Formula 1 -kausi 2023 – jatkuuko Verstappenin valtakausi?

  • 73 975
  • 574

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kisahan itsessään yllätti positiivisesti. Jos kaivonkannet yms kuskeista riippumattomat asiat eivät jatkossa aiheuta turvallisuusongelmia, niin hyvä. Skippaamalla kaiken ylimääräisen "hohdon" tuon pystyy jatkossakin katsomaan.
Kisa oli kyllä mielenkiintoinen ja itse tykkäsin Vegasin radasta. Useampi ohituspaikkahan tuolla oli, kiitos muutaman pidemmän suoran, mutta silti nähtiin myös hyvää kilvanajoa eikä kaikki tilanteet olleet pelkkiä ohitettavan antautumisia. Kaivonkansi-episodi oli toki huonosti hoidettu kaiken kaikkiaan, mutta tärkeintä ettei tuossa kenellekään sattunut sen enempää. Ilmeisesti tuomaristokin yritti keksiä keinoja Sainzin rangaitsematta jättämiseksi, mutta tuolle ei vain pykälistä mahdollisuutta löydetty. Sinänsä hienoa että mennään sääntöjen mukaan, mutta toki tässä tapauksessa säännöistä löytyi parantamisen varaa. Harjoitusten episodi katsojien kanssa sitten olikin oma juttunsa ja artikkelien perusteella voi tulla vielä F1:lle kalliiksi, koska USA.

Mainittu "hohto" tuntui osittain väkinäiseltä, ja etenkin kuskien roudaaminen kisan jälkeen Bellagion eteen pelkkiä haastatteluita tekemään ja suihkulähdettä katsomaan tuntui hieman koomiselta. Saatiinpa tuolla aikaa pykätä podium keskelle pääsuoraa. Vegasin kisalla ei toki perinteitä ole (80-luvun parkkipaikka-ajeluita lukuunottamatta), mutta vähän semmoiselta Monacon larppaamiselta tuo tuntui itse kisaamisen ulkopuolella. Sinänsä toki hienon näköistä oli ilmakuvat radasta ja ehkä tuosta jonkinlainen moderni klassikko vielä muodostuu.

Varmasti paikallisille toki hieman hanurista, että kaupunki on sekaisin kuukauden ajan, mutta kai se sama sitten on Monacossakin. Siellä ei tosin taideta jokaista mahdollista näköpaikkaa radalle olla peitetty vanereilla. Toki jos vilauksen formuloista haluaa pienellä kustannuksella nähdä, niin ehkä Vegas ei ole se paikka.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kovalla nousulla on helpompi saada päivän kuskin titteli, oli taustalla mitä tahansa. Maxkin ottaa todennäköisemmin päivän kuskin palkinnon sillä että möhlii ekalla kierroksella tippuen porukan viimeiseksi ja taistelee sieltä ollen maalissa kolmas kuin ajamalla paalulta rutiininomaisesti voittoon.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Maxin kypsempään ajoon
Ei olla oikein päästy näkemään, onko se kypsempää, kun on niin paljon nopeampi kuin muut. Silloin harvoin kun reitille osuu muita, kuten männä viikonloppuna Ocon ja Leclerc, niin ei se meininki kovin kypsältä vaikuta. Olisi tosi herkullista nähdä tasaväkisempää kisailua.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei olla oikein päästy näkemään, onko se kypsempää, kun on niin paljon nopeampi kuin muut. Silloin harvoin kun reitille osuu muita, kuten männä viikonloppuna Ocon ja Leclerc, niin ei se meininki kovin kypsältä vaikuta. Olisi tosi herkullista nähdä tasaväkisempää kisailua.
Kyllähän tällä kaudella on ollut selkeästi enemmän viitteitä että on tajunnut sen klassisen, et voi voittaa kisaa ekassa mutkassa, mutta voit hävitä sen. Toki vieläkin ajamisessa on tiettyä mulkkuutta, mutta mielestäni selkeästi vähentynyt siitä mitä oli joskus. Sieltä Kimin edessä brake-testingistä aina kauden 2021-tapahtumiin.

Toki itseäni ihmetytti hieman tuo Russellin rangaistus (meni mielestäni täysin oikein), mutta ulkopuolella oleva on hieman edellä, kääntää päin sisäpuolella olevaa, ulkopuolella olevan auto kärsii enemmän ja kummallakin olisi ollut tilaa väistää (Verstappenilla tosin vähemmän ja olisi joutunut tekemään kovemman jarrutuksen, mutkan muodosta johtuen). Silverstonessa -21 Hamilton sai rangaistuksen sisäpuolella olevana, nyt ulkopuolella oleva saa rangaistuksen. Kummassakin tapauksessa mielestäni (sekä sääntökirjaa pilkulleen tulkiten) ulkopuolella oleva on syyllinen tai vaihtoehtoisesti racing incident.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tällä kaudella on ollut selkeästi enemmän viitteitä että on tajunnut sen klassisen, et voi voittaa kisaa ekassa mutkassa, mutta voit hävitä sen. Toki vieläkin ajamisessa on tiettyä mulkkuutta, mutta mielestäni selkeästi vähentynyt siitä mitä oli joskus. Sieltä Kimin edessä brake-testingistä aina kauden 2021-tapahtumiin.
Maxin on paljon helpompi ajatella ettei kisaa voita ekassa mutkassa, kun auto on ylivoimainen ja tietää jo valmiiksi, että erittäin todennäköisesti nousee muiden ohi viimeistään varikkostoppien myötä. Jos auto ei olisi noin hyvä, niin kyllä siellä pään sisällä jyskyttäisi paljon enemmän, että pitäisi heti alkuun päästä mahdollisimman hyviin asemiin.

Onhan Max nytkin ollut varsin aggressiivinen lähdöissä ja ensimmäisissä mutkissa, mutta muut ovat taipuneet, kun eivät halua kolaroida.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllähän tällä kaudella on ollut selkeästi enemmän viitteitä että on tajunnut sen klassisen, et voi voittaa kisaa ekassa mutkassa, mutta voit hävitä sen. Toki vieläkin ajamisessa on tiettyä mulkkuutta, mutta mielestäni selkeästi vähentynyt siitä mitä oli joskus. Sieltä Kimin edessä brake-testingistä aina kauden 2021-tapahtumiin.
Varmaan osittain näinkin, mutta myös muiden asennoituminen Maxiin on ollut kuin kierroksella ohittavaan, jota hän vauhtieron puolesta toki vastaakin. Eli on aika helppo olla gentlemanni jos on sekunnin nopeampi kierroksella kuin muut. Onhan tämä nähty jollain tasolla aiemminkin mestarien kohdalla, jos miettii vaikka Schumin tai miksei Hamiltoninkin ajamista silloin kun tilanne on tiukka versus silloin kun ajetaan korkeintaan Valtteria tai Rubenssia vastaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sieltä Kimin edessä brake-testingistä aina kauden 2021-tapahtumiin.
Tähän vielä... Max harjoitti eilisessa kisassa brake-testingiä Leclercin edellä, kun turva-auto oli poistumassa radalta. Leclerc valitti tästä radiossakin. Eli heti kun takana on vähänkin painetta, niin se sama vanha Max pilkistää esiin.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tähän vielä... Max harjoitti eilisessa kisassa brake-testingiä Leclercin edellä, kun turva-auto oli poistumassa radalta. Leclerc valitti tästä radiossakin. Eli heti kun takana on vähänkin painetta, niin se sama vanha Max pilkistää esiin.
Mietin tuota muuten kisassa että oliko se jarrutesti vai nostiko jalan vaan pois kaasulta
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Ehkä ennemmin aloitti kiihdytyksen Stripin päässä olleesta mutkayhdistelmästä hitaammin kuin normaalisti ja siten laittoi takana olevan epäoptimaalisempaan asemaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ehkä ennemmin aloitti kiihdytyksen Stripin päässä olleesta mutkayhdistelmästä hitaammin kuin normaalisti ja siten laittoi takana olevan epäoptimaalisempaan asemaan.
Ei, vaan näytti siltä, että olisi jo aiheuttanut kiihdyttämisen, mutta lopettikin sen yhtäkkiä. Tarkoituksena toki hämätä takana tulevia, mutta noin aggressiivisesti toteutettuna myös hyvin riskialtis ja röyhkeä liike.
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
EI tuossa minun mielestäni ollut rangaistuksen arvoista rikettä. Ykkösmutka sen sijaan... viisi sekuntia aivan liian vähän tuosta. Verstappen itsekin reippaasti radan ulkopuolella eikä ollut missään kohtaa edellä.

Kummasti alkaa heti Verstappenilla kolisemaan ja tapahtumaan kun kisan voitto ei olekaan näpeissä ennen ensimmäistä harjoitusta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Minusta Horner laskettelee tässä paskaa, olisiko Lewis halunnut Maxin tallikaveriksi ottamaan käkättimeen, entä kiinnostaako Ferraria ikäloppu kuski kun Kekekin olisi tarjolla

En pitäisi välttämättä noita paskapuheelta, kyllähän historian saatossa kuskit ja tallien edustajat ovat "keskustelleet" vaikka kuinka mielenkiintoisista vaihtoehdoista jotka vaikuttivat aika epäloogisilta.

Esimerkkeinä Senna neuvottelemassa siirtymisestä Benettonille 1990, Villeneuve McLarenille vuosituhannen vaihteessa, Mika Häkkinen ja Williams 2006 jne.
 
Viimeksi muokattu:

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Kulisseissa tapahtuu paljon sellaisia keskusteluita, jotka eivät koskaan tule julkisuuteen, joten pitäisin täysin mahdollisena kyseistä tapahtumaa. Onhan se selvä asia, että parhaaseen autoon haluavat kaikki ja yhteydenottoja on varmasti tämänkin kauden aikana tullut monesta suunnasta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minusta Horner laskettelee tässä paskaa, olisiko Lewis halunnut Maxin tallikaveriksi ottamaan käkättimeen, entä kiinnostaako Ferraria ikäloppu kuski kun Kekekin olisi tarjolla

Kyllä näitä tunnusteluja tehdään, jos ei muuten, niin neuvotteluvaltteja hakiessa. En näe syytä kyseenalaistaa Hornerin sanomisia.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä näitä tunnusteluja tehdään, jos ei muuten, niin neuvotteluvaltteja hakiessa. En näe syytä kyseenalaistaa Hornerin sanomisia.
Silti outoa vuotaa keskusteluja jotka eivät ole johtaneet mihinkään, eikö ne ole luottamuksellisia? Jatkossa varmaan pitää keskustelukumppaneiden tehdä NDA:at ja korvaussumma 15 miljoona euroa.

Horner laittaa parin vuoden takaisia velkoja maksuun
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Silti outoa vuotaa keskusteluja jotka eivät ole johtaneet mihinkään, eikö ne ole luottamuksellisia? Jatkossa varmaan pitää keskustelukumppaneiden tehdä NDA:at ja korvaussumma 15 miljoona euroa.

Horner laittaa parin vuoden takaisia velkoja maksuun
Luottamuksellisuuden merkitys vähenee, kun vuodet etenevät ja käydyillä keskusteluilla ei ole vaikutusta nykyhetkeen. Ihan tarkoituksella Horner vähän piikittelee eri suuntiin, kuten on usein aiemminkin tehnyt.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Minusta Horner laskettelee tässä paskaa, olisiko Lewis halunnut Maxin tallikaveriksi ottamaan käkättimeen, entä kiinnostaako Ferraria ikäloppu kuski kun Kekekin olisi tarjolla

Kyllähän tuo "Hamilton Ferrarille" on eräänlainen kestohuhu ollut varmaan niin kauan kuin itse muistan, toki sitä en tiedä onko se koskaan ollut lähelläkään toteutua.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Silti outoa vuotaa keskusteluja jotka eivät ole johtaneet mihinkään, eikö ne ole luottamuksellisia? Jatkossa varmaan pitää keskustelukumppaneiden tehdä NDA:at ja korvaussumma 15 miljoona euroa.

Horner laittaa parin vuoden takaisia velkoja maksuun
Ei nyt sinänsä. Hämiksen jengi käynyt puhumassa RB:lle todennäköisesti juuri sen takia, että parantaisi asemaa neuvotteluissa Mersun kanssa. Ongelma lie varmaan se, että RB ei ollutkaan kiinnostunut edes leikkimään ajatuksella. Ja kyllähän sitä on hyvä katsoa vaihtoehtoja, jos olisi käynyt niin että mersun kanssa keskustelut olisi kariutuneet.

Tuskin Hämis haluaa riskeerata legacyaan menemällä RB:lle. Max on järkyttävässä iskussa, tuttu ympäristö ja tuntee auton erittäin hyvin. Lewis on taas ajanut vuosikymmenen Mersulla, joten kulttuurishokki olisi varmasti merkittävä. Selvä takamatka Lewikselle lähteä haastamaan ihan puhtaasti jo olosuhteiden valossa, kun Lewis menisi tuossa tapauksessa Maxin tiimiin. Lewis kuitenkin torppasi jo Mersulla ajatukset korvata Bottas, koska ei halunnut kilpailukykyistä kakkoskuskia.

Uskon, että keskusteluita käyty. En usko, että RB olisi ollut Lewiksen ykkösvalinta. Ja on sinänsä Lewiksen intressissä, että tieto keskusteluista leviää silloin kuin niitä on käyty. Nyt ei ehkä niinkään.

E: Lisätään nyt, että jos olisivat oikeasti käyneet neuvotteluita sopimuksesta, niin niitä varten olisi varmasti allekirjoitettu NDA koskien sopimusneuvotteluiden sisältöä. Tuollaiset epäselvät tiedusteluyhteysotot ovat ennen kuin sovitaan NDA.
 
Viimeksi muokattu:

Puolueeton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Bull Racing
Mahtava kausi Maxilta, tilastojen valossa kovin kausi koskaan.

Huomionarvoista on se että Maxilla oli tällä kaudella yhtä paljon voittoja kuin esimerkiksi Rosbergilla ja Hamiltonilla kaudella 2016 yhteensä, vaikka tuon vuoden Mersu oli huomattavasti kovempi auto jos verrataan autoon jolla Verstappen ajoi tällä kaudella.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Verstappenin ei tarvinnut todennäköisesti ajaa yhtään kisaa täysillä alusta loppuun. Ehkä joku Miami oli lähimpänä sellaista.

Hieno kausi Verstappenilta kokonaisuudessaan.
Sehän tässä kaudessa oli pelottavinta, että Maxia ja Red Bullia ei oikeastaan kunnolla edes testattu kauden aikana. Aina kun piti jostain löytyä lisävauhtia (esim kilpailun nopein kierros), niin Max sen takoi tauluun. Eikö huhujen mukaan 70-luvun lopun Lotuskin, joka oli maaefektin kehittänyt ainoana, himmannut tahtia kisoissa, ettei muut ymmärtäneet kuinka nopea tuo auto oikeasti oli?

Red Bull on voinut kesästä saakka keskittyä ensi kauden auton kehittämiseen, eli odotettavissa on dominanssia ensi kaudellekin. Toivottavasti muut olisivat kuitenkin askeleen lähempänä, koska neljä tallia oli nyt loppukaudesta jo keskenään hyvin lähellä toisiaan, mikä olikin tämän kauden suola.

Onnittelut vielä Verstappenille, tuota voittoennätystä ei välttämättä tulla rikkomaan koskaan.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Maxilla on nyt sitten 54 voittoa, painoi kuin painoikin Vettelin ohi (53) tuossa tilastossa vielä kuluvan kauden aikana. Vuoden 2022 alusta kun lasketaan niin summana 34 voittoa. Vaikka tahti nyt ei oletettavasti jatku täysin vastaavana, niin kun nykyinen sopimus loppuu 2028, on pakosti ainakin lähellä Hamiltonin ennätystä (103). Ja ikää vasta 26v. Vaikka tuskin ei ajakkaan yhtä syvälle ikämiesluokassa kuin Hamilton ja Alonso, kyllä tässä vielä monet tilastot tulee olemaan ihan paperia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös