Mainos

Formula 1 -kausi 2023 – jatkuuko Verstappenin valtakausi?

  • 77 381
  • 574

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En jaksa uskoa, että urheilullisuutta hirvittävästi vähentäviin toimiin kuitenkaan oltaisiin lähdössä.
Sprintit tulivat jo. Reverse gridiä sun muuta yritetään jatkuvasti pakottaa. Lisäksi jatkuva sekoilu noiden renkaiden kanssa, että millä saa ajaa. Edellinen sprinttikisa uudistettiin käsittääkseni oikeastaan ilman mitään varoitusaikaa. Onhan näitä huolenaiheita merkittävästi ilmassa ja osa jo toteutettu.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sprintit tulivat jo. Reverse gridiä sun muuta yritetään jatkuvasti pakottaa. Lisäksi jatkuva sekoilu noiden renkaiden kanssa, että millä saa ajaa. Edellinen sprinttikisa uudistettiin käsittääkseni oikeastaan ilman mitään varoitusaikaa. Onhan näitä huolenaiheita merkittävästi ilmassa ja osa jo toteutettu.
Sprintissähän ei ole mitään urheilullisuutta vähentävää? Eikä tuossa rengasjutussakaan. Samat renkaat kaikilla kuitenkin käytössä. Sääntö voi tuntua väkinäiseltä, mutta ei se urheilullisuutta vähennä.

Reverse grid olisi oma juttunsa, mutta ei sekään mun mielestä urheilullisuutta välttämättä tuhoa, jos toteutetaan järkevästi.

Mutta siis ei kaikki erikoisemmat viritykset tai uudet asiat ole urheilullisuutta vähentäviä, vaikka ne muuten olisivatkin huonoja.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Onhan se aiemminkin nähty, että Suomessa kiinnostus aaltoilee suomalaisten menestysodotusten mukaan. Räikkösen rallitauko varmasti pudotti katsojalukuja huomattavasti, kun taas vastaavasti Kimin paluu toi faneja taas runsaasti takaisin viimeistään siinä kohtaa, kun huomattiin että Lotuksella pystyi pärjäämäänkin. Nyt sitten Kimin lopettamisen ohessa Bottas vaihtoi autoon jolla hyvänä päivänä kamppaillaan pisteistä, niin varmasti tuo laski katsojia Suomessa. Puhumattakaan siitä, jos vuoden parin päästä Bottas jäisi kokonaan ilman ajopaikkaa. Tosifanit nyt seuraavat lajia joka tapauksessa, mutta peruskatsojien lukumäärään on suuri vaikutus.

Viime ja toissakaudella Tällä ja viime kaudella on väkisinkin joutunut asennoitumaan siihen, että todellinen kisa käydään Verstappenin takana. Tällä kaudella ollut ihan hyvää vääntöä Alonson ja Mersujen välillä, ja mikäli Ferrarikin onnistuisi vakiinnuttamaan kyytinsä podium-taisteluun niin kisoissa riittäisi jopa kiitettävästi mielenkiintoa.

Sääntöjen kannalta olisin valmis palauttamaan tankkaukset varikkopysähdyksiin. Tuo mahdollistaisi täysiä ajamisen kisan läpi ja vältyttäisiin 10-20 kierrosta kestäviltä perässä ajeluilta parin sekunnin päässä, kun pitää säästää polttoainetta. Samalla varikkopysähdyksiin tulisi yksi muuttuva elementti lisää.

Edit: yliviivattu osio korjattu
 
Viimeksi muokattu:

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Oikeastaan tuo selittyy myös sillä että tuo "kasvu" tapahtuu tosiaan maissa joissa lajilla ei ole sinällään muodostunut kulttuuria(Aasia) ja siellä missä Drive To Survive on tehnyt lajia tunnetuksi(eli USA). Mutta näissä "vanhoissa" F1-maissa tuo viimeisen kymmenen vuotta tapahtunut kehitys on johtanut suosion laskuun tai stagnaatioon. Tähän vaikuttanee myös lajin hivuttautuminen pois "juuriltaan", eli perinteiset moottoriradat korvataan yksitellen katuradoilla. Lisäksi tämä nyt FIA:n noin kymmenen vuotta harjoittama sääntöjen rukkaus suuntaan ja toiseen, mikä on johtanut yhden tallin ylivaltaan(tallia vain vaihdettiin 2021) myös johtaa siihen ettei kisoja enää jaksa suorana seurailla.

Kasvaa kuitenkin. US&A ja sitten tuo DTS-sukupolvi seuraa muualta maailmasta.
 

BaronFIN

Jäsen
Menestyspainot.

Tärkeää olisi saada erilaiset autot menestymään erilaisilla radoilla. Joskus aikanaan tiesi ennalta, että joku auto oli vahva Monacossa ja Unkarissa kun toisen voittosaumoja olivat sitten Silverstone, Monza ja Hockenheim. Kolmas pärjäsi tasaisesti kaikkialla ja joskus joku neljäs talli saattoi dominoida yksittäistä viikonloppua.

Aivan käsittämätöntä miten voimasuhteet vaihtelivat kauden aikana. Joku Ferrari saattoi ottaa McLarenin puolentoista sekunnin nopeuseron kiinni kisaviikonloppujen välissä.

En tiedä oliko tuo amatöörien puuhastelua tuolloin, autot vaikeampia ajaa, mutta nykyään nuo menee niin kiskoilla ja tasaisesti, että sama olisi jos pitäisi tekoälyn simuloimaan kisat ennalta ja piilottaa koko roska maksumuurin taakse.

Tällä ei ole mitään teko suomalaisten menestymisen kanssa. Kyllä Piquet’n, Sennan, Mansellin, Prostin vääntöjä seurattiin Keken lopettamisen jälkeen ennen kuin JJ ja Mikat tuli mukaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En tiedä oliko tuo amatöörien puuhastelua tuolloin, autot vaikeampia ajaa, mutta nykyään nuo menee niin kiskoilla ja tasaisesti, että sama olisi jos pitäisi tekoälyn simuloimaan kisat ennalta ja piilottaa koko roska maksumuurin taakse.
Olisiko iso osasyy myös se, että autot on tarkemmin reguloituja, ts samanlaisia, jolloin samanlaisia kisojen välisiä voimasuhdeheilahteluja kuin esim turbo/vapari- tai V8/V10/V12-kausilla ei pääse syntymään. Ja on se varmaan tekniselle kehitykselle muutenkin ominaista että erot pienenee (Adrian Newey ei ole saanut tätä muistiota).
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Olisiko iso osasyy myös se, että autot on tarkemmin reguloituja, ts samanlaisia, jolloin samanlaisia kisojen välisiä voimasuhdeheilahteluja kuin esim turbo/vapari- tai V8/V10/V12-kausilla ei pääse syntymään. Ja on se varmaan tekniselle kehitykselle muutenkin ominaista että erot pienenee (Adrian Newey ei ole saanut tätä muistiota).

Myös se, että nykyään ei ajeta täysillä käytännössä ollenkaan, vaan aina on joku tietty kierrosaika mihin tähdätään, jolloin virheiden määrä myös pienenee samalla kun säästellään bensaa ja renkaita. Säästely on nykyajan sana.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Myös se, että nykyään ei ajeta täysillä käytännössä ollenkaan, vaan aina on joku tietty kierrosaika mihin tähdätään, jolloin virheiden määrä myös pienenee samalla kun säästellään bensaa ja renkaita. Säästely on nykyajan sana.
Tämä on ihan totta, mutta on vaikea miettiä, että mikä se ratkaisu tähän olisi?

Vaikka bensaa ei tarvitsisi säästellä minkään rajojen vuoksi, niin todennäköisesti kuitenkin laskettaisiin optimi bensakuorma ja miten "täysillä" sen kanssa kannattaa ajaa, että pääsee kisan optimaalisessa ajassa läpi. Tuskin ajettaisiin koko kisaa täysillä kuitenkaan, vaan säästelyä se olisi edelleen.

Jos käytettäisiin renkaita jotka eivät kulu, eli voisi teoriassa ajaa koko kisan niin kovaa kuin niillä renkailla pääsee, niin sitten niitä renkaita ei vaihdettaisi ollenkaan ja varikkokäynnit poistuisivat lähes kokonaan lajista. Jos taas renkaat kuluvat, niin tullaan jälleen siihen, että laskettaisiin optimaalinen tapa ajaa niillä renkailla, eikä se varmasti tarkoittaisi, että ajetaan täysillä koko kisa.

Kehitys on kehittynyt ja se on johtanut nykytilanteeseen. Menneeseen ei vain ole enää paluuta, kun on vuosikymmenien ajan optimoitu ja kehitetty kaikkea lajiin liittyvää.

Vaikka tuntuukin pahalta sanoa tämä, niin itse uskon, että nämä keinotekoiset säännöt ja rajoitukset renkaiden yms. suhteen ovat hyvin pitkälti ainoa keino saada lajiin jännitystä ja viihdyttävyyttä lisää. Jos autojen suunnitteluun ja kehitykseen liittyen poistettaisiin merkittävä osa säännöistä ja rajoituksista, niin valmistajien kiinnostus todennäköisesti vähenisi, lajista tulisi uskomattoman kallis ja tallien nopeuserot kasvaisivat älyttömiin mittoihin.

Tässä on pakko myöntää, että ennen asiat oli paremmin. Nyt ollaan vaikeassa tilanteessa, kun yritetään tavoitella niitä parempia aikoja.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sinällään asiat ovat nyt paremmin, koska nykyisin sentään:
- voi ohittaa
- on kaksintaisteluita joka kisassa useita
- autojen väliset kierrosaikaerot minimaaliset vs mikä tahansa muu aikakausi (nyt aika-ajoissa p1-p20 ero on sen 1,5-2sek yleensä, "hyvinä aikoina" tuo oli sen 5sek.

Se miksi kisailu "on tylsää", johtuu siitä että tallit ovat ammattitaitoisempia ja resurssiero on kapeampi. Jokainen talli tietää miten kisata, strategiat laskee tietokone ja voidaan tarkasti vertailla eri tapoja viedä kisa läpi, ihmisten tekemien virheiden määrä pienenee jne.

Itsekin toivoisin enemmän täysillä ajamista, mutta se menee nopeasti siihen mitä yllä sanottiin, eli äkkiä löydetään muutamassa kisassa renkaista se paras tapa ajella säästellen kisamatka. Ehkä polttoaineen osalta voisi olla tilanne parempi, eli sitä saisi olla niin paljon, että voisi ajaa ilman lift and coastia koko kisan, mutta siinäkin alettaisiin optimoida kisapainoa, moottorin kestävyyttä jne jolloin se täysiä ajaminenkin jää. Eikä se ehkä näkyisi katsojalle mitenkään loppupeleissä kun mutkista ei sen isommalla teholla lähdetä ulos, koska rengaspito rajoittaa ja ei niitäkään haluta tuhota.

Autoista voisi kylläkin tehdä pienempiä, eli painoa alas, sekä pituutta ja hieman leveyttä pois. Hybriditekniikka tässä mielessä huono juttu. Mahtuisi ahtaammissakin paikoissa ohi ja erilaiset ajolinjamuuutokset olisi helpompia ketterillä autoilla, eli mutkakomboissa voisi vähän kisailla.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Aivan käsittämätöntä miten voimasuhteet vaihtelivat kauden aikana. Joku Ferrari saattoi ottaa McLarenin puolentoista sekunnin nopeuseron kiinni kisaviikonloppujen välissä.
Pitkälti renkaillahan nuo muutokset saatiin aikaan, koska Ferrarilla oli erikoisrenkaat ja vastaavasti jollain radalla Ferrarin kumit eivät toimineet yhtään verrattuna Micheliniin. Ferrarille oli hyvin tärkeää "läheinen suhde" rengasvalmistajaan aka. rengasvalmistaja kehitti kumeja yksinomaan heille. Aika iso kilpailuetu, kun lähimmät vastustajat ajavat useille talleille kehitetyillä kompromissirenkailla - joita Bridgestone valmisti vain peräpään asiakkailleen.

Juuri rajujen olosuhdevaihtelujen vuoksi en kannata rengassotaa, koska rengassota tekisi renkaista käytännössä ainoan tulokseen vaikuttavan elementin. Ymmärtääkseni autokisassa tarkoituksena on tehdä mahdollisimman kokonaisvaltainen paketti.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Otsikon kysymykseen on varmaan jo helppo vastata. Kausi alkaa olemaan kohta puolivälissään ja Verstappen voittanut 8/10 kisaa. Täydellistä dominointia. Ei tarvitse varmaan mennä enää kuin 4-5 kisaa, niin Max varmistaa jo maailmanmestaruudenkin itselleen, johto taitaa nyt olla jo yli 100p.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Tällä hetkellä teoreettisesti aikaisin paikka varmistaa mestaruus on Singaporessa, mutta se on aika epätodennäköistä, sillä sarjakakkosella saisi siinä vaiheessa olla enimmillään 187 pistettä.

Japani tai Qatar näyttää paljon todennäköisemmältä. Kun sprinttikisat ovat painottuneet enemmän loppukauteen, niin pitäisin Qataria ykkösvaihtoehtona.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Onko muuten suurempi ylivoima kuin Hamiltonilla Mersun vikoina menestyskausina? Tylsyys on nykyisin ainakin ihan omaa luokkaansa, kisoja ei jaksa edes katsoa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mersu oli autona pahimmillaan paljon ylivoimaisempi kuin RB on nyt. Tylsyydessä ollaan samalla viivalla.

Se on totta, etenkin Nicon aikoina ylivoima oli selvää. Mietin noita viimeisiä kausia joissa Bottas ei sijoituksissa ollut enää kovinkaan lähellä Hamiltonia ja välillä nähtiin ihan aitoja voittotaisteluja. Nykyisinhän voittajasta ei ole käytännössä ikinä mitään epäselvyyttä, mikä on huono juttu lajissa jossa voittaminen on kuitenkin kaikki kaikessa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko muuten suurempi ylivoima kuin Hamiltonilla Mersun vikoina menestyskausina? Tylsyys on nykyisin ainakin ihan omaa luokkaansa, kisoja ei jaksa edes katsoa.
Mersu oli ylivoimaisempi auto, mutta Verstappen on ylivoimaisempi kuin Hamilton. Mersun dominointiaikoina molemmat kuskit voittivat välillä, joten Hamiltonin tilastot eivät täysin kerro kuinka dominoiva auto Mersulla oli.

Mersuhan oli siis parhaimpina aikoina sekunnin muita nopeampi aika-ajoissa. Se on aika helvetisti enemmän kuin RB nykyään. Max joutuu ihan tosissaan ajamaan, että on paalulla ja Perez joka ei ole tosiaankaan paska kuski on vaikeuksissa, kun muut ovat vähän saaneet kiinni.

E: Toki siis riippuu, mitä meinaa vikoina menestyskausina. 2018 ja 2019 Ferrari oli ehkä lähempänä Mersua kuin mikään talli nykyistä RB:tä, mutta 2020 Mersu oli mielestäni taas dominoivampi autona kuin RB nykyään. 2020 oli kuitenkin taas sellainen onko Mersu tänään sekunnin muita nopeampi aika-ajoissa.
 
Viimeksi muokattu:

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Verstappen + Red Bull on kyllä täysin ylivertainen kombo tällä hetkellä. Vaikka Max otti paskan lähdön ja meinasi pudota jopa kolmanneksi, niin melkolailla selvää oli että viimeistään DRS:n auetessa ottaa oman paikkansa ja painaa horisonttiin. Ainoa ihmetys on ollut Perezin täydellinen sulaminen aika-ajoissa viime aikoina. Luulisi että tuolla autolla pääsee edes sinne päin ajamalla jo Q3:een.

Eilen oli kuitenkin erittäin hienoa nähdä pitkästä aikaa Mclaren vauhdissa ja ainoastaan turva-auto vei mäkiltä kaksi podium-sijoitusta. Paljon kertoo päivityspaketin toimivuudesta, että hardeilla voittivat lopussa Mersut, joilla oli pehmeämmät seokset alla (vaikka eilen kaikki rengasseokset näytti olevan aika lähellä toisiaan).

Harmi että Astonin vauhti on ollut hieman kateissa viime kisat. Muuten olisi luvassa erittäin mielenkiintoinen vääntö Maxin takana Mersun, Ferrarin, Aston Martinin ja Mclarenin välillä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Harmi että Astonin vauhti on ollut hieman kateissa viime kisat. Muuten olisi luvassa erittäin mielenkiintoinen vääntö Maxin takana Mersun, Ferrarin, Aston Martinin ja Mclarenin välillä.

Astonilla(Racing Point/Force Indian/tms) on hallittu tuo toisten auton mahdollisimman tarkka kopiointi, mutta sen kauden aikana itse kehittäminen onkin ollut hankalampi rasti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Verstappen + Red Bull on kyllä täysin ylivertainen kombo tällä hetkellä. Vaikka Max otti paskan lähdön ja meinasi pudota jopa kolmanneksi, niin melkolailla selvää oli että viimeistään DRS:n auetessa ottaa oman paikkansa ja painaa horisonttiin. Ainoa ihmetys on ollut Perezin täydellinen sulaminen aika-ajoissa viime aikoina. Luulisi että tuolla autolla pääsee edes sinne päin ajamalla jo Q3:een.

Huonon aika-ajon lisäksi ei oikein optimaalisesti ole myöskään nousua pystynyt tekemään, jotenkin tuntuu että jos Verstappen lähtisi viimeisiltä sijoilta saattaisi hyvinkin olla voittotaistelusta silti mukana. Tuskin ovat kuitenkaan korvaamassa toisella kuskilla jos ei nyt ihan rupea totaalisesti hyytymään MM-2 paikalta pois.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän sellainen tunne, että onkohan Hornerin heikkous tallipäällikkönä tuossa kakkoskuskien käsittelyssä? Onko enää sattumaa, että ennen pitkää jokainen RB:n kakkoskuski epäonnistuu pahasti? Tuntuu siltä, että vaikka julkisuudessa ainakin alkuun tuetaan kakkoskuskeja vaikeuksien keskellä, niin kulisseissa luodaan heti valtavaa painetta ja murretaan itseluottamus.

Perezin alamäki kun alkoi, niin on mennyt jatkuvasti huonompaan suuntaan. Tuntuu että kaikki mahdollinen menee pieleen, joka kielii siitä, että tiimikään ei ole täysillä Perezin tukena, taan taktisia päätöksiä yms. tehdään miten sattuu.

Albon sai kenkää RB:ltä ja on sen jälkeen lopulta näyttänyt, että on yksi ruudukon aliarvostetuimmista kuskeista. Ihmettelen, jos Albon ei saa parin seuraavan vuoden aikana paikkaa paremmasta tallista - siis jos Williams ei onnistu kehittymään tarpeeksi.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Mielenkiintoista nähdä räjäyttääkö Helmut setä koko pankin pistämällä Perezin ja De Vriesin pois vai pelkästään jommankumman. Ricciardo on selkeästi tulossa johonkin slottiin ajamaan mutta isketäänkö esim Lawson sitten Alphalle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän sellainen tunne, että onkohan Hornerin heikkous tallipäällikkönä tuossa kakkoskuskien käsittelyssä? Onko enää sattumaa, että ennen pitkää jokainen RB:n kakkoskuski epäonnistuu pahasti? Tuntuu siltä, että vaikka julkisuudessa ainakin alkuun tuetaan kakkoskuskeja vaikeuksien keskellä, niin kulisseissa luodaan heti valtavaa painetta ja murretaan itseluottamus.

Perezin alamäki kun alkoi, niin on mennyt jatkuvasti huonompaan suuntaan. Tuntuu että kaikki mahdollinen menee pieleen, joka kielii siitä, että tiimikään ei ole täysillä Perezin tukena, taan taktisia päätöksiä yms. tehdään miten sattuu.

Albon sai kenkää RB:ltä ja on sen jälkeen lopulta näyttänyt, että on yksi ruudukon aliarvostetuimmista kuskeista. Ihmettelen, jos Albon ei saa parin seuraavan vuoden aikana paikkaa paremmasta tallista - siis jos Williams ei onnistu kehittymään tarpeeksi.

Joo ja tuossa taisi lopulta Mersu onnistua hieman paremmin Bottaksen kannalta vaikka kyllä sielläkin taisi tulla melkoista painetta niskaan välillä, mutta olihan tuossa myös kuskin luonne vähän semmoinen että vasta sopimuksen lopussa tuli mitta täyteen. Pitäisi ehkä Red Bullillakin tyytyä enemmän siihen että Verstappenin avulla mestaruudet voitetaan ja riittää kun kakkonen tuo tarpeeksi pisteitä tallimestaruuteen. Ei sekään hyvä jos näkee samanlaista taistelua mitä vaikka Nicon ja Hamiltonin välillä oli, varsinkin kun ei Red Bull nyt kuitenkaan tarpeeksi ylivoimainen jos hölmöilyjä alkaisi tulla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös