Ferrari kun voitti Le Mansin 24h kisan niin ihan osuva meemi Ferrarin touhuista:
Suuri suositus itseltä Shikaani Formula 1 podcastille. Tulee jakso aina tuoreeltaan kisan jälkeen maanantaina ja myös väliviikon vetäisyjä aina välillä. Jaksot kruunataan aina lopussa laadukkaalla vitsillä.Viaplayn HANAA! -F1 podcast on kyllä todellinen rimanalitus. 99 % prosenttia ajasta on voivottelua Verstappenin ja Red Bullin saavutuksille sekä onanointia Mercedeksen suuntaan.
Onko tiedossa mitään muita suomenkielisiä podcasteja aiheesta ?
Juu, ei jaksa kiinnostaa itseäni tällainen kausi. Peruin (sinänsä hyvän hintaisen) F1TV:n tilauksen ja kun Viaplay perseili hinnoillaan jo Suomi-selostuksen mahdollisuuden pois, ei ollut sitäkään tahatonta komiikkaa enää jatkoa puoltamassa. En taida olla ainut, koska mennään vasta yhdeksännellä sivulla keskustelussa.
Sama, itsellä jäänyt viimeksi vuonna 2010 kisoja välistä, mutta nyt tällä kaudella jäänyt jo 3 kisaa katsomatta. Yks unohtunut ja pari jäänyt kiireiden takia. Tuokaan ei auta että kisoissa ei tapahdu oikein mitään.Aikaisemminkin kyllä sanonut mutta ekakertaa tosiaan ainakin itsellä että meinaan unohtaa katsoa joka lähetyksen vaikka pienestä asti f1 fani ollut ja ennen katsonut jokaisen harjoituksenkin. Nyt hyvä jos kisan ja joka toisen A-A. Omaa haastetta tietenkin tuo heikot Viaplayn lähetykset.
Sama ilmiö näkyi myös 2010-2011 kun Kimi Räikkönen ajoi rallia ja Heikki Kovalainen taisteli häntäpään sijoituksista Lotuksella. Hesarista löytyy vanha juttu (maksumuurin takana) jossa mainitaan, että esimerkiksi heinäkuussa 2010 ei television 20 katsotuimman urheiluohjelman joukossa ollut yhtäkään F1-kisaa, mutta sen sijaan siellä oli esimerkiksi kuninkuusravit. MTV3 yritti kyllä hypettää "maailman nopeinta Heikkiä", olihan se ostanut F1-televisiointioikeudet kovalla hinnalla.Nopeasti on F1 pudonnut Suomessa kansan huulilta täysin marginaalilajiksi, josta ei kuule enää kenenkään puhuvan missään kahvipöydissä tai baarikeskusteluissa. Mestaruustaistelun täydellinen lässähtäminen, ei suomalaisia kärkisijoilla ja varmasti ison osansa on tehnyt myös Maikkarin ison markkinointikoneiston vaihtuminen pienen katsojakunnan piiloon Viaplayn ylihintoihin.
Viime kaudella itse katsoin vielä 80 % kisoista, tälle kaudelle korvasin Viaplayn F1tv:llä, mutta ensimmäisten kolmen kisan jälkeen olen katsonut viimeisistä neljästä kisasta yhteensä noin 40 minuuttia. Ihan hälläväliä-tunne tullut lajiin, jota kuitenkin aiemmin tuli seurattua intohimolla kisasta kisaan sieltä 90-luvun puolivälistä asti.
Nopeasti on F1 pudonnut Suomessa kansan huulilta täysin marginaalilajiksi, josta ei kuule enää kenenkään puhuvan missään kahvipöydissä tai baarikeskusteluissa. Mestaruustaistelun täydellinen lässähtäminen, ei suomalaisia kärkisijoilla ja varmasti ison osansa on tehnyt myös Maikkarin ison markkinointikoneiston vaihtuminen pienen katsojakunnan piiloon Viaplayn ylihintoihin.
Viime kaudella itse katsoin vielä 80 % kisoista, tälle kaudelle korvasin Viaplayn F1tv:llä, mutta ensimmäisten kolmen kisan jälkeen olen katsonut viimeisistä neljästä kisasta yhteensä noin 40 minuuttia. Ihan hälläväliä-tunne tullut lajiin, jota kuitenkin aiemmin tuli seurattua intohimolla kisasta kisaan sieltä 90-luvun puolivälistä asti.
Red Bull on voittanut edellisistä 19 kisasta 18. Max voittanut näistä "vain" 15.
Mitenköhän Checon paikka tallissa, jos suorittaminen ei parane. Ei ole myöskään hirveästi mitään Perezin ratoja tässä tulossa käsittääkseni, joten ei välttämättä ihmetekoja nähdä jatkossakaan.
Noh tämä kausi on jo molempien mestaruuksien osalta täysin sinetöity, jos Max pysyy vain hengissä. Perez varmaan pupeloi tuollakin autolla itsensä taas sarjassa kolmanneksi tai neljänneksi.
Näinpä. Samaan aikaa lajin suosio maailmalla vain kasvaa. Ehkäpä meikäläisten menestymättömyys vaikuttanut eniten lajin suosioon täällä.
Eri tallien dominansseja on nyt ollut pitkin lajin historiaa, joten ei nyt sääntömuutokset yksinään niitä selitä. Raha, resurssit sekä oikeat henkilöt oikeassa paikassa oikeaan aikaan ovat avaintekijöitä. Tähän myös kuuluu se kilpailuedun saaminen sääntötulkinnoista ja soveltamisista.Lisäksi tämä nyt FIA:n noin kymmenen vuotta harjoittama sääntöjen rukkaus suuntaan ja toiseen, mikä on johtanut yhden tallin ylivaltaan(tallia vain vaihdettiin 2021) myös johtaa siihen ettei kisoja enää jaksa suorana seurailla.
Eri tallien dominansseja on nyt ollut pitkin lajin historiaa, joten ei nyt sääntömuutokset yksinään niitä selitä. Raha, resurssit sekä oikeat henkilöt oikeassa paikassa oikeaan aikaan ovat avaintekijöitä. Tähän myös kuuluu se kilpailuedun saaminen sääntötulkinnoista ja soveltamisista.
Juu tosin ihan perstuntumalla sanoisin että formulat oli silti tuohonkin aikaan enemmän ns. kansan huulilla, ei nyt toki samalla tavalla kuin Häkkisen aikaan mutta kuitenkin. Maikkari kuitenkin rummutti jossain Tulosruudussa formuloita ihan helvetisti ja vaikka kisoja ei ilmaiskanavilla suorana tullutkaan, niin siitä huolimatta sitä näkyvyyttä kuitenkin oli nykyistä enemmän. Viaplayn ongelma on vähän siinäkin (hinnan lisäksi), ettei heillä ole samanlaista ilmaispuolen väylää näyttää oikein mitään ilmaiseksi.Sama ilmiö näkyi myös 2010-2011 kun Kimi Räikkönen ajoi rallia ja Heikki Kovalainen taisteli häntäpään sijoituksista Lotuksella. Hesarista löytyy vanha juttu (maksumuurin takana) jossa mainitaan, että esimerkiksi heinäkuussa 2010 ei television 20 katsotuimman urheiluohjelman joukossa ollut yhtäkään F1-kisaa, mutta sen sijaan siellä oli esimerkiksi kuninkuusravit. MTV3 yritti kyllä hypettää "maailman nopeinta Heikkiä", olihan se ostanut F1-televisiointioikeudet kovalla hinnalla.
Ei ihan ykkössuoritus Bottakselta tällä kertaa. Helppo nyt sanoa, mutta aika safetyllä veti tuon shikaanin jarrun blokkaamalla ja sitten paska ulostulo. Mutta aika huimasti oli Strollilla vielä kiihtyvyttää maalisuoralle, olisiko säästänyt akkua ja Bottas käytti kaiken neulansilmästä kiihdytykseen?
Eikös tuosta ollut paljon juttuja että varsinkin Saksassa ja parissa muussa ”formuloiden suurmaassa” suosio on hiipumaan päin. Jossain maissa aika rajustikkin.Oikeastaan tuo selittyy myös sillä että tuo "kasvu" tapahtuu tosiaan maissa joissa lajilla ei ole sinällään muodostunut kulttuuria(Aasia) ja siellä missä Drive To Survive on tehnyt lajia tunnetuksi(eli USA). Mutta näissä "vanhoissa" F1-maissa tuo viimeisen kymmenen vuotta tapahtunut kehitys on johtanut suosion laskuun tai stagnaatioon. Tähän vaikuttanee myös lajin hivuttautuminen pois "juuriltaan", eli perinteiset moottoriradat korvataan yksitellen katuradoilla. Lisäksi tämä nyt FIA:n noin kymmenen vuotta harjoittama sääntöjen rukkaus suuntaan ja toiseen, mikä on johtanut yhden tallin ylivaltaan(tallia vain vaihdettiin 2021) myös johtaa siihen ettei kisoja enää jaksa suorana seurailla.
Vahvastihan tämä menee niin, että niissä maissa suosio hiipuu, joilla on aiemmin ollut sarjan kärjessä taistelevia viihdyttäviä kuljettajia, mutta nyt ei enää ole.Eikös tuosta ollut paljon juttuja että varsinkin Saksassa ja parissa muussa ”formuloiden suurmaassa” suosio on hiipumaan päin. Jossain maissa aika rajustikkin.
Toki omassa pienessä kuplassani ero on radikaali, tuntuu että työkaverit eivät seuraa enää lajia ja muutenkin tuttavapiirissä on suosio hiipunut valtavasti.
Koronakausi oli muuten mahtava ratojen osalta
Ainakin siellä mietitään asioita paljon enemmän ja ollaan valmiita muutoksiin. Niitä kiinnostaa F1:n viihdyttävyys, joka kuitenkin loppupeleissä merkkaa todella paljon.F1 suosion kasvamiseen jenkeissä lie omistuksen siirtyminen Libertylle. Vähän pelottaa vieläkin kuinka paljon ollaan valmiita uhraamaan urheilullisuuta viihteen nimissä.
Olihan siinä alla about kisan pisin stintti mediumeilla.Näytti sille että ulostulossa takarenkaat meinasivat lyödä tai jopa vähän löivätkin tyhjää ja Bottas joutui hiukan nostamaan kaasulta.