Kaksikin vähän toisiinsa liittyvää asiaa: pieni salailu ja/tai suoranainen valehtelu
1) vaikeus ilmoittaa omaa asuinpaikkaansa
- tästä on jo jonkun verran aikaa, kun mä olin tulossa reissusta kotiin. Odottelin Arlandan kentällä Turun konetta ja juttelin siinä niitä näitä erään suomalaisen kanssa. Juttu meni sitten asuinpaikkaan, ja molemmat oltiin Turusta. Tai niin hän ainakin väitti... Paimio ei sentään ihan vielä taida kuulua suur-Turkuun! Vastaavia tapahtuu useamminkin, mutta tämä on jostain syystä jäänyt erittäin hyvin mieleen. Yllättävän usein jengi jostain Piikkiöstä, Kaarinasta, Liedosta, Raisiosta, Naantalista jne. "kuvittelevat" olevansa turkulaisia.
- toinen tuoreempi esimerkki on tältä päivältä. Mä tein viikonloppuna kaupat huuto.netissä: toimitusmahdollisuutena nouto ja tuotteen sijainti Turku. Maanantain puolenpäivän tienoille sovittiin nouto: Aurasta! Jotkut Paattisten perämetsätkin - jonne on käytännössä lähes yhtä pitkä matka kuin Auraan - mä käsitän vielä Turuksi, mutta jos tuote sijaitsee Aurassa... miksi sitä ei voi laittaa ilmoitukseen suoraan?
2) käsittämätön salailu esim. Facebookissa
- mä törmäsin joku aika sitten erääseen wanhaan koulututtuuni, jonka kanssa ei olla nähty noin kymmeneen vuoteen. Sovittiin, että nähdään lähiaikoina kahvilla tai kaljalla vähän paremmalla ajalla. Pidetään yhteyttä vaikka Facebookin kautta. No, parin päivän päästä mä sitten yritin löytää hänet, mutta... jos nimi on tyyliä jukkavirtanen tai mikkokorhonen, niin sieltähän tulee muutama kymmenen vaihtoehtoa. Koko profiili on luonnollisesti täysin salaista materiaalia ja profiilikuvakin on vielä sellainen, ettei varmasti tunnista edes koko pärstää. Mun huumorini riitti seuloa noista hakutuloksista pari potentiaalista vaihtoehtoa, mutta varmaksi en wanhaa tuttuani tunnistanut. Pyyntö jäi lähettämättä! Katsotaan meneekö tässä taas seuraavat kymmenen vuotta ennen kuin tuostakaan tutusta kuuluu yhtään mitään.