Mainos

Formula 1 -kausi 2023 – jatkuuko Verstappenin valtakausi?

  • 77 437
  • 574

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Viaplayn HANAA! -F1 podcast on kyllä todellinen rimanalitus. 99 % prosenttia ajasta on voivottelua Verstappenin ja Red Bullin saavutuksille sekä onanointia Mercedeksen suuntaan.

Onko tiedossa mitään muita suomenkielisiä podcasteja aiheesta ?
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Viaplayn HANAA! -F1 podcast on kyllä todellinen rimanalitus. 99 % prosenttia ajasta on voivottelua Verstappenin ja Red Bullin saavutuksille sekä onanointia Mercedeksen suuntaan.

Onko tiedossa mitään muita suomenkielisiä podcasteja aiheesta ?
Suuri suositus itseltä Shikaani Formula 1 podcastille. Tulee jakso aina tuoreeltaan kisan jälkeen maanantaina ja myös väliviikon vetäisyjä aina välillä. Jaksot kruunataan aina lopussa laadukkaalla vitsillä.

Suomen F1 podcast on myös hyvä, mutta julkaisuajankohdat heittävät liikaa, vaikka periaatteessa lupaavatkin jakson kisan jälkeiselle keskiviikolle.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Red Bull on voittanut edellisistä 19 kisasta 18. Max voittanut näistä "vain" 15.

Mitenköhän Checon paikka tallissa, jos suorittaminen ei parane. Ei ole myöskään hirveästi mitään Perezin ratoja tässä tulossa käsittääkseni, joten ei välttämättä ihmetekoja nähdä jatkossakaan.

Noh tämä kausi on jo molempien mestaruuksien osalta täysin sinetöity, jos Max pysyy vain hengissä. Perez varmaan pupeloi tuollakin autolla itsensä taas sarjassa kolmanneksi tai neljänneksi.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Juu, ei jaksa kiinnostaa itseäni tällainen kausi. Peruin (sinänsä hyvän hintaisen) F1TV:n tilauksen ja kun Viaplay perseili hinnoillaan jo Suomi-selostuksen mahdollisuuden pois, ei ollut sitäkään tahatonta komiikkaa enää jatkoa puoltamassa. En taida olla ainut, koska mennään vasta yhdeksännellä sivulla keskustelussa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu, ei jaksa kiinnostaa itseäni tällainen kausi. Peruin (sinänsä hyvän hintaisen) F1TV:n tilauksen ja kun Viaplay perseili hinnoillaan jo Suomi-selostuksen mahdollisuuden pois, ei ollut sitäkään tahatonta komiikkaa enää jatkoa puoltamassa. En taida olla ainut, koska mennään vasta yhdeksännellä sivulla keskustelussa.

Aikaisemminkin kyllä sanonut mutta ekakertaa tosiaan ainakin itsellä että meinaan unohtaa katsoa joka lähetyksen vaikka pienestä asti f1 fani ollut ja ennen katsonut jokaisen harjoituksenkin. Nyt hyvä jos kisan ja joka toisen A-A. Omaa haastetta tietenkin tuo heikot Viaplayn lähetykset.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aikaisemminkin kyllä sanonut mutta ekakertaa tosiaan ainakin itsellä että meinaan unohtaa katsoa joka lähetyksen vaikka pienestä asti f1 fani ollut ja ennen katsonut jokaisen harjoituksenkin. Nyt hyvä jos kisan ja joka toisen A-A. Omaa haastetta tietenkin tuo heikot Viaplayn lähetykset.
Sama, itsellä jäänyt viimeksi vuonna 2010 kisoja välistä, mutta nyt tällä kaudella jäänyt jo 3 kisaa katsomatta. Yks unohtunut ja pari jäänyt kiireiden takia. Tuokaan ei auta että kisoissa ei tapahdu oikein mitään.
 

Sakari78

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nopeasti on F1 pudonnut Suomessa kansan huulilta täysin marginaalilajiksi, josta ei kuule enää kenenkään puhuvan missään kahvipöydissä tai baarikeskusteluissa. Mestaruustaistelun täydellinen lässähtäminen, ei suomalaisia kärkisijoilla ja varmasti ison osansa on tehnyt myös Maikkarin ison markkinointikoneiston vaihtuminen pienen katsojakunnan piiloon Viaplayn ylihintoihin.

Viime kaudella itse katsoin vielä 80 % kisoista, tälle kaudelle korvasin Viaplayn F1tv:llä, mutta ensimmäisten kolmen kisan jälkeen olen katsonut viimeisistä neljästä kisasta yhteensä noin 40 minuuttia. Ihan hälläväliä-tunne tullut lajiin, jota kuitenkin aiemmin tuli seurattua intohimolla kisasta kisaan sieltä 90-luvun puolivälistä asti.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nopeasti on F1 pudonnut Suomessa kansan huulilta täysin marginaalilajiksi, josta ei kuule enää kenenkään puhuvan missään kahvipöydissä tai baarikeskusteluissa. Mestaruustaistelun täydellinen lässähtäminen, ei suomalaisia kärkisijoilla ja varmasti ison osansa on tehnyt myös Maikkarin ison markkinointikoneiston vaihtuminen pienen katsojakunnan piiloon Viaplayn ylihintoihin.

Viime kaudella itse katsoin vielä 80 % kisoista, tälle kaudelle korvasin Viaplayn F1tv:llä, mutta ensimmäisten kolmen kisan jälkeen olen katsonut viimeisistä neljästä kisasta yhteensä noin 40 minuuttia. Ihan hälläväliä-tunne tullut lajiin, jota kuitenkin aiemmin tuli seurattua intohimolla kisasta kisaan sieltä 90-luvun puolivälistä asti.
Sama ilmiö näkyi myös 2010-2011 kun Kimi Räikkönen ajoi rallia ja Heikki Kovalainen taisteli häntäpään sijoituksista Lotuksella. Hesarista löytyy vanha juttu (maksumuurin takana) jossa mainitaan, että esimerkiksi heinäkuussa 2010 ei television 20 katsotuimman urheiluohjelman joukossa ollut yhtäkään F1-kisaa, mutta sen sijaan siellä oli esimerkiksi kuninkuusravit. MTV3 yritti kyllä hypettää "maailman nopeinta Heikkiä", olihan se ostanut F1-televisiointioikeudet kovalla hinnalla.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Nopeasti on F1 pudonnut Suomessa kansan huulilta täysin marginaalilajiksi, josta ei kuule enää kenenkään puhuvan missään kahvipöydissä tai baarikeskusteluissa. Mestaruustaistelun täydellinen lässähtäminen, ei suomalaisia kärkisijoilla ja varmasti ison osansa on tehnyt myös Maikkarin ison markkinointikoneiston vaihtuminen pienen katsojakunnan piiloon Viaplayn ylihintoihin.

Viime kaudella itse katsoin vielä 80 % kisoista, tälle kaudelle korvasin Viaplayn F1tv:llä, mutta ensimmäisten kolmen kisan jälkeen olen katsonut viimeisistä neljästä kisasta yhteensä noin 40 minuuttia. Ihan hälläväliä-tunne tullut lajiin, jota kuitenkin aiemmin tuli seurattua intohimolla kisasta kisaan sieltä 90-luvun puolivälistä asti.

Näinpä. Samaan aikaa lajin suosio maailmalla vain kasvaa. Ehkäpä meikäläisten menestymättömyys vaikuttanut eniten lajin suosioon täällä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Perez ihmetteli lehdistölle, että hän ei vaan ymmärrä miksi vauhtia ei löydy. Alkaa haiskahtaa vähän siltä että tässä käy Valtteri Bottakset. Tajunut vihdoin ja viimein, että ei vaan riitä Verstappenia vastaan, vaikka mitä tekisi ja kuuppa mennyt jumiin, mikä taas aiheuttanut yliyrittämistä ja virheitä ja se taas hidastanut miestä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Red Bull on voittanut edellisistä 19 kisasta 18. Max voittanut näistä "vain" 15.

Mitenköhän Checon paikka tallissa, jos suorittaminen ei parane. Ei ole myöskään hirveästi mitään Perezin ratoja tässä tulossa käsittääkseni, joten ei välttämättä ihmetekoja nähdä jatkossakaan.

Noh tämä kausi on jo molempien mestaruuksien osalta täysin sinetöity, jos Max pysyy vain hengissä. Perez varmaan pupeloi tuollakin autolla itsensä taas sarjassa kolmanneksi tai neljänneksi.

Hyvin samankaltainen meno kuin Hamiltonilla ja Bottaksella tosiaan. Ei tule Perez ikinä haastamaan Verstappenia kauden kestolta.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Perez ja Bottas ovat aika samalla viivalla. Joskin Bottakselle aika-ajot kulki paremmin. Perez on nyt kolme kertaa peräkkäin jäänyt viimeisen osion ulkopuolelle omilla töhöilyillään. Bottas sitten suli yleensä vasta kisoissa. Mutta vaikea paikkaan tuo on ja ei gridiltä kyllä montaa kuskia, jos yhtään, löydy kuka pystyisi Verstappenin haastamaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Näinpä. Samaan aikaa lajin suosio maailmalla vain kasvaa. Ehkäpä meikäläisten menestymättömyys vaikuttanut eniten lajin suosioon täällä.

Oikeastaan tuo selittyy myös sillä että tuo "kasvu" tapahtuu tosiaan maissa joissa lajilla ei ole sinällään muodostunut kulttuuria(Aasia) ja siellä missä Drive To Survive on tehnyt lajia tunnetuksi(eli USA). Mutta näissä "vanhoissa" F1-maissa tuo viimeisen kymmenen vuotta tapahtunut kehitys on johtanut suosion laskuun tai stagnaatioon. Tähän vaikuttanee myös lajin hivuttautuminen pois "juuriltaan", eli perinteiset moottoriradat korvataan yksitellen katuradoilla. Lisäksi tämä nyt FIA:n noin kymmenen vuotta harjoittama sääntöjen rukkaus suuntaan ja toiseen, mikä on johtanut yhden tallin ylivaltaan(tallia vain vaihdettiin 2021) myös johtaa siihen ettei kisoja enää jaksa suorana seurailla.
 

pussukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Lisäksi tämä nyt FIA:n noin kymmenen vuotta harjoittama sääntöjen rukkaus suuntaan ja toiseen, mikä on johtanut yhden tallin ylivaltaan(tallia vain vaihdettiin 2021) myös johtaa siihen ettei kisoja enää jaksa suorana seurailla.
Eri tallien dominansseja on nyt ollut pitkin lajin historiaa, joten ei nyt sääntömuutokset yksinään niitä selitä. Raha, resurssit sekä oikeat henkilöt oikeassa paikassa oikeaan aikaan ovat avaintekijöitä. Tähän myös kuuluu se kilpailuedun saaminen sääntötulkinnoista ja soveltamisista.

Yleisesti ottaen minusta nykyään kisoissa sentään on enemmän ohituksia kuin 2000-luvun alun kisoissa. Lisäksi lähetyksien saavutettavuus on hyvä F1TV:n tulon myötä eikä aina välttämättä tarvitse tyytyä puusilmäisimpiin suomiselostajiin. Nämä ovat syitä, miksi itse katson kisoja. Oma kiinnostusdroppi tapahtui Räikkösen vetäydyttyä ralliin 2010 paikkeilla, mutta palautui viitisen vuotta sitten. Jokaisella omalla tavallaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Eri tallien dominansseja on nyt ollut pitkin lajin historiaa, joten ei nyt sääntömuutokset yksinään niitä selitä. Raha, resurssit sekä oikeat henkilöt oikeassa paikassa oikeaan aikaan ovat avaintekijöitä. Tähän myös kuuluu se kilpailuedun saaminen sääntötulkinnoista ja soveltamisista.

Tunnen kyllä F1:n historian, mutta nykyiset testaus/kehitysrajoitukset ovat johtaneet siihen että yksittäisen tallin saamaa hetkellistä etua kestää muilta, hyvinkin resursoiduilta talleilta useita kausia saada kiinni, eikä tällaisia Mersu/Red Bull vie 5-6 mestaruutta putkeen näytöstyyliin nähty.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Sama ilmiö näkyi myös 2010-2011 kun Kimi Räikkönen ajoi rallia ja Heikki Kovalainen taisteli häntäpään sijoituksista Lotuksella. Hesarista löytyy vanha juttu (maksumuurin takana) jossa mainitaan, että esimerkiksi heinäkuussa 2010 ei television 20 katsotuimman urheiluohjelman joukossa ollut yhtäkään F1-kisaa, mutta sen sijaan siellä oli esimerkiksi kuninkuusravit. MTV3 yritti kyllä hypettää "maailman nopeinta Heikkiä", olihan se ostanut F1-televisiointioikeudet kovalla hinnalla.
Juu tosin ihan perstuntumalla sanoisin että formulat oli silti tuohonkin aikaan enemmän ns. kansan huulilla, ei nyt toki samalla tavalla kuin Häkkisen aikaan mutta kuitenkin. Maikkari kuitenkin rummutti jossain Tulosruudussa formuloita ihan helvetisti ja vaikka kisoja ei ilmaiskanavilla suorana tullutkaan, niin siitä huolimatta sitä näkyvyyttä kuitenkin oli nykyistä enemmän. Viaplayn ongelma on vähän siinäkin (hinnan lisäksi), ettei heillä ole samanlaista ilmaispuolen väylää näyttää oikein mitään ilmaiseksi.

Saas nähdä mitä TV-oikeuksille käy ensi kauden jälkeen, muistelisin että tuo Viaplayn sopimus oli kolmen kauden mittainen ja nyt on toinen menossa. Silloin kun Viaplay hankki oikeudet niin siitä ilmoitettiin maaliskuussa 2020, eli noin kaksi vuotta ennen kuin siellä näytettiin ensimmäinen kisa. Luulisi että pian alkaisi kuulua jotain missä näitä jatkossa näytetään.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?




Ei ihan ykkössuoritus Bottakselta tällä kertaa. Helppo nyt sanoa, mutta aika safetyllä veti tuon shikaanin jarrun blokkaamalla ja sitten paska ulostulo. Mutta aika huimasti oli Strollilla vielä kiihtyvyttää maalisuoralle, olisiko säästänyt akkua ja Bottas käytti kaiken neulansilmästä kiihdytykseen?

Näytti sille että ulostulossa takarenkaat meinasivat lyödä tai jopa vähän löivätkin tyhjää ja Bottas joutui hiukan nostamaan kaasulta.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Oikeastaan tuo selittyy myös sillä että tuo "kasvu" tapahtuu tosiaan maissa joissa lajilla ei ole sinällään muodostunut kulttuuria(Aasia) ja siellä missä Drive To Survive on tehnyt lajia tunnetuksi(eli USA). Mutta näissä "vanhoissa" F1-maissa tuo viimeisen kymmenen vuotta tapahtunut kehitys on johtanut suosion laskuun tai stagnaatioon. Tähän vaikuttanee myös lajin hivuttautuminen pois "juuriltaan", eli perinteiset moottoriradat korvataan yksitellen katuradoilla. Lisäksi tämä nyt FIA:n noin kymmenen vuotta harjoittama sääntöjen rukkaus suuntaan ja toiseen, mikä on johtanut yhden tallin ylivaltaan(tallia vain vaihdettiin 2021) myös johtaa siihen ettei kisoja enää jaksa suorana seurailla.
Eikös tuosta ollut paljon juttuja että varsinkin Saksassa ja parissa muussa ”formuloiden suurmaassa” suosio on hiipumaan päin. Jossain maissa aika rajustikkin.

Toki omassa pienessä kuplassani ero on radikaali, tuntuu että työkaverit eivät seuraa enää lajia ja muutenkin tuttavapiirissä on suosio hiipunut valtavasti.

Koronakausi oli muuten mahtava ratojen osalta
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikös tuosta ollut paljon juttuja että varsinkin Saksassa ja parissa muussa ”formuloiden suurmaassa” suosio on hiipumaan päin. Jossain maissa aika rajustikkin.

Toki omassa pienessä kuplassani ero on radikaali, tuntuu että työkaverit eivät seuraa enää lajia ja muutenkin tuttavapiirissä on suosio hiipunut valtavasti.

Koronakausi oli muuten mahtava ratojen osalta
Vahvastihan tämä menee niin, että niissä maissa suosio hiipuu, joilla on aiemmin ollut sarjan kärjessä taistelevia viihdyttäviä kuljettajia, mutta nyt ei enää ole.

Yleisesti maailmalla F1 voi paremmin kuin koskaan ja on levinnyt hurjaa vauhtia uusiin maihin, joissa sillä ei ole aiemmin ollut juurikaan näkyvyyttä.

Omalla kohdalla kiinnostus on pysynyt korkealla, koska sarjan kaikki kuljettajat ovat tulleet aika tutuiksi ja minua kiinnostaa muukin kuin pelkkä kärkitaisto.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lajien suosio Suomessa on täysin riippuvainen suomalaisten menestymiseen. Mäkihyppy ja keihäänheitto ovat myös hiipumaan päin, koska ei enää pärjätä niin hyvin. Yhtä lailla Formuloiden kiinnostus loppui kuin seinään, kun suomalaiset eivät enää menesty. Jopa Curling oli hetken Suomessa juttu, kun menestyttiin olympialaisissa.

Itseä ei niin suomalaiset kiinnosta, mutta kyllähän lajin kiinnostus kärsii, kun aina sama mies voittaa, jos auto ei leviä. Lisäksi mielestäni midfieldi on nykyään vähän tylsempi, kun ei siellä oikein ole ketään nuorta hyvää kuskia ajamassa. Oli vähän eri asia, kun siellä oli jotain Russelleita ja Leclerccejä ajelemassa hitaammissa autoissa, mutta ovat nykyään "nopeissa" talleissa ja vähän turhan meritoituneita. Nykyisin ainoa nuori lupaus lie Piastri, joka on muuten kaikessa hiljaisuudessaan ollut todella hyvä.

F1 suosion kasvamiseen jenkeissä lie omistuksen siirtyminen Libertylle. Vähän pelottaa vieläkin kuinka paljon ollaan valmiita uhraamaan urheilullisuuta viihteen nimissä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
F1 suosion kasvamiseen jenkeissä lie omistuksen siirtyminen Libertylle. Vähän pelottaa vieläkin kuinka paljon ollaan valmiita uhraamaan urheilullisuuta viihteen nimissä.
Ainakin siellä mietitään asioita paljon enemmän ja ollaan valmiita muutoksiin. Niitä kiinnostaa F1:n viihdyttävyys, joka kuitenkin loppupeleissä merkkaa todella paljon.

En jaksa uskoa, että urheilullisuutta hirvittävästi vähentäviin toimiin kuitenkaan oltaisiin lähdössä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
2021 oli niin ultimaattinen kausi viihdyttävyyden kannalta, että suosion kasvussa on vieläkin vähän niitäkin höyryjä ja DTS osui hyvin siihen saumaan. Mutta jos kovin pitkään jatkuu näin, että yksi kuski voittaisi halutessaan kierroksella muut, niin kyllähän se suosioon tulee vaikuttamaan. Mersu oli jonain kausina autona yhtä ylivoimainen, mutta siellä sentään Rosberg laittoi välillä kampoihin ihan vauhdillisestikin ja tietysti välillä Ferkku ja lopussa myös RB olivat vauhdissa riittävän lähellä, ettei ainakaan montaa kautta peräkkäin ollut mestari selvä jo ennen kesätaukoa.
Jos 2024 vielä jatkuu täydellinen Maxin dominointi niin uskoisin että se tulee katsojalukuihin vaikuttamaan. Jännä nähdä mitä tapahtuu, toivottavasti muut saisivat eron kurottua (pohjan kopioitua, hah).
Pakko myöntää että itsekin missasin pitkästä aikaa lähes koko kisan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös