin ja sitten seuraavana päivänä on paketti aivan hukassa. Niin tuntuu käyvän enemmän pelanneelle kaverillekin.

Jonkun verran olen omaa svingiä kuvannut ja katsellut youtubesta opetusvideoita, joilla olen pikkuhiljaa (ehkä vähän huomaamattakin) svingiä saanut kuntoon. Kaikkein pahin oma ongelmani on ollut jaloilla pumppaaminen, mutta sitäkin saanut jo vähennettyä. Se on kuitenkin vielä vaihtelevasti mukana ja yksi selkeä kehityskohde. Toisen huomasin eiliseltä, kun hassusti osuman jälkeen alan varsinkin vasenta kättä koukistamaan ja vetämään kainaloon (right). Noiden kahden uskoisin olevan aika vahvasti syynä välillä tuleviin huonoihin osumiin. Kun nuo saan kuntoon, niin sitten ajatuksena vielä kehittää vielä enemmän lantion liikettä. Se on ihan hyvän oloinen liike minkä saan aikaan, mutta hiomista on.

Nyt olen vasta kierrellyt lähikenttien harkkakenttiä, joita par 3 taidetaan kutsua. Myöhemmin syksyllä tai aikaisin keväällä olisi tarkoitus hankkia green card ja päästä pelaamaan isoja kenttiä kavereiden kanssa. Kaiken kaikkiaan todella mukava laji kyseessä ja enemmän kuin mahtavaa kun hyvä kaveri on samalla innostunut uudelleen lajista. Molemmat puskee hyvässä hengessä toista eteen päin.
 

Pistrik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat
Se on muuten jotenkin uskomatonta, miten jonain päivänä tajuaa että näinhän se meneekin ja sitten seuraavana päivänä on paketti aivan hukassa. Niin tuntuu käyvän enemmän pelanneelle kaverillekin.
Jokainen golfari voi vahvistaa tämän. Itse viimeksi tänään: eilen menin ihan mukavasti, tänään vähän vähemmän mukavasti.

Oli kuitenkin hyvä golfpäivä. Ensin kisassa ja pelikaverina muuan @haepis , jonka pelaa sellaisella tasolla, että mukava katsoa tekemistä. Kisan jälkeen vielä toinen kierros toisella kentällä ja vähän vielä senkin päälle. Tulihan siinä käveltyä varmaan jonkin verran päälle 20 kilometriä.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Jokainen golfari voi vahvistaa tämän. Itse viimeksi tänään: eilen menin ihan mukavasti, tänään vähän vähemmän mukavasti.

Oli kuitenkin hyvä golfpäivä. Ensin kisassa ja pelikaverina muuan @haepis , jonka pelaa sellaisella tasolla, että mukava katsoa tekemistä. Kisan jälkeen vielä toinen kierros toisella kentällä ja vähän vielä senkin päälle. Tulihan siinä käveltyä varmaan jonkin verran päälle 20 kilometriä.
Hah, kiitos hienoista sanoista ja peliseurasta! Päivät ei tunnetusti ole golfkentällä veljiä keskenään. Onneksi itsellä oli eilen valoisa päivä, niitä ei ihan liikaa ole!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös