Mainos

Formula 1 -kausi 2023 – jatkuuko Verstappenin valtakausi?

  • 77 384
  • 574

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Joo, ei Stroll sentään mikään Latifi ole. Vaikka maksukuskeihin kuuluu, mutta osaa sentään ajaa.

Itselläkin viime kauden boikotti väistyy, ei samanlaista odottavaa tunnelmaa kuin 2021 ja sitä ennen, mutta katsotaan jos into tästä nousisi. Saa FIAn golden boy sen kolmannen mestaruuden todennäköisesti aika helposti
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaikka Verstappenin mestaruus kelpaa mainiosti niin toivoisin Red Bullille teknisten vikojen suhteen samantyylistä alkukautta kuin viime vuonna niin säilyisi edes näennäinen jännitys tuossa mestaruustaistossa. Ei haittaisi tietenkään jos Ferrari ja Mese kirisivät vauhtieroa kiinni mutta tuossa on juuri se että Red Bullilla on kyllä erinomainen taito maksimoida tuloksia ja lisäksi sarjan kovin rattimies ykköskuskina niin vaikeaahan tuo on. Kuten aiemmin totesin, vaikka Ferrarilla potku riittäisi niin onnistuvat aina jotenkin Leclercin mahdollisuudet tuhoamaan ja vastaavasti Mersu joka osaa ottaa tulokset irti niin heillä sitten ei tunnu vauhti riittävän. Toki viime kaudella Mercedekseltäkin nähtiin paineen alla ihmeellisiä taktisia valintoja (esim. Zandvoort), kun olivat uudessa tilanteessa kun vauhti ei ollutkaan ylivoimaista ja eivät voineet pelata ns. varman päälle.

Hienoa olisi kun Mercedeksellä riittäisi kyyti mestaruustaistoon ja nähtäisiin miten Hamiltonin ja Russellin välillä hommat menisivät kun oikeasti olisikin panosta. Olisiko Russell kovempi ja Hamiltonilla leviäisi pakka vai alistaisiko Lewis junnua kun onkin oikeasti tosi kyseessä. Se on varma että Russell ei kakkoskuskiksi Nastolan Alonson tavoin alistuisi. Tähän haluaisin saada vastauksen, mutta kuten todettua niin vähän näyttää Mesen kannalta heikolta taas.
 

Ralph

Jäsen
Ensimmäisen aika-ajon aikana Viasatilla Niki Juusela antoi kovasti kehuja tulokaskuljettaja Nyck De Vriesille. Puhui potentiaalisesta tulevasta mestarista. Siitä tuli mieleen, että onko paljonkin kuljettajia modernilta ajalta, jotka ovat nousseet realistiseen mestaruustaistoon, vaikka on saapunut formuloihin vakituisesti vasta vajaana kolmekymppisenä. De Vries näyttää parikymppiseltä, mutta on jo 28-vuotias.

Varmasti 50-, 60- ja 70-luvulta löytyy tapauksia, jossa vanhemmalla iällä debytoineet menestyivät, mutta jos puhutaan vähän tuoreemmasta ajasta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ensimmäisen aika-ajon aikana Viasatilla Niki Juusela antoi kovasti kehuja tulokaskuljettaja Nyck De Vriesille. Puhui potentiaalisesta tulevasta mestarista. Siitä tuli mieleen, että onko paljonkin kuljettajia modernilta ajalta, jotka ovat nousseet realistiseen mestaruustaistoon, vaikka on saapunut formuloihin vakituisesti vasta vajaana kolmekymppisenä. De Vries näyttää parikymppiseltä, mutta on jo 28-vuotias.

Varmasti 50-, 60- ja 70-luvulta löytyy tapauksia, jossa vanhemmalla iällä debytoineet menestyivät, mutta jos puhutaan vähän tuoreemmasta ajasta.
En tiedä onko tämä joku kompa, mutta Keke.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Ensimmäisen aika-ajon aikana Viasatilla Niki Juusela antoi kovasti kehuja tulokaskuljettaja Nyck De Vriesille. Puhui potentiaalisesta tulevasta mestarista. Siitä tuli mieleen, että onko paljonkin kuljettajia modernilta ajalta, jotka ovat nousseet realistiseen mestaruustaistoon, vaikka on saapunut formuloihin vakituisesti vasta vajaana kolmekymppisenä. De Vries näyttää parikymppiseltä, mutta on jo 28-vuotias.

Varmasti 50-, 60- ja 70-luvulta löytyy tapauksia, jossa vanhemmalla iällä debytoineet menestyivät, mutta jos puhutaan vähän tuoreemmasta ajasta.
Menee tuonne 70- ja 80-luvulle, mutta Keke Rosberg nousi 29-vuotiaana mukaan ja voitti 34-vuotiaana maailmanmestaruuden vuonna 1982. Tuoreemmista tapauksista sitten Damon Hill oli sitten 32-vuotias kun nousi F1-sarjaan ja voitti mestaruuden 36-vuotiaana.
 

N^Miksu

Jäsen
Ensimmäisen aika-ajon aikana Viasatilla Niki Juusela antoi kovasti kehuja tulokaskuljettaja Nyck De Vriesille. Puhui potentiaalisesta tulevasta mestarista. Siitä tuli mieleen, että onko paljonkin kuljettajia modernilta ajalta, jotka ovat nousseet realistiseen mestaruustaistoon, vaikka on saapunut formuloihin vakituisesti vasta vajaana kolmekymppisenä. De Vries näyttää parikymppiseltä, mutta on jo 28-vuotias.

Montoya taisi olla 26v debyytissään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei ollut kompa vaan rehellisesti kysyin. En muistanut Keken debytoineen noinkin vanhana, mutta eikös hän 70-luvulla aloittanut?
Juu. Damon Hill ehkä se osuvin vastaus.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Joo, @Roger Moore :n mainitsema Hill onkin osuva. Samoin @N^Miksu :n Montoya hyvä maininta, vaikka Montoya pari vuotta De Vriesiä nuorempi onkin.
Juu, Eddie Ervine oli myös muutamaa viikkoa vaille 28-vuotias kun nousi F1-sarjaan vuonna 1993. Teki myös varsin kelpo uran ja nousi mestaruustaistoonkin kun Schumi oli poissa.

Kyllähän vielä tuolla 80- ja 90-luvullakin oli noita ihan kovan tason kuskeja jotka olivat siinä selvästi päälle 25 ikävuoden kun nousivat F1-sarjaan. Nykyään tuo on kyllä harvinaisempaa.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joo, ei Stroll sentään mikään Latifi ole. Vaikka maksukuskeihin kuuluu, mutta osaa sentään ajaa.
Ottaen tosiaan huomioon tilanteen, että kädet paskana ja saanut ajaa aika paljon vähemmän kuin muut, koska missasi testien lisäksi puolet ekoista harkoista, niin p8 kyllä tosi kova suoritus. Strollin pisteet nousi omissa papereissa.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Max taisi olla vain sekunnin kierros muita nopeampi ja sitten ekan stintin jälkeen jalkaa pois kaasulta, ettei kone ja renkaat rasitu turhia. Millonkas se mersu sai sitä päivitystä autoon? Tulee aika tylsä kausi tätä menoa, kun Red Bull ainakin Bahrainissa dominoi ihan jokaista osa-aluetta. Ei noi kuluta edes renkaita.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Joop.

Olin todella optimistinen eilen, että nähdään tänään todella tiukka vääntö voitosta. Aika nopeasti näki kuitenkin startin jälkeen, ettei Ferrarilla vaan riitä ja renkaat kuorivat nopeasti alta muutenkin. Erikoiseen suuntaan kyllä viety auton kehitys heillä. Kaiken kruununa vielä Leclercin auton leviäminen.

Aston Martin näyttää siltä, että joutuvat vähän antamaan tasoitusta aika-ajovauhdissa, mutta kisavauhdissa ovat todella kovia. Viime vuonna kärsivät oikeastaan samasta ongelmasta, kun nousivat yleensä kisassa monia sijoja huonon aika-ajon jälkeen.

Mersulta odotin myös rehellisesti sanottuna enemmän, mutta aika HMV heidänkin kisansa tänään. Ferrarit karkasivat alussa ja vaikka lopussa Hämis saikin Sainzin kiinni, niin ei riittänyt enää vauhti ohittaa tätä. Ei tuo auto tällä hetkellä näytä kovin paljoa paremmalta kuin vuosi sitten tähän aikaan.

Muut posit: Bottas, Stroll ja Williams kokonaisuudessaan.
Muut negat: McLaren, Haas ja Esteban Ocon.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pahimmat pelot kärkitaiston suhteen kävivät toteen.

Noh, yksi kisa vasta. Katsotaan nyt ainakin muutama kisa ennen kuin julistetaan Max mestariksi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aston Martin näyttää siltä, että joutuvat vähän antamaan tasoitusta aika-ajovauhdissa, mutta kisavauhdissa ovat todella kovia. Viime vuonna kärsivät oikeastaan samasta ongelmasta, kun nousivat yleensä kisassa monia sijoja huonon aika-ajon jälkeen.
En menisi takuuseen tästäkään. Alonson Q3 veto oli luvalla sanoen huono, mutta silti oli kohtalaisen lähellä kärkimiehiä. Strollin kohdalla tuo käsivamma saattoi hidastaa myös, kun aika-ajoissa otetaan jokainen milli irti.

Voi hyvin olla, että Alonso laittaa tulevissa kisoissa RB:lle kampoihin myös aika-ajoissa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
En menisi takuuseen tästäkään. Alonson Q3 veto oli luvalla sanoen huono, mutta silti oli kohtalaisen lähellä kärkimiehiä. Strollin kohdalla tuo käsivamma saattoi hidastaa myös, kun aika-ajoissa otetaan jokainen milli irti.
No joo, saatoin esittää asian ehkä liian kärkkäästi. Alonsolla se kierros tosiaan valui siihen viimeiseen mutkaan, mutta ilman sitä olisi varmaan ollut kolmantena. Strollin kontribuutiot aika-ajoissa tulevat varmasti myös paranemaan jatkossa.

Jeddahia odotellessa.
 

pussukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Eipä kisasta oikein jäänyt muuta mieleen kun Alonson loistava ajo ja Oconin & Alpinen tötöilyt penalttien muodossa. Muuten aika kliinistä ajelua.

Toivotaan että Alfa Romeolla ja Bottaksella säilyisi alkukauden hyvä meno viime kautta pidempään. Tasainen ja hyvä kisa heiltäkin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Varmasti 50-, 60- ja 70-luvulta löytyy tapauksia, jossa vanhemmalla iällä debytoineet menestyivät, mutta jos puhutaan vähän tuoreemmasta ajasta.

Keke Rosberg oli täsmälleen 30 debytoidessaan.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Viime vuoden jatkoa vaikuttaa tämä kausi olevan. RB menee menojaan, mutta sentään viimeisestä podium-paikasta tullaan näkemään hyvää vääntöä kolmen tallin kesken, kun Aston selvästi nostanut tasoaan nyt alkukauteen. Hienoa oli nähdä Alonson tekemistä eilen, kun kaveri veti pikkupojan riemulla muista ohi.

Valtterilta hyvä kisa eilen ja ns. best of the rest -suoritus. Samanlaista lähtöä ei varmasti tulla joka kisassa näkemään kuin eilen, mutta toivottavasti viime kauden kytkinongelmat ovat lopullisesti historiaa, jotta lähdöissä ei tule automaattisesti sijoituksia takkiin. Takana tulleista ainoastaan Gasly pystyi lopussa tuoreilla pehmeillä renkailla uhkaamaan vauhdillisesti, ja tuosta voisi tehdä tulkinnan että Alpine on ainakin alkukaudesta se pääkilpailija Alfalle.

Alphatauri, Williams ja Haas tuntui olevan melko tasoissa, mikä sekin ihan mukavaa ettei yhtä ikuista peränpitäjää ole joka vkl. Mclaren täysi arvoitus vielä tässä kohtaa, sen verran pahasti penkin alle meni eilen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ilman RB:ta voisi ennakoida loistavaa kautta
Näin on. Mestarista ei ole tosiaan pienintäkään epäselvyyttä. Tämä silläkin suolalla, että niin taidettiin viime kaudellakin sanoa ~kahden kisan jälkeen ja miten kävikään.

Lapsenomaista toivoa voi tietysti viritellä, että tuulitunneliaika suosii Aston Martinia ja -sakko rokottaa RB:tä, mutta aika vaikea nähdä että sieltä mitään sekuntia per kierros löytyy. Toinen vaihtoehto, että Checo löytäisi jostain vauhtia, mutta miksi niinkään kävisi. Aika-ajoissa voi haastaa, koska Max ei ole ihan niin loistokas aika-ajaja kuin on kuskina muuten, mutta kisamitassa ei mitään palaa.
Sijoista 3-8 sen sijaan voi tulla hyvää vääntöä. Ja onhan se hienoa että kun Alonso on viimeiset viisitoista vuotta ollut oikeaan aikaan väärässä paikassa, niin viimeinkin näyttäisi natsaavan. Vielä jos Stroll muutaman kerran pukkaa Alonsoa takarenkaaseen niin viihde voi nousta potenssiin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näin on. Mestarista ei ole tosiaan pienintäkään epäselvyyttä. Tämä silläkin suolalla, että niin taidettiin viime kaudellakin sanoa ~kahden kisan jälkeen ja miten kävikään.
Viime kaudella kolmen kisan jälkeen Leclercillä oli kaksi voittoa ja yksi kakkossija (voitto erittäin lähellä tässäkin). Siinä kohtaa Leclerc julistettiin varmaksi mestariksi - myös täällä jatkiksessa.

Ja kuinkas kävikään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös