Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Formula 1 -kausi 2024 – evoluutio

  • 69 168
  • 538

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Miamissa ainoa oikea väritys Ferrarille olisi valkoinen ;)
Vuoden 1961 156 Tipo:sta(tunnetaan myös hainokkana) olen nähnyt kuvia keltaisesta värityksestä kisassa, mutta en tiedä onko tuo ollut Scuderian auto, vai jonkun yksityiskuskin.
Pakko oli googlettaa tuo, olipa muuten tyylikäs. Onkin aikalailla jäänyt unholaan tuo "Ferrarin keltainen". Värisävynä oikein miellyttävä.
 
Erikoista että Lando ottaa ekan ikinä voiton ja vielä ajamalla mutta kukaan ketjussa ei ole tätä noteerannut.

Mäkillä on jälleen hyvä auto ja Lando on hyvä kuski. Ties vaikka tästä saataisiin mielenkiintoa kauteen.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Erikoista että Lando ottaa ekan ikinä voiton ja vielä ajamalla mutta kukaan ketjussa ei ole tätä noteerannut.

Mäkillä on jälleen hyvä auto ja Lando on hyvä kuski. Ties vaikka tästä saataisiin mielenkiintoa kauteen.
Onhan tää vähän suolaa haavoille jopa. Hienoa kun voitti mutta piste-ero taulukossa kasvoi Maxille taas ja seuraavan kisan voittaa jollain 40 sekunnin erolla jälleen
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan tää vähän suolaa haavoille jopa. Hienoa kun voitti mutta piste-ero taulukossa kasvoi Maxille taas ja seuraavan kisan voittaa jollain 40 sekunnin erolla jälleen
Niin, jos vielä aidosti ajattelee, että joku voisi haastaa Maxin mestaruustaistossa.

Mulle on ihan selvää, että Max voittaa mestaruuden, mutta on virkistävää, jos Maxia pystytään aidosti radalla haastamaan edes välillä. Tietää hyvää tulevia kausia ajatellen.
 

BaronFIN

Jäsen
Hiekka-alueita? Mitä helvettiä, miten minä jouduin takaisin 90-luvulle? Kuinka voidaan nyt ajaa kanttareiden yli asfaltille ja vinkua ajoradan ylityksistä radioon.

Kaverin voi onneksi ajattaa ulkomutkassa hiekalle ja vinkua perään 10 sekunnin rangaistuksesta.

Ei vaan, ilolla tervehdin ja moni muotirata voisi ottaa näistä mallia.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Italialaiset ymmärtää kilpa-autoilun päälle. Edelleen olen itseni kanssa samaa mieltä, että valkoisilla viivoilla on merkattu radan rajat ja niiden välissä on hyvä pysyä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka turvallisuustekijät tietysti puoltavatkin laajoja asfalttiturva-alueita, voisi kuvitella ihan radan viereen olevan mahdollista laittaa sen muutaman metrin kaistaleen nurmikkoa tai hiekkaa, milloin ratalinjan ylittämisestä saisi tuta. Tästä muistaakseni kannatti Jean Alesi Beyond The Grid-podcastissa taannoin.

Paljon esteettisempiäkin nuo ovat, kuin Prisman parkkikentät.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikka turvallisuustekijät tietysti puoltavatkin laajoja asfalttiturva-alueita, voisi kuvitella ihan radan viereen olevan mahdollista laittaa sen muutaman metrin kaistaleen nurmikkoa tai hiekkaa, milloin ratalinjan ylittämisestä saisi tuta. Tästä muistaakseni kannatti Jean Alesi Beyond The Grid-podcastissa taannoin.

Paljon esteettisempiäkin nuo ovat, kuin Prisman parkkikentät.
Yleensä hiekka on kohtalaisen turvallista, koska se hidastaa auton liikettä. Hiekasta tulee vaarallista lähinnä silloin, jos se edesauttaa auton kääntymistä katolleen tai pyörimään, mutta silloinkin lähtökohta on jo valmiiksi huono.
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kisa oli umpitylsä, mutta sitä se vain Monacossa on, kun parina viime kautena pakkaa sekoittanutta sadettakaan ei ollut. Positiivisena puolena ensimmäistä kertaa sitten 2017 neljä eri kuljettajaa on ottanut voiton kahdeksassa ensimmäisessä kisassa, ja Red Bullin etumatka näyttää olevan aika mitätön tällä hetkellä, jos ovat edes nopein auto. Imolassa ainakin data näytti McLarenin olleen nopeampi viikonlopun aikana vaikka voitto menikin Verstappenille. Olen siis tämän suhteen positiivinen jatkon suhteen, toivon sellaista 2019 loppupuoliskon meininkiä että kärkitallit voittavat aikalailla vuorotellen ja nähdään oikeasti rengas rengasta vastaan vääntöä ihan voitosta, vaikka mestaruus onkin ratkennut. Toki Leclerc voitollaan kavensi eron Verstappeniin 30 pinnaan eli vähän reiluun voittoon mutta eiköhän Verstappen hanskalla tuon hoitaa vaikka auto ei ihan nopein olisikaan. Jatkossa toivotaan voittoja McLarenille ja Ferrarille, ihan realistinen skenaario että jakautuvat kauden mittaan näiden kolmen tallin kesken melko tasaisesti. Tämän sanottuani Verstappen toki voittaa Singaporea lukuunottamatta loput kisat.

Tsunoda on ajanut helkkarin hyvän alkukauden, 19 pinnaa ja kuuteen viimeiseen kisaan viidesti pisteillä, kova suoritus kuudenneksi nopeimmalla autolla kun keskeyttäjiä ei edeltä juuri ole. Samalla Ricciardon kauden ainoat pisteet tulleet Miamin sprintistä.
 

BaronFIN

Jäsen
Siinä missä McLarenin ja Ferrarin kuskit syö toisiltaan pisteitä, niin tämä Meksikon has been pitää huolen siitä että Red Bullin maksimipisteet menee aina hollantilaiselle.

Sekin syö hieman mielenkiintoa mahdollisesta mestaruuskamppailusta.
 

kalma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jatkossa toivotaan voittoja McLarenille ja Ferrarille, ihan realistinen skenaario että jakautuvat kauden mittaan näiden kolmen tallin kesken melko tasaisesti. Tämän sanottuani Verstappen toki voittaa Singaporea lukuunottamatta loput kisat.
Vähän sitä väkisin pelkää myös Verstappenin dominoinnin uutta alkua, mutta onhan tässä nyt vähän merkkejä paremmasta. Ainakin tallimestaruudesta tulee kova taistelu, vaikka McLaren ja Ferrari nyt syökin toistensa pinnoja rutosti.

Ja vaikka haluaisi, niin voiko Mersuakaan ihan täysin laskea vallan pois kärkikamppailuista? Tänäänkin Hamilton vei kuitenkin Maxilta nopeimman kierroksen, ja kun tietää miten paljon hollantilainen noita bonuspisteitä tykkää kaivaa, niin eiköhän se tosissaan yrittänyt nopeinta ajaa siinä kun Russelia jahtasi.

Tuleekohan Hamiltonilta muuten ihan tarkoituksella ja valikoidusti aina tyhmimmät itkut noista tiimiradioista lähetykseen?
Tänään sai itsensä kuulostamaan seitsenkertaisen mestarin sijaan ensimmäisiä carting-kisojaan ajavasta junnulta. Punaisilla lipuilla hardeilla aloittamisesta "I told you so, I told you so" ja sitten legendaarinen " miksette kertoneet et varikkokäynnin jälkeen kierros on kriittinen". Ihan ku hänet olis väkisin heitetty aloittamaan hardeilla, ja ihanku ei olis ymmärtänyt et Max tulee samantien sisään ja pitäis vetää hammertime kovempaa ku koskaan.
Vaikkei nykyään niin ärsyttävä olekaan, kunnei voita, niin tosi vaikee tosta kaverista on tykätä.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja vaikka haluaisi, niin voiko Mersuakaan ihan täysin laskea vallan pois kärkikamppailuista? Tänäänkin Hamilton vei kuitenkin Maxilta nopeimman kierroksen, ja kun tietää miten paljon hollantilainen noita bonuspisteitä tykkää kaivaa, niin eiköhän se tosissaan yrittänyt nopeinta ajaa siinä kun Russelia jahtasi.
Toki Maxin pyrkimys oli päästä Russellin ohi ja kun Russell körötteli jotain 3 sekkaa hitaampaa kuin olisi voinut, niin Maxkin varmaan säästeli vähän renkaita ja akkua, kun ajoi kaveria kiinni. Hamilton taas ei varmaan edes toivonut pääsevänsä Maxin ohi, joten oli järkevämpi ehkä yrittää nopeinta. Hämishän ajoi nuo kovat paljon nätimmin sisään, kun Max alkoi puskemaan saman tien, mikä syö kuitenkin nakkeja vähän. Mitään autojen nopeudesta ei voi oikein sanoa, kun koko kisa ajeltiin 3-5 sekkaa/kierros hitaampaa kuin autoilla olisi voinut. Vähän kolmen kaupalta vaikuttaa toistaiseksi enkä ihan usko mersun nousuun ilman päivityksiä autoon.
Tuleekohan Hamiltonilta muuten ihan tarkoituksella ja valikoidusti aina tyhmimmät itkut noista tiimiradioista lähetykseen?
Tänään sai itsensä kuulostamaan seitsenkertaisen mestarin sijaan ensimmäisiä carting-kisojaan ajavasta junnulta. Punaisilla lipuilla hardeilla aloittamisesta "I told you so, I told you so" ja sitten legendaarinen " miksette kertoneet et varikkokäynnin jälkeen kierros on kriittinen". Ihan ku hänet olis väkisin heitetty aloittamaan hardeilla, ja ihanku ei olis ymmärtänyt et Max tulee samantien sisään ja pitäis vetää hammertime kovempaa ku koskaan.
En pidä Hämiksestä, mutta kyllähän tiimi yleensä kertoo, että inlap ja outlap critical. Ei oikein väliä olisko Hämiksen pitänyt tuo tietää itsekin, mutta kyllä tiiminkin olisi pitänyt pitää kartalla. Vaikea nähdä etteikö hämis olisi voinut ajaa ennen varikkokäyntiä eroa pienemmäksi ja pysyä Maxin edellä puskemalla. Viimeistään kun tiimi näki vaikka pari ekaa minisektoria etteihän se Sir puske, niin jonkun olisi pitänyt varmaan herätä, että heihei nyt kaasua vähän. Varsinkin, kun Max oli Russellin perseessä kiinni, niin olisi voinut myös sanoa Yrjölle, ettet kehtaisi ajella yhtä kierrosta vähän hitaammin. Ihan helposti olisi saanut Maxia hidastettua pari sekuntia lisää. Nyt sitten Hämis ei saanut ratapositiota ja annettiin Maxille mahdollisuus päästä Russellin ohi. Ei tuo minusta mersulta mennyt mitenkään putkeen.

Hämiksen olisi varmaan pitänyt tietää paremmin. Tallilla taas ei mitään tekosyyn puolikastakaan, että miksi näin.
Vähän sitä väkisin pelkää myös Verstappenin dominoinnin uutta alkua, mutta onhan tässä nyt vähän merkkejä paremmasta. Ainakin tallimestaruudesta tulee kova taistelu, vaikka McLaren ja Ferrari nyt syökin toistensa pinnoja rutosti.
Max on menettänyt yhden voiton auton porsimiseen ja on silti yli yhden puhtaan voiton edellä. Aika vaikea nähdä, että mestaruuskamppailua syntyisi ellei voimasuhteissa tapahdu vielä muutoksia. McLaren vauhdillisesti näyttää Ferraria kovemmalta tällä hetkellä, mikä ei sekään auta.

Tosin nyt kun RB:stä on löytynyt heikkouksia, niin Checo tuskin pystyy vastaamaan huutoon, joten tallimestaruus voi mennä muille. Pitäisi kaiken järjen mukaan maksaa ainakin Perezin tallipaikan, jos toinen mestaruus menee Ferrarille tai McLarenille.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikka Maxin haastaminen MM-taistossa vaikuttaa edelleen epätodennäköiseltä, niin on silti ihan mukavaa, että taisto ei ole ohi. Leclerc on aika lähellä, mutta en silti usko, että hän on kovin haastaja. Mielestäni McLaren on tällä hetkellä toiseksi nopein auto ja Norriksella on parhaat mahdollisuudet haastaa Max.

Toki voimasuhteet vaihtelevat kisasta toiseen ja päivityspaketteja tulee, joten ei sitä tiedä miten tilanne kehittyy.

Onneksi Monacon jälkeen seuraava kisa on aina hyvä, kun mennään Montrealin radalle. Mielenkiintoinen rata, jossa on hyviä ohituspaikkoja, sekä vaikeita kohtia, joissa kuljettajilta nähdään virheitä.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Punainen lippu söi kisasta varikkoelementin pois, joka olisi tehnyt tästä huomattavasti mielenkiintoisemman. Kuvittelin, että eihän nuo hardit voi kestää täyttä kisaa, mutta mitä vielä. Kisaa oli kyllä mielenkiintoista seurata, kun kärki ajoi viiden sekunnin sisällä todella pitkään kisasta.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Renkaat kestivät, kun kaikki ajoivat aluksi sen 10sekkaa hitaampia kierroksia kun aika-ajoissa, eikä siltikään kenelläkään ollut mitään mahdollisuutta ohittaa ketään. Kärki taisi ajaa lopussakin vielä 8sekkaa hitaampia aikoja.
Ei toi Monaco enään ole mikään testi tuon tason kuljettajille kun ajetaan tuollaista vauhtia . Ei sitä sarjasta varmaan poisteta koska on Monaco, mutta mitään tekemistä kilpa-ajon kanssa tuolla ei enään ole.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko kukaan ehtinyt vielä vertamaan aika-ajon järjestystä kisan lopputulokseen ?
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Olipahan viikonloppu. Odotetusti voittaja ratkaistiin jo lauantaina ja punaiset liput vei viimeisenkin muuttuja pelistä pois. Olihan tuo naurettavaa että kisan alussa köröteltiin 10 sekuntia hitaampia kierroksia kuin noilla kotteroilla pääsisi, mutta tätä on Monaco. Silti komppaan Juusela/Kovalainen komboa, että mieluummin Monaco kalenterissa kuin Jeddah/Singapore -tyyliset muovikisat. Juusela taisi mainita että Vilanderin kanssa olivat piirrelleet uutta ratalayoutia Monacoon, jotta saataisiin pidempää suoraa aikaiseksi, ajatuksena ihan mielenkiintoinen.

Parin viikon päästä ajetaan taas ihan oikeasti kilpaa.

Onko kukaan ehtinyt vielä vertamaan aika-ajon järjestystä kisan lopputulokseen ?
Lähetyksessä taidettiin sanoa että top 10 tuli samassa järjestyksessä maaliin missä lähtikin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
FIA voisi harkita uudelleen tuota saako renkaat vaihtaa punalippujen sattuessa kisassa(jos ei rengasrikkoa tms pakkoa).
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tästähän on puhuttu jo pitkään, että tuota sääntöä pitäisi muuttaa. En tiedä miksi FIA on sen kanssa niin jääräpäinen.
Ylipäätään se, että auton palikat saa käytännössä vaihtaa täysin on vähän mielenkiintoista. Piastrin auton kylki taidettiin vaihtaa kokonaan, kun kolaroi Sainzin kanssa. Lattiaan jäi kai vähän korjattavaa vielä, mutta iso etu, vaikka punaiset tuli muista syistä. Toki tämä rengasruletti iso ongelma lähinnä juuri Monacossa. Toki oma asiansa, että kisailu on mennyt niin huonoksi, että varikkopysähdykset tuovat monesti ainoan jännityselementin kisoihin.

Toisaalta sekin, että Sainz sai virheensä täysin anteeksi, kun ei oltu muka ajettu tarpeeksi on ongelmallista. Kyllähän nykyajalla voisi autot laittaa siihen järjestykseen, missä ovat, kun punaiset alkavat liehumaan. Nyt tarvitaan joku virallinen sektoridata tai laitetaan alkuperäiseen jonoon. Hassua, että on vähän tuurista kiinni kuinka pitkälle edetään.

Mielestäni Monacolla on edelleen paikkansa kisakalenterissa, mutta viikonloppua pitäisi muuttaa rohkeasti. Ikoninen katurata pääsee etuuksiinsa lähinnä lauantaina ja kyllähän pelkästään tuo lauantai on parina vuotena tehnyt Monacon viikonlopusta kiinnostavamman kuin monet kisat kokonaisuutena. 78 kierrosta jonoajelua vaan monesti jää sitten päällimmäisenä mieleen ja jättää vähän paskan maun. Nytkin lauantaina sai ihan oikeasti jännittää, vaikka Leclercin paalu olikin jokseenkin odotettu. Siellä kuitenkin parhaimmillaan aika-ajoissa mennään kirjaimellisesti laitoja pitkin täysiä alusta loppuun.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
FIA voisi harkita uudelleen tuota saako renkaat vaihtaa punalippujen sattuessa kisassa(jos ei rengasrikkoa tms pakkoa).
Pitäisin parhaana ratkaisuna sitä, että saa vaihtaa, mutta uudessa lähtöjärjestyksessä kaikki ne, jotka vaihtavat renkaat, putoavat niiden taakse, jotka eivät sitä tee.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Pitäisin parhaana ratkaisuna sitä, että saa vaihtaa, mutta uudessa lähtöjärjestyksessä kaikki ne, jotka vaihtavat renkaat, putoavat niiden taakse, jotka eivät sitä tee.
Tai saa vaihtaa, mutta punalippu resetoi aiemmin ajetut renkaat, eli kisaan lähdetään taas tilanteessa jossa pitää käyttää kahta eri seosta. Tietysti tuo ei oikein toimi jos punalippu tulee 10 kiekkaan ennen loppua, eli pitäisi siinä vielä yksi stoppi tehdä.

Mutta oli siinä yhdessä vaiheessa pieni epäilys, että pääseekö Max ja Lewis haastamaan uusilla kumeilla, muttei sitten renkaat menettäneet pitoaan enää loppua kohden niin paljon kuin olisi toivonut. Ja vielä kun oli Russell siinä välissä tulppana, muuten olisi Max päässyt kärkinelikon kantaan, mutta tuskin ohi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös