Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 220 074
  • 1 682

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Ei kovin kauaa ehdi pöly laskeutua Abu Dhabin radalla, kun huomenna jo testataan uusia tulevan kauden 18-tuumaisia Pirellejä. Bottas samantien Alfan ohjaksissa ja Russell puolestaan poikkeuksellisesti Mersun ratin takana molempina päivinä, kun Sir Vuohi matkustaa britteihin, missä kuningatar pieksee tästä miekalla vihdoin virallisesti ritarin keskiviikkona.


 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Ja se oleellinen kysymys vielä eli mitä maksaa Formuloiden katsominen ensi kaudella Viasatin kautta?
Oma veikkaus noin 49€/kk. Viasatin tuntien laittavat tiskiin vain yhden Sport-kanavapaketin, missä sitten koko paletti. Kuitenkin kalliita tv-soppareita entuudestaan (valju, nhl), joten halvalla ei tule lähtemään. Nykyinen paketti on 35€/kk, joten kyllä siihen vajaa +50% saadaan lisää pumpattua.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
(1)
  • Tykkää
Reactions: EP34

Nakkimuki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Montreal
Ei kovin kauaa ehdi pöly laskeutua Abu Dhabin radalla, kun huomenna jo testataan uusia tulevan kauden 18-tuumaisia Pirellejä. Bottas samantien Alfan ohjaksissa ja Russell puolestaan poikkeuksellisesti Mersun ratin takana molempina päivinä, kun Sir Vuohi matkustaa britteihin, missä kuningatar pieksee tästä miekalla vihdoin virallisesti ritarin keskiviikkona.


Osaako joku sanoa minkä takia tuon mukaan Williams ei olisi osallistumassa
 

Tive

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Paljon on hehkutettu näitä kauden 2022 uudistuksia, joista yksi on siirtyminen 13 tuumaisista 18 tuumaisiin renkaisiin.

Osaako joku mitä tällä muutoksella haetaan ja miksi se on "siisti" juttu? Ymmärrän että henkilöautossa isommat vanteet ja renkaat on jollekkin autoharrastajalle se siisti juttu, mutta onko sama analogia sovitettavissa formuloihin?

Eka asia mikä itsellä tulee mieleen on se, että kuskien näkyvyys ohjaamosta huononee entisestään kun isommat renkaat peittää keulan näkyvyyttä? Mutta tämä on omaa mutua.
 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Pari päivää pöly laskeutunut ja tunteet viilenneet, siltikin tuo paskan maku suussa Michael Masin toiminnasta ja toivon että ei jatka kaudella 2022 tuossa roolissa.

En olisi ikinä uskonut tätä, mutta Brasilian kisasta eteenpäin olen hypännyt täysin Lewiksen kelkkaan ja uskon että jatkan ensi kaudella - sinänsä hienoa kun Valtterin näennäinen taistelu ei ole riittänyt tuomaan kunnolla tunteita pintaan niin josko seuraaviksi pariksi vuodeksi olisi taas kunnolla fanitettavaa Ham-Rus-Ver väännöissä.

MTV uutisoi Mersun päätöksestä olla käyttämättä kehityspoletteja 2021 autoon, eli siellä on ollut varmaan jo isot resurssit 2022 auton kimpussa. Säännöt muuttuvat ja mitä vaan voi tapahtua, mutta ovat olleet niin ylivoimaisia että varmaan se sama koneisto saa tästä huolimatta pullautettua kärkiauton Brackleyn tuotantolinjalta.
 

Outsider

Jäsen
Paljon on hehkutettu näitä kauden 2022 uudistuksia, joista yksi on siirtyminen 13 tuumaisista 18 tuumaisiin renkaisiin.

Osaako joku mitä tällä muutoksella haetaan ja miksi se on "siisti" juttu? Ymmärrän että henkilöautossa isommat vanteet ja renkaat on jollekkin autoharrastajalle se siisti juttu, mutta onko sama analogia sovitettavissa formuloihin?

Eka asia mikä itsellä tulee mieleen on se, että kuskien näkyvyys ohjaamosta huononee entisestään kun isommat renkaat peittää keulan näkyvyyttä? Mutta tämä on omaa mutua.

Halkaisijassa muutos on kuusi senttimetriä, eli tuskin vaikuttaa merkittävästi näkyvyyteen. En tiedä onko jossain ollut puhetta, että tämä olisi jotenkin ”siisti” juttu, mutta käsittääkseni muutoksella haetaan sitä, että matalaprofiilisen renkaan ominaisuudet saadaan pysymään pidempään haluttuina. Jarrujen jäähdytyksen saa myös nyt kaiken järjen mukaan paremmaksi ja tulevaisuudessa niiden kasvattaminen on tämän myötä mahdollista mikäli sille nähdään tarvetta. Nythän ne taitaa vielä pysyä säännöissä entisen kokoisina.

Varmaan jonkun verran muutokseen vaikuttaa myös päivittyminen nykyaikaan, kun formuloiden lisäksi pieniä korkeaprofiilisia renkaita käytetään enää lähinnä kottikärryissä.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Paljon on hehkutettu näitä kauden 2022 uudistuksia, joista yksi on siirtyminen 13 tuumaisista 18 tuumaisiin renkaisiin.

Osaako joku mitä tällä muutoksella haetaan ja miksi se on "siisti" juttu? Ymmärrän että henkilöautossa isommat vanteet ja renkaat on jollekkin autoharrastajalle se siisti juttu, mutta onko sama analogia sovitettavissa formuloihin?

Eka asia mikä itsellä tulee mieleen on se, että kuskien näkyvyys ohjaamosta huononee entisestään kun isommat renkaat peittää keulan näkyvyyttä? Mutta tämä on omaa mutua.

Yllä jo ehdittiinkin vastata, mutta tässä myös yksi lainaus F1:n sivuilta aiheeseen liittyen:

"The new Pirelli compounds and constructions for these 18” wheels have been designed with the goal of reducing the amount the tyres overheat when they slide – a primary aspect that should help with closer racing."
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
tämä olisi jotenkin ”siisti” juttu, mutta käsittääkseni muutoksella haetaan sitä, että matalaprofiilisen renkaan ominaisuudet saadaan pysymään pidempään haluttuina.
Siis voidaan jatkossa ajaa softeillakin vaikka koko kisa. Toivottavasti tämä ei johda sentään tuohon suuntaan.
Painavammat renkaat vaativat sitten taas varikkotiimiltä enemmän. Aluksi saa koko tiimi mennä kuntosalille. Varmaan tulee lisää virhemahdollisuuksia varikolla myös tämän johdosta.
 

Outsider

Jäsen
Siis voidaan jatkossa ajaa softeillakin vaikka koko kisa. Toivottavasti tämä ei johda sentään tuohon suuntaan.
Painavammat renkaat vaativat sitten taas varikkotiimiltä enemmän. Aluksi saa koko tiimi mennä kuntosalille. Varmaan tulee lisää virhemahdollisuuksia varikolla myös tämän johdosta.

Mistä päättelet, että olisi halu mennä siihen, että softilla voi ajaa koko kisan?
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Varmaan tiputtaa jonkin verran jousittamatonta massaa, kun tuo kumimäärä korvataan isommalla mutta kevyellä (magnesium? hiilikuitu?) vanteella.
Toisaalta, jousitus joudutaan varmaan rakentamaan ihan uusiksi kun matlaprofiilinen rengas ei jousta samalla lailla kuin 13-tuumainen. Hidastuksista näkee hyvin kuinka paljon tuo nykyinen rengas elää esim. kanttareita ylitettäessä.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Mistä päättelet, että olisi halu mennä siihen, että softilla voi ajaa koko kisan?
No ei halu, vaan seuraus. Ei ole kivaa, kun pehmeimmätkin renkaat säilyvät entistä pidempään hyväkuntoisina. Toivoahan aina sopii, että muut muutokset tuota kompensoisivat. Varmaan kyllä säästösyistä haluaisivat pyörittää sirkusta mahdollisimman pienellä rengasmäärällä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Renkaiden kierrätyksessä ei kai ole väliä, onko rengasta käytetty. Eli Austinissa käyttämättä jäänyttä pehmeää rengasta ei raahattu mihinkään loppukauden kisaan, vaikka samat seokset olisivatkin olleet käytössä.

Monesti näki etukäteen valituksia siitä, että kun valitaan kovimmat rengasseokset, nähdään tylsä yhden stopin kisa, mutta loppujen lopuksi useamman kerran kovien renkaiden kisoissa nähtiin useampia varikkopysähdyksiä kuin pehmeillä. Kovimman rengaskavalkadin Zandvoortissa ja Losailissa Hamilton ja Verstappen ajoivat kahdella stopilla, pehmeimpien renkaiden kisoista Sotshi olisi ollut ilman lopun sadetta helposti yhden stopin kisa molemmille, kuten myös Abu Dhabi ilman turva-autojaksoja.
 

Outsider

Jäsen
No ei halu, vaan seuraus. Ei ole kivaa, kun pehmeimmätkin renkaat säilyvät entistä pidempään hyväkuntoisina. Toivoahan aina sopii, että muut muutokset tuota kompensoisivat. Varmaan kyllä säästösyistä haluaisivat pyörittää sirkusta mahdollisimman pienellä rengasmäärällä.

Se jää toki nähtäväksi miten tässä onnistutaan, mutta etukäteen tuo ei ole se mihin muutoksella pyritään ja siitähän tässä nyt oli kyse. Kyllä Pirelli halutessaan osaisi tehdä sellaisen renkaan jolla voi ajaa suoraan maaliin asti, mutta shown takia näitä eri seoksia on olemassa, eikä se shown merkitys ole suinkaan pienenemässä.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Eli siis periaatteessa isommilla renkailla vaan halutaan mahdollistaa se, että kuljettaja pystyy paljon kauemmin/paremmin seuraamaan/ajamaan toisen kuljettajan takasiiven alla likaisessa ilmassa ilman, että renkaat loppuisi heti, kuten noilla aiemmilla 13 tuumaisilla ja joutuisi sitten joko jäähdyttelemään niitä välissä parin sekunnin päässä tai olisi automaattisesti pulassa niiden kanssa, jos ajaa liian lähellä toista liian kauan. Tuohan on vain ja ainoastaan hyvä asia, mikäli se myös toimii käytännössä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joku tuolla mainitsi kehityspoletit jne, tästä oli juttua kesällä, että Mercedes siirtyi kehittämään ensi kauden autoa huhti-toukokuussa täydellä höögalla.

Olenkohan mä ihan hakoteillä kun mietin, että aina silloin alkaa autot olemaan tasaväkisiä ja vedetään hyvää kisaa, niin on ajettu monta vuotta samoilla säännöillä? Ensi vuonna taas varmaan yksi ylitse muiden.
 

Glove

Jäsen
Pysyykö renkaanvaihtosääntö ennallaan, eli vahintään kaksi eri kovuista settiä kisan aikana? Toivottavasti uudet renkaat olisivat semmoiset, että nähtäisiin enemmän erilaisia rengastaktiikoita. Nythän suurin osa kisoista ajetaan kärjen osalta medium+hard taktiikalla.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Olenkohan mä ihan hakoteillä kun mietin, että aina silloin alkaa autot olemaan tasaväkisiä ja vedetään hyvää kisaa, niin on ajettu monta vuotta samoilla säännöillä? Ensi vuonna taas varmaan yksi ylitse muiden.
Et ole, näinhän tuo on tupannut hieman tässä lajissa aina menemään, että joku talleista ensimmäisenä löytää uusien sääntöjen alla jonkun keinon millä ollaan nopeampia kuin muut, ja muut sitten seuraavien kausien ajan yrittävät kiriä etumatkaa kiinni. Toivotaan nyt, että tällä kertaa nuo uudistukset eivät jäisi vain kaunopuheiksi, vaan että saataisiin ihan oikeasti tasaista vääntöä. Tähän ainakin viittaisi tuo kulukaton tuleminen. Vähän tuo toki pelottaa, että kun nyt tällä kaudella Red Bull herätteli parin vuoden jälkeen uinuvan Mersun, niin sieltä tulee joku aivan sairas laatikko sillä rakettimoottorilla varustettuna, mille kaikki muut jäävät sekunnin per kierros.

Pysyykö renkaanvaihtosääntö ennallaan, eli vahintään kaksi eri kovuista settiä kisan aikana? Toivottavasti uudet renkaat olisivat semmoiset, että nähtäisiin enemmän erilaisia rengastaktiikoita. Nythän suurin osa kisoista ajetaan kärjen osalta medium+hard taktiikalla.
Eiköhän tuo pidetä ihan samana, ihan vain jo siltä varalta, että Pirelli tekisikin vahingossa liian kovat seokset millä pystyisi ajamaan lähtöruudukosta ruutulipulle.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Eikö nuo ennemmin liene kevyemmät pyörät, jos matalaprofiilisuuden myötä tulee paksun kumin sijasta ultrakevyttä vannetta ja runkorakennekin päässee helpommalla. En ole aiheesta tarkemmin lukenut, mutta näin yhtäkkiä ajatellen olisi loogista.
14 kilon paino lisäyksestä yhteensä pyöriä kohti puhuttiin jossain jutussa. Totuus nähdään sitten kauden alkaessa.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Joku tuolla mainitsi kehityspoletit jne, tästä oli juttua kesällä, että Mercedes siirtyi kehittämään ensi kauden autoa huhti-toukokuussa täydellä höögalla.

Olenkohan mä ihan hakoteillä kun mietin, että aina silloin alkaa autot olemaan tasaväkisiä ja vedetään hyvää kisaa, niin on ajettu monta vuotta samoilla säännöillä? Ensi vuonna taas varmaan yksi ylitse muiden.
09 brawn dominoi lähinnä tupladiffuusorin myötä. Se kiellettiin seuraavaksi kaudeksi ja 2010 oli hyvin tasainen. Voittoja napsittiin kolmella autolla viiden kuljettajan toimin ja viimeiseen kisaann lähdettiin siten että 4 kuljettajaa kolmesta tallista omasi voittomahdollisuuden.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
09 brawn dominoi lähinnä tupladiffuusorin myötä. Se kiellettiin seuraavaksi kaudeksi ja 2010 oli hyvin tasainen. Voittoja napsittiin kolmella autolla viiden kuljettajan toimin ja viimeiseen kisaann lähdettiin siten että 4 kuljettajaa kolmesta tallista omasi voittomahdollisuuden.
Joo ja eikös se Brawnin alkukauden etumatkakin sulanut aika täysin. Ekoista kisoista toki tuli Buttonille 6/7 voittoa, kolme kakkostilaa ja yksi kolmospaikka. Sen jälkeen tulikin sitten vain kaksi voittoa Barrichellolle kauden lopuissa 10:ssä kisassa ja Buttonkaan ei ollut kuin kahdesti podiumilla oltuaan kerran toinen ja kerran kolmas. Buttonille lopulta kuskien mestaruus 11 pisteen erolla ja tuon alkukauden voi sanoa olleen merkittävä kun noista Buttonin kuudesta voitosta peräti kolme kisaa oli sellaisia joissa MM-sarjan kakkonen Vettel jäi kokonaan pisteittä.

Valmistajien MM-sarjassa Brawnin ja Red Bullin ero oli 18,5 pistettä. Sen jälkeen olikin aika iso gäppi kun valmistajien top 3 oli Brawn 172, Red Bull 153,5 ja sen jälkeen tuli McLaren 71:llä pisteellä. Asiaan toki vaikutti aika paljon se että pisteiden kerääminen oli muuan Hamiltonin varassa, Maailman Nopein ei saanut autoaan ihan samanlaiseen lentoon ja paras sijoitus koko kaudella oli neljäs. Toki olihan se McLaren pitkän pätkän kaudesta ihan sysipaska auto muutenkin.

Mutjoo, kylläpä se Brawnin tuon kauden menestys tosiaan rakentui pitkälti tuon käsittämättömän hyvän alkukauden varaan ja Red Bull sai pakan kasaan vasta myöhemmin. Sen jälkeen se pakka olikin aika hyvin kasassa jokusen kauden putkeen.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Alpha Tauri teki Valtteri Bottakselle sopimustarjouksen sen jälkeen kun Vale oli tehnyt jo sopimuksen Alfalle.

Itse olisin mennyt sinne koska sieltä olisi voinut päästä Red Bullille.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Alpha Tauri teki Valtteri Bottakselle sopimustarjouksen sen jälkeen kun Vale oli tehnyt jo sopimuksen Alfalle.

Itse olisin mennyt sinne koska sieltä olisi voinut päästä Red Bullille.
Ja siellä sitten Maxille apupojaksi ja Jatkoajassa olisi alkanut se kitinä kun Valtteri ei pärjää tallikaverille. No olisi ainakin ikiliikkuja keksitty.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja siellä sitten Maxille apupojaksi ja Jatkoajassa olisi alkanut se kitinä kun Valtteri ei pärjää tallikaverille. No olisi ainakin ikiliikkuja keksitty.
Ei se Max ole kova rattimies. Titteliinkin piti saada Michael ”No Mickey No, it is not so right” Masin vetoapua.

Itseasiassa Mersu on oikeassa viimeisen kierroksen tapahtumissa, autojen järjestys oli täysin väärä viimeiselle kierrokselle lähdettäessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös