Mainos

Formula 1 -kausi 2023 – jatkuuko Verstappenin valtakausi?

  • 77 386
  • 574

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viime kaudella kolmen kisan jälkeen Leclercillä oli kaksi voittoa ja yksi kakkossija (voitto erittäin lähellä tässäkin). Siinä kohtaa Leclerc julistettiin varmaksi mestariksi - myös täällä jatkiksessa.

Ja kuinkas kävikään.
Kyllä, tätä juuri tarkoitin.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Lapsenomaista toivoa voi tietysti viritellä, että tuulitunneliaika suosii Aston Martinia ja -sakko rokottaa RB:tä, mutta aika vaikea nähdä että sieltä mitään sekuntia per kierros löytyy.
Jos Newey-setä olisi nyt jo eläkkeellä, niin voisi hieman viritellä toivoa tuosta että RB:n kehitys ei jatku huimana. Nyt sitten ei ole toivoakaan tuosta, luultavasti helvetisti paukkuja jo ensi kauden autossa
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mersu on pahemmin hukassa kuin kisatulos näyttää. Wolff sanoi jo, että tämä kisa osoitti sen, että heidän on pakko vaihtaa autokonseptiaan. Nykyisen cost capin aikakaudella sitä ei tehdä ihan kädenkäänteessä, joten saa nähdä missä vaiheessa siellä on pillit pussissa ja fokus jo ensi kauden autossa.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Red Bull oli kyllä aivan valtavassa vauhdissa. Tuossa autossa on vielä monta kymmenystä vauhtia tarvittaessa kun ei tarvinnut ajaa kuin oikeastaan ensimmäiset reilu 10 kierrosta, että sai sopivan eron. Vauhdista kertoo erityisesti se, että myös Perez oli selvästi Leclerciä nopeampi.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viime kaudella kolmen kisan jälkeen Leclercillä oli kaksi voittoa ja yksi kakkossija (voitto erittäin lähellä tässäkin). Siinä kohtaa Leclerc julistettiin varmaksi mestariksi - myös täällä jatkiksessa.

Ja kuinkas kävikään.

Toki täytyy huomioida myös se, että Ferrari ei ollut sekunnin per kierros nopeampi kuin muut, toisin kuin Red Bull oli nyt. Vaikea nähdä että millään radalla voimasuhteet heilahtaisi niin paljoa että RB ei olisi nopein.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Oli muuten vaivaannuttava se "rataesittely", jossa Hamilton ja Russell olivat lausumassa jotain käsikirjoitettuja latteuksia ja poseerasivat eri asennoissa taiteellisen välkkeen keskellä. Informaatio-arvo oli tuolla nolla ja seurasin vain hämmentyneenä, että mitä paskaa tämä nyt on. Ymmärrän, että viihteellisyyttä yritetään lajiin kokoajan lisätä, mutta eh... Onkohan jatkossa sitten aina eri tallien kuskikaksikot tekemässä vastaavia?

Red Bullin todella tylsää ylivoimaa lukuun ottamatta oli kyllä tuloksellisesti kiva kisa, sillä Alonson podium ja Valtterin sija lämmittivät, kuin teki myös Russellin häviäminen Hamiltonille.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mersu on pahemmin hukassa kuin kisatulos näyttää. Wolff sanoi jo, että tämä kisa osoitti sen, että heidän on pakko vaihtaa autokonseptiaan. Nykyisen cost capin aikakaudella sitä ei tehdä ihan kädenkäänteessä, joten saa nähdä missä vaiheessa siellä on pillit pussissa ja fokus jo ensi kauden autossa.
Totohahan sanoi jo, että puolet autosta on ihan hyvä. AM:n koko takalisto on mersun eli moottori, vaiheloota ja jousitus. Toki sitten Astonin loppuauton onkin suunnitellut RB:ltä loikannut tiimi. Siksi auto muistuttaa eniten Red Bullin laitetta.

Mersun ongelma on varmaan ollut pitkälti nuo sidepodit, joita ei käytännössä ole. Mersu jostain syystä päätti kokeilla autoa ilman niitä ja pysyi konseptissa. Tuosta on kuitenkin jo luovuttu ja autoon on tulossa uudet kyljet kai jo piakkoin, että mersun vauhti saattaa vaihdella aika paljonkin riippuen kuinka onnistunut tuo uusi konsepti on. Eli tuo nykyinen auto sisältää vain osia tulevasta autosta ja loput taitavat olla vanhoja osia, joita ei tauolla ole edes kehitetty.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lewis: ''Guys, meidän täytyy keskittyä näihin juttuihin !''
Mersu: ''Nyt ei ehdi, sori !''

 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Juu eihän ne insinöörit ja suunnittelijat mitään tiedä, kun kyseessä on kuitenkin Söör-arvonimen omaava henkilö. Olisi yksinään suunnitellut varmaan 3 sekuntia muita nopeamman auton, mutta ei saanut mahdollisuutta.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Tuttua hämppäriä heittää tallin väkeä bussin alle kun ei kulje. Muistaa sitten voiton hetkellä taas kehua guys at the factorya niin maan perkeleesti. Jos niitä hetkiä söörille vielä suodaan, eiköhän viimeistään ensi kaudella taas.

Mutta kaipa nuo suuret mestarit tuppaa olemaan aika pahoja kitisijöitä pohjimmiltaan. Ronaldo, Messi, Crosby jne. Max raivoaa radioon ihan samalla tapaa kun ei voitakaan seitsemättä kisaa putkeen huonon taktiikan vuoksi jossain kisassa. Kimi se vasta räyhäsikin, mutta suosionsa vuoksi nekin töksäytykset kääntyi positiivisen puolelle aina.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Luulen, että Red Bullilla on vielä aika paljonkin vauhtia varastossa, erityisesti kisassa. Nyt ajoivat pehmeillä renkailla muilta karkuun ilman isompia rengashuolia ja pystyivät ajamaan softeilla samanmittaisia stinttejä mitä muut hardeilla, muut tuntui muutenkin suosivan koveampaa rengasta ja olivat silti ongelmissa (enemmän tai vähemmän). Mutta tuostakaan ei voi suoraan mustavalkoisesti sanoa, että kovempi rengas oli huonompi koska heti loppui muilla. Red Bull pystyi ajamaan softilla kontrolloitua vauhtia omilla ehdoilla puhtaassa ilmassa mikä piti renkaan kunnossa, ja silti karkasi muilta, jotka ajoivat enemmän tai vähemmän tosissaan kilpaa keskenään, ainakin jos rengasvalittelua miettii. Tietysti nyt olosuhde (lämpö, radan pinta jne) oli mikä oli ja se mahdollisesti sopii Red Bullin autolle paremmin kuin muille, muuttuuko sitten kauden aikaan johonkin suuntaan kun ajetaan eri seoksilla, lämpötiloissa ja radoilla? Ehkä hieman, mutta en jaksa uskoa, että he olisivat jossain olosuhteessa kuivalla kelillä yhtäkkiä sekunnin Ferraria perässä kisassa.
 
Lewis: ''Guys, meidän täytyy keskittyä näihin juttuihin !''
Mersu: ''Nyt ei ehdi, sori !''

Jonkun linkin takana ettei ainakaan täällä Ranskassa pääse lukemaan juttua.

Huvittaa kun ei ole ylivoimaista autoa niin Hämis itkee kaikesta ja häviää jopa pappa-Alonsolle.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jonkun linkin takana ettei ainakaan täällä Ranskassa pääse lukemaan juttua.

Huvittaa kun ei ole ylivoimaista autoa niin Hämis itkee kaikesta ja häviää jopa pappa-Alonsolle.

Lewis Hamilton päästeli höyryjä - kertoi karusta kohtelustaan Mercedeksellä​

Formula ykkösten takavuosien mahtitalli Mercedes meni viime vuonna pahasti metsään autonsa kehitystyön kanssa. Mercedeksellä ei ole otettu opiksi: myös nykyinen W14-auto vaikuttaa olevan susi.

Lewis Hamilton käy syystäkin kuumana. Hamilton pyrki tarjoamaan kauden avanneen Bahrainin GP:n aikana joitain positiivisiakin kommentteja uudesta kilpurista, mutta seitsenkertaisen maailmanmestarin sisällä kuohui.

Hamilton on laukonut myöhemmin totuudet tiskiin Rosanna Tennantin haastattelussa BBC:n Checkered Flag -podcastissa.

Hamilton sanoi suoraan ja kaunistelematta, että Mercedeksellä ei kuunneltu hänen ohjeitaan W14:n suunnittelussa ja kehitystyössä. Hamiltonin neuvoille oli viitattu käytännössä kintaalla.

- Kerroin heille viime vuonna autoon liittyvistä ongelmista. Olen ajanut niin monella autolla elämäni aikana. Tiedän, mitä auto tarvitsee. Ja tiedän, mitä auto ei tarvitse, mutta he eivät kuunnelleet minua.

Hamilton sijoittui kauden avauskisassa viidenneksi ja tallikaveri George Russell seitsemänneksi.

Russell täräytti tiistaina Motorsport-Totalille, että Mercedeksen olisi syytä viheltää peli jo kauden tässä vaiheessa poikki W14:n kanssa ja keskittyä ensi vuoden autoon.

- Minulle ei ole henkilökohtaisesti mitään väliä sillä, sijoitunko tänä vuonna MM-pisteissä toiseksi tai seitsemänneksi. Olemme täällä voittamassa. Toinen sija ei ole tarpeeksi hyvä. Toisin sanoen, on parempi uhrata koko kausi ja taistella huipulla uudelleen vuonna 2024, kuin sijoittua toiseksi jokaisen seuraavan kolmen vuoden aikana. Ja jos se tarkoittaa dramaattisten muutosten tekemistä, niin me teemme sen, Russell julisti.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näitähän nyt on ollut. Muistan Räikkösenkin joskus taannoin sanoneen, että "kymmenen kautta riittää" tjsp.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Max harkitsee lopettamista:

Nää nyt on näitä. Halutaan nyhtää seuraavasta sopimuksesta enemmän rahaa, enemmän valtaa. Koko f1 organisaatio saattaa myöntyä johonkin RB/Vrs myönteiseen päätökseen sitä vastaan että Max jatkaa jne. Mitään totuus pohjaa ei ole että että esim tähän kauteen lopettaisi, enpä usko että vielä 2024 myöskään.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lewis: ''Guys, meidän täytyy keskittyä näihin juttuihin !''
Mersu: ''Nyt ei ehdi, sori !''

Hamilton varmaan tietää mitä haluaa autolta, mutta on hieman eri asia sanoa, että auton pitää kulkea kovempaa kuin tehdä autosta nopeampi. Kun konsepti kusee on aika vaikea tehdä hienosäätöjä autoon, että se käyttäytyy kuten kuski haluaa. Tuskin Hämiksellä on mitään käryä varsinaisesta auton suunnittelusta, missä mersulla ongelmia.
Max harkitsee lopettamista:

Varmaan tullaan näkemään lyhyempiä uria kuskeilta, jotka saavuttavat mestaruuksia. Nykyään ajetaan niin paljon enemmän kisoja, että laji on kuskeille paljon rasittavampi.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Hamilton varmaan tietää mitä haluaa autolta, mutta on hieman eri asia sanoa, että auton pitää kulkea kovempaa kuin tehdä autosta nopeampi. Kun konsepti kusee on aika vaikea tehdä hienosäätöjä autoon, että se käyttäytyy kuten kuski haluaa. Tuskin Hämiksellä on mitään käryä varsinaisesta auton suunnittelusta, missä mersulla ongelmia.

Varmaan tullaan näkemään lyhyempiä uria kuskeilta, jotka saavuttavat mestaruuksia. Nykyään ajetaan niin paljon enemmän kisoja, että laji on kuskeille paljon rasittavampi.
Niin onko se ura nyt niin lyhyt jos yli 10 vuotta on mukana
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Sehän alkoi vahvasti. Verstappen ja Red Bull kiittävät.

Tiukka on kyllä rajoitus ohjausyksiköiden määrässä, jos jo kauden toiseen kisaan tarvitsee antaa rangaistus liikavaihdoista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös