Joo, muut jäsenet ovatkin täydentäneet ajatukseni sen suhteen, että miehet Karjala-lippiksissään ovat tärkeitä, jotta katkarapumiehet avaavat firmojensa/työnantajiensa rahahanoja. Yhteistyökumppanien rahavirrat ovat kaiken kaikkiaan isommassa roolissa kuin kuluttajapuoli, lisäksi yhteistyökumppanien kassavirta on tasaisempaa ympäri vuoden. Tepsillä on kuitenkin molempien suhteen helvetisti parannuspotentiaalia.
Lähtökohtaisestihan yhteistyökumppanit voidaan jakaa kolmeen ryhmään:
1) Isot yritykset, head sponsor -luokan accountit - näissä saattaa liikkua isoimmat rahat, mutta nämä tekevät sponsorointipäätöksensä keskitetysti päämajoissaan, jolloin ainoa relevantti muuttuja on näkyvyyden määrä = kuinka monta Karjala-lippistä seuraa joukkuetta fyysisesti tai digitaalisesti, kuinka monta minuuttia/palstamilliä joukkue saa huomiota mediassa jne. Useimmiten maakuntajoukkueella ei ole mahdollisuutta saada näitä rahoja, tekivät nämä mitä tahansa. Tosiasia on myös, että yleensä näiden yritysten henkilöt eivät ole edes kiinnostuneita olemaan mukana peleissä tai joukkueen tapahtumissa, he ostavat anonyymisti mainospaikkoja joukkueelta.
2) Paikalliset isommat SME:t, joiden liikevaihdot ovat nousseet sellaisiin lukuihin, että sponsorointiin voidaan käyttää melko merkittäviä rahoja. Näitä kuvaa usein myös fanipoika-mentaliteetti; yrityksen näkyvyyden lisäksi yrittäjä usein haluaa siipeilä joukkueen kanssa, päästä piireihin, jopa saada hieman vaikutusvaltaa. Näitä esimerkkejä löytyy Tepsin ympäriltä viime vuosiltakin.
3) SME:t/satunnaiset tukijat - täältä löytyy iso määrä kaksi miestä ja Hiace -firmoja, joilla ei yksinkertaisesti ole paukkuja isompiin satsauksiin, mutta jotka haluavat lippuja ja jopa olla pyytettömästi tukemassa joukkuetta. Lisäksi tähän ryhmään voi kuulua isompia firmoja, joilla ei ole mahdollisuuksia isoihin satsauksiin mutta ostavat paikallisilla määrärahoilla pientä näkyvyyttä.
All-in-all, mulla on sellainen fiilis, että nyt Tepsissä satsataan tähän fanipoika-puoleen. Mielestäni helvetinmoiset satsaukset ottelutapahtumaan ja fasiliteetteihin ovat täysin triviaaleja ja toissijaisia niin kauan kuin joukkue on saavuttanut lopullisen uskottavuuden urheilullisesti ja taloudellisesti.
Kuinka moni teistä on käynyt Tapparan ottelutapahtumassa viime vuosina? Ihan sama, vaikka tapahtuma on teknisesti ja fasiliteeteiltaan viime vuosikymmeniltä. Itse urheilutuote on kunnossa. Tämä kiinnostaa sponsoreita ja kuluttajia, jolloin toiminta on terveellä pohjalla sekä taloudellisesti että viihdearvoiltaan.
Muistakaa: Tepsi leikkiii tällä hetkellä tosi kalliisti muiden rahoilla. Tämä rahavirta voi loppua milloin vaan. Esimerkiksi 200kEUR mainosnauhat ovat kallis harrastus tietyille henkilöille eikä näillä ole mitään velvollisuutta jatkaa harrastuksen rahoittamista jos kyllästyvät siihen.
Helvetin vaarallista leikkiä.