FutisForum² – huumorilla höystettyä asiakeskustelua

  • 97 597
  • 448
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
FutisForum² on vuonna 2006 avattu jalkapalloaiheinen foorumi, jossa on yli 25 000 käyttäjää. FutisForum² perustettiin vanhan FutisForumin rinnalle, kun osa käyttäjistä kyllästyi alkuperäisen foorumin toimimattomuuteen. Tähän päivään mennessä lähes kaikki vanhan foorumin käyttäjät ovat siirtyneet FutisForum²:n puolelle, jolloin siitä on tullut maan suurin jalkapallokeskustelusivusto.

FutisForumin ja valtamedian välinen suhde on kaksijakoinen: foorumi kerää niin kiitosta kuin haukkuja. Foorumin jäseniä on ajoittain leimattu eräänlaisiksi ääriliikkeen edustajiksi ja anarkisteiksi; toisaalta FutisForum² on saanut aikaan monta kiiteltyä aloitetta, kuten Suomen maajoukkueen kannattajien järjestäytyneen toiminnan (SMJK).

FutisForum² eroaa omien kokemuksieni perusteella monin tavoin Jatkoajan keskustelupalstasta. Moderaattorien toiminta Jatkoajassa on huomattavasti tiukempaa. Tämä heijastaa myös sivustojen yleistä ilmapiiriä: Jatkoajassa tunnelma on konservatiivisempaa kuin liberaalissa FutisForum²:ssa.

On sanottu, että Jatkoajan väki olisi FutisForum²:n väkeä koulutetumpaa. Tämä ei näy kirjoittajien tasossa. Jatkoajalla törmää usein räikeisiin kirjoitusvirheisiin ja asiatekstien puutteeseen. FutisForumin puolella kirjoittajien keskimääräinen taso on korkeampi ja kirjoitusvirheet harvinaisempia. Toisaalta FutisForumin puolella toiston määrä on yleisempää. Tämä johtunee vapaammasta moderoinnista.

Jatkoajan ja FutisForumin ilmapiiri eroaa toisistaan huomattavasti. FutisForum²:n puolella on vallalla varsin vapaat arvot ja näkemykset (jääkiekko ei tosin kerää suuremmin arvostusta). Jatkoajan puolella näkemykset ovat taas äijämäisempiä. Tämä selittynee laji-ihmisten eroilla: erilaiset lajit vetävät erilaisia ihmisiä puoleensa. Näkemyserot johtuvat myös ikärakenteesta: Jatkoajassa keski- ikä taitanee olla hieman FutisForumia korkeampi.

Olen huomannut, että moni jatkoaikalaisista seuraa myös jalkapalloa. Monen käyttäjän suosikkijoukkueen kohdalla on myös jalkapalloseura, toki usein ulkomainen. Seuraatteko myös kotimaista jalkapalloa? Keskusteletteko jalkapallosta FutisForum²:n puolella?
 
Viimeksi muokattu:

C.Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen kortteliliiga
Tuleehan tuolla käytyä, ja nimimerkkikin löytyy. Tosin yhtä vähän asiaa teksteissä mulla kuin täälläkin. Veikkausliigaa tulee seurattua FC Lahen kotipeleissä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Edellisen kerran kun jalkapallosta näillä foorumeilla keskusteltiin, joku etulinjan aktiivi kirjoitteli yv-laatikkooni vihaisia vastauksia ja totesi, että kun Suomi sitten pelaa EM-lopputurnauksessa vuonna 2004, alan minäkin gloryhunttaamaan jalkapallon maajoukkuetta.

Tuona maagisena vuonna 2004 kotimaisen jalkapallon katsojaluvut ohittavat myös jääkiekon vastaavat.

Maltan tuskin odottaa tuota vuotta 2004.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
naks naks, kendojanarit

Nimimerkki löytyy ja sitä mukaa kun kiinnostus jääkiekkoa kohtaan on vähentynyt, on kirjoittelukin siirtynyt enemmän FF:lle. Kuningaslaji on kuningaslaji, olivat yleisömäärät ja mittarit Suomessa miten päin tahansa. Jatkoaika kun on vieläpä melkoinen miesh... ulkomaista futista seuraavien temmellyskenttä, niin vähänpä tänne jaksaa mitään ruveta vääntämään.

Jatkoaikaa ja FutisForumia erottaa moderointilinjan lisäksi myös yhteisöllisyys. Forumisteilla on kuningaspaitoja ja palstan varsin omintakeinen sisäpiirihuumori, joka luo jonkunlaista yhteenkuuluvuuden tunnetta kylmän asiallisen Jatkoajan sijaan.

Toki viime aikoina FutisForuminkin moderointilinjaa on alettu muuttaa Jatkoajan suuntaan. Hymiöitä on siivottu pois ja kirjoituskieltoja on jaeltu vieläpä varsin ihmeellisin perustein. Saapa siis nähdä, mihin tämä johtaa. Onelinereista ei sentään vielä ole ryhdytty jakelemaan bännejä mielivaltaisesti, joten jatkoaikamaisia jaaritteluja ei palstalle ole sentään syntynyt.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Veikkausliiga on nykyään itselle kiinnostavampi kuin SM-liiga.
SM-liigan taso laskee kuin lehmän häntä ja Veikkausliigan taso taas nousee tasaiseen tahtiin.

Samoin on mielestäni käynyt foorumipuolella jo; Jatkoajan moderointi teki sen itse ja onnistui hävittämään kaikki hyvät kirjoittajat (scholl pitää yksin koko foorumia pystyssä), kun taas FF2:n keskustelu on sopivan avointa ja tunnerikasta.

Erityisesti aamuisin haluaa jotain kevyttä luettavaa ja avaan yleensä Yleisen keskustelun (tai Vapaan keskustelun); Jatkoajassa on päivästä toiseen aina samat ketjut pinnalla kun taas FF2:lla on ketjunavaamiskulttuuri paljon järkevämpi. Uusia ketjuja tulee ja uutta keskustelua syntyy.

Tämäkin ketju varmaan yhdistetään johonkin vuoden 2002 ketjuun ja keskustelu kuolee sinne.

Itselle FutisForum2 on se ns. ykköspaikka. Siltikään tämä ei ole mielestäni vastakkainasettelun paikka. Kokoomuksella nämä.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Olen omalla alueellani FF2:n johtavia asiantuntijoita. Suomalainen futis on erittäin hyvää 2-divisoonaan asti. Veikkauslligan taso on todella kova.

FF:lla on suhteessa enemmän asiantuntemusta ja sisäpiiritietoa kuin JA:ssa. Täällä en ole pitkiin aikoihin jaksanut lukea liigaketjuja, jotka ovat nykyään lähinnä puuduttavaa spekuleerausta.

Pitääkin tsekata FF 2:n vapaa.Tänne tulee vapaaseen huvikseen kirjoiteltua, mutta kyllä vielä 5 vuotta sitten JA:ssa vapaa oli paljon parempi ja mielenkiintoisempi sekä hauskempi kuin nykyisin. Aina kun jotain mielenkiintoista tapahtui, niin tiesi että JA:ssa sitä tiivisti seurataan ja kommentoidaan. Se monesti aiheesta riitti.
 

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Samoin on mielestäni käynyt foorumipuolella jo; Jatkoajan moderointi teki sen itse ja onnistui hävittämään kaikki hyvät kirjoittajat (scholl pitää yksin koko foorumia pystyssä), kun taas FF2:n keskustelu on sopivan avointa ja tunnerikasta.

Erityisesti aamuisin haluaa jotain kevyttä luettavaa ja avaan yleensä Yleisen keskustelun (tai Vapaan keskustelun); Jatkoajassa on päivästä toiseen aina samat ketjut pinnalla kun taas FF2:lla on ketjunavaamiskulttuuri paljon järkevämpi. Uusia ketjuja tulee ja uutta keskustelua syntyy.

Samoin on kaynyt myos itselleni. Aamuisin luen Jatkoajasta jutut etusivulta, keskustelupalstalta selaan Lukon, muun urheilun ja Kierratyskeskuksen 3-4 ketjua ja loppupaivaksi siirryn sitten FF2:lle. Jatkoajan vapaata keskustelua en seuraa enaa ollenkaan. Viela pari-kolme vuotta sitten luin Jatkoaikaa ehka 90%, FF2:ta 10%. Nykyaan luvut ovat kaantyneet lahes painvastoin.

Jotenkin Jatkoajan keskustelupalstasta on tullut lahes kasvoton ja aivan liian kaavamainen. Jokainen tavallaan, mutta mielestani taalla nykyisin vallalla oleva ryppyotsaisuus kuuluu YT-neuvotteluihin, ei jaakiekon keskustelupalstalle. Toki FF2:lla myos vituttavat ne hakumussuttelut, mutta aika kuluu siella nykyaan mielestani huomattavasti leppoisammin kuin Jatkoajassa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jako menee aika selkeästi siten, että matalaotsaiset kuningaslajin ystävät ovat toimintakomedian ystäviä, heille pitää olla helppoa huumoria ja kovaa menoa. Asiallisuus on heille yhtä kuin tylsyys, koska sarkasmi, ironia ja vastaavat käsitteet menevät ylitse jo lähtökohtaisesti.
 

Teho Ton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vaikka Suomi pärjäsi 04 EM-kisoissa yllättävän hyvin >:(


Joo, olin väsyneenä huolimaton.

Itse aiheeseen, minulla ei ole nimimerkkiä tuonne enkä aio hankkiakaan. Joten vaikuttaa vähän lapselliselta paikalta, eikä ainakaan minua lämmitä lepsumpi linja jos se kattaa sisälleen vain huonoa toistohuumoria. En ole myöskään ikinä käynyt katsomassa veikkausliigaottelua, ja lempijoukkueeni jalkapallossa on Galatasaray. Ei siksi että Turkki olisi kovinkaan lähellä koti-oveani, vaan siksi että olen pitänyt muutamien kyseisen joukkueen pelaajien pelityylistä. Jalkapallo itsessään tarjoaa niin vähän, Hagit Jardelit ja Sukurit niin paljon.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Molemmat forumit ovat päivittäisessä käytössän ja nicki löytyy myös FF2:lle. Tännekin on tullut kirjoiteltua jonkin verran Veikkausliigajuttuja, "foorumilla" puolestaan sinne TamU-ketjuun jotain ja ihan satunnaisesti myös ulkomaisesta futiksesta.

Palstat ovat tosiaan ihan erilaisia ja yleensä vietän aikaa FF2:lla kun tämä Jatkoajan takakireys alkaa ottamaan päähän. Sen sijaan jos haluaa sitä asiakeskustelua vaikkapa nyt lätkästä tai jefusta niin se onnistuu paremmin täällä. Lisäksi futisketjuissa on hyvääkin keskustelua ja asiaan vihkiytyneitä ihmisiä, vaikka sitä turhanpäiväistä mussutustakin löytyy.

Jatkoajan hyvä puoli on siinä, että täällä aika usein se "ilmapiiri" vaatii perustelemaan omia juttuja ja se onkin ihan hyvä jos kunnon keskustelua haluaa. Huonoin puoli on se välillä esiin tuleva naurettava pilkunviilaus.

Foorumin puolella on paljon nuorta porukkaa ja sen välillä huomaa. Lisäksi se on hieman sisäänlämpiävä paikka jossa sisäpiirivitsit kiertävät ja tietyt nickit pyörivät omassa erinomaisuudessaan. Itse tykkään siitä huumorista mitä siellä viljellään ja välillä tännekin toivoisi vähän pilkettä silmäkulmaan. Ja kyllähän FF2:n puolella on enemmän sellaista yhteisöllisyyttä.

Futispuolella siellä löytyy muutama ihan loistava kirjoittaja, parhaana omasta mielestäni Dieter Bohlen joka vetää Schalke-ketjussa pinnat kotiin kerta toisensa jälkeen.

Molemmat ovat tarpeellisia, molemmissa on puutteensa ja hyvät puolensa. Foorumilta minulla on enemmän tuttuja myös siviilipuolella, Jatkoajasta en taida itse asiassa tuntea yhtään ketään naamalta.

Ja naisjutut hoidan yleensä foorumin tavalla ;)
 

mackeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
täysin epäoikeudenmukaiset munkkimaalit
Eipä täällä jatkoajassa kiinnosta muu kuin lähinnä Otteluketjufoorumi. Seurakohtaisissa osioissa pyöritellään lähinnä samoja asioita useaan kertaan ja kuten joku jo mainitsi, FF2-tyylinen sisäpiiritietämys puuttuu lähes täysin. Myös tämä suomalaisten jääkiekko-fanien keskuudessa vallitseva ns "mieshuoraus-kulttuuri" konkretisoituu hyvin jatkoaikalaisten suosikkijoukkueiden listalla. Itse rekisteröidyin jatkoajalle lähinnä siksi, koska monilajinen suosikkiseurani edustaa myös jääkiekossa. FF2 on minulle enemmän se "olohuone".
 
Viimeksi muokattu:

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Muutaman kerran vuodessa tuolla käyn. Silloinkin selailen vain päällisin puolin. Ei oikein tuo jalkapallo iske meikäläiseen, vaikka tarkoituksena olisikin käydä tulevana kautena katsastamassa se ensimmäinen veikkausliigamatsi. En tiedä minkälaista menoa tuolla on mutta tosiaan, ehkä hieman liian kireää moderointia on täällä ja:ssa. Mutta eipä sen suurempi ongelma tuo olekaan.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyseinen foorumi on tehnyt jalkapallosta innostumisesta asteen vaikeampaa. Kun on itse kasvanut jääkiekon parissa, niin jalkapallofanien väsymätön ja katkera viha jääkiekkoa kohtaan ei vaan hirveästi jaksa kiinnostaa. Tässäkin viestiketjussa on jo pari sankaria käynyt viljelemässä noita vastakkainasetteluita, joille ei olisi minkäänlaista tarvetta.

Moni jääkiekkofani seuraa aktiivisesti ja intohimoisesti jalkapalloa. Valitettavasti homma ei vaan taida toimia toisinpäin. Siispä toistaiseksi suuntaan johonkin muualle (kuten HFBoardsille), mikäli haluan Jatkoaikaa rennompaa keskustelua.

Surullista on myös miten tuo foorumi onnistuu aivopesemään hienoilla ihmeellisillä keskisormihymiöillään pieniä junnuja juuri tähän väsyneeseen kendo-dissaukseen.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kertoo ehkä siitä, kumpaa lajia Suomessa harrastetaan ammattimaisemmissa puitteissa.

Näin juuri. Potkupallo on Suomessa sen verran harrastelua että ns. sisäpiirijututkin leviävät tukiyhdistysten talkooilloissa suusta suuhun.

Ammattiorganisaatioissa asiat on vähän toisin kun ammattilaiset hoitavat asioita. Toki poikkeuksiakin löytyy.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Naks naks ja Juti vilkkumaan.

Moni jääkiekkofani seuraa aktiivisesti ja intohimoisesti jalkapalloa. Valitettavasti homma ei vaan taida toimia toisinpäin. Siispä toistaiseksi suuntaan johonkin muualle, mikäli haluan Jatkoaikaa rennompaa keskustelua.

Väitän, että täältä löytyy aivan yhtä paljon näin potkupallo, amatöörien puuhastelua, suomi ei koskaan pääse arvokisoihin-jengiä siinä missä FF:llä on kendo, mieshuora, MM95 nevöförget yms porukkaa...
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Väitän, että täältä löytyy aivan yhtä paljon näin potkupallo, amatöörien puuhastelua, suomi ei koskaan pääse arvokisoihin-jengiä siinä missä FF:llä on kendo, mieshuora, MM95 nevöförget yms porukkaa...
Varmasti löytyy muutamia, mutta väitän että se on osittain seurausta tuosta ff2:n meiningistä. Ikäänkuin vastareaktio siihen loputtomaan väsyneeseen dissaukseen.

Jatkoajassa kuitenkin löytyy pääosin asiallista jalkapallokeskustelua. Olen käynyt ff2:lla lukemassa useasti jääkiekkoketjuja ja ne ovat olleet jotain ihan muuta, mutta toisaalta taas aivan foorumin yleisen linjan mukaisia.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Kuinka kova sarja Veikkausliiga mahtaa olla euroopan mittakaavassa? Entä jääkiekon puolella SM-liiga? Onko mitään hajua?

Jos kannatan esimerkiksi HJK:a ja Manchester Cityä, olenko jonkunsortin semi-pro, tuossa gigolon ammatissa, vai miten toi menee?

Haukutte jääkiekkoa seuraavia, ulkomaista jalkapalloa seuraavia ja keitä vielä?

VL-Kannattajat laulavat suomessa samoja lauluja, kuin euroopassa, onko tuo mieshuoraamista?



Potkikset, kasvakaa nyt jumalauta.
 
Viimeksi muokattu:

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
Luen, en kirjoita. FF2 on hieno paikka. Täysin erilainen ympäristö kuin Jatkis.

Olen kendojanari ja mieshuora, so fucking what?

Silti kuningaslaji on kuningaslaji.
 
Valioliigan ja suosikkiseuran (ja yleisemminkin seurojen) keskusteluja tulee luettua. Ja muutaman aktiivin takia myös legendaarinen futisforum (ykkönen) elää vielä Arsenal osiossa. Molemmissa pääosin asiantuntevaa keskustelua, provot on helppo sivuuttaa.

Toki jatkoajassakin löytyy tasokasta futiskeskustelua, ja hyvä niin.

Jatkoaika tosin yleiskeskustelultaan mukavampi, ihan hyvä että on vähän tiukempi moderointi. Ainakin muualla kuin vapaassa keskustelussa.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Varmasti löytyy muutamia, mutta väitän että se on osittain seurausta tuosta ff2:n meiningistä.

Minä en edes tiennyt koko futispalstasta kun Jatkoaikaa aloin joskus kymmenen vuotta sitten lukemaan, tuskinpa sitä silloin oli edes olemassa. Täältä on kyllä tuota potkupalloläppää saanut suomalaisen futiksen osalta lukea aikojen alusta asti. Suomalaista futista on ylipäätään nimitetty potkupalloksi niin kauan kun minä muistan, ja se aika alkoi ennen kuin Internet oli edes kirjastossa. Joten kyllä aika vahva puolto menee sille, että syy-seuraus on nimenomaan toisinpäin.

Sisäpiirijuttujen puute on kyllä minusta myöskin osoitus siitä, että toisin kuin futiksen puolella, valtaosa lätkäjengistä ei ole koskaan itse pelannut lajia sekuntiakaan. Sikakatsomoa ei lasketa vielä sisäpiiriksi.
 

Tumpero

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS-kannattajat.net
Olen käynyt ff2:lla lukemassa useasti jääkiekkoketjuja ja ne ovat olleet jotain ihan muuta, mutta toisaalta taas aivan foorumin yleisen linjan mukaisia.

Mitä vittua nyt taas. Yleinen linja? Sinulla kun ilmeisesti on nyt siis nikki siellä myös niin käyppä joskus tutustumassa FUTISkeskusteluihin. Todella asiallisia keskusteluja ja kirjoittajia löytyy kyllä paljon. Muut osiot ovatkin sitten enemmän tai vähemmän hiekkalaatikkoa, mutta mitä sitten. Ne ei edes näy ulkopuolelle. Toki yleinen keskustelu on silti mielestäni suht laadukasta vaikka poikkeuksiakin löytyy "hassuttelutopiceista".
 

Teho Ton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Suomalaista futista on ylipäätään nimitetty potkupalloksi niin kauan kun minä muistan, ja se aika alkoi ennen kuin Internet oli edes kirjastossa. Joten kyllä aika vahva puolto menee sille, että syy-seuraus on nimenomaan toisinpäin.

No miksiköhän? Tulisko ihmisten kehua lajeja joissa meillä ei ole mitään mahdollisuuksia, ja toiminta on harrastelutasolla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös