Ted Raikas
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- SaiPa
Nämä kaikki on mahdollisia, toki. Teknologia kehittyy kyllä, mutta usein niihin huimiin harppauksiin voi liittyä vähän ylioptimismia. Ihmiskunnalla on tässä nyt kuitenkin käsillä lukuisia ongelmia, joihin ei ole ratkaisua välttämättä löytymässä. Näitä on mm. väestön liikakasvu, köyhyyden lisääntyminen, energiantuotanto (ns. kestävämpi/parempi/tehokkaampi), saastuminen. Myös jatkuvat talousongelmat voi olla rasitteena.Ajattelin tarttua tähän, koska itse huomaan ajattelevani todella usein saman suuntaisesti - tulevaisuus kaikkine mahdollisuuksineen on niin pirun mielenkiintoista. On sanottu, että olemme viimeisiä sukupolvia, jotka kuolevat sanan varsinaisessa merkityksessä. Ehkä menee vielä pari sukupolvea lisää noiden parin lisäksi, mutta kun ajattelee, miten paljon teknologia on kehittynyt viimeisen sadan vuoden aikana, emme lopulta välttämättä ole kovin kaukana siitä, että voimme ladata mielemme piirilevylle tai tietoverkkoihin. Lääketiedekin kehittyy sellaista vauhtia, että varsin pian pystyttäneen käytännössä kaikkia elimiä korvaamaan ja ehostamaan laboratorioissa kasvatetuilla lisukkeilla sitä mukaa kun tarvetta ilmenee. Eri asia sitten tietysti milloin tällainen on perusjampan ulottuvilla.
Ei ole siis mitenkään varmaa, että teknologisesti kehittynein yhteiskunta on se, joka pitää pintansa kaiken tuon puristuksessa ja pystyy jatkamaan kehitystään. Oman sanansa voi myös lausua odottamattomat luonnonmullistukset, jotka voi heikentää tuntuvasti infastruktuuria. Näillä en sano, että näitä tulisi jotenkin pelätä, mutta ne on mahdollisia jotka voi hämmentää soppaa.
Tietysti jos ajatellaan, että vaikkapa tälläinen juttu kuin teknologinen singulariteetti mahdollistuu, niin sen myötä voisi suhteellisen lyhyessäkin ajassa tapahtua hyvinkin mullistavia juttuja. En nyt itse sano uskonko moiseen, mutta onhan tuo tietysti mielenkiintoinen visio ja toki omalla tavallaan pelottava, koska mitä jos käykin niin, että luomus tulee luojaansa voimakkaammaksi ja sitä kautta sitä ei voi enää hallita. Tuota juttuahan nyt on käsitelty sci-fissä paljonkin.
Elämme jännittäviä aikoja, mutta hiukan vladin tapaan olen sen verran pessimisti, että luulen, ettei oman elämäni aikana tulla mitään aivan järisyttäviä tieteellisiä läpimurtoja tekemään varsinkaan telesiirtämisen, avaruusmatkailun ja genetiikan saralla. Olen toki ihan mielelläni väärässä.
Todennäköisimpänä mullistuksena pidän sitä, että todisteita elävistä organismeista saadaan ja ehkä jos oikein hyvin käy ja etenkin vanhaksi elän, niin ihminen on ehtinyt astua Marsin kamaralle.