Galluppi: Pienet asiat, jotka ärsyttävät

  • 923 619
  • 6 153

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Jari Hedman. Kai se lajin (tennis) tuntee, mutta ei helvetti että osaa olla ärsyttävä a)ääni b)maneerit c)puhetyyli/rytmi. Äijä on muutenkin lähinnä synonyymi adjektiiville "limainen". Ja kuinka vaikeaa voi olla kutsua pelaajia, etenkin naisia, muuten kuin etu- ja lempinimillä?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Millainen dorka lisää asiatekstiin lyhenteen IMO. Ollaan muka niin päteviä kirjoittajia, mutta sitten viedään kaikki uskottavuus lisäämällä tekstiin typeriä englanninkielisiä lyhenteitä. Ansaitsisivat luunapin takaraivoon.
 

Nötkötti

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
-"Ei vittu Jari-Kyllikki veti rönät kynnykseen! Äksdee!"
-"Ei vittu lol äksdee äksdee!"
-"No vittu kaksoispiste dee!"
-"Vittu, häshtäk evo*!"

(*et vaan osaa.)
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Bussit ja niiden aikataulussa pysymättömyys lähiliikenteessä. Asun aika lähellä keskustaa, mutta nyt oli paljon kantamuksia, kun olin junaan lähdössä. Varaan hyvin aikaa 17.10 lähtevään junaan ja lähden 16.35 kävelemään bussipysäkille kun samassa ulos astuessani huomaan, että bussi lähtee pysäkiltä viisi minuuttia etuajassa. Tiesin, että 16.50 pitäisi tulla seuraava bussi, mutta kuten varmaan arvaatte niin se puolestaan oli melkeen viitisen minuuttia myöhässä ja istahdin junaan ehkä 17.08. Ymmärrän, että kaikki vaikuttaa kaikkeen ja bussit ei odottele pysäkillä, jos ne on etuajassa, mutta jos joutuu varaamaan kaksi bussivuoroa sen takia, ettei tiedä monelta ne oikeasti lähtee niin ei oikein nappaa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bussit ja niiden aikataulussa pysymättömyys lähiliikenteessä. Asun aika lähellä keskustaa, mutta nyt oli paljon kantamuksia, kun olin junaan lähdössä...
Mulla kävi tossa keväällä silleen, että junalla olin lähdössä kohti pohjoista, mutta matkalla rautatieasemalle metro hajosi Hakaniemeen. Vartin ehkä olin jättänyt aikaa pällistellä ennen junan lähtöä ja vitutti kun ainakin kymmenen minuuttia ihmeteltiin siellä seisovassa metrossa ennen kuin kuski kuulutti kaikki ulos. Reppu heilui selässä kun kaljalaatikot kädessä juoksin niitä liukuportaita ylös, vai mitähän mulla oli silloin käsissä. No mutta siinä Ympyrätalon kulmilla sitten katselin taksia, mutta missään ei tietenkään sellaista näkynyt. Jonkun bussin siinä bongasin, johon sitten juoksin sisään. Huvittavasti mä olin ostanut kännykkälipun metroon kun edellispäivänä oli matkakortista loppunut kausi enkä uutta viitsinyt vielä ladata kun viikoksi lähdin muualle, mutta onneksi kuski päästi suoraan sisään. Siellä bussissakin kesti monta pitkää minuuttia ennen kuin se lähti kun aivan täyteen otti matkustajia. Metrollinen oli porukkaa just noussut maan alta siihen ja kaikki oli menossa kohti keskustaa. Kaikkiin valoihin se paska tietenkin pysähtyi siinä matkalla ja keskustassakin jätti matkustajat jostain kumman syystä sen Rautatientorin toiselle puolelle, josta sitten juoksin kohti junaa. Hitto kun kauhea krapula vaivasi ja rautatieaseman rappusilla tuntui että nyt lähtee taju, mutta viimeisillä voimillani jaksoin jatkaa juoksua. Kaksi minuuttia myöhässä pääsin laiturille, mutta onneksi juna lähti kolme minuuttia myöhässä. Kaveri odotti siellä junassa. Mulla meni varmaan puoli tuntia kunnes pystyin kunnolla puhumaan kun olin niin poikki.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joidenkin tapa kirjoittaa joukkueenrakennus/fantasiarosteri/huhuketjuihin "varmoja" siirtoja ilman minkäänlaista lähdettä.

"Pelaaja X pelaa joukkueessa Y kaudella 2013-14. Lähdettä en paljasta, mutta se on luotettava"


Tuollaiset viestit ovat yhtä tyhjän kanssa ilman lähdettä. Toisekseen osumaprosentti näissä "varmoissa" sopimuksissa on huolestuttavan pieni.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lomien jälkeen kun lukee sähköposteja, niin kohtalaisen paljon ärsyttää repliikit "Tervetuloa takaisin töihin" tai "Toivottavasti lomasi on ollut oikein rentouttava". Eikö ihmiset ymmärrä, että ottaa ihan tarpeeksi päähän muutenkin kun lomat on loppu. Ei tarvi enää erikseen toivotella mitään tervetuloa. Täytyy koittaa keksiä jotain nasevaa vastapalloon, jotta muistaisivat jatkossa olla lähettämättä tuollaisia.
 
Lomien jälkeen kun lukee sähköposteja, niin kohtalaisen paljon ärsyttää repliikit "Tervetuloa takaisin töihin" tai "Toivottavasti lomasi on ollut oikein rentouttava". Eikö ihmiset ymmärrä, että ottaa ihan tarpeeksi päähän muutenkin kun lomat on loppu. Ei tarvi enää erikseen toivotella mitään tervetuloa. Täytyy koittaa keksiä jotain nasevaa vastapalloon, jotta muistaisivat jatkossa olla lähettämättä tuollaisia.

Haha! Viimeksi tänään avasin meilini tuolla tavalla, kun sellaista lähetin ensi viikolla töihin palaavalle sankarille.
 

SimBLi

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Ärsyttää aivan suunnattomasti, että suomen kieltä saa raiskata todella julkisilla paikoilla. Miksi kirjoittaa "koe-aika"? Tai "ylä-aste"? Minkä takia ei jaksa katsoa Googlesta, kirjoitetaanko alun perin, lukuun ottamatta ja ensi kaudella yhteen vai erikseen? Ja onko useilla toimittajilla tai sellaiseksi haluavilla jokin vakio pilkkumäärä, joka pitää upottaa tekstiin? Raskaasta virkkeestä ei tee yhtään luettavampaa se, että jaksottaa tekstiä, pilkuilla. Kuten huomasitte.

"Alkaa tekemään mieli kirjoittaa mielipide tekstiä, mikä lojui varmaan viimekaudesta alkaen eli 1-vuotta, Helsinkiläisen tyttöystävän sängynalla." Täysin keksitty virke, mutta saatte siitä aistia, kuinka paljon joskus voi harmittaa.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Ärsyttää aivan suunnattomasti, että suomen kieltä saa raiskata todella julkisilla paikoilla.

Kun minä olen tästä asiasta monille nillittänyt, olen usein saanut vastaukseksi jotain tällaista: "no se on tärkeintä, että tulee ymmärretyksi".

Mielestäni aletaan jo olla siinä pisteessä, että tekstien, jopa ihan virallistenkin sellaisten, pointit menevät ohitse huonokielisyyden takia. Enää ei siis kelpaa perusteluksi, että "no tuleepahan ymmärretyksi", jos ei kerran tule. Rasittaa lukea mm. työsähköposteja, joissa ammattikoulun ja AMK:n käyneet kollegat raiskaavat suomea edestä ja takaa.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Eihän tuo kieliopista tehty nillitys johdu mistään muusta kuin siitä, että itseään täytyy pitää parempana ihmisenä, jälleen kerran. Sitten kun siitä tekstistä ei enää ymmärrä mitä siinä yritetään sanoa, (kirjaimia puuttuu ja sanat ovat jatkuvasti väärässä järjestyksessä) niin voidaan alkaa valittaa miten tuokaan ei osaa kirjoittaa.

Toimittajat ja kirjailijat tietty erikseen. He toimivat virallisessa tehtävässä, jossa kuuluu osata kirjoittaa kieltä nimeltä Suomi. Ei normaalin varastomiehen nyt esimerkiksi tarvitse kirjoittaa täydellistä Suomea, jos tekstiä ymmärtää. Vai pitääkö muka?

Varmaan ihan vitun raskas elämä, jos joka päivä pitää ärsyyntyä, kun töissä sähköpostin lähettäjältä on unohtunut pilkku ja vielä helvetti iso alkukirjain!
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Rasittaa lukea mm. työsähköposteja, joissa ammattikoulun ja AMK:n käyneet kollegat raiskaavat suomea edestä ja takaa.

Minä taas olen kiinnittänyt huomiota siihen, että jopa akateemisesti koulutetuilla tuntuu olevan vaikeuksia kirjoittaa tavallisia yhdyssanoja oikein. Vaikeimmista kielioppisäännöistä puhumattakaan. Useasti ihmettelen, miten nämä ihmiset ovat saaneet gradunsa läpi.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Eihän tuo kieliopista tehty nillitys johdu mistään muusta kuin siitä, että itseään täytyy pitää parempana ihmisenä, jälleen kerran. Sitten kun siitä tekstistä ei enää ymmärrä mitä siinä yritetään sanoa, (kirjaimia puuttuu ja sanat ovat jatkuvasti väärässä järjestyksessä) niin voidaan alkaa valittaa miten tuokaan ei osaa kirjoittaa.

Niin, no sitähän minä yritin tuossa kertoa, että pikkuhiljaa ollaan siirrytty tuosta "no ymmärtäähän tuosta sentään pointin" -tyypin tekstistä "ei tästä kyllä välity pointti sitten millään" -tekstiin. Oli kirjoittaja sitten kuka hyvänsä ja missä töissä hyvänsä.

Toimittajat ja kirjailijat tietty erikseen. He toimivat virallisessa tehtävässä, jossa kuuluu osata kirjoittaa kieltä nimeltä Suomi. Ei normaalin varastomiehen nyt esimerkiksi tarvitse kirjoittaa täydellistä Suomea, jos tekstiä ymmärtää. Vai pitääkö muka?

Edelleen: jos vain sitä tekstiä ymmärtäisi. Aina ei ole näin. Pelkään, että tulevaisuudessa tulee enemmän ja enemmän sellaista tekstiä, josta pitää kysyä, että "mitä tällä haettiin?"

Varmaan ihan vitun raskas elämä, jos joka päivä pitää ärsyyntyä, kun töissä sähköpostin lähettäjältä on unohtunut pilkku ja vielä helvetti iso alkukirjain!

Jos tämä oli kuitti minulle, niin selvä. En mielestäni maininnut ärsyyntyväni päivittäin. Eikä jonkun pilkun tai ison alkukirjaimen unohtaminen (tai turha käyttäminen: suomi kirjoitetaan pienellä, kun kyse on kielestä) vie tekstiltä pohjaa, kyllä siinä tulee ymmärretyksi. Pilkun tai ison alkukirjaimen väärä käyttö saattaa joissain tapauksissa hämmentää vastaanottajaa ja viedä tekstiltä pointin. Sitä paitsi, ärsyttäähän joitain ihmisiä sekin, että jotkut katsovat Big Brotheria. Siinä vasta turha syy ärsyyntyä.

Minä taas olen kiinnittänyt huomiota siihen, että jopa akateemisesti koulutetuilla tuntuu olevan vaikeuksia kirjoittaa tavallisia yhdyssanoja oikein. Vaikeimmista kielioppisäännöistä puhumattakaan. Useasti ihmettelen, miten nämä ihmiset ovat saaneet gradunsa läpi.

Tämäkin on totta. Pahoittelen sitä, että alkuperäisessä nillityksessäni kommentoin vain ammattikoulu-/AMK-taustaisten henkilöiden sähköposteja. On sitä tullut nähtyä ihan kaikenlaisten ihmisten tekevän virheitä. Gradut menevät luultavasti läpi sen jälkeen, kun joku tuttu on oikolukenut ne.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Jos tämä oli kuitti minulle, niin selvä. En mielestäni maininnut ärsyyntyväni päivittäin. Eikä jonkun pilkun tai ison alkukirjaimen unohtaminen (tai turha käyttäminen: suomi kirjoitetaan pienellä, kun kyse on kielestä) vie tekstiltä pohjaa, kyllä siinä tulee ymmärretyksi..

Ei ollut henkilökohtaista. Tämä aihe tuntuu vain nousevan kovin usein tapetille ja ehkä itselleni on sitten hieman hämärää mistä nämä kielipoliisit pahan olonsa saavat aikaan. Esimerkiksi minä en kirjoita kieliopillisesti mitään hyvää tekstiä, mutta koskaan ei ole töissäkään kysytty, että mitä tämä raporttisi tarkoittaa.

Tästähän on tosiaan oma ketju, mutta kysytään nyt täällä, kun asia on esillä, että mikä on se paheksunnan lähde? Minua kiinnostaa ainakin tietää, koska harvoin mä ainakaan töissä normaalina päivänä kohtaan sellaista tekstiä, että en selvää saisi. Tai sitten mieleni on tarpeeksi taantunut? :)
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Rasittaa busseissa ne henkilöt, jotka eivät pääse istumaan tai eivät saa itseään ylös penkistä ilman että he vetävät edellä olevaa penkkiä niin, että kyseinen penkki kääntyy huomattavasti taaksepäin.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Tästähän on tosiaan oma ketju, mutta kysytään nyt täällä, kun asia on esillä, että mikä on se paheksunnan lähde?

No, viedäänpä omalta ärsytykseltä pohjaa ja kerrotaan, ettei ole tähän hätään esimerkkiä antaa. On vain erinäisiä havaintoja siitä, että huonokielisyys alkaa vaikuttaa enenevissä määrin viestien ymmärtämiseen. Suurimmasta osasta saa selvää (viimeistään kolmannella lukukerralla), mutta aina välillä tulee sitten sellaista hepreaa, joka näyttää suomelta, mutta josta ei saa selvää, vaikka kuinka monesti lukisi.

Facebookin "Yhdyssana on yhdyssana" -ryhmässä oli taannoin kuva punajuuripurkista, jonka etiketissä luki "Kuutio punajuuria". Tuli mieleeni hauska mielikuva yhdyssanahäiriöisestä miehestä/naisesta, joka lähettää puolisolleen viestin, jossa käskee: "osta kuutio punajuuria". Yllätys on suuri, kun kielipoliisipuoliso tuo m^3 verran punajuuria kotiin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tuli mieleeni hauska mielikuva yhdyssanahäiriöisestä miehestä/naisesta, joka lähettää puolisolleen viestin, jossa käskee: "osta kuutio punajuuria". Yllätys on suuri, kun kielipoliisipuoliso tuo m^3 verran punajuuria kotiin.
"Osta paska paperia!" - "Anna kumipää vasara!"
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Facebookin "Yhdyssana on yhdyssana" -ryhmässä oli taannoin kuva punajuuripurkista, jonka etiketissä luki "Kuutio punajuuria".

Samasta ryhmästä löytyi tänään linkki Vauva.fi-keskusteluun aiheena "Oletteko joskus hakeneet lasta kakat housussa päiväkodista?". Yllättäen, kun on ollut kipeänä muutaman päivän ja huumorintaju on muutenkin mitä on, niin tälle on tullut naurettua vedet silmissä.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
"Osta paska paperia!" - "Anna kumipää vasara!"

Näitä kyllä valitettavasti näkee ihan arjessa tuolla Facebookissa. Hyvät esimerkit tosin Mr. Fox :D

Olen varmaan kyllä itse vähän taantunut ja menee jo osa näistäkin ohi nykypäivänä, kun pommitus on tuollaisten lauseiden osalta niin normaalia. Itse ei siis osaa varmaan nykyään enää takertua noihin virheisiin niin paljoa, koska niitä tulee itselle ja muille jatkuvasti eteen joka päivä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Vanhukset junassa. Juu, ikä ei tule yksin ja niin edelleen, mutta silti. Eli lähtökohtaisesti ollaan aina väärässä vaunussa ja usein tullaan ärhäkästikin häätämään ihmisiä pois "omalta paikalta". Tämän jälkeen yleensä pikaisesti selviää, että istumapaikkanumeroksi ollaan luultu vaunun, junan tai oman puhelimen numeroa.

Toinen show käynnityy sitten, kun juna alkaa lähestyä (lue: vähintään puolituntia ennen) määränpäätään. Pompataan todella aikaisin ylös ja tukitaan käytävät jo ennen Tikkurilaa, jos esim. Helsinkiin ollaan matkalla. Tänään pohjat veti eräs muori, joka alkoi pälyillä ikkunasta jo Lahden kohdalla ja odottamassa ulospääsyä oltiin selvästi ennen Mäntsälää. Ja Helsinkiin astihan se mukana lopulta roikkui, kuten olettaa sopi.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
SM-Liigan voimasuhde- ja ennustusketjujen sekoittaminen keskenään. Voimasuhtespekulaatiohin odotetaan edes jonkinasteista värilasittomuutta ja perusteluja kun taas ennustusketjun miellän puhtaasti veikkausketjuksi, jossa analyysejä ei tarvita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös