Galluppi: Pienet asiat, jotka ärsyttävät

  • 922 948
  • 6 153

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Itse itselleen aiheutettu kiire!

Vittu, mä olen kuukausitolkulla tiennyt, että tänään 24.09.2014 on CHL-ottelu TPS-LHC alkaen kello 18:30. Tiistaina tuli ilmoitus, että taloyhtiössä tehdään huoltotoimenpiteitä torstaina 25.09.2014 kello 09:00 alkaen. Nämä toimenpiteet vaativat jonkinlaisia ennakkovalmisteluita asukkailta. Nyt näyttää vahvasti siltä, että mä en ehdi saada niitä kaikkia valmiiksi millään ennen matsin alkua. Toisin sanoen enköhän mä jatka niitä valmisteluita sitten ensi yönä...
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Ärsyttää ne ihmiset, jotka eivät maksa velkoja. Tänään lainasin kaksi euroa eräälle tutulle, taisi olla virhe sillä en tule varmaan rahojani takaisin saamaan. Tämä henkilö on muutenkin aika rasittavan oloinen ja on muillekin pystyssä rahaa, mutta annoin nyt sen kaksi euroa kun hän sitä niin pyysi. Ei se kaksi euroa paljon ole, mutta ärsyttää ne jotka eivät ikinä maksa takaisin lainattuja rahoja. Siksi en olekaan lainannut kellekään paitsi luotettavimmille kavereille rahaa yli puoleen vuoteen. Olisi pitänyt tehdä velkakirja! No joo, opinpa sen etten tälle tyypille enää rahaa anna.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Minua taas ärsyttää sellaiset ihmiset, jotka eivät koskaan lainaa rahaa.
Kyllä minä lainaan rahaa niille, jotka maksavat takaisin. Jos epäilen, ettei lainaa anova henkilö tule todennäköisesti maksamaan lainattua rahaa takaisin, en todellakaan lainaa rahaa hänelle.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kyllä minä lainaan rahaa niille, jotka maksavat takaisin. Jos epäilen, ettei lainaa anova henkilö tule todennäköisesti maksamaan lainattua rahaa takaisin, en todellakaan lainaa rahaa hänelle.

Tästä kannattaa pitää kiinni, sillä muuten loiset tulevat toistekin pyytämään lainaa jota he eivät maksa takaisin. Loisia on maailma täynnä, ja valitettavasti viime kädessä tavalliset työssä käyvät kansalaiset elättävät verovaroistaan kaiken maailman pummien ja epattojen parasiittielämän.

Minä en koskaan unohda tai anna anteeksi, jos joku on minulle velkaa. En välttämättä ryhdy sen kummempiin toimenpiteisiin pienten summien takia, mutta en unohda ja velanmaksussa pettäminen vaikuttaa vuosikymmeniksi eteenpäin mielipiteeseeni kyseisestä ihmisestä ja hänen luotettavuudestaan. Sen jälkeen en ole valmis auttamaan, tukemaan tai edes huomioimaan millään tavalla.

Eräskin nilkki on minulle edelleen velkaa 50 markkaa vuodelta 1998. Olin tuntenut kaverin yläasteelta ja lukiosta asti, ja sitten kun satuimme samaan opistoasteen koulutukseen hän osti minulta kaksi käytettyä oppikirjaa. Toisen hän maksoi pitkän tivaamisen jälkeen, toista ei koskaan. Sama tyyppi siirtyi myöhemmin mm. erääseen turkulaiseen puhelinliikkeeseen myyjäksi. En ole sieltä koskaan mitään ostanut, enkä häneltä ostaisi koskaan mitään. Epäluotettava paska.

Toinen tyyppi turmeli erään tavarani yläasteella 1992 ja lupasi hyvittää siitä 20 markkaa, ei ole rahoja vieläkään näkynyt. Tyyppi oli olevinaan kovinkin uskovainen, meni rippikouluun isoseksi ja oli Herran kanssa tekemisissä myöhemminkin. Mutta ei auttanut Herra olemaan rehellinen velanmaksussa ja korvaamaan turmeltua tavaraa.

Erästä musiikkialan lehteä pyörittäneen firman ex-toimitusjohtaja pummasi minulta viisi euroa vuoden 2003 Tuska-festivaaleilla, koska "hänen pitää saada välttämättä edes yksi festarikalja". Ei tämäkään herra sitä kuitannut myöhemmin millään lailla, joten siirsin hänetkin epäluotettavien kirjoihin ja olen siellä pitänyt. Moikkaan kyllä tavattaessa, mutta en luota. Jos ei firman toimitusjohtaja veloistaan huolehdi ja jos ylipäätään toimarin tasoisen kaverin pitää pummata vitosta festarikaljaan, niin ei se kovin kaksista kuvaa touhusta anna.

Jos vastaa huutoonsa ja huolehtii, että tilit tulevat selväksi saa minusta pitkäikäisen, jopa elinikäisen myötämielisyyden ja myöhemmässä vaiheessa ei joka penniä tarvitse laskea kavereiden kesken. Jos luottamuksen pettää riittävän monta kertaa (alkuvaiheessa tasan yhden kerran) ja vieläpä sillä asenteella, että mitäpä moisista väliä niin se on sitten pitkälti siinä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Muiden ihmisten (lue: 60v+) tuijottaminen ärsyttää, voi helvetti että tämä voi olla ärsyttävää. Kuntosalilla, kaupassa, kadulla. Töissä ei sentäs tuijoteta. Mielestäni en ole niin poikkeavan näköinen. Luulin, että tämä on vain peräkylien ongelma, mutta on tätä isommassakin kaupungissa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Musta Nuoli on oikeassa eli Kai Nu Laisen kannattaa pitää tuosta periaatteesta kiinni. Olen noudattanut tuota sääntöä lähes koko elämäni enkä ole sitä hetkeäkään harmitellut. Olen saattanut saada muutaman vihamiehen asian vuoksi sekä menettänyt pari vanhaa kaveria sen vuoksi, etten ole halunnut lainata heille rahaa johtuen heidän epärehellisyydestään, mutta minua asia ei ole pahemmin haitannut.

En myöskään ole pyytänyt lainaa keneltäkään sitten vuoden 2003. Tuolloin erään silloisen luokkakaverin kanssa käytiin leffassa, jonne hän osti meille molemmille lipun. Seuraavalla viikolla maksoin velkani takaisin. Jotenkin se tunne, kun on velkaa toiselle rahaa tai oikeastaan mitä tahansa, on niin painostava ja voimakas, että haluaa maksaa velkansa takaisin mahdollisimman pian.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Musta Nuoli on oikeassa eli Kai Nu Laisen kannattaa pitää tuosta periaatteesta kiinni. Olen noudattanut tuota sääntöä lähes koko elämäni enkä ole sitä hetkeäkään harmitellut. Olen saattanut saada muutaman vihamiehen asian vuoksi sekä menettänyt pari vanhaa kaveria sen vuoksi, etten ole halunnut lainata heille rahaa johtuen heidän epärehellisyydestään, mutta minua asia ei ole pahemmin haitannut.

En myöskään ole pyytänyt lainaa keneltäkään sitten vuoden 2003. Tuolloin erään silloisen luokkakaverin kanssa käytiin leffassa, jonne hän osti meille molemmille lipun. Seuraavalla viikolla maksoin velkani takaisin. Jotenkin se tunne, kun on velkaa toiselle rahaa tai oikeastaan mitä tahansa, on niin painostava ja voimakas, että haluaa maksaa velkansa takaisin mahdollisimman pian.

Sikäli samat sanat, että en kaipaa ollenkaan näitä vanhoja luokkatovereita, jotka luottamuksen pettivät ja osoittautuivat muutenkin lipevän epäluotettaviksi. Ei tuommoisten tyyppien ns. kaveruuden menettäminen ole kuin hyvä asia.

Velkaa en halua kenellekään olla jos ei se välttämätöntä ole, ja silloinkin haluan sen maksaa. Maksoin opintolainanikin vuosia etuajassa pois heti kun töihin pääsin. Iso ei palkka ole, mutta sen verran pistin säästöön, että maksoin tonnin vuodessa lainoja pois ja ne olivat kuitattu ennen kuin niitä olisi tarvinnut vielä aloittaa edes maksamaan. En halua olla Kelan kanssa tekemisissä jos ei pakko ole, ja nyt ei ole.

Sen sijaan jos ystävyys on koeteltu ja kestäväksi havaittu, niin silloin minulle ei ole ongelma esimerkiksi varata ja maksaa etukäteen vaikkapa sovittua ulkomaanreissua ystävän puolesta. Ystävä sitten maksaa takaisin tililleni, vaikka sitten seuraavana tilipäivänä tms. jos ei heti ole koko summaa tilillä. Ei ole mitään ongelmaa, koska luotto toiseen on tässä tapauksessa niin vahva. Jos sitä pistäisi vaikka päänsä pantiksi jonkun edestä, niin silloin ei ole rahasummillakaan väliä.

Etäisemmätkin tuttavuudet ovat joskus saaneet rahaa lainaksi minulta kun muodollisempi velkasuhde on todettu toimivaksi. Eräs entinen opiskelukaveri ja nykyinen etäkollega vippasi yhdessä elämänvaiheessa aina ennen tilipäiväänsä vähän rahaa, koska hänellä olisi silloin tilapäinen tiukka tilanne. Aina tulivat rahat takaisin tilille ja pikku koron kera, vaikken koskaan korkoa erikseen pyytänyt. Jos olisivat rahat jääneet maksamatta olisin menettänyt muutaman kympin mutta se touhu olisi toki loppunut kerrasta siihen. Tämäkin sitten loppui aikanaan kun kaverin elämäntilanne odotetusti koheni vaikean vaiheen jälkeen. Miksikään yleiseksi lainaamoksi en ryhdy, poikkeustapaus tämäkin koska ei minulle omastakaan tilistä kauheasti jää ylimääräistä, mutta 15 vuoden tuttavuuden perusteella tilapäinen pikkusummien vippaus onnistui kun tiesin tukalan tilanteen.
 

Tonny

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muiden ihmisten (lue: 60v+) tuijottaminen ärsyttää, voi helvetti että tämä voi olla ärsyttävää. Kuntosalilla, kaupassa, kadulla. Töissä ei sentäs tuijoteta. Mielestäni en ole niin poikkeavan näköinen. Luulin, että tämä on vain peräkylien ongelma, mutta on tätä isommassakin kaupungissa.
No joo, vähän sama ärsyttää. Etenkin kun jossain kadulla kävelee ja joku roikkuu puoliksi parvekkeen ulkopuolella tuijottamassa körssi huulessa. Miten te jumalauti jaksatte?
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun Amazonissa selaa vaikka musiikkiosastoa, ne katsotut levyt sitten kummittelevat bannereissa ympäri internetiä - Jatkoajassakin. Isoveli valvoo ja olen liian laiska asentamaan jotain ad-blockereita.
 

Lalli68

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Melkein vitutusketjun aihe mutta ei tämä niin iso asia ole: Valion uudet maitotölkit joissa kierrekorkki. Yleensä meille maidot ostetaan Lidlistä joten vasta nyt tuli pakon edessä moinen turhakkeenoloisella lisävarusteella lisähinnoiteltu maitopänikkä. Desi maitoa lurahti ohi ja yli kupista lattialle ja pöydälle. "Ruokahävikkiä vastaan ja asiakkaiden toiveiden mukaista", my ass!
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Melkein vitutusketjun aihe mutta ei tämä niin iso asia ole: Valion uudet maitotölkit joissa kierrekorkki.

Mitä ihmettä, tuohan on huippukeksintö! Maidon voi avattunakin säilyttää tilanpuutteen sattuessa kyljellään, purkki on tiiviimpi joten ainakin minulla maito on kestänyt hyvänä jopa päiväyksen jälkeen ja ennen kaikkea tuo on helppo avata ja sulkea verrattuna kahden liimatun pahvin toisistaan irti repimiseen. Odottelenkin, että Valiolla hoksataan laittaa tuo sama kierrekorkki jokaiseen tetrapakkaukseen, etenkin litran jogurtteihin. Mikään ei ole niin ällöttävää jääkaapissa kuin oikein mählääntynyt ja vettynyt jogurttipurkin suuaukko.
 

Lalli68

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos ei osaa purkista kaataa maitoa kuppiin, niin se tuskin on valmistajan vika.

Reilut nelisenkymmentä vuotta olen hyvällä menestyksellä maitoja mukeihin ja kuppeihin kaatanut. Mutta kuten sanot, jos tuotteen kanssa ongelma on vika käyttäjässä eikä valmistajassa. Esittämäsi näkökantaa edusti valitettavasti myös Nokian mentaliteettia, ennen kaatumistaan :-)
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ärsyttää ne ihmiset, jotka eivät maksa velkoja.
Sama juttu. Nykyään koitan välttää rahan lainaamista muille viimeiseen asti. Räikein tapaus, mihin olen koskaan törmännyt, on entinen työkaverini. Alunperin maksoi aina velkansa tunnollisesti, hankki jopa autokyydin tuodakseen velkarahat minulle silloiseen kotiini, välimatkamme oli silloin 20-25 kilometriä. Sitten keväällä-kesällä 2011 lainasi 20-90 euron eriä useamman peräkkäin siihen pisteeseen asti että oli velkaa 250 euroa. Noiden rahojen perään sitten sai kysellä kyllästymiseen asti loppuvuoden 2011 kunnes esti minut FB:ssä (en muista oliko 2011 vai 2012). Puhelinnumero taas vaihtui kokoajan, eikä häntä siitä juurikaan tavoittanut. Helmikuussa 2012 lyhensi velkaansa 50 eurolla kun sattumalta tavattiin baarissa. Tuolla baarireissulla sekä aikaisemmilla kerroilla jolloin nähtiin sattumalta, keksi mitä ihmeellisimpiä selityksiä siihen miksi ei ole pystynyt maksamaan. Ainakin köyhä kaveri oli. Eli edelleen 200 euroa velkaa...

Ovela temppu ensin hankkia luottamus puolelleen ja sen jälkeen käyttää luotettavuuden statusta hyväksi.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Tiedän, että kaverillani on autotallissaan aika mahdoton katvealue, mitä tulee puhelimiin. Mahdotonta soittaa ja mahdotonta vastaanottaa puheluita siis tallin sisätiloissa. Nyt tässä sellaisen suhteellisen tärkeän asian tiimoilta olen yrittänyt tunnin pommittaa, mutta ei vaan saa yhteyttä. Voisinhan sinne ajaa autolla ja kertoa tämän parin lauseen asian mutta onhan tuossa tuota matkaa 20km. Parhaassa tapauksessa tämä jantteri viihtyy tallissaan puoleenyöhön asti, saas nähdä joutuuko tässä ihan vanhanaikaisesti ovelle menemään. Hyvin pieni asia, mutta pattiin ottaa.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Erittäin ärsyttävää on se, että jos vaikka kahvilan pöydässä istuessa toinen henkilö kenen kanssa siinä istuskelet näprää ja käyttää jatkuvasti älypuhelintaan sanomatta yhtikäs mitään ollen täysin omissa maailmoissaan. Ja kun jotain sattuu kysymään niin vastaus on jokaiseen kysymykseen jotain "niiiiiiii......". Mikä vittu siinä on, että sitä kosketusnäyttöä pitää hangata joka paikassa? Älypuhelimet ovat ottaneet vallan siihen helposti lankeavista ihmisistä ja se vaikuttaa jo tällaisiin sosiaalisiin tilanteisiin. Eivätkä nämä raukat tunnu huomaavan yhtään miten puhelimensa orjia ovatkaan. Tätähän tapahtuu myös monissa eri paikoissa; otteluissa, juhlissa, ravintoloissa yms.

On oikeastaan jo ihmettelyketjun asiaa miten nykypuhelimet kontrolloivat ihmisiä eikä suinkaan toisinpäin niin kuin joskus takavuosina.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
On oikeastaan jo ihmettelyketjun asiaa miten nykypuhelimet kontrolloivat ihmisiä eikä suinkaan toisinpäin niin kuin joskus takavuosina.

Täysin samaa mieltä. Lisäksi on mielestäni aivan äärettömän paradoksaalista että vaikka informaation hankinta tulee päivä päivältä helpommaksi ja kaikenlainen, niin turha kuin tärkeäkin tieto, tulee kokoajan lähemmäksi iihmistä, niin silti ainakin omasta mielestäni Pertti ja Pirkko Perushumanteri muuttuvat päivä päivältä tyhmemmiksi ja tyhmemmiksi.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Ralph

Jäsen
Nimimerkki PJPT:n tapa tehdä kappalejaot. Tässä tuorein esimerkki.

Myös ärsyttää tämän ketjun nimessä sana "galluppi".
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
HIFK-osiossa kirjoittelee muutama nimimerkki, jotka kirjoittavat esimerkiksi "HIFK:n" käyttäen puolipistettä, eli muodossa "HIFK;n". Lopettakaa heti!

Oma kielenhuoltoni on kaukana täydellisestä, mutta ärsyttää silti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös