Formula 1 -kausi 2024 – evoluutio

  • 35 339
  • 313

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
78 kierrosta jonoajelua vaan monesti jää sitten päällimmäisenä mieleen ja jättää vähän paskan maun.
Kisan suhteen Monaco on aina joko tylsä tai sitten tapahtuu liikaa liian nopeasti. Eli ajellaan jonossa maaliin tai tulee sade ja sitten on pari kiekkaa älytöntä härdelliä, ei ehdi näkemään kaikkea mitä tapahtuu ja sitten pahimmillan punaiset tai SC. Nykyisin varmaan tulisi vielä pahempia ruuhkia kun autot ovat niin pitkiä, että kun jää joku poikittain niin ohi ei enää pääse.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Onneksi on F1TV, jossa on loistava kommentaattoritiimi. Näiden ansiosta pelkästään jopa Monacon kisa oli ihan hauskaa katsottavaa (tai kuunneltavaa). Varsinkin Jolyon Palmer lähti aivan henkseleistä, kun radalla nähtiin ensimmäinen ohitus jossain puolivälin paikkeilla.

Hieno kausi menossa. Kaikki todennäköisyydet puoltavat edelleen Verstappenin mestaruutta, mutta kyllähän tuolla McLaren ja Ferrarikin ovat tehneet kotiläksynsä. RB:n heikkous on edelleen viime kauden tapaan vähän huonosti päällystetyt radat, jolloin näiden äärimmilleen venytetty aerodynaaminen paketti on herkimmillään.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Tuo, että saako punaisten lippujen aikana vaihtaa renkaita on viihteen kannalta vähän kaksipiippuinen juttu. Nythän Monacossa tuo oli täysi katastrofi viihteen kannalta, kun siellä on ihan sama miten hiljaa ajat; eli kukaan ei ole pääsemässä ohi, vaikka köröttelet samoilla renkailla säästellen kisan alusta loppuun asti. Mutta sittenhän on mahdollista käydä myös niin, että punainen lippu tulee kisan jälkipuoliskolla ja siinä vaiheessa jotkut varikolla käymättömät saavat tästä valtaisan edun. Siinä voi siis sitten saada kisan jatkumiseen kivaa seurattavaa, kun siellä onkin kärkikahinoissa joku auto, joka ei sinne muuten olisi kuulunut.

Mutta ehkäpä toki nämä negatiiviset puolet ovat tällä hetkellä suuremmat kuin positiiviset. Pitäisi ruveta vääntämään jotain ihmeellisiä lisäsääntöjä, että jos 1/3 kisasta on vasta ajettu punaisten tullessa, niin sitten pitää käydä vielä varikolla (/rengassääntö ei täyty) tai jotain muuta vastaavaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta sittenhän on mahdollista käydä myös niin, että punainen lippu tulee kisan jälkipuoliskolla ja siinä vaiheessa jotkut varikolla käymättömät saavat tästä valtaisan edun. Siinä voi siis sitten saada kisan jatkumiseen kivaa seurattavaa, kun siellä onkin kärkikahinoissa joku auto, joka ei sinne muuten olisi kuulunut.
Ihan samahan koskee sopivasta radalle ilmaantuvaa turva-autoa, joka on ratkaissut mestaruuksiakin. Miksi punaisten lippujen kohdalla pitäisi pohtia tuota, kun turva-auton kanssa ei pohdita?

Itse ainakin näen, että tuossa vapaassa renkaiden vaihdossa on enemmän negatiivista kuin positiivista.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kanada ei pettänyt. Vaihtelevat sääolosuhteet toi käänteitä, samoin usean kuskin liukastelut radalla.

Kisan alussa oli hauska seurata kuinka saderenkailla ajaneet Haasit ohittivat vasemmalta ja oikealt ensimmäisen viiden kierroksen aikana ja jos Sargentin ensimmäinen spinni olisi johtanut kovemmin seinään ja turva-auto olisi tullut radalle, olisi Haasin strategia voinut olla täydellinen. Kärjessäkin ohituksia nähtiin ja vaikka Max lopulta ykkösenä tuli maaliin, niin ihan mielenkiintoinen kisa oli.

Sauber ei tänäkään viikonloppuna kulkenut mihinkään, vaikka ilmeisesti sadekelin asetuksia oli tehty aika-ajon jälkeen. Melkoista jonon jatkona ajelua Bottakselta jälleen kerran.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Paperilla Bottaksen kisastrategia tuntui olevan oikea:
- lähtö varikolta, eli sai autoon tehdä vähän muutoksia sadekeliä varten (voi tietty rokottaa kuivankelin vauhtia)
- nousi muutaman sijan kun jätti tulematta varikolle turva-auton aikana
- ajoissa slickseille, tai ehkä kierros myöhemmin olisi ollut optimaalinen kun muut olisivat kuivattaneet varikon ulostuloa, mutta kun tulee kiekkaa aiemmin kuin muut, sulla on renkaat jo tikissä kun varikolta tullaan sivuluisua radalle ekat mutkat kuten kävi Norris vs Verstappen.

Mutta joku meni kuitenkin pieleen tuossa slickseille vaihdossa, ajoiko sitten liian hiljaa takaisin radalle, vai oliko jotain tilannetta siinä ulostulossa ja ulostulokierroksella? Kun tippui hieman vs muuta siinä vaihtoruljanssissa, tuntui, että aiemmin renkaat vaihtaneet meni edelle ja myöhemmin vaihtaneet pysyi edellä.

Itse kisasta: mietiskelin siinä alkupuolella ennen sadetta, että miksei kukaan hae slicksejä, koska kuiva ura oli jo ja kierrosajat jo harjoitusten cross overissa, jossa ajettiin kovempaa slickseillä. Ja jos uusi sade tulee, on ne kuluneet intermediatet siinä vaiheessa roskiskamaa, joten pakko hakea jokatapauksessa uutta kumia sateelle, oli alla slicksit tai intermediatet. Eli slickseillä olisi pitänyt ajaa vain yhden stopin tappio kiinni. Mutta kai tallit päätti mennä varmanpäälle ja odotella sadetta. Noh, ehkä olisi aika tasoihin mennyt olisi ajanut kummalla tahansa. Turva-auto sitten sotki tämän ja sadekin oli miedompi mitä näytti aiemmin tutkassa. Ja onhan tuossa hankala mennä ohi kun vain yksi linja on pitävä, ja jos edellä ajava hitaampi ei väistä niin ohi ei pääse märällä linjalla. Näkyi hyvin siinä kun Haasit alkoi hyytymään full wet-renkailla, ja taakse kertyi jono. Lopulta ohituksetkin onnistui kun kaikki haki märkää siinä takasuoralla ennen viimeistä mutkaa, eli koko radan leveys kuivatettiin, jolloin siihen muodostui kuiva ohituspaikka.

Loppuun olisi voinut vielä pienen sateen tehdä, sellainen 50/50 että olisiko kannattanut käydä varikolla tai osittain rata märkä ja toinen puolisko kuiva.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse kisasta: mietiskelin siinä alkupuolella ennen sadetta, että miksei kukaan hae slicksejä, koska kuiva ura oli jo ja kierrosajat jo harjoitusten cross overissa, jossa ajettiin kovempaa slickseillä. Ja jos uusi sade tulee, on ne kuluneet intermediatet siinä vaiheessa roskiskamaa, joten pakko hakea jokatapauksessa uutta kumia sateelle, oli alla slicksit tai intermediatet. Eli slickseillä olisi pitänyt ajaa vain yhden stopin tappio kiinni.
Aika selkeä tuo syy mielestäni oli. Toki slickseillä olisi päässyt kuivalla uralla kovempaa, mutta ei olisi käytännössä pystynyt ohittamaan ollenkaan. Lisäksi 1-2 mutkat pysyivät niin märkänä, että slickseillä olisi ollut tekemistä pitää auto radalla niissä, vaikka muilta osin ajoura olikin kuiva.

Sen verran liukastelua siellä nähtiin intereilläkin läpi kisan, että tuskin slickseistä olisi lopulta hyötynyt kisan alkupuolella.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Paperilla Bottaksen kisastrategia tuntui olevan oikea:
- lähtö varikolta, eli sai autoon tehdä vähän muutoksia sadekeliä varten (voi tietty rokottaa kuivankelin vauhtia)
- nousi muutaman sijan kun jätti tulematta varikolle turva-auton aikana
- ajoissa slickseille, tai ehkä kierros myöhemmin olisi ollut optimaalinen kun muut olisivat kuivattaneet varikon ulostuloa, mutta kun tulee kiekkaa aiemmin kuin muut, sulla on renkaat jo tikissä kun varikolta tullaan sivuluisua radalle ekat mutkat kuten kävi Norris vs Verstappen.

Mutta joku meni kuitenkin pieleen tuossa slickseille vaihdossa, ajoiko sitten liian hiljaa takaisin radalle, vai oliko jotain tilannetta siinä ulostulossa ja ulostulokierroksella? Kun tippui hieman vs muuta siinä vaihtoruljanssissa, tuntui, että aiemmin renkaat vaihtaneet meni edelle ja myöhemmin vaihtaneet pysyi edellä.

Itse kisasta: mietiskelin siinä alkupuolella ennen sadetta, että miksei kukaan hae slicksejä, koska kuiva ura oli jo ja kierrosajat jo harjoitusten cross overissa, jossa ajettiin kovempaa slickseillä. Ja jos uusi sade tulee, on ne kuluneet intermediatet siinä vaiheessa roskiskamaa, joten pakko hakea jokatapauksessa uutta kumia sateelle, oli alla slicksit tai intermediatet. Eli slickseillä olisi pitänyt ajaa vain yhden stopin tappio kiinni.
Mutta kai tallit päätti mennä varmanpäälle ja odotella sadetta. Noh, ehkä olisi aika tasoihin mennyt olisi ajanut kummalla tahansa. Turva-auto sitten sotki tämän ja sadekin oli miedompi mitä näytti aiemmin tutkassa. Ja onhan tuossa hankala mennä ohi kun vain yksi linja on pitävä, ja jos edellä ajava hitaampi ei väistä niin ohi ei pääse märällä linjalla. Näkyi hyvin siinä kun Haasit alkoi hyytymään full wet-renkailla, ja taakse kertyi jono. Lopulta ohituksetkin onnistui kun kaikki haki märkää siinä takasuoralla ennen viimeistä mutkaa, eli koko radan leveys kuivatettiin, jolloin siihen muodostui kuiva ohituspaikka.

Loppuun olisi voinut vielä pienen sateen tehdä, sellainen 50/50 että olisiko kannattanut käydä varikolla tai osittain rata märkä ja toinen puolisko kuiva.

Turva-auton jälkeen Bottas taisi ajaa vanhoilla intereillä käytännössä vastaavia kierroksia uusilla intereillä ajelevien kanssa, eli ei nuo roskiskamaksi muuttuneet kuin vasta toisen sateen jälkeen radan kuivuttua.

Slicksien vaihdon jälkeen Valtteri taisi olla ihan yhtä hidas ensimmäisellä kierroksella kuin muutkin samaan aikaan vaihtaneet. Ainakin Gasly hävisi yli 10 sekuntia ulostulokierroksella. Valtteri tuli kierroksen myöhemmin sisään ja siinä kohtaa Gaslylla oli jo sisäänajetut (ja kuivat) kiekot alla, kun Vale liukasteli kylmillä ja märillä slickseillä menemään. Radan kuivuessa Sauber taisi olla kyllä radan hitain auto, mutta samaa mieltä että hyvä strategia oli Valtterilla kyllä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Turva-auton jälkeen Bottas taisi ajaa vanhoilla intereillä käytännössä vastaavia kierroksia uusilla intereillä ajelevien kanssa, eli ei nuo roskiskamaksi muuttuneet kuin vasta toisen sateen jälkeen radan kuivuttua.
Ainakin joskus on puhuttu, että kuivuvalla radalla vanhat interit voivat sopivasti kuluneina olla jopa uusia intereitä paremmat.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ainakin joskus on puhuttu, että kuivuvalla radalla vanhat interit voivat sopivasti kuluneina olla jopa uusia intereitä paremmat.
Slicksithän niistä tulee kun kulutat sen kuvion pois. Käsittääkseni renkaan kuvio pienemmän kontaktipinnan lisäksi teke vähän pahaa lämmöille. Renkaiden kuluma ei toki muutenkaan ole tasainen käyrä, kun ovat kerrosteisia. Renkaat kun ovat kaksiosaisia niin pitäisi se sisus ja ulkokuori olla ikään kuin yhtä lämpimät. Jos sisältä lämmin ja ulkoa kylmä, niin puhutaan blistering ilmiöstä, kun kuuma rengas kuplii alta läpi ja irtoaa päällimmäisestä kerroksesta. Ne on niitä kuluneen renkaan kraattereita, mitä joskus näkee. Graining on taas aika pakollinen osa ajamista, mutta jos rengas on kylmä, niin se on kovempi, jolloin siihen tulee helpommin mikrokuvioita radan pinnasta. Lisäksi ongelmaa pahentaa, että auto liukuu sivuttain kylmillä nakeilla enemmän. Kun rengas lämpenee ja se on pehmeämpi, niin ongelma ei ole yhtä suuri. Olen käsittänyt, että graining phase johtuu tästä ja kun renkaat saadaan paremmin lämpimäksi, niin ne saattavat vähän parantua, kun pinta pehmenee ja osa mikä kuvioitunut enemmän kuluu pois. Tämän takia kuskit välillä valittavat nakeista, mutta 5 kierroksen jälkeen ne on taas hyvät. Renkaiden tasainen lämmittäminen on myös syy, miksi yleensä varikkopysähdyksen jälkeen ei haluta puskea, kun sisuksen lämmittäminen vie enemmän ja lämpöerot rasittavat rengasta. Toki näihin liittyy sitten vielä jotain lämpösyklejä. Monesti kisassa ajetaan "käytetyillä" kovilla, joihin on ajettu harjoituksissa yksi lämpösykli, joka maagisesti parantaa rengasta jotenkin.

Intereiden ongelma kuivalla on nopeuden lisäksi se, että sulavat alta pois, koska seos on tehty sateeseen, jolloin ongelma on lähinnä saada lämpöjä ylös, kun vesi viilentää tehokkaasti. Sen takia kuskit Kanadassakin radan kuivuessa kävivät suorilla vesilätäköissä vähän viilentämässä renkaita. Noihin intereihin kuuluu käsittääkseni ominaisuutena, että kun kuumenevat niin saattavat levitä täysin, mistä kuskeja varoteltiin. Varmaan se pinta repeytyy myös, jos liian lämmin verrattuna alempaan kerrokseen. Toki nyt säästelivät nakkien kuviota, koska oli tiedossa, että sataa lisää. Olisi varmaan säästelty vähemmän, jos olisi ajateltu, että noilta intereiltä mennään slickseihin.

Ihme tiedettä ja noihinkin saisi varmaan käytettyä kesäloman verran aikaa, että tajuaisi jotain. Omakin pintatieto lähinnä lähetyksistä, kun joku vanha kuski selittää. Toki nykyrenkaat kanssa suunniteltu tarkkaan kulumaan oikein.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös