FPS:n vartijat potkimassa miestä

• 15 594
  • 127

Mace

Jäsen
Fläppis kirjoitti:
Yksi asia mikä tuossa jutussa pisti silmään:

"- Minulla on pitkä kamppailulajitausta, joten he eivät saaneet minua rautoihin molemmista käsistä. Siihen tuli pari kaveria lisää, joista toinen torppasi pääni asfalttiin."

Eli siis useampi henkilö oli jo ja pari tuli lisää. Ainakin 4 henkilöä ollut siis taltuttamassa yhtä paikallaan olevaa kaveria, joka ei edes vastustele. Kuullostaa hieman epäilyttävältä.

En tiedä asiasta tarpeeksi, joten en halua ottaa kantaa ko. vartijoiden toimintaan. Sen sijaan ihmettelen, että kuinka sinä tuosta tekstinpätkästä teet sen johtopäätöksen, ettei kaveri vastustellut? Vai olikohan tuo nyt puoleltasi jonkinlaista huumoria. Anyway, siinähän mies nimenomaan itse sanoo vastustelleensa ja tämän vuoksi kaksi vartijaa ei riittänyt hänen raudoittamisekseen.

jester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
OneBigRed kirjoitti:
Kyllä tämä nyt pikkuhiljaa näyttää siltä, että vartijat pitää lailla kieltää. Eihän tästä nyt saatana tule mitään kun muutaman kerran vuodessa saattaa jossain näistä tuhansista voimankäyttöä vaativissa tilanteissa mennä ns. homma yli.

Ei tietenkään voi yleistää kaikkia vartijoita tähän väkivalta-paskasakkiin kuuluvaksi. Enemmänkinhän on juuri kyse siitä että juuri tämä marginaalinen sadistijengi pilaa muiden, rehellisten vartijoiden maineen jotka tekevät työt niinkuin pitääkin.

Sinänsähän on hyvä että tällaista keskustelua syntyy sillä siitä etuvat viime kädessä ammatinharjoittajat eli tässä tapauksessa vartijat. Ehkäpä Suomesta on ennen puuttunut selkeä julkisuusesimerkki asiasta joka on juuri kannustanut näitä "voiman käytön liiottelijoita" ottamaan erivapauksia.

Ja ettei tulisi väärinkäsityksiä niin hyvää työtähän vartijat tekevät.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ainakin minä olen sitä mieltä, että henkisen ja fyysisen väkivallan välillä vallitsee lain edessä melkoinen epäsuhta. Törkeän sanallisen solvaamisen ja julkisen nolaamisen kohteeksi joutuvalla ei juuri ole mahdollisuuksia päästä kiusaajansa kimpusta muuten kuin pakenemalla; jos on kyse virantoimituksessa olevasta henkilöstä ei voi yleensä edes paeta - sitäpaitsi heille karjuminen tuntuu olevan yleisesti hyväksytty jokamiehen oikeus. Turha vaatia kiusaajaa mihinkään vastuuseen.

Vaan annapa olla jos sinua kerran lääpäistään kevyesti tai heitetään paperitollolla otsaan, niin jo vain yleensä saat käynnistettyä poliisitutkinnan ja joskus sen perusteella jopa syyte saadaan aikaiseksi.

Europoli

Jäsen
Tumba kirjoitti:
Tuo vain todistaa vanhan totuuden, että mitä vähemmän valtaa, sitä enemmän sitä käytetään. Eikös konnareiden duuni ole katsoa, että matkustajilla on matkaliput, jos olen oikein ymmärtänyt? Siinä kaikki. Konduktööri on muuten asiakaspalveluammatti, joten pikkaisen niissä ammateissa joutuu kritiikkiä kestämään. Tai siis joutuisi, jos ko. alalla olisi kilpailua, nythän ne voi käyttäytyä ihan miten vaan.

Menee nyt aika lailla ohi aiheesta, mutta tuosta tuli mieleen eräs tapaus lähijunasta muutama vuosi sitten. Olin menossa iltapäivällä töistä kotiin ja käytävän toisella puolella istui neljä n. 16-vuotiasta poikaa. Ihan siivosti mielestäni siinä istuivat ja juttelivat keskenään ketään häiritsemättä. Konnari kulki vaunun läpi ja palasi hetken päästä takaisin tiukkaamaan pojilta lippuja. No asianmukaiset piletit löytyi joka jannulta ja konnari oli jo poistumassa, kun yksi kundeista kysyi (mielestäni ihan aiheesta) että hei, miksei muiden matkustajien lippuja tsekattu. Johon konnari äkäisesti: "Minä tarkastan matkaliput keneltä minä haluan!" Ja jätkät saivat sitten poistua seuraavalla seisakkeella...

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
DAF kirjoitti:
Meinaat todella, että (yksityisillä) vartijoilla on tuhansia voimankäyttötilanteita tässä maassa vuosittain?

Lueskelin tuossa juuri keskiviikon iltalehteä, ja siinä todettiin pelkästään Kontulassa olevan 5000 tapahtumaa vuodessa. Sitä nyt ei suoraan mainutta kuinka moni noista on voimankäyttötilanteita, mutta antanee kuitenkin kuvan siitä kuinka paljon mahdollisia voimankäyttötilanteita voi olla koko maassa.
Juttu oli muuten tarkennettu Kontulan ostariin, mutta kun puhuttiin tapahtumista, niin puhuttiin vain Kontulasta. En siis tiedä koskevatko nuo tapahtumat koko Kontulaa, vaiko vain ostaria. Hurjalta nuo määrät joka tapauksessa kuulostaa.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Schwalbe kirjoitti:
No varmasti.

Veikkaisin, että tuhat tulee täyteen jo pelkästään Helsingin metro- ja lähijunaliikenteessä. Siellä Leivonmäessä saattaa olla hiljaisempaa, mutta kyllä tuolla kaupungin kaduilla todella tapahtuu. Sitä paskasakkia vaan on pakkautunut tänne etelään todella paljon. Harmi kyllä.

Leivonmäestä en tiedä, minä asun Helsingissä (en tosin metron varressa) - en tiedä mikä pointtisi oli. Jos todella käsivarresta tarttuminen määritellään voimankäytöksi, sitten varmaan tämä tuhat tulee täyteen. Itse en ihan niin ajatellut "voimankäyttö"-sanan sisältöä.

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Repe Joke kirjoitti:
Poliiseilla on vartijaakin huonompi palkka. Onko siellä siis enemmän roskasakkia, kuin vartijoissa?
Rajusti aiheen ulkopuolelta, mutta onko noin?

Ns. "normaalin vanhemman konstaapelin" palkka on poliisien uuden palkkataulukon mukaan esim. pääkaupunkiseudun ulkopuolella noin 1700 euroa kuussa ja tähän päälle *yksityistä sektoria huomattavasti paremmat erilaiset lisät+palvelusvuosista tulevat bonukset.

Entisenä yksityisen puolen vartijana yritin nopeasti urkkia yksityisen puolen vartijoiden nykyisiä palkkoja, mutta en saanut käsiini kuin tämän taulukon:

http://www.vartijat.com/TEKSTIVERSIO/TES_teksti.html#palkat2005

Tämän taulukon mukaan vartijoiden peruspalkka on pääkaupunkiseudun ulkopuolella suurimmalla osalla (taso 2 tai 3) vartijoista noin 1300-1400 euroa kuussa. Ero pääkaupunkiseudun ulkopuolella normaalia poliisin työtä tekeviin poliiseihin on siis minun huonon matikkapään mukaan noin 400 euroa ja lisien kanssa vielä enemmän.

Hyvä ystäväni on työskennellyt poliisissa vartijana neljä vuotta ja hän kertoi, että nettopalkka on vähän kuukaudesta riippuen noin 1700-1800 euroa käteen. Hän työskenteli aikaisemmin yksityisellä puolella metrossa ja sai siitä työstä noin 1400 euroa käteen. Ystäväni saa siis nykyisestä työstään poliisivankilassa vähän päälle 300 euroa enemmän kuin aikaisemmasta työstään yksityisellä puolella.

*Tuon ylle laittamani taulukon mukaan yksityisen sektorin vartijoiden lisät ovat iltalisä 0.71 euroa tunnilta ja yölisä 1.31 euroa tunnilta.

Poliisin palveluksessa työskentelevät saavat sen sijaan illalta (18-21) 20% tuntipalkasta, eli vanhempi konstaapeli saa noin 2.6 euroa tunnilta illalla, yölisä on 30% tuntipalkasta, eli noin 3.7 euroa tunnilta yössä ja lauantai-korvaus (jota yksityisellä puolella ei taideta jostain ihmeellisestä syystä vieläkään tuntea) on poliisin puolella 25% tuntipalkasta, eli noin kolme euroa tuntipalkasta lauantaina.

Lisäksi sunnuntaikorvaukset lähtevät juoksemaan poliisissa lauantaina klo. 18.00 eteenpäin ja yksityisellä puolella sunnuntaikorvauksia makseteen kai edelleen vasta vuorokauden vaihtumisen aikaan.

Kysynkin (ilman mitään piilovittuilua tms), että ovatko yksityisen puolen vartijoiden ennen niin surkeat lisät räjähtäneet kasvuun (tuossa taulukossa näin ei kerrota), saatko sinä vain poikkeuksellisen hyvää palkkaa, vai mistä kertomasi yksityisen puolen "vartijoiden poliiseja paremmat palkat" nykyisin johtuvat?

--

Aiheesta jotain tietävänä (työskentelen tällä hetkellä valtion palkoilla, mutta olen ollut yksityisellä puolella viisi vuotta töissä) voin sanoa sen verran, että vaikka suurimmalle osalle vartijoista ei ole koskaan sattunut mitään tällaista videossa näkyvää ja tuskin tulee sattumaan jatkossakaan, alalla on myös niitä ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa jotain erikoista saadessaan päällensä vartijan takin ja paikalta poistamis- / kiinniotto-oikeudet ja jotka käyttävät tarpeen vaatiessa liikaa voimakeinoja.

Tasapuolisuuden nimissä pitää sanoa kuitenkin se, että tämä sama ongelma ei ole missään nimessä pelkästään yksityisen puolen ongelma, vaan kyllä tämä leimaa osittain myös valtion palveluksessa toimivia työntekijöitä ja ravintoloiden ovilla toimivia järjestyksenvalvojia. Ammatissa mennään helposti vähän harmaalle alueelle, kun kyse on töistä, joissa voimakeinoja joutuu välillä käyttämään.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki vartijat olisivat samanlaista ryhmää tai edes sitä, että tämä videolla näkyvä vartija kuuluisi tähän edellä mainittuun ryhmään. Myöskään tämän videoidun yksittäistapauksen, tai tuon Iltalehden "paha vartija pahoinpiteli kilttiä perheen isää" -tapauksen vuoksi koko alalla työskenteleviä vartijoita ei voi laittaa "väkivalta-leimasimen" alle.

Hyvä ystäväni ja nykyinen kollegani on kouluttanut useita vartijoita työelämään. Tiedän mm. hänen kautta (omien kokemusteni lisäksi), että vartijoiden koulutuksessa yksi merkittävä pääpaino on juuri turvallisessa voimakeinojen käytössä ja siinä, että voimakeinojen käyttö tulee aina olla jälkeenpäin puolusteltavissa.

Oma kokemus on se, että turvallisuusalalla työskentelevien ihmisten voimakeinojen käyttöä teroitetaan mielestäni paljon. Vartijat (ja myös mm. poliisit) työskentelevät julkisella, ja usein turvattomalla paikalla useiden ihmisten katseiden alla ja joutuvat voimankäyttötilanteisiin aíka ajoin. Tämän vuoksi voimakeinojen käytössä on oltava erittäin tarkkana.

Useat voimankäyttötilanteisiin joutuneet ihmiset myös tietävät perusoikeutensa nykyisin hyvin ja tekevät juttuja vartijoita kohtaan paikan saadessaan "kiitettävällä innokkuudella". Pitää muistaa se vanha totuus, että mikäli vartija joutuu voimankäyttötilanteeseen, jossa voimankäytön kohde kokee saaneensa epäasiallista kohtelua ja tekee jutun vartijaa vastaan, syyttävällä tuomioistuimella on aikaa miettiä tilannetta viikkoja. Vartija joutuu sen sijaan tekemään päätöksensä nopeasti selkärangasta.

Tuo videolla näkynyt voimannäyttö-tilanne on ikävä ja tätä ei voi puolustella mitenkään. Tilanteessa ollut vartijakaksikko ei osannut yksinkertaisesti tehdä töitään ammattimaisesti. Maassa makaavaan ei vaan enää käydä käsiksi. Tavallaan ymmärrän sen, että välillä tilanteet ovat niin herkkiä, että joitakin ylilyöntejä paljon tekeville sattuu, mutta tässä kyseisessä tapauksessa on tällaistä tapausta erittäin vaikea kuvitella tapahtuneeksi (edes naisen lyöminen ei oikeuta tähän).

Itselleni sattui työssä verikontakti C-hepatiittia kantavan ihmisen kanssa (kyse oli vielä tapauksesta, jossa tarkastatteva ei kertonut kysyessäni, että hänellä on huumeneula taskussa) ja vaikka tilanne provosoi vahvasti, minä en käyttänyt tilanteen jälkeen liiallisia fyysisiä voimakeinoja - ehkä syy tälle toiminnalle oli aikanaan vartijan peruskoulutuksessa selkärankaan mennyt ohje siitä, että voimakeinoja ei käytetä ellei niiden käyttöön ole pakollista tarvetta ja edes tässä tapauksessa ei ollut (vaikka mieleni kieltämättä tekikin).

Viimeksi muokattu:

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
nuck kirjoitti:
Kysynkin (ilman mitään piilovittuilua tms), että ovatko yksityisen puolen vartijoiden ennen niin surkeat lisät räjähtäneet kasvuun (tuossa taulukossa näin ei kerrota), saatko sinä vain poikkeuksellisen hyvää palkkaa, vai mistä kertomasi yksityisen puolen "vartijoiden poliiseja paremmat palkat" nykyisin johtuvat?

Ei ole lisääntyneet. En saa poikkeuksellisen hyvää palkkaa. Ja käytin jatkoajassa vallitsevaa "hieman" liioitelevaa linjaa.

Perusteluina tuolla suoranaiselle valehtelulle mainittakoon, että lähes aina alan palkkaus mainitaan, kun esiin tulee jotain negatiivista. Mutta annas olla, jos joskus sattuukin jotain positiivista tulemaan ilmi, ei varmasti puhuta palkoista mitään.

strato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
mirasane kirjoitti:
Jos järjestyksenvalvojat ovat toimineet oikein, niin miksi he sitten ovat maksaneet tälle perheenisälle korvauksia tapahtuneesta, kuten IL:ssa taidettiin kertoa?

En tiennyt, että he ovat maksaneet. Tietysti jotain olivat sopineet. Voi hyvin olla , että ovat tehneet ylilyönnin. Eli ovat ottaneet kiinni väärin perustein tai käyttäneet liikaa voimaa. Vaikea täsmällisesti on sanoa mitä siinä on tapahtunut. Siitä olen kyllä 99% varma, että ko. isä ei ole puhdas pulmunen. Siitä kertoo jo se, että häntä ollaan oltu laittamassa rautoihin. Rautoihin laittaminen ei ole niin helppoa yleensäkään, että sitä huvikseen tehtäisi.

Se on joka tapauksessa varmaa, että järjestyksenvalvojalle et voi sanoa, että en lähde. Et sitä voi tehdä baarissa, etkä voi tehdä sitä myöskään asemalla. Jos sinut poistetaan vaihtoehdot on lähteä kiltisti tai rumasti. Tai jos sinut on kiinniotettu, vaihtoehdot on samat. Siihen järjestyksenvalvojilla on periaatteessa oikeus. Jos vastustat, se on järjestystäylläpitävän henkilön vastustaminen. Jos kiinniotto on tehty väärin perustein, voi aina syyttää vapauden riistosta.

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
strato kirjoitti:
Siitä olen kyllä 99% varma, että ko. isä ei ole puhdas pulmunen. Siitä kertoo jo se, että häntä ollaan oltu laittamassa rautoihin.

Isähän puhuu itsensä pussiin, jos meinataan sitä että hän ei tehnyt mitään, etenkään vastarintaa.
"Minulla on pitkä kamppailulajitausta, joten he eivät saaneet minua rautoihin molemmista käsistä."
Ja vastarintaa ei ole tehty. Mitähän kesäheiniä siellä oikein on ollut käsissä kiinni, kun eivät rautoihin saanut, vaikka vastarintaa ei tehty?

Toinen vastaava:
"Hän ei kertomansa mukaan vastustellut, vaan seisoi jäykästi paikallaan."
Tämäkään ei tietenkään ole vastustelua, kun ollaan poistoa tekemässä.

Syytä on siis ollut perheen isässäkin sen verran, että hän ei ainakaan helpottanut tilannettaan.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Iltalehden mukaan pahoinpidelty mies olisi ilmeisesti lyönyt omaa tyttöystäväänsä tai ainakin tunsi hänet.

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
repe_joke kirjoitti:
Perusteluina tuolla suoranaiselle valehtelulle mainittakoon, että lähes aina alan palkkaus mainitaan, kun esiin tulee jotain negatiivista. Mutta annas olla, jos joskus sattuukin jotain positiivista tulemaan ilmi, ei varmasti puhuta palkoista mitään.
Ok, asia selvä. Se on ihan totta, että vartijoiden ammattikunta harvoin saa ansaitsemaansa tunnustusta. Sen sijaan jos joku asia menee ns. vituiksi, tästä muistetaan kyllä kirjoittaa ja paljon.

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
nuck kirjoitti:
Ok, asia selvä. Se on ihan totta, että vartijoiden ammattikunta harvoin saa ansaitsemaansa tunnustusta. Sen sijaan jos joku asia menee ns. vituiksi, tästä muistetaan kyllä kirjoittaa ja paljon.
Tämä ei toki ole vartijoiden "yksinoikeus" vaan melkeinpä kaikkien työntekijöiden arkipäivää alasta riippumatta.

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
OldTimeHockey kirjoitti:
Tämä ei toki ole vartijoiden "yksinoikeus" vaan melkeinpä kaikkien työntekijöiden arkipäivää alasta riippumatta.
Luonnollisesti näin, mutta julkisella paikalla työskentelevät vartijat (ja esim. poliisit) ovat vain useita muita työntekijöitä näkyvämpiä katukuvassa, kauppakeskuksissa ja useissa muissa vastaavissa työpisteissään.

Kun tähän vielä lisätään se, että näkyvyys ei ole aina pelkkää patsastelua tai ns. tavallista suorittamista, vaan vaikeisiinkin asioihin pitää mennä väliin ja joutua välillä käyttämään näitä voimakeinoja tilanteen purkamiseksi, työ ei ole niitä helpoimpia.

Otan esimerkin omasta työhistoriastani; Minut laitettiin aikanaan vartijan ammattitutkinnon suorittamisen jälkeen kauppakeskukseen (ja kuten keskikokoisessa Etelä-Suomen kaupungissa on kai vieläkin tapana, vielä yksin) töihin. Huomasin kauppakeskuksen kamerasta kahden miehen harjoittavan "ammattiaan" ja olin tekemässä kiinniottoa kassalinjan jälkeen.

Miehet eivät kuitenkaan halunneet jäädä selvittelemään asiaa, vaan yrittivät poistua lätkäkassinsa kanssa myymälästä. Kassalinjoille syntyi huonosti menneen tilanteen selvittelyn jälkeen painimatsi ("asiakkaan" aloitteesta) minun ja kassia kantaneen miehen kanssa (toinen miehistä poistui paikalta onneksi auttamatta kaveriaan).

Siinä lyhyen pystypainin aikana kaveri yritti tavoitella povitaskustaan perhosveistä, mutta sain onneksi tämän estettyä ja sain voimakeinoja käyttämällä "asiakkaani" lattiaan. Koska kyseessä oli kuitenkin aineita ottanut narkomaani, tämä yritti tulla väkisin ylös, eikä edes kunnolla välittänyt kamoissaan ollessaan tekemästäni käsilukosta.

Minun oli pakko painaa tämän jälkeen miestä polvella kurkkuun ja vasta tämä pysäytti tämän asiakkaan aikeet. Poliisin tulo kesti paikalle noin 10 minuuttia (sekunnit olivat suhteellisen pitkiä...) ja tässä välissä meidän ympärillemme oli kerääntynyt suuri määrä ihmisiä ihmettelemään tilannetta. Kukaan ei kuitenkaan viitsinyt siinä ihmetellessään auttaa yksin töitään tekevää vartijaa.

Vaikka miesten yrittämässä keikassa viedyn omaisuuden arvo oli vanhassa rahassa päälle 3000 markkaa ja vaikka sain tämän ammattiin kuuluvasti estettyä, kukaan ei tullut tilanteen jälkeen kiittämään. Sen sijaan kiinniottamani asiakas oli heti kertomassa, että "hänet on pahoinpidelty", että "hän tappaa minut kun näkee kadulla" ja että hän "tekee jutun minua vastaan" (ei sitten kuitenkaan tappanut, eikä tehnyt edes juttua).

Minulle ei olisi käynyt tuossa jutussa mitään, vaikka asiakas olisi sen halunnut tehdä, sillä en mennyt otteissani liian pitkälle. Tilanne oli kuitenkin sellainen, että siinä olisi voinut helposti käyttää liian suuria voimakeinoja ja tässä tapauksessa ympärillä olisi ollut kymmeniä ihmisiä todistamassa sitä, että vartija toimi näin ja näin. Myös käräjäoikeudella olisi ollut aikaa viikkoja puntaroida minun selkärangasta tulleita toimiani kyseisessä tilanteessa.

Voin väittää, että tämäkin tapaus olisi noussut julkisuudessa esiin, mikäli tässä oltaisiin käytetty liian suuria voimakeinoja. Pahimmassa tapauksessa miehen taskussa ollut veitsi olisi ollut auki ja tämä olisi kaatuessaan tehnyt reiän asiakkaaseen. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, mitä vartijan voimakeinojen käytöstä olisi puhuttu. Nyt kun tilanne meni periaatteessa "hyvin", asia ei noussut mihinkään. Kiitosta tästä tapahtuneesta minun oli kuitenkin turha odottaa mistään, mutta onneksi sain sentään "kovaa" palkkaa tästäkin työstä.

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
strato kirjoitti:
Se on joka tapauksessa varmaa, että järjestyksenvalvojalle et voi sanoa, että en lähde. Et sitä voi tehdä baarissa, etkä voi tehdä sitä myöskään asemalla. Jos sinut poistetaan vaihtoehdot on lähteä kiltisti tai rumasti. Tai jos sinut on kiinniotettu, vaihtoehdot on samat. Siihen järjestyksenvalvojilla on periaatteessa oikeus. Jos vastustat, se on järjestystäylläpitävän henkilön vastustaminen. Jos kiinniotto on tehty väärin perustein, voi aina syyttää vapauden riistosta.

Tapauksesta sen verran, niin eikös tuon iltalehden jutun mukaan "isukki" ollut todennut, ettei lähde vartioiden mukaan vaan perheen kanssa taksiasemalle. Eli oli itse "kiltisti" poistumassa tilanteesta?

Tokihan tuo on aika yksipuolinen selitys asiasta, mutta en ymmärrä tätä perheenisän lynkkausta täällä.

strato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tpip kirjoitti:
Tapauksesta sen verran, niin eikös tuon iltalehden jutun mukaan "isukki" ollut todennut, ettei lähde vartioiden mukaan vaan perheen kanssa taksiasemalle. Eli oli itse "kiltisti" poistumassa tilanteesta?

Tokihan tuo on aika yksipuolinen selitys asiasta, mutta en ymmärrä tätä perheenisän lynkkausta täällä.

Mies sanoo, että älkää nyt viitsikö, mä lähden tästä tonne rauhallisesti kohti kotia. Kuinka monesti vartijat mahtaa kohdata saman lauseen päivässä.

Ja vielä katse tähän juttuun. Mies sanoo IL:ssä

- Sanoin vaimolle, että lähdetään ja otetaan taksi. Kaverit tulivat takaapäin ja ottivat käsistäni kiinni ja sanoi, että nyt lähdetään. Pysähdyin ja sanoin, että minä en mene minnekään.

Vaikka vartijat, tai järjestyksenvalvojat tekisivät näin hölmösti, niin mukaan on lähdettävä. Jos sanot, että en lähde, niin voit olla aivan varma, että lähdet.

Edelleen uskon, että isukki ei ole puhdas pulmunen, vaan on sanallisesti uhkaillut konnaria ja silloin järkkärit tulevat väliin, se ei luulisi olevan yllättys. Sen takia ne ovat asemalla, että turvaavat työntekijöiden turvallisuuden. Siinä vaiheessa kun vartijat/järkkärit tulevat sanomaan että nyt lähdet mukaan vaihtoehtoja on kaksi. Kiltisti tai rumasti. Sen jälkeen voi miettiä jatkotoimenpiteitä, mutta itse tilanteessa ei ole vaihtoehtoja.

Miettikää, että olette ravintolassa. Kuinka paljon teillä on sanomista siinä tilanteessa järkkärille, olitte sitten oikeassa tai väärässä? Samanlainen järkkäri on esim. asemalla, vaikka on eri miljöö. Jälkikäteen voi syyttä järkkäriä mistä tahansa, mutta siinä tilanteessa ei, koska järkkärillä ei yksinkertaisesti ole kovin montaa muuta mahdollisuutta kuin pitää päätöksestään kiinni. Tyhmää tai ei, mutta niin se menee.

edit. lisäyksenä viimeinen kappale.

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä miellyttävänoloinen perheenisä on melko varmasti estänyt junan liikkeellelähdön jäämällä ovien väliin estämään niiden kiinnisaamisen. Konduktööri oletettavasti huutanut ohjaamon ikkunasta, että nyt vittuun sieltä roikkumasta, juna lähtee. Isi toteaa tähän omien sanojensa mukaisesti, että "Taidat olla aika v-mäinen kaveri" ja kieltäytyy edelleen poistumasta ovenraosta. Tässä on jo vallan hyvä syy poistaa isipappa asema-alueelta, junaliikenteen häiritsemisestä kun on käsittääkseni säädetty rangaistus rikoslaissa.

Tai sitten koko episodi on tapahtunut laitureille johtavien porttejen luona. Nehän siis suljetaan, kun junalla on lähtöaika ja se voi turvallisesti lähteä. Ei sinne laiturille enää sen jälkeen ole kenelläkään mitään asiaa. Jos sinne kaikki räyhääjät päästettäisiin vielä juoksentelemaan, niin eipä koko porttitoiminnasta hirveästi hyötyä saataisi. Ja taas olisi kansalla lisää asiaa yleisönosastoille, kun junat kulkisivat jälleen myöhässä...

Niin, kunhan siis arvailen vaan, varsinaista tietoa en kyseisestä tapauksesta omaa.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tänään tuli mielenkiintoinen Pressiklubi TV kakkoselta. Siinä ilmeisesti stereotyyppinen vartija toi mainetta kaikille ammattinsa edustajille.

Itse tapauksesta sen verran, että potkut maassa makaavaan kiinniotettuun eivät ole mitenkään puolusteltavia, ammattitaidottomuutta.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
TosiFani kirjoitti:
Tänään tuli mielenkiintoinen Pressiklubi TV kakkoselta. Siinä ilmeisesti stereotyyppinen vartija toi mainetta kaikille ammattinsa edustajille.

Katselin Pressiklubia jonkin verran, etenkin juuri kyseisen vartijan haastattelun kohdan ja kieltämättä hivenen oudoksutti tapa jolla hän käsitteli tapahtunutta asiaa.

Toisaalta ymmärrettävää ettei halunnut ottaa kantaa tapahtuneeseen tuomitsevasti mutta olisin odottanut, että olisi edes jonkin verran selkeästi kommentoinut tapahtunutta mutta nyt pääasiassa varsin ympäripyöreästi tyytyi kommentoimaan tapahtunututta ja kokonaisuudessaan jäi sellainen maku, että kyseisen vartijan mielestä toiminta oli kaikkiaan normaalia ja täysin puolustettavissa vaikkakin hän perusteli jääviyttään sillä ettei poliisi ollut ottanut kantaa asiaan, ja että koko tapahtuman käsittely oli vielä kaikkiaan kesken mutta tästä huolimatta olisin toivonut, että kyseinen henkilö olisi uskaltanut kommentoida asiaa ja kertoa oman mielipiteensä eikä tyytyä hymistelemään ja piiloutumaan asemansa taakse.

Kokonaisuudessaan tapahtuneen seuraaminen on ollut mielenkiintoista koska olen myös joutunut kokemaan vartijoiden voimankäyttöä mutta omalla kohdallani minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa tapahtuneen johdosta koska vartijat tekivät tuolloin työtään vaikkakin hyvin kovakouraisesti mutta heillä ei todellakaan ollut muuta vaihtoehtoa koska ollessani psykoosissa en todellakaan totellut normaaleja kometoja. Jälkeen päin tilanne on naurattanut vaikka tuolloin hymy oli kaukana niin vartijoilta kuin myös minulta - sekä poliiseilta jotka saapuivat paikalle myöhemmin.

vlad.

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Stolk-2 kirjoitti:

Oliskohan mennyt sovitteluun senkin takia, että tämä isukki tajusi lopulta, ettei hänkään ole ihan puhtaalla asiassa...

Edit: Ja isukki oli tietysti huolissaan lapsistaan, jotka "huusivat ja parkuivat vieressä". Samaiset lapset eivät kuitenkaan estäneet häntä käyttämästä karkeaa kieltä.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On erikoista, että joku puolustelee maassa makaavan potkimista tämän käyttäytymisellä. Jos olet ammatiltasi vartija, sinulta odotetaan ammattitaitoa. Tämä vartija oli ammattitaidoton.

Itse toimin huostaanotettujen nuorten parissa ja sieltä tulee varsin usein "kovaa" palautetta. Onko minulla siis lupa potkia heitä??

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
TosiFani kirjoitti:
On erikoista, että joku puolustelee maassa makaavan potkimista tämän käyttäytymisellä. Jos olet ammatiltasi vartija, sinulta odotetaan ammattitaitoa. Tämä vartija oli ammattitaidoton.

Onko täällä joku puolustellut tuota maassa makaavan raudoitetun tyypin potkimista?
Ihan helvetin tyhmäähän sen oli, ja kaiffarit maksoivat siitä työpaikoillaan.

Ja samalla tavalla sitä ammattitaitoa odotetaan muidenkin alojen osaajilta, mutta ei läheskään aina saada.

laredo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sipoon Wolf, Malaga, Barcelona, työväen ampujat
Stevarit jyllää

Lähes koko työelämäni Suomessa jouduin aina kärsimään noista "Kontulan uuioperheen isistä" ja "Jakomäen kartsoista". Mä oon noi nasaaliäänellä selitetyt jorinat kuullut miljoona kertaa. Kyseessä on ns. white trash porukka. Paskasakkia. Ikävää että noi potkut oli aika hepposia, itse olisin potkinut lujempaa.

Mä olen valmis osallistumaan keräykseen jolla tuetaan näitä vartijoita. Tämä nyt tapahtunut on ns. hyvä alku. Tästä on hyvä jatkaa.

p.s. asunnottomat voi myös haistaa paskan. Suomessa ei kukaan joudu tosiaan olemaan taivasalla jos ei ehdoin tahdoin sitä halua tai on niin saatanan avuton että joutaakin kuolla pakkaseen luonnonvalinnan myötä.

Mace

Jäsen
Olipa kyllä kerrassaan vastenmielisen oloinen kaveri tuo Pressiklubilla vieraana ollut vartija. Käsittämättömän rasittava tyyppi puhetyyliä myöten.

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Jari Kähkönen, ei hyvää päivää. Äsken Pressiklubi ohjelmassa käsiteltiin tätä tapausta ja kyseinen henkilö kyllä oli täysin väärässä paikassa väärään aikaan. Jäi miehen virka näkemättä, mutta kovat oli spedellä puheet. Sääliksi käy jos kyseinen Kähkönen on kenties jotain vartijaliiton pomoja tjs...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy