jester kirjoitti:
Vahva ilmaus, mutta sanotaan näin että monilla näistä kavereista on ollut halua poliisikouluun, mutteivat ole sinne syystä tai toisesta päässeet. Syyt ovat useimmiten siellä mentaalipuolella. Uravaihtoehdoiksi jää sitten loput "äijä ammatit" elikkä vartija tai ovimestari.
Steroideista en kommentoi, mutta eivätkös nuo samaiset vartijat saleilla käy, ja siellähän ne aineetkin pyörivät?
Faktoja?
Tullaan nyt sitten kaapista ulos.
Olen työskennellyt kymmenisen vuotta turvallisuusalalla.
Poliisikouluun on vuosien varrella ehkä n. 2% työkavereistani osoittanut kiinnostusta, ja pääosin sinne halunneet ovat sinne myös "päässeet".
Steroideja, tms. aineita sadoista tuntemistani ja kohtaamistani alalla työskennelleistä käyttää tai on käyttänyt alle 0,5%. Hekin ovat ravintoloiden vahtimestareita, eivät vartijoita.
Noista pahoinpitelyautomaateista, joiksi koko ammattikunta on leimattu haluaisin myös sanoa pari asiaa.
Kohtaan päivittäisessä työssäni koko yhteiskunnan kirjon juopoista johtajiin. ( Yleensä humalainen laitapuolenkulkija käyttäytyy muuten paljon fiksummin, kuin humalainen pikkudirikka. )
Olen koko urani aikana kohdannut satoja tai jopa tuhansia kohdehenkilöitä, jotka ovat aggressiivisia tai väkivaltaisia joko minua tai jotain toista henkilöä kohtaan. Olen joutunut käyttämään usein myös voimakeinoja heitä kohtaan, koska aina kaikki eivät puhetta usko, vaikka olisit kuinka lahjakas verbaalisesti. Koskaan minua ei ole syytetty tai epäilty liiallisista tai aiheettomista voimakeinoista. Valtaosa kollegoistani voi sanoa itsestään saman.
Ei meistä kukaan elä elokuvassa, tai jatkuvassa aggre-kiukkupuuskassa. Tottakai on poikkeuksia, niin vartijoihin, poliiseihin, sihteereihin kuin keittäjiinkin mahtuu mätämunia. Jotkut munailevat töissään, jotkut vapaa- ajalla.
2000- luvulla vartiointiala on siistiytynyt huomattavasti, työnantajat ja viranomaiset ovat lisänneet seurantaa ja lainsäädännön kautta on asetettu lisää koulutusvaatimuksia. Suunta on oikea, ja olisikin ihme, jos vastaavia väärinkäytöksiä ( kuten otsikon video ) ei pomppisi pinnalle. Valitettavaa, että näitä sattuu, mutta näiden tapahtumien jälkeen taas todennäköisesti entistä vähemmän.
Videosta:
Ei selviä, minkä takia kohdehenkilö nousee ylös, ja mitä hän tekee, että kaljupäinen vartija joutuu tätä lyömään. Teon oikeutusta tai sen puutetta on videon perusteella mahdotonta arvailla.
Kohdehenkilön ollessa maassa raudoissa samainen vartija kopauttaa kengänkärjellä tätä selkään kahdesti. Teko ei ole missään tapauksessa oikeutettu. Potkimista tuosta ei saa tahtomallakaan, mutta ei nuo "koputtelut" yhtään sen oikeutetumpia ole.
Itse videon tapahtumia en halua spekuloida tätä enempää, koska video on vajavainen ja kaikki tapahtumiin vaikuttavat olosuhteet eivät ole selvillä. Annetaan poliisin suorittaa esitutkinta, syyttäjän syyteharkinta ja edetään sitä kautta lopputulokseen asti, mikä se ikinä tulee olemaankaan.
Ja nimimerkille scholl tiedoksi, Kokoomuksella on vahva kannatus näissä piireissä.