Tällä hetkellä ärsyttää ja vituttaa useampikin pieni asia. Itse asiassa niin moni, että saattaisi olla parempi sulkea tietokone, puhelin, televisio, radio, ovi ja verhot - sitten yksin kaikessa hiljaisuudessa vetää oikein perinteiset kalsarikännit (nk. kovalevyn resetointi) ilman minkäänlaisia sosiaalisia kontakteja.
1)
Minua ärsyttää se, että kaiken maailman somet alkaa korvaamaan perinteisiä tiedotusvälineitä ja tiedotusvälinekanavia.
Tähän vahva sama! Nämä somet ovat aivan loistavia tiedotuskanavia oikein käytettyinä. Homma vain sortuu omaan näppäryyteensä siinä vaiheessa, kun niistä tulee itseisarvo ja se tärkein tiedotuskanava. Mielestäni ensin pitäisi hoitaa/pitää perinteiset tiedotuskanavat kunnossa ja vasta sen jälkeen kiinnittää huomiota näihin "leikkikanaviin".
Toinen ärsyttävä asia tässä nykyisessä tiedotusyhteiskunnassa on minkä tahansa tiedon pysyvyys. Yrityksen (tai esim. jääkiekkoseuran) uudistaessa kotisivunsa useimmiten kaikki vanha tieto pyyhitään samalla pois sivuilta. Välillä jopa vain parikin vuotta vanhat linkit (esim. täällä Jatkoajan keskustelupalstalla) eivät enää toimi, "sivua ei voida näyttää", tieto on pysyvästi kadonnut johonkin. Miksi vitussa näin? Miksi nettisivuille ei voida luoda ja pitää ajan tasalla kunnon uutisarkistoa?
2)
Ihan hyvä toki, että futiksen MM:ille on avattu oma osionsa, mutta kun selkäytimeni sanoo, että tuossa kohdassa etusivulla on Vapaa keskustelu. Olen ties kuinka montaa kertaa klikannut väärin.
Pieni ärsytyksen aihe tämäkin, mutta ah... niin monasti olen itsekin tämän jo huomannut.
3) saatanan laiskat nettikauppiaat/-huijarit
Mä ostin esim. muutama päivä sitten yhden kirjan eräästä nettiantikvariaatista. Liikkeellä ei ole varsinaista toimipistettä, mutta nouto voidaan sopia "Turun keskustan alueella". Noh, mä tein hieman oma-aloitteista tutkimustyötä ja havaitsin ko. noutopaikan sijaitsevan kivenheiton päässä Turun majapaikastani. Ostosta on aikaa nyt neljä vuorokautta enkä mä ole saanut myyjään minkäänlaista yhteyttä. Mä ajattelin saada hieman reissulukemista mukaan. Nyt näyttää siltä, että epäonnistuin. Mitä tällaisten kauppiaiden päässä oikein liikkuu. Välillä tuntuu siltä, että haluavatko he ollenkaan tehdä kauppaa.
Toinen kokemus on huuto.netistä. Mä ostin eräältä yksityishenkilöltä pikkusälää äitienpäiväviikolla (vko 19, 05.-11.05.2014). Tarkkaa päivää en enää muista, mutta maksoin tuotteen postikuluineen (sovittu hinta, 20EUR) käytännössä samantien. Paketti tuli postilaatikkooni... tänään (22.05.2014)! Paketti ei ollut edes iso tai vaikeasti paketoitava - käytännössä se tuli ihan tavallisessa kirjekuoressa (pahvilla vahvistettuna) postilaatikkooni. Kuinka joku myyjä voi saada tällaisenkin lähettämiseen kulumaan noin kaksi viikkoa?
4) tiettyjen ihmisten täydellinen kykenemättömyys vastata kysymyksiin (SMS, s-posti)
Tietyissä tilanteissa mä ymmärrän, että vastaus voi viipyä. Kysymystä pitänee pohtia, se ei välttämättä ole mikään "päivänpolttava aihe" tms. Tiedän, että sorrun tähän itsekin toisinaan. Mutta jos kysymys on tyypiltään KYLLÄ/EI -vastausta odottava + viestissä on itsessään jo selitetty, miksi vastaus olisi hyvä saada mahdollisimman nopeasti... niin miksi vitussa joillekin ihmisille voi olla niin saatanan vaikeata vastata säällisessä ajassa? Joo, ei tarvitse 5min sisällä vastata, ei edes viiden tunnin kuluessa, mutta jos yksinkertaisen KYLLÄ/EI -vastauksen muotoilu alkaa ottaa aikaa viisi vuorokautta, niin kyllä siinä vaiheessa vastaajan päässä on oltava jotain vikaa.
Huh-huh kylläpä helpotti! Kiitos ja anteeksi!