Sinällään asiat ovat nyt paremmin, koska nykyisin sentään:
- voi ohittaa
- on kaksintaisteluita joka kisassa useita
- autojen väliset kierrosaikaerot minimaaliset vs mikä tahansa muu aikakausi (nyt aika-ajoissa p1-p20 ero on sen 1,5-2sek yleensä, "hyvinä aikoina" tuo oli sen 5sek.
Se miksi kisailu "on tylsää", johtuu siitä että tallit ovat ammattitaitoisempia ja resurssiero on kapeampi. Jokainen talli tietää miten kisata, strategiat laskee tietokone ja voidaan tarkasti vertailla eri tapoja viedä kisa läpi, ihmisten tekemien virheiden määrä pienenee jne.
Itsekin toivoisin enemmän täysillä ajamista, mutta se menee nopeasti siihen mitä yllä sanottiin, eli äkkiä löydetään muutamassa kisassa renkaista se paras tapa ajella säästellen kisamatka. Ehkä polttoaineen osalta voisi olla tilanne parempi, eli sitä saisi olla niin paljon, että voisi ajaa ilman lift and coastia koko kisan, mutta siinäkin alettaisiin optimoida kisapainoa, moottorin kestävyyttä jne jolloin se täysiä ajaminenkin jää. Eikä se ehkä näkyisi katsojalle mitenkään loppupeleissä kun mutkista ei sen isommalla teholla lähdetä ulos, koska rengaspito rajoittaa ja ei niitäkään haluta tuhota.
Autoista voisi kylläkin tehdä pienempiä, eli painoa alas, sekä pituutta ja hieman leveyttä pois. Hybriditekniikka tässä mielessä huono juttu. Mahtuisi ahtaammissakin paikoissa ohi ja erilaiset ajolinjamuuutokset olisi helpompia ketterillä autoilla, eli mutkakomboissa voisi vähän kisailla.