Mainos

Formula 1 -kausi 2024 – evoluutio

  • 65 575
  • 520
Suosikkijoukkue
HIFK
Surullista tuo Sauberin touhu.

Bottashan ajoi oikein hyvän aika-ajon ja taisi olla ennen varikkostoppiaan jollain sijalla 11-12 ja Haasien edellä.
No lopulta taas kerran Sauber puuhailee ihan omiaan stoppien aikana ja lopulta Bottas on peräpäässä ja Haasit ajelee pisteille molemmat autot.

Kiva seurata Sainzin joutsenlaulua Ferrarilla. Loistavasti ajanut alkukauden kisat.

Näinköhän Ferrarilla tehtiin oikea ratkaisu Hamiltonin kanssa? Maksaa kuitenkin aivan älyttömästi, uransa viimeisillä vuosilla ja onko se Hamiltonin vauhti enää niin erikoista?
Toki markkina-arvo ja muu oheistoiminta Hamiltonilla on valtava.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Alonsolle läpiajorankku, joka muutettiin 20 sekan rankuksi. Ihan hyvä, että noihin puututaan. Datan perusteella aika tyylipuhdas brakecheck, mikä suhteellisen vaarallista, kun tiputti hyvissä ajoin ennen mutkaa vauhtia sitten vähän kaasulle ja taas jarrulle. Menee sijoitukset uusiksi. Tosin varmaan tässä rangaistus mitattu osittain sen perusteella, että on jotain merkitystäkin.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Kusipää-Alonsolle olisi suonut kyllä vielä kovemmankin tuomion. Russellille olisi voinut käydä todella kylmät jos kaikki olisi mennyt päin persettä.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Tilaahan siinä oli vaikka miten paljon, Russell vaan kusi jarrutuksen täysin ja menetti perän. Ikävää että tuollaisista amatöörimäisistä virheistä rankaistaan muita.
 

iLUZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Katsoin heti ensimmäisessä uusinnassa jo, että näytti Russelin näkövinkkelistä juuri siltä, että joutui väistämään odottamattoman hitaasti ajanutta Alonsoa.

F1-mittapuulla Alonso sai kohtuu kovan rankun, mutta kyllähän tuollaisesta vaarallisesta tempusta voisi rankaista vaikka kokonaan pistemenetyksellä.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Katsoin heti ensimmäisessä uusinnassa jo, että näytti Russelin näkövinkkelistä juuri siltä, että joutui väistämään odottamattoman hitaasti ajanutta Alonsoa.

F1-mittapuulla Alonso sai kohtuu kovan rankun, mutta kyllähän tuollaisesta vaarallisesta tempusta voisi rankaista vaikka kokonaan pistemenetyksellä.
Rankkuja tiukennettiin tarkoituksella tähän kauteen. 10 sek lie uusi standardi, kun kolailet muita ja tässä annettiin kovennettua varmaan sen takia, että Alonso myönsi "hakeneensa" vähän erilaista ajolinjaa, mutta epäonnistui. Lisäksi 10 sekkaa ei olisi vaikuttanut kai mihinkään.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Täysin käsittämätön teko Alonsolta. Telemetriassa näkynyt aikaista nostoa ja ainoallakaan kierroksella kisassa ei ollut jarruttanut tuossa kohtaa.

Noissa vauhdeissa pitäisi pystyä luottamaan kilpakumppaniin ja vielä tuollaisella puolittaisella katuradalla turva-alueet on pienemmät eritoten ei pitäisi mitään tuollaista perseilyä tehdä.
1 kisan ajokieltokaan ei olisi ollut ylimitoitettu tuollaisesta piittaamattomudesta.
 

NumberFour

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Chiefs, Arsenal, Ronnie O.
Katsoin heti ensimmäisessä uusinnassa jo, että näytti Russelin näkövinkkelistä juuri siltä, että joutui väistämään odottamattoman hitaasti ajanutta Alonsoa.

F1-mittapuulla Alonso sai kohtuu kovan rankun, mutta kyllähän tuollaisesta vaarallisesta tempusta voisi rankaista vaikka kokonaan pistemenetyksellä.
Ei hylkäys tuosta tempusta mitenkään väärin olisi ollut, nythän Aston Martin sai samat 12 tallipistettä mitä se olisi saanut ilman kolariakin ja kilpakumppanilta jäi 6 pistettä saamatta, eli talli hyötyi tuosta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: iLUZ
Suosikkijoukkue
HIFK
Hauska tuossa Alonson rangaistuksessa on se, että tuossa tuomiossa linjataan vielä erikseen, että Russellin kolarilla ei ollut osa-arpaa tuomioon.

Siis jos Russell olisi vaan joutunut jarruttamaan ja valittanut tiimiradioon, niin tuostahan ei olisi annettu minkäänlaista tuomiota Alonsolle. Sen voi melkein faktana sanoa.
 

Puolueeton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Bull Racing
Jotenkin tuntuu vähän rajulta tuo Alonson rangaistus. Esim 2021 Verstappen suoritti törkeän jarrutestin Hamiltonille keskellä Jeddahin katuränniä, ja sai ainoastaan 10sekuntia. Toki tuona kautena FIA:n oli pakko puuttua peliin koska Maxilla ei riittänyt Hamiltonia vastaan, mutta silti. 20 sekuntia tuosta?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Itseasiassa rangaistuskäytäntöjä on taidettu täksi kaudeksi tiukentaa niin että ne aiheuttavat varmasti jotain konkreettista muutosta tuloksiin. Ennenhän esim tuo 5 sekunnin rangaistus saattoi jäädä melko kosmeettiseksi jos kuski/talli tietoisena siitä pystyi reagoimaan asiaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ei nyt tän kauden juttuja, pikemmin tulevaisuutta. Iltalehdessä juttua Lewiksen mahdollisesta korvaajasta Mersulle.
Jutussa mainitaan Max Verstappen, Carlos Sainz jr, Fernando Alonso, Andrea Kimi Antonellia ja jopa eläkeläinen Sebastian Vettel

Ihan mielenkiintoista että kenet palkataan. Maxilla soppari 28 vuoteen ja vähän on kutinaan ruskean aukon ympärillä, että Max ja George ei samaan talliin mahdu? Maxin ego mahdollisena 4 kertaisena mestarina olisi sen verran iso, että kolisee ja kovaa.

Mitään "junnua" tuskin palkataan, jos halutaan menestyä.

Alonsolla olisi vankka kokemus, mutta taitaa olla kanssa niitä miehiä joilla ego on varsin suuri?

Sainz voisi olla tasavertainen tallikaveri, en tiedä

Vettelin vauhti tuskin riittää enään. Nauttisi vaan eläkkeellä olosta
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sainz ainakin nyt alkukaudesta ajanut sen verran väkevästi, että on varteenotettava vaihtoehto joka talliin. Sieltähän on Red Bullillakin paikka auki, kun Perezin pahvi päättyy tähän kauteen. Red Bull, Mersu ja Aston lienevät ne Sainzin vaihtoehdot ensi kaudeksi. En jaksa uskoa, että lähtee Audi Sauberille rämpimään kun mitään takeita ei ole että talli on huipulla kaudella 2026.
 

BaronFIN

Jäsen
Onko saksalaisia AAA-luokan lupauksia enää tuotanto-putkessa? Jos Vettelin paluuta edes spekuloidaan Mercedekselle, niin aika tyhjät on saksalaisten laarit.

Schumacher, Rosberg ja Vettel voittaneet tällä vuosituhannella sellaiset vaatimattomat 10 mestaruutta, niin aika kova on pudotus jos Hulkenberg on ainoa toivo ja tämäkin taitaa olla eniten kisoja ilman podiumia -tilaston kärkimies.

Aika mielenkiintoinen tilanne, jos gridillä ei olisi tulevaisuudessa muita saksalaisia kuin Mercedes. Puuttuvan sieltä kyllä brasilialaisetkin. Ja italialaiset.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika mielenkiintoinen tilanne, jos gridillä ei olisi tulevaisuudessa muita saksalaisia kuin Mercedes. Puuttuvan sieltä kyllä brasilialaisetkin. Ja italialaiset.
Formula kakkosiin täksi kaudeksi noussut Mersun Akatemiakuski Andrea Kimi Antonelli on Italialainen ja jälki on tähän saakka ollut alemmissa sarjoissa todella hyvää, joten siinä on Italialaisten suurin toivo tällä hetkellä. Brasseja löytyy kanssa formula kakkosista. Gabriel Bortoleto on McLarenin akatemiakuski. Voitti viime kaudella formula kolmosten mestaruuden. Alkukausi kakkosissa on ollut ailahteleva. En osaa sanoa onko hänestä koskaan nousemaan ykkösiin saakka, aika näyttää. Saksalaisia ajaa tällä hetkellä formula kolmosissa kolme kappaletta. Kukaan heistä ei varsinaisesti erotu massasta, eikä ainakaan itselleni kerro mitään. Eli saksalaisia potentiaaliasia kavereita ei tällä hetkellä ole näköpiirissä.
 

Puolueeton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Bull Racing
Sainz ainakin nyt alkukaudesta ajanut sen verran väkevästi, että on varteenotettava vaihtoehto joka talliin. Sieltähän on Red Bullillakin paikka auki, kun Perezin pahvi päättyy tähän kauteen. Red Bull, Mersu ja Aston lienevät ne Sainzin vaihtoehdot ensi kaudeksi. En jaksa uskoa, että lähtee Audi Sauberille rämpimään kun mitään takeita ei ole että talli on huipulla kaudella 2026.
No en tiedä. En usko että Max enää Ricciardon jälkeen uskaltaisi ajaa keskivertoa paremman tallikaverin kanssa, no toki ei Ricciardo mikään ihmeellinen ollut. Aika varmasti tälläkin hetkellä Maxilla ykköskuski kirjattuna sopimukseen, ja jos Sainz tulisi Red Bullille niin sen jälkeen Max ei voisi enää olla ykköskuski. En nää kyllä miten tuon saisi toimimaan ilman että Verstappen itse lähtee pois tallista.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ei nyt tän kauden juttuja, pikemmin tulevaisuutta. Iltalehdessä juttua Lewiksen mahdollisesta korvaajasta Mersulle.
Jutussa mainitaan Max Verstappen, Carlos Sainz jr, Fernando Alonso, Andrea Kimi Antonellia ja jopa eläkeläinen Sebastian Vettel

Ihan mielenkiintoista että kenet palkataan. Maxilla soppari 28 vuoteen ja vähän on kutinaan ruskean aukon ympärillä, että Max ja George ei samaan talliin mahdu? Maxin ego mahdollisena 4 kertaisena mestarina olisi sen verran iso, että kolisee ja kovaa.

Mitään "junnua" tuskin palkataan, jos halutaan menestyä.

Alonsolla olisi vankka kokemus, mutta taitaa olla kanssa niitä miehiä joilla ego on varsin suuri?

Sainz voisi olla tasavertainen tallikaveri, en tiedä

Vettelin vauhti tuskin riittää enään. Nauttisi vaan eläkkeellä olosta
Jos Max Red Bullilta lähtee niin Mersu taitaa olla se vaihtoehto. Toisaalta huhujen mukaan Aston Martin kisutellut Neweyn suuntaan ja omistajalla rahasta ei puutetta, joten olisihan tuo mielenkiintoinen siirto. Paluupostissa voisi mennä Alonso.

Mersu on käsittääkseni koviten Alonson ja Sainzin perässä tällä hetkellä, Antonellia taidetaan huhuissa viedä Williamsin rattiin Sargentin tilalle ensi kaudeksi. Albonilla on sopimus Williamsin kanssa, mutta voisiko olla Mersun yhteistyökuvion kautta irrotettavissa jo ensi kaudeksi Mersulle? Vettel tuntuu aika väsyneeltä vaihtoehdolta, mutta tekihän Alonsokin menestyksekkään paluun F1:iin vanhoilla päivillä.

Sainz ollut niin vahva alkukaudesta, että Audi alkaa kuulostaa hänen kannaltaan riskiltä, mutta toisaalta Audi ilmeisesti entistä kiinnostuneempi spanskista ja olisi valmis investoimaan enemmänkin rahaa Carlokseen.

Muusta kastista Perezistä oli puhetta jo viime kaudella että loppuuko ura. Alpinen kuskit lähtevät varmasti mielellään muihin talleihin ja uskon jomman kumman nousevan kakkoskuskiksi johonkin top 5-talleista. Loput, joilla sopimus päättyy ovatkin melko hajuttomia ja mauttomia, mutta eiköhän näistä suurella osalla joku ajopaikka löydy vielä ensi kaudellekin, kun suurta tunkua F2:sta ei taida olla? Pourchaire (Sauber) ja Bearman (Haas) joissain huhuissa olleet mukana ja olisihan se mielenkiintoista nähdä nuorta kaartia mukana. Stroll varmaan jatkaa Astonilla jos isäukko ja mies itse niin haluaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sauber osaa kyllä pettää aina kun Bottaksella muuten olisi ok tilanne... Toivottavasti edes jossain kisassa tällä kaudella onnistuu vielä.

Me tarvitaan 19 Alonsoa lisää tuonne. Huikea kuski.
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Onko Ferrari muuten vetänyt edes mitään yksittäistä kisaa kokokeltaisena? Viime vuonna Monzaan oli keltaista väriä lisätty, mutta punainen oli klassisesti päävärinä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Onko Ferrari muuten vetänyt edes mitään yksittäistä kisaa kokokeltaisena? Viime vuonna Monzaan oli keltaista väriä lisätty, mutta punainen oli klassisesti päävärinä.

Vuoden 1961 156 Tipo:sta(tunnetaan myös hainokkana) olen nähnyt kuvia keltaisesta värityksestä kisassa, mutta en tiedä onko tuo ollut Scuderian auto, vai jonkun yksityiskuskin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös