Eikö esim. hävittäjissä ole ongelmana se, että pilotit eivät pysy tajuissaan sellaisissa liikkeissä joihin itse hävittäjä kyllä pystyisi...
Tarkoitat G-voimia, useimmat nykyaikaiset hävittäjälentokoneen pystyvät saavuttamaan jyrkissä kaarroissa pitkäkestoisia, jopa yli 10 g:n kiihtyvyyksiä, wikipediasta ohessa pieni lainaus g-voimista:
"
Taitolennossa ja sotilasilmailussa ohjaajaan kohdistuu suuria kiihtyvyysvoimia. Uusimmat hävittäjälentokoneet pystyvät jyrkissä kaarroissa saavuttamaan pitkäkestoisia ja suuria, jopa yli 10 g:n kiihtyvyyksiä (kymmenkertainen maan vetovoiman monikerta). Ilman tehokasta nk. G-suojausta tajun menetyksen riski kasvaa. Positiivisen G-kuorman alla veri pakkautuu jalkoihin, aivojen verenpaine laskee. 4,5 G:n kuormalla ihmisen näkö alkaa harmaantua mustavalkoiseksi ja näkökenttä muuttua putkimaiseksi. Ennen toista maailmansotaa Junkers Ju 87 Stuka-koneiden ohjaajat opetettiin suorittamaan koneen veto syöksystä vaakalentoon jo osin tajuttomassa tilassa. Hetkellisesti ohjaaja pysyy tajuissaan keskimäärin lyhyaikaisen 5-6 G:n kiihtyvyysvoiman ilman G-suoja-asua. G-kuormien kestokyky kasvaa harjoittelun avulla ja harjaantuneella lentäjällä kestokyky säilyy vielä vanhempanakin. Suojauksen keinot ovat: vastaponnistus, G-housut ja ylipainehengitys. G-voimien sietoa testataan sentrifugeissa muun muassa astronauttien valintakokeissa. G-LOC on yleisesti käytetty termi kiihtyvyyden aikaansaamasta tajuttomuudesta (G-induced loss of consciousness).
Kaarrossa G-kuorman aikana ohjaajan pään kiertoliike laukaisee useimmilla ihmisillä asentotajun menetyksen jopa kymmenien sekuntien ajaksi. Nimenomaan tämän takia ohjaajaksi pyrkiville tehdään pyörityskokeita.
Negatiivista g-kuormaa - kiihtyvyys suuntaa veren paineen kohti päätä - ihminen sietää huonosti - rytmihäiriöitä seuraa 2-3 g:n kiihtyvyydellä." (wikipediasta artikkeli "Ilmailulääketiede").
G-voimia vastaan on myös kehitetty g-suojavarusteita mutta loputtomiin nekään eivät pysty suojaamaan ihmiskehoa: "
Tyypillinen varustus puristaa sääriä painepuvun lahkeita paineilmalla paineistamalla - tämä vähentää jalkoihin ”painuvaa” veren määrää. G-kuormien sietoa säädetään myös lentäjän asennolla - esimerkiksi avaruusluotaimissa asento on laukaisun aikana likimain makaava, jossa ihminen kestää paljon istuvaa asentoa suurempaa g-kuormaa ilman tajunnan menetystä." (lähde samainen wikin artikkeli).
Sitten on myös pohdittava sitä mikä on ihmisen reaktionopeus suurilla nopeuksilla. Tällä hetkellä Yhdysvallat testaa uutta pommikonetta (?), jonka nopeus on yli 20 M. Kaksi konetta on menetetty ilmeisesti komentojärjestelmässä/atk-ohjelmoinnissa olleiden virheiden vuoksi. Koneet ovat lentäneet ilman ohjaajaa, ja voidaan miettiä voiko tällainen kone lentää turvallisesti ohjaajan kanssa, jos kone lentää yli 6,61 km/sek -> yli 396,73 km/min -> noin 23800 km/h. Koneella lentämistä voi verrata jossainmäärin sukkulalla lentämiseen pl. se, että tämä kone lentää ilmakehässä, vihollisen ilmatorjunnan ulottuvilla (esim. S-400 Triumf), jolloin koneelle ei voida laatia pitkälle meneviä lentosuunnitelmia, kuten sukkuloiden kohdalla voidaan tehdä, jos niiden on päästävä lähelle (n.200 km) kohdetta. Tosin koneen nopeus ylittää minkä tahansa it-ohjuksen max. nopeuden. Mutta silti, lentäjien tulisi kyetä ennakoimaan riitävän aikaisin tms.
Sukkuloiden lentosuunnitelmat on hyvin tarkoin koordinoituja, kohtauskulmat laskettu hyvin tarkkaan, ilmakehässä tapahtuvat muutokset (myrskyt) vaikuttavat lentosuunnitelmaan tms. mikä varmasti helpottaa miehistön toimintaa, mutta entäpä tilanne jossa käytännössä päätöksiä on tehtävä hetkessä? Et voi valmistella niitä päiviä, ottaa huomioon kaikkia yllättäviä muutoksia tms. voidaanko tällaista lentämistä verrata lentämiseen, joka saavutettaisi tulevaisuudessa nopeimmalla kuviteltavissa olevalla raketilla, vaikkapa edes kymmenesosa valonnopeudesta? Toki lentäminen tähtien ja galaksien välisessä avaruudessa on toinen asia kuin ilmakehässä lentäminen mahdollisesti ilmatorjunnan tms. ulottuvilla mutta siellä on kuitenkin otettava huomioon mahdolliset mikroaines, asteroidit, jotka voit osuessaan aiheuttaa mittavaa vahinkoa avaruusalukselle ts. suojakenttä aluksen ympärille (?) Onko suurilla nopeuksilla lennettäessä ainoa todellinen vaihtoehto luottaa tekniikkaan ja automatisoida koko lento, jolloin ihminen on tarkkailijana ja tarvittaessa puuttuu komennoin lentoon?
Onko edes järkevää lähettää ihmistä muualle maailmankaikkeuteen ainakaan aluksi vai onko järkevää lähettää keinoälyllä varustettuja koneita, joita seuraisivat ihmiset myöhemmässä vaiheessa. Toisaalta se on varma, että joskus ihmiskunta ottaa askeleen tähtien väliseen avaruuteen - kurkottaa otteensa muihin aurinkokuntiin, koska se on ainoa mahdollisuus jatkaa elämää ihmiskuntana Auringon tuhottua Maan elinkelpoisena planeettana ja samalla aiheutettua sen, että mahdollisuus elää Aurinkokunnassa on mahdotonta.
Oli miten oli, tulevaisuus - kaukana tästä hetkestä - tulee olemaan avaruuslentojenkin saralla hyvin mielenkiintoinen. Jos todellakin onnistutaan hyödyntämään - mahdollisia muita ulottuvuuksia - kuinka paljon matkustaminen todellakin muuttuu? Mielenkiintoista, mutta minun elinaikanani tuskin saavutetaan kovinkaan paljon nykyisiä suurempia nopeuksia. Ikävä kyllä.
vlad.