FutisForum² – huumorilla höystettyä asiakeskustelua

• 99 100
  • 448

HLe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan kelpo sijoitus joo, mutta eikö tuo osoita, että olit väärässä väittäessäsi, että SM-liiga on omassa lajissaan Veikkausliigan tasoa tai ehkä vähän huonompikin? Vai miten nyt asian ilmaisitkaan.

Niin, SM-liiga on maailman viidenneksi kovin liiga kun maailmassa on ehkä yhdeksän edes jotenkuten varteenotettavaa jääkiekkoliigaa (vain pääsarjat huomioiden). Myönnettäköön että 5/9 on hitusen parempi kuin 30/53, mutta samaa luokkaa kuitenkin.

Viimeksi muokattu:

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maailman merkittävin/vahvin urheilusarja taitaa samalla olla kyseisen lajin ainut "varteenotettava" ammattilaissarja.

En muista Yhdysvalloissa asuessani paikallisten itkeneen amerikkalaisen jalkapallon tai baseball'n kansainvälisesti melko marginaalisesta asemasta. Ausseissa varmasti hävetään AFL:n asemaa maan suosituimpana urheilusarjana?

HLe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Maailman merkittävin/vahvin urheilusarja taitaa samalla olla kyseisen lajin ainut "varteenotettava" ammattilaissarja.

En muista Yhdysvalloissa asuessani paikallisten itkeneen amerikkalaisen jalkapallon tai baseball'n kansainvälisesti melko marginaalisesta asemasta. Ausseissa varmasti hävetään AFL:n asemaa maan suosituimpana urheilusarjana?

Enenn kuin huutelet niin luepa alkuperäinen keskustelun kulku. Kirjoitin että Veikkausliiga ja SM-liiga ovat suhteelliselta tasoltaan yhtä tasokkaita liigoja omissa lajeissaan. Sitä en sanonut että SM-liigaa pitäisi hävetä. Sekoitit puurot ja vellit.

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin, SM-liiga on maailman viidenneksi kovin liiga kun maailmassa on ehkä yhdeksän edes jotenkuten varteenotettavaa jääkiekkoliigaa. Myönnettäköön että 5/9 on hitusen parempi kuin 30/53.

Jos rajataan varteenotettavien jääkiekkoliigojen määrän yhdeksään, eikö olisi silloin syytä karsia vastaavin kriteerein myös suuri joukko jalkapallosarjoja tuon listan alapäästä? Lisäksi tuossa 53:n maan listassa verrataan vain kunkin maan ylintä sarjatasoa, mikä tietysti nostaa Veikkausliigan sijoitusta.

janóz

Jäsen
Ai täällä väännetään vieläkin SM-Liigan ja Veikkausliigan välillä? Pitäisikö löytää uusi ketju?

Muutamalta on jo tullut samoja ajatuksia kuin itselläkin eli joukkue määrittää mitä seurataan, ei niinkään taso. Oma ranking suosikeissa menee jotakuinkin järjestyksessä: 1) Suomen maajoukkueet (Leijonat & Huuhkajat), 2) RoPS, 3) Bengals 4) Kärpät 5) Anaheim 6) RoKi. Eli lajeja, tasoja ja joukkueita löytyy useampi. Toki maajoukkeet on ylivoimaisia ykkösiä, mutta kyllä RoPS:a tulee seurattua aktiivisesti ja peleissä käytyä vaikka viime vuodet ovat kentällä ja kulisseissa olleet täyttä paskaa.

Forumilla tuleekin n. 80% seurattua RoPS:n ketjua, n. 10 % futiskulttuuria ja muu jakautuu viimeiseen 10%. Nyt tulevana kesänä varmaan MM-kisaosio tulee kovinkin tutuksi. Vaikka taso jatkoajan Muu urheilu-osiossa on hyvä futiksen puolella (mielestäni myös muissa urheiluketjuissa!), niin kannattaa käydä myös piipahtamassa FF2:n puolella. Kun onnistuu teinimeiningin ohittamaan niin sieltä löytyy iloa pitkäksi aikaa.

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Enenn kuin huutelet niin luepa alkuperäinen keskustelun kulku. Kirjoitin että Veikkausliiga ja SM-liiga ovat suhteelliselta tasoltaan yhtä tasokkaita liigoja omissa lajeissaan. Sitä en sanonut että SM-liigaa pitäisi hävetä. Sekoitit puurot ja vellit.
On hyvin mielenkiintoista, että SM-liigan tasoa tarkastellessa mukaan lasketaan 9 "joten kuten varteenotettavaa sarjaa", mutta Veikkausliigan verrokeiksi kelpaavat mitä ilmeisimmin kaikkien(?) Euroopan(?) maiden pääsarjat.

Mun mielestä tässä vertailussa ei ole mitään mieltä, mutta jos kerran verrataan niin olisi kai se reilua edes yrittää pyrkiä tasapuolisuuteen.

HLe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos rajataan varteenotettavien jääkiekkoliigojen määrän yhdeksään, eikö olisi silloin syytä karsia vastaavin kriteerein myös suuri joukko jalkapallosarjoja tuon listan alapäästä? Lisäksi tuossa 53:n maan listassa verrataan vain kunkin maan ylintä sarjatasoa, mikä tietysti nostaa Veikkausliigan sijoitusta.

Ei ole koska näiden yhdeksän jääkiekkoliigan jälkeen loput ovat oikeasti enemmän tai vähemmän harrastajasarjoja. Jalkapallon puolella näin ei ole kuin korkeintaan muutaman satunnaistapauksen kohdalla (San Marino).

Jos divarit otettaisiin mukaan laskuihin niin se itse asiassa nostaisi Veikkausliigan suhteellista sijoitusta. Veikkausliigaa parempia divareita on ainakin Englannin Championship, sekä ehkäpä myös Saksan, Italian ja Espanjan divarit (en ole näiden maiden divareita seurannut joten en mene varmaksi sanomaan). Sen jälkeen lähes jokainen divari jää Veikkausliigan taakse.

Olen monesti törmännyt hokemaan, jossa Veikkausliigaa haukutaan surkeaksi ja tasottomaksi sarjaksi. Tälloin olen esittänyt vastakysymyksen. Montako ottelua sinä olet nähnyt tällä kaudella? Vastaus on ollut turhan usein, että "En ole nähnyt yhtäkään."

Niin, itse kyllä pystyn sanomaan että Mamban musiikki on hirveätä kuraa, vaikken ole koskaan onneksi nähnyt häneltä yhtäkään keikkaa enkä ole tänä vuonna tainnut edes kuulla yhtäkään biisiään. Että sikäli.

Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Niin, itse kyllä pystyn sanomaan että Mamban musiikki on hirveätä kuraa, vaikken ole koskaan onneksi nähnyt häneltä yhtäkään keikkaa enkä ole tänä vuonna tainnut edes kuulla yhtäkään biisiään. Että sikäli.

Ajatellaan asiaa vaikka näin: Onko oikeudenmukaista sanoa, että Mamban musiikki on paskaa, jos et ole koskaan kuullut edes yhtä kappaletta? Voitko myöskään muodostaa kattavaa kuvaa koko bändistä yhden biisin perusteella? Eikö bändi ole myös voinut muotoutua sellaiseen suuntaan viime aikoina, josta itse pidät? Jotkut musiikkia enemmän harrastavat ystäväni ovat myös kertoneet bändeistä, jotka ovat enemmänkin live-esiintyjiä. Voisiko esimerkkibändimme Mamba olla nimenomaan hyvä live-esiintyjä? Kun sanot Mamban musiikin olevan hirveätä kuraa, eikö silloin kyseessä ole ennemmin subjektiivinen mielikuva kuin absoluuttinen totuus.

Ja eikö tämä sama subjektiivinen mielikuva toistu myös harmillisen usein urheilukansan syvissä riveissä, kun kysytään mielipidettä Veikkausliigasta?

Voitko myöskään muodostaa kattavaa kuvaa koko bändistä yhden biisin perusteella?

En. Kuitenkin ne noin 5 kappaletta radiosta ja TV:stä kuulemiani bändin hittibiisejä muodostavat jo sellaisen kokonaisuuden, että sen perusteella olen valmis vetämään vahvat johtopäätökset. Varsinkin kun ottaa huomioon sen, että lähtökohtaisesti bändit kai tarjoavat radioille tuotantonsa parhaimmistoa.

Eikö bändi ole myös voinut muotoutua sellaiseen suuntaan viime aikoina, josta itse pidät?

Tämäkin on toki mahdollista, mutta aikaisempien näyttöjen perusteella olen enemmän kuin valmis ottamaan sen riskin, että missaan Mamban ignooraamalla kenties kovastikin itseäni miellyttäviä kipaleita.

Kun sanot Mamban musiikin olevan hirveätä kuraa, eikö silloin kyseessä ole ennemmin subjektiivinen mielikuva kuin absoluuttinen totuus.

Kyllä on. Kuitenkin pidätän oikeuden tähän subjektiiviseen mielipiteeseeni enkä aio siitä luopua, vaikka joku tilastoihin perehtynyt tulisikin minulle kertomaan, että maailmanlaajuisesti tarkastellen Mamba on myynyt paljon enemmän levyjä kuin vaikka suuresti fanittamani Martti Servo tai Notkea Rotta ja on täten omia fanituksen kohteitani merkittävämpi artisti.

Ja eikö tämä sama subjektiivinen mielikuva toistu myös harmillisen usein urheilukansan syvissä riveissä, kun kysytään mielipidettä Veikkausliigasta?

Niin, loppuviimeinhän kunkin urheilusarjan suosion aste on vain subjektiivisten mielipiteiden summa. Itse en asiaa pidä järin harmillisena.

Mitä vielä Veikkausliigaan tulee, niin näin tamperelaisen näkökulmastahan ikävää on se, että täällä sitä pelataan aivan liian isolla stadionilla. Tunnelma kun kuitenkin on urheilutapahtumassa viihtymisen kannalta aika merkittävä tekijä. Pyynikillä Pyrinnön pelissä 1000 ihmistä saa aikaan suuren urheilujuhlan tunnun, kun taas Ratinassa 3000 ihmistäkin on yksi kärpäsen paska. Kun vielä SM-liigakoris pelinäkin näyttää omaan silmääni intensiivisemmältä ja viihdyttävämmältä kuin Veikkausliiga-futis, niin itse suuntaan mieluummin Pyynikin palloiluhalliin kuin Ratinaan.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En. Kuitenkin ne noin 5 kappaletta radiosta ja TV:stä kuulemiani bändin hittibiisejä muodostavat jo sellaisen kokonaisuuden, että sen perusteella olen valmis vetämään vahvat johtopäätökset. Varsinkin kun ottaa huomioon sen, että lähtökohtaisesti bändit kai tarjoavat radioille tuotantonsa parhaimmistoa.

Tämäkin on toki mahdollista, mutta aikaisempien näyttöjen perusteella olen enemmän kuin valmis ottamaan sen riskin, että missaan Mamban ignooraamalla kenties kovastikin itseäni miellyttäviä kipaleita.

Kyllä on. Kuitenkin pidätän oikeuden tähän subjektiiviseen mielipiteeseeni enkä aio siitä luopua, vaikka joku tilastoihin perehtynyt tulisikin minulle kertomaan, että maailmanlaajuisesti tarkastellen Mamba on myynyt paljon enemmän levyjä kuin vaikka suuresti fanittamani Martti Servo tai Notkea Rotta ja on täten omia fanituksen kohteitani merkittävämpi artisti.

Niin, loppuviimeinhän kunkin urheilusarjan suosion aste on vain subjektiivisten mielipiteiden summa. Itse en asiaa pidä järin harmillisena.

Mitä vielä Veikkausliigaan tulee, niin näin tamperelaisen näkökulmastahan ikävää on se, että täällä sitä pelataan aivan liian isolla stadionilla. Tunnelma kun kuitenkin on urheilutapahtumassa viihtymisen kannalta aika merkittävä tekijä. Pyynikillä Pyrinnön pelissä 1000 ihmistä saa aikaan suuren urheilujuhlan tunnun, kun taas Ratinassa 3000 ihmistäkin on yksi kärpäsen paska. Kun vielä SM-liigakoris pelinäkin näyttää omaan silmääni intensiivisemmältä ja viihdyttävämmältä kuin Veikkausliiga-futis, niin itse suuntaan mieluummin Pyynikin palloiluhalliin kuin Ratinaan.

On syytä ottaa huomioon, että otantasi oli varsin pieni. Näin pienellä otannalla on mahdoton luoda minkäänlaista absoluuttista totuutta mistään asiasta. Jonkinlainen mielikuva kyllä syntyy. Ja kuten annoit ymmärtää, niin mielikuvasta tai mielipiteestäsi olet myös ilmeisesti koko ajan puhunutkin.

Toteat myös, että aiot ignoorata Mambaa myös jatkossa. On aivan ok, jos näin aiot tehdä. Onko kuitenkaan samaan aikaan reilua arvostella heidän musiikkiaan, jos arviointiperusteena toimii pari biisiä radiosta joskus taannoin?

En ole myöskään pyytänyt sinua luopumaan subjektiivisesta mielipiteestäsi. On kuitenkin myös syytä huomioida, että subjektiivinen mielipide saattaa olla joskus todella kaukana faktasta. Tämän takia ainakin minä koen harmillisena, että niin monella suomalaisella on varsin huono mielikuva kotimaisesta jalkapalloilusta.

Viimeksi muokattu:
Toteat myös, että aiot ignoorata Mambaa myös jatkossa. On aivan ok, jos näin aiot tehdä. Onko kuitenkaan samaan aikaan reilua arvostella heidän musiikkiaan, jos arviointiperusteena toimii pari biisiä radiosta joskus taannoin?

Kuten sanoin, kyse ei ollut parista biisistä, vaan olen kuullut ainakin viittä eri kipaletta, ja ne edustivat kaikki niin kamalaa äänisaastetta, että katson arvosteluni olevan ihan reilua. Onneksi asiassa pääsee jo melko pitkälle, kun osaa välttää Radio Novaa.

ditrim

Jäsen
Kävin nopeasti tutustumassa tuohon FF2:seen. Ensihuomioni oli, että ompa aika sekava mesta rakenteeltaan. Lisäksi käyttäjien kieliasu on kohtuuttoman huolimaton. Negatiivista ensivaikutelmaa ei myöskään parantanut ensimmäinen klikkaamani ketju, jossa 3. viestissä alettiin sopertaa jo kendoyanareista ja peukkutuopeista.

Annoin foorumille vielä toisen mahdollisuuden ja lähdin etsimään ketjua Italian maajoukkueesta Afrikan kisoissa. Löysin sieltä jonkun yleisen Italia-ketjun, joka ilmeisesti vastaa myöskin Italian Afrikan kisojen ketjua. Tekstin sisältö on sinänsä ihan semihyvää (:peukkutuoppi:), mutta aika huolimatonta.

Luen nuo kiinnostavat ketjut ehkä läpi, sitten palaan takaisin Jatkoaikaan tai Paitsio.comiin.

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Ottamatta kantaa lajien väliseen tilanteeseen ja pysyen vain kirjoitusten tasossa, on ff2:lla helvetin laadukasta ja osaavaa kommentointia. Siellä on myös niitä ketjuja jotka on tarkoitettu ihan muuhun. Mutta silti palsta toimii. On paikat hulinoinnille ja paikat kunnon jutuille. Eikä niin saatanan jäykkää toimintaa.

Ei mulla muuta

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon käyttäjistä lukee ja kirjoittaa sekä FF2:seen, että jatkoaikaan.

Itselläni on tunnukset molemmille palstoille, mutta viime aikoina olen kyllä selkeästi aktiivisempi ollut siellä ff2:sen puolella. Lähinnä tulee Veikkausliiga -osiossa pyörittyä, sekä jonkunverran bundesliigakeskusteluun osallistuttua.
Ilmapiiri on molemmissa mielestäni hyvä, joskin erilainen. Ehkä ff2:ssä on enemmän samanlainen tunne kuin ulkomailla asuessa. Istuttiin kapakassa parilla oluella ja keskusteltiin futiksesta. Täällä tulee sellainen hieman tärkeilevä fiilis, ainakin osasta kirjoittajista.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ottamatta kantaa lajien väliseen tilanteeseen ja pysyen vain kirjoitusten tasossa, on ff2:lla helvetin laadukasta ja osaavaa kommentointia.

Unohtamatta miten paljon nämä idioottituoppipeukkuateinit ovat tehneet itse lajin, lajikulttuurin ja nuorisourheilun eteen foorumin ulkopuolella.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Unohtamatta miten paljon nämä idioottituoppipeukkuateinit ovat tehneet itse lajin, lajikulttuurin ja nuorisourheilun eteen foorumin ulkopuolella.

Jep, erityisesti kunniamaininta entisen FC Hjalliksen ultra-porukoille, joitten kulttuurin edistäminen oli suorastaan upeaa, kopioidaan kaikki mitä mahdollista ulkomailta, nujakoidaan vähän oikeitten lädien malliin ja sitten tullaan foorumille peukuttamaan toisiaan heilutellen tuoppeja jalkapallokulttuurin edistämiselle.

Noei, maajoukkueen kannattajaklubi vai mikä nyt onkaan on kieltämättä varmaan ihan kiva juttu, mutta kyllä niitä negatiivisiakin lieveilmiöitä löytyy, eritoten kaiken sen mieshuorauksen haukkumisen seassa ei juuri mitään originellia tunnu olevan, vaan jokaikinen maneeri kopioidaan suoraan muualta ja sitten ollaan taas niin ultria kun on vetäisty soihtu palamaan kolmosdivarimatsin katsomossa.

No, en minä nyt erityisesti taputa myöskään jääkiekon puolelle apinoiduilta NHL-perinteiltä maammelauluineen jne. mutta sikäli en nyt ole ihan varma voiko kopiointia ja plagiointia pitää kulttuurin edistämisenä.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jep, erityisesti kunniamaininta entisen FC Hjalliksen ultra-porukoille, joitten kulttuurin edistäminen oli suorastaan upeaa, kopioidaan kaikki mitä mahdollista ulkomailta, nujakoidaan vähän oikeitten lädien malliin ja sitten tullaan foorumille peukuttamaan toisiaan heilutellen tuoppeja jalkapallokulttuurin edistämiselle.

Onneksi tätä ei tapahdu FC Hjalliksen kendoultra-puolella...

Lähinnä viittasin tämänkaltaisiin tapauksiin.

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Noei, maajoukkueen kannattajaklubi vai mikä nyt onkaan on kieltämättä varmaan ihan kiva juttu, mutta kyllä niitä negatiivisiakin lieveilmiöitä löytyy, eritoten kaiken sen mieshuorauksen haukkumisen seassa ei juuri mitään originellia tunnu olevan, vaan jokaikinen maneeri kopioidaan suoraan muualta ja sitten ollaan taas niin ultria kun on vetäisty soihtu palamaan kolmosdivarimatsin katsomossa.

Tuo mieshuora -juttu on kyllä todella väsynyttä, mutta miten sitä määrittelee edes originellin? Kyllä Saksassa, Italiassa ja Englannissa omaksutaan voimakkaasti toisista "futiskulttuureista" vaikutteita. Mutta mitä väliä sillä edes on? Mitä pahaa siinä on jos omaksutaan jotain juttuja toisista maista?

janóz

Jäsen

Idioottipeukkuateinit tuskin ovat tehneet mitään pallolahjoituksia tai parantaneet jalkapallon asemaa Suomessa mitenkään. Kyseessä ovat varmasti juuri nämä asiakirjoittajat ja muut suhteellisen tervehenkiset forumistit.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Onneksi tätä ei tapahdu FC Hjalliksen kendoultra-puolella...

Niin, tiedä vaikka kyseessä olisi samoja kavereita?
Mutta erona kai silloiseen boy love-porukkaan (tai joku vastaava nimi niillä oli, 11% Boys taisi olla)
on se, että se lädeily ja huligaanin leikkiminen ei liene suurimmalle osalle lätkäjokerien faniklubia mikään itsetarkoitus kun taas tuo FC Jokerien porukka tuntui paljolti keskittyvän juuri siihen lädeilyyn. Tästähän on toki jo sen verran aikaa, että yksityiskohdat ovat unohtuneet monelta, myös itseltäni.

Jep, en minä kiistä etteikö yhteisöllisyydellä saataisi mitään positiivistakaan aikaan, mutta tuollaiset erilaiset tempaukset nyt tuntuvat kuuluvan myös nahkaliivikerhojen kuvioihin (bikers for veterans tjsp.), eli sinänsä mistään kovin erikoisesta asiasta ei ole kyse, hyvä toki että aktiivisuus suuntautuu rakentavaan toimintaan.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Idioottipeukkuateinit tuskin ovat tehneet mitään pallolahjoituksia tai parantaneet jalkapallon asemaa Suomessa mitenkään. Kyseessä ovat varmasti juuri nämä asiakirjoittajat ja muut suhteellisen tervehenkiset forumistit.

Käytin vapaasti ko termiä, ihan sen vuoksi että täällä on leimattu koko jengi tuolla termillä...

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuo mieshuora -juttu on kyllä todella väsynyttä, mutta miten sitä määrittelee edes originellin? Kyllä Saksassa, Italiassa ja Englannissa omaksutaan voimakkaasti toisista "futiskulttuureista" vaikutteita. Mutta mitä väliä sillä edes on? Mitä pahaa siinä on jos omaksutaan jotain juttuja toisista maista?

Eihän siinä mitään että omaksutaan, mutta jos _kulttuurin_ edistämiseksi lasketaan sokea kopiointi, niin ollaan kyllä aika heikoilla jäillä ihan noin periaatetasolla.

Se, että Euroopassa soihdutuksia on harrastettu pitkään, ei tarkoita että tapa on ihan välttämättä tuotava Suomeenkin kun eivät välttämättä ne matsia katsomassa olevat muut katsojat jaksa arvostaa tätä kulttuurin edistämistä yskiessään soihtusavua keuhkoistaan. Tuo nyt lähinnä yhtenä asiana, FF oli aikanaan kyllä täynnä juttua siitä miten erektio päällä soihduteltiin aina kun mahdollista ja sitten oltiin taas kovia poikia kun juostiin järjestyksenvalvojia karkuun (tietenkin haukkuen jälkikäteen natsisikoja) ja taas tehtiin kulttuuritekoja, kyllä jotain on mielestäni pielessä jos otteluketjun kuvasaldo keskittyy fanien soihdutuksiin eikä pelitilanteisiin :)

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa

Suomalainen futis(katsomo)kulttuurihan on toisaalta erittäin originellia. Siihen kuuluu tulla ilmaislipulla peliin, katsomossa ulkomaisen seurajoukkueen huivin tai paidan kantaminen sekä täydellinen hiljaisuus. Maalin syntyessä on suotava korkeintaan taputtaa. Matsin tärkein anti on verrata sitä jonkin oikean jalkapallosarjan peliin, sekä laskea harhasyötöt ja epäonnistumiset.

Muualla maailmassa näkee alasarjajengin mutakentän laidalla satapäisessä katsomossa huiveja, joissa kiitetään isää siitä että otti kersana mukaan paikallisen jengin futismatsiin. Täällä sanotaan että "paikkakuntani futisjengin kansainvälinen ranking ei tyydyttänyt minua, joten ryhdyin isäni vanavedessä kannattamaan Arsenalia, joka pelaa sentään oikeaa jalkapalloa. Haaveenani on joskus nähdä yksi suosikkini peli paikanpäällä."

Oikeastaan koko tämä keskustelu on mainio esimerkki täysin uniikista kulttuurista. Tosin futiksen, oli se sitten vaikka färsaarelaista tai suomalaista vitosdivaria, vertaaminen Mambaan ei enää ole hyvän maun mukaista.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eihän siinä mitään että omaksutaan, mutta jos _kulttuurin_ edistämiseksi lasketaan sokea kopiointi, niin ollaan kyllä aika heikoilla jäillä ihan noin periaatetasolla.

Pakko kysyä, mutta missä on näin väitetty? Näin äkkiseltään en löytänyt kun tämän:

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy