Galluppi: Pienet asiat, jotka ärsyttävät

  • 923 830
  • 6 153

Komisario Fix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Jazz
Yllä olevasta keskustelusta tuli mieleen mäkihyppy, jossa näkyy edelleen hyppivän Jarkko Maeaettae ja kumppanit. Ehkä siellä olisi aika siirtyä uudelle vuosituhannelle nimien kirjoitusasussakin. Kuitenkin kaikenmaailman tuulikompensaatiotkin jo löytyy.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Taylor Hallin pelinumero. Kuka hyökkääjä pelaa numerolla 4?
Tiedän tunteen. Mulla on ihan sama juttu kun näen että joku puolustaja pelaa numerolla 8. Selänne, Neely ja Ovetškin on nyt parhaita esimerkkejä siitä että se on maalintekijän numero!

Tämä Selänteen nimen väärin kirjoittaminen osoittaa mielestäni amerikkalaisten ylimielisyyttä muita maailman kansoja kohtaan.
Mun ymmärtääkseni NBA:ssa pelaajien nimet pyritään kirjoittamaan oikein. Haluavat profiloitua kansainväliseksi liigaksi ja kunnioittaa pelaajien taustaa. Tämän takia kai se Möttöläkin sai ne pisteet nimeensä. Jos mulla olisi noita ä tai ö pisteitä sukunimessä niin kyllä mä vaatisin että mun nimi kirjotettaisiin oikein. Mulle ois ihan sama mitä se huoltaja koittaisi siinä sanoa.

Toisaalta ihmetyttää, että vielä nykytekniikan aikakautena scandeja ei saada kansainvälisien urheilukisojen tv-lähetyksiin.
Mua ihmetyttää että viime olympialaisten aikana ä ja ö pisteet katosivat suomalaisten pelaajien nimistä. Tiedä sitten mikä takaisku paitatehtaalla oli tapahtunut kun kuitenkin jostain 70-luvulta asti noita nimiä on kuitenkin osattu painattaa oikein. Ärsyttää että tässä mennään siis ihan jenkkipaitavalmistajien pillin mukaan. Jos jollain suomen jääkiekkoliitoss ois munaa niin ois varmaan asiaa vastustanut.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sen lisäksi suomalaiset translitteroivat venäläiset nimet päin honkia. Pitää aina hetken aikaa miettiä kun puhutaan jostain Seministä, Fedorovista tai Kuleminista ennen kuin tajuaa että kyseessä ovat siis Sjomin, Fjodorov ja Kuljomin. Hirveän vaikeaksi pitää asiat tehdä ainoastaan väärällä kirjoitus-/ääntämistavalla.
Pitääkö? Pitääkö oikeasti?
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Pitääkö? Pitääkö oikeasti?

No ei sentään. Mutta translitteroinnissa minua ärsyttää varsinkin sen epälogiikka. Suomessahan ei kirjoiteta kaikkia nimiä suomalaisittain tai amerikkalaisittain, vaan samoissa artikkeleissa (mm. eri kiekkomediat) tai jopa lauseissa puhutaan ihan sujuvasti yhtäältä Datsjukista ja Ovetškinista (yleensä toki muodossa Ovetshkin, joka sekin on kuitenkin suomalainen tapa sanoa nimi toisin kuin Ovechkin) mutta toisaalta sitten samassa jutussa esiintyvät Semin ja Yakupov. Tämä kertoo mielestäni kyllä toimittajien ammattitaidottomuudesta.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Alkaa yhä enenevässä määrin ärsyttämään Iltiksen nettisivuilla olevat videonpätkät uutisten kyytipoikana. Klikkaat uutista ja kone alkaakin bufferoimaan sitä videota. Ja meikäläisen nuhapumpulla en voi sillä aikaa edes scrollata alaspäin siihen tekstiosaan, vaan koko saatanan ruutu jäätyy.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Alkaa yhä enenevässä määrin ärsyttämään Iltiksen nettisivuilla olevat videonpätkät uutisten kyytipoikana. Klikkaat uutista ja kone alkaakin bufferoimaan sitä videota. Ja meikäläisen nuhapumpulla en voi sillä aikaa edes scrollata alaspäin siihen tekstiosaan, vaan koko saatanan ruutu jäätyy.
En muista missä sivustolla oli tällainen käytäntö olemassa, että mainos oli pakko ihan oikeasti katsoa. Jos scrollasi sivua alaspäin niin ettei video näy tai menit toiselle välilehdelle, niin videon mainos lakkasi pyörimästä. Mainos oli siis pakko katsoa. Asia menisi kylläkin ennemmin Vitutusketjuun.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
A-studiossa kesken keskustelujen ilmestyvät tweetit. Vaikeuttaa keskittymistä ja luo rauhattomuutta tuollainen iso ja välkkyvä palkki tv:n alalaidassa.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
A-studiossa kesken keskustelujen ilmestyvät tweetit. Vaikeuttaa keskittymistä ja luo rauhattomuutta tuollainen iso ja välkkyvä palkki tv:n alalaidassa.
Minulle on kerrottu, että moinen kritisointi on "kaipuuta Kekkosen aikaan". Kaivatkaamme siis yhdessä.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Minulle on kerrottu, että moinen kritisointi on "kaipuuta Kekkosen aikaan". Kaivatkaamme siis yhdessä.
Kyllä nykyaikana pitäisi olla mahdollisuus valita, näkyvätkö tweetit kesken ohjelmien vai eivät, ihan niin kuin tekstityksetkin voi säätää pois telkkarin asetuksista.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Antti Holman osoittava etusormi ennen jokaista mainoskatkoa. Aina sama sormella osoitus.
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Kyllä nykyaikana pitäisi olla mahdollisuus valita, näkyvätkö tweetit kesken ohjelmien vai eivät, ihan niin kuin tekstityksetkin voi säätää pois telkkarin asetuksista.

Juu, se on harmillista kun kaikilla suomalaisilla ei olee varaa älytelkkariin, jolla voi hakea ohjelmaa koskevat twiitit. Tämän takia sitten sosialistinen yle päättää tuoda twiitit kaikille, halusivatpa he tai eivät.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Tässä viimeaikoina on alkanut ärsyttämään se, kun kaupoissa, kahviloissa, ravintoloissa tai melkeinpä missä vaan, kiitokseen vastataan sanalla "kiitos".

Esim. kun junassa tai bussissa ostaa matkalipun, konnari antaa vaihtorahat, matkustaja sanoo "kiitos", niin se konnarikin vastaa "kiitos". You got the point?

Ikinä ei sanota "ole hyvä" tai "eipä kestä", vaan aina kiitetään takaisin. Kuulostaa mielestäni typerältä. Tuossa lipunostoesimerkissä matkustaja kiittää siitä, että saa sen lipun ostettua ja että konnari palvelee häntä. Konnari kiittää sitä, että matkustaja ostaa lipun.

Kävin äsken kaupassa ja sielläkin myyjä vastasi "kiitos" kun minä kiitin saatuani maksettua ostokset. Sen jälkeen menin kahvilaan, ja samoin kävi siellä. En edes muista, milloin myyjä olisi sanonut "ole hyvä".
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Kättä pystyyn kuka päästi Ässä-fanit siirtohuhuketjuun?
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mulla on säbässä joukkuetoverina pelaaja ei hoida omia puolustusvelvotteita ihan täysillä. Pelkästään semmoinen puolustukseen löntystelevä peelityyli vituttas mutta sitten kun kaveri siihen päälle vielä löytää kaikkien muiden pelaamisesta ne virheet ja arvostelee niitä ääneen vaihtopenkillä. Sitten tietenkin mussuttaa jos saa liian vähän peliaikaa tai jos kaverilla menee vaihdot liian pitkäksi. Tietenkin kaveri itse viihtyy kentällä helkkarin pitkään (kun ei sinne puolustukseen tarvii juosta) jonka takia se ketjujen peluutus menee päin persettä. Eli mua ärsyttää tyypit jotka näkee viat kyllä muiden tekemisissä mutta sitten on niin puusilmiä että eivät tajua että tekee ihan samoja mokia.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mulla on säbässä joukkuetoverina pelaaja ei hoida omia puolustusvelvotteita ihan täysillä. Pelkästään semmoinen puolustukseen löntystelevä peelityyli vituttas mutta sitten kun kaveri siihen päälle vielä löytää kaikkien muiden pelaamisesta ne virheet ja arvostelee niitä ääneen vaihtopenkillä. Sitten tietenkin mussuttaa jos saa liian vähän peliaikaa tai jos kaverilla menee vaihdot liian pitkäksi. Tietenkin kaveri itse viihtyy kentällä helkkarin pitkään (kun ei sinne puolustukseen tarvii juosta) jonka takia se ketjujen peluutus menee päin persettä. Eli mua ärsyttää tyypit jotka näkee viat kyllä muiden tekemisissä mutta sitten on niin puusilmiä että eivät tajua että tekee ihan samoja mokia.
Ihan mielenkiinnosta, onko tuosta koskaan mainittu ko. pelaajalle, ja jos on, niin miten otti palautteen?

Itsellä meinaan samanlaisesta pelimannesta kokemusta ja palautetta saatuaan jaksoi vähän aikaa ylipuolustaa ja -tsempata marttyyrimaisesti, kunnes sama meno jatkui.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ihan mielenkiinnosta, onko tuosta koskaan mainittu ko. pelaajalle, ja jos on, niin miten otti palautteen?
No jotkut jengikavereista on huudellu ja sanonut takaisin. On se mussutus kai sitten vähän vähenytynyt, mutta ei paljoo. Mulla pääsääntösesti menee kuitenkin sen kommentit toisesta korvasta ulos. On kyllä muuten mukava heppu joten sitä sitten sietää.
 
Kävin äsken kaupassa ja sielläkin myyjä vastasi "kiitos" kun minä kiitin saatuani maksettua ostokset. Sen jälkeen menin kahvilaan, ja samoin kävi siellä. En edes muista, milloin myyjä olisi sanonut "ole hyvä".

Liukuhihnaduunia kun tekee jonkin aikaa, niin työntekijä oppii lyhentämällä apinafraaseja nopeuttamaan palveluprosessia. Kiireisellä baaritiskillä hädin tuskin kuultu ...tos on jo kova suoritus baarimikolta. Tilanteen salliessa voi toki vetää vaikka kiinalaisittain kumartaen, mutta yleensä todellisuus on toinen. Mun korvaan kiitos ei kuulosta sen tyhmemmältä kuin nuo muut esimerkit. Kiitos palvelusta ja vastavuoroinen kiitos asioinnista.

Mä ihmettelin joskus kun vanhempi kassarouva käytti kaupan kassalla ilmaisua "viiskyet senttiä" tms.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kokoonpanojen julkaiseminen ottelupäivinä.

Muutama kausi sitten 18.30 alkavan matsin kokoonpano julkaisiin jo n.12.00 aikoihin. Nykyään joutuu odottamaan yhteen asti
Nyt puhutaan siis Liigan peleistä HIFK:n osalta.
 

axe

Jäsen
Kokoonpanojen julkaiseminen ottelupäivinä.

Muutama kausi sitten 18.30 alkavan matsin kokoonpano julkaisiin jo n.12.00 aikoihin. Nykyään joutuu odottamaan yhteen asti
Nyt puhutaan siis Liigan peleistä HIFK:n osalta.

Koska jollekin helkkarin Liigapörssille on myyty etuoikeus julkistella niitä kokoonpanoja klo 12 ja seurat/Liiga saa laittaa vasta tuntia myöhemmin. On kyllä hyvin typerää paskaa, että tenavien euron leikkipelin takia joutuu oikeet ihmiset odotteleen. Tai ei edes joudu, kun sieltä ne kopsataan julkipalstoille kuitenkin heti kun ilmestyvät, joten ihan hiano systeemi hei.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mainoskatkot....eiku tekninen aikälisä sm-liiga otteluissa. Oikeasti se on aina semmoinen helvetin tylsä pakkopulla jonka joutuu matseissa kokemaan. Ymmärrän että ei niistä eroon päästä mutta niiden lukumäärän vois tiputtaa yhteen per erä. Ei katsojalla sais olla tylsää hallilla ja kyllä noi paussit on aina semmoinen unettava hetki.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Makkarakeitto: 1,5-2 eurolla kattila täyteen ruokaa ja hyvänmakuista MUTTA: pitää toki nälän poissa sen 2-3 tuntia mutta sitten kun nälkä iskee uudestaan niin sehän iskee rajumpana kuin normaalisti...
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Makkarakeitto: 1,5-2 eurolla kattila täyteen ruokaa ja hyvänmakuista MUTTA: pitää toki nälän poissa sen 2-3 tuntia mutta sitten kun nälkä iskee uudestaan niin sehän iskee rajumpana kuin normaalisti...

Liian vähän rasvaa keitossa. Tee rasvaisemmasta makkarasta tai paista makkarat reilussa voissa ja kaada rasvoineen kattilaan. Tilanne paranee dramaattisesti. Maku myös.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Liian vähän rasvaa keitossa. Tee rasvaisemmasta makkarasta tai paista makkarat reilussa voissa ja kaada rasvoineen kattilaan. Tilanne paranee dramaattisesti. Maku myös.
Joo pitää myöntää että hinnan mukaan menin ja hyödynsin sen tarjouksen että X-Tran uunilenkkipaketti joku 0,69 tai 0,79 euroo. Makkarat käytin pannulla, tosin perus ES-rapsiöljyllä... Ja yks kananmuna aina keittolautasen jälkeen... Noh, kaikille ei kaikki vie nälkää :D
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Radiojuontajien puhuminen biisien päälle. Jumalauta, että osaa ärsyttää, etenkin muistettaessa lähetyksen kesto, jonka aikana juontaja(jat) saavat puhua ihan riittävästi.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Radiojuontajien puhuminen biisien päälle. Jumalauta, että osaa ärsyttää, etenkin muistettaessa lähetyksen kesto, jonka aikana juontaja(jat) saavat puhua ihan riittävästi.
Samaistun tähän. Varsinkin Bassoradiota kuunnellessa jokaisessa ohjelmassa juontaja puhuu biisien päälle. Koitappa siinä kuunnella itse kappaletta...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös