Mainos

Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 225 008
  • 1 681

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itseäni vähän korpeaa ettei Oscar Piastri saanut tallipaikkaa, on kuitenkin voittamassa kolmatta mestaruutta kolmeen vuoteen pikkuformuloissa. Tulokkaana F3 ja F2 -voitto on meriitti jolla portit pitäisi kyllä aueta, vaikkei nyt mitään Leclerc-tason dominanssia ole osoittanut. Hänellä taitaa kuitenkin olla Alpine-paikka takataskussa sitten kun Alonso lyö hanskat naulaan.

Ihan hyvin Zhou nyt ajellut F2-sarjassa, mutta tosiaan kolmatta kautta jo siellä. Viime kaudella Mazepin ja Zhou ajoivat molemmat toisen kautensa kyseisessä sarjassa ja Mazepin keräsi enemmän pisteitä, ja hänen valitsemisensa Haasille oli maailman suurin vääryys ikinä.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Itseäni vähän korpeaa ettei Oscar Piastri saanut tallipaikkaa, on kuitenkin voittamassa kolmatta mestaruutta kolmeen vuoteen pikkuformuloissa. Tulokkaana F3 ja F2 -voitto on meriitti jolla portit pitäisi kyllä aueta, vaikkei nyt mitään Leclerc-tason dominanssia ole osoittanut. Hänellä taitaa kuitenkin olla Alpine-paikka takataskussa sitten kun Alonso lyö hanskat naulaan.

Ihan hyvin Zhou nyt ajellut F2-sarjassa, mutta tosiaan kolmatta kautta jo siellä. Viime kaudella Mazepin ja Zhou ajoivat molemmat toisen kautensa kyseisessä sarjassa ja Mazepin keräsi enemmän pisteitä, ja hänen valitsemisensa Haasille oli maailman suurin vääryys ikinä.
Kyllä tilanne vääjäämättä on mennyt/menee siihen pisteeseen, että näitä huippulupauksia jää rannalle ruikuttamaan, koska paikkoja ei vain yksinkertaisesti ole. Viime vuosina (2015->) on ajettu niin monta nuorta kuskia jo sisään (Leclerc, Lando, Russel, Mick, Max, Carlos) joiden taso tuosta tuskin tipahtaa eli säilyttävät paikkansa hamaan tappiin asti. Sitten on näitä maksukuskeja (Stroll, Mazepin, Latifi) ketkä ajavat niin kauan kun rahaa tulee. Joten aika mahdoton yhtälö. Seuraavat lopettajat ovat varmaankin Alonso ja Hamilton (ajaa kuitenkin vielä 8 vuotta heh), joten eipä tuolta kauheasti poistumaa ole luvassa suhteessa potentiaalisiin tulijoihin.

Toivottavasti VW Group toisi pari tallia nyt sisään sarjaan, niin avautuisi paikkoja reilusti jakoon.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Toivottavasti VW Group toisi pari tallia nyt sisään sarjaan, niin avautuisi paikkoja reilusti jakoon.


Vaikka eilinen McLaren-uutinen olikin ankka, niin oletan että VW tullessaan sisään tulee joko ostamalla olemassa olevan tallin, saaden näin valmiin ja osaavan henkilöstön sekä infran. Tai sitten Power Unit-toimittajana, mutta tämä lienee epätodennäköistä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mutta ehkä pitkällä tähtäimellä uudet säännöt kuitenkin auttavat siihen, että talleilla on varaa ja intressiä kilpailla parhaista kuskeista; rahaa siihen jää enemmän ja jos tallien väliset erot on pienempiä niin sillä hyvällä kuskilla pystyy myös vaikuttamaan tulokseen enemmän. Uskon myös Martti Vainioon vähän, mutta ehkä?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta ehkä pitkällä tähtäimellä uudet säännöt kuitenkin auttavat siihen, että talleilla on varaa ja intressiä kilpailla parhaista kuskeista; rahaa siihen jää enemmän ja jos tallien väliset erot on pienempiä niin sillä hyvällä kuskilla pystyy myös vaikuttamaan tulokseen enemmän. Uskon myös Martti Vainioon vähän, mutta ehkä?
Todennäköisesti ja toivottavasti auttavat, mutta tuskin maksukuskeista koskaan päästään täysin eroon. Eri kuskit vetävät mukanaan erilaisia sponsoreita ja rahamääriä, eikä se tule koskaan muuttumaan.

Kunhan ne kuskit ovat riittävän tasoisia tähän sarjaan, niin itse voin tuon hyväksyä. Raha määrää, eikä sille oikein voi mitään.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Todennäköisesti ja toivottavasti auttavat, mutta tuskin maksukuskeista koskaan päästään täysin eroon. Eri kuskit vetävät mukanaan erilaisia sponsoreita ja rahamääriä, eikä se tule koskaan muuttumaan.

Kunhan ne kuskit ovat riittävän tasoisia tähän sarjaan, niin itse voin tuon hyväksyä. Raha määrää, eikä sille oikein voi mitään.
Kun miettii että toisessa vaakakupissa olisi että ensi kaudella ei olisi Alfaa, Haassia tai Williamsia, niin kyllä maksukuskit on helppo hyväksyä.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Andrea Adamoa huhuillaan Ferrarin tallipääliköksi. Seuraako Jari-Matti perässä, ja mitä tekee Maisa, iskeekö kiinni kylkeen?
 

BaronFIN

Jäsen
Jos näin tapahtuu, että Binotto saisi kenkää ja korvattaisiin ralli-Hyndain ex-tallipäälliköllä, niin Jean Todtin polun ensimmäinen askel rallista formuloihin on olisi valmisteltu.

Ainoa huono puoli tuossa on, että taas yksi italialainen italialaisittain politisoituneeseen talliin. Tosin eivät taida sinne muunmaalaisia hyväksyäkään enää.

Kokonaisuudessa tämä varmaan menisi niin, ett Binotto jää taustalle veto-oikeuden kanssa kuiskuttelemaan ja mistään ei tule mitään kun kaikki suojaa omia perseitään.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Ainoa huono puoli tuossa on, että taas yksi italialainen italialaisittain politisoituneeseen talliin. Tosin eivät taida sinne muunmaalaisia hyväksyäkään enää.
Siis meinaatko että jatkossa eivät hyväksy Binotton jälkeen vai mitä? Binottohan on sveitsiläinen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siis meinaatko että jatkossa eivät hyväksy Binotton jälkeen vai mitä? Binottohan on sveitsiläinen.
Ei se kyllä taida olla (kuin suomenkielisessä wikipediassa). Sveitsissä syntynyt, italialaisille vanhemmille. Hassuttelin joskus samalla asialla ja näin minua opastettiin, että häntä pidetään (Ferrarilla) italialaisena.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Ei se kyllä taida olla (kuin suomenkielisessä wikipediassa). Sveitsissä syntynyt, italialaisille vanhemmille. Hassuttelin joskus samalla asialla ja näin minua opastettiin, että häntä pidetään (Ferrarilla) italialaisena.
My bad, näinpä näyttääkin olevan. Englanninkielisessä versiossa lukee "swiss-born italian" ja tosiaan italialaiset vanhemmat. Saakos tuon Sveitsin kansalaisuuden jos sattuu syntymään siellä, vai vaaditaanko edelleen se tietty määrä vuosia mitä pitää asua siellä?
 

RaumTiger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kolla/Rauma Tigers, New York Rangers
Mitäs kaikkea sitten oikeen seuraavalle kaudelle muuttuu? Ei ole tullut juuri yhtään seurattua uutisointia ensi kautta koskien joten olen totaalisen pihalla kaikesta.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Mitäs kaikkea sitten oikeen seuraavalle kaudelle muuttuu? Ei ole tullut juuri yhtään seurattua uutisointia ensi kautta koskien joten olen totaalisen pihalla kaikesta.

Aerodynamiikan yksinkertaistamista mm. ilmanohjaimien kieltämisellä ja päätylevyjen muuttamisella. Samalla pohjaa muutetaan niin, että maaefektiä on tarjolla. Vannekoko muuttuu radikaalisti (13-tuumaisesta 18-tuumaiseen).

Tuossa viralliselta sivulta muutoksista.
 

BaronFIN

Jäsen
Aerodynamiikan yksinkertaistamista mm. ilmanohjaimien kieltämisellä ja päätylevyjen muuttamisella. Samalla pohjaa muutetaan niin, että maaefektiä on tarjolla. Vannekoko muuttuu radikaalisti (13-tuumaisesta 18-tuumaiseen).

Tuossa viralliselta sivulta muutoksista.
Mielenkiintoista nähdä miten tämä muuttaa perinteisiä asetelmia: jos aerodynamiikan suhteellinen osuus auton suorituskyvystä pienenee, niin onko Adrian Newy -edusta hyötyä Red Bullille vai voiko se jopa suurentua kun mies vetää kanin hatusta mitä kukaan muu osaa edes ajatella?

Uudet autot ja testijaksot eivät voi alkaa riittävän nopeasti. Puhumattakaan kauden ensimmäisistä aika-ajoista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olisi tietysti kiva, että kärjessä olisi voitoista ajamassa mahdollisimman monta tallia, mutta jos jumalaut kärkikaksikko oli nyt kauden lopussa kisoissa about kaksi sekuntia nopeampia per kierros kuin muut, niin isoja saa olla stepit. Varsinkin kun koneet säilyy, ts siinä ei Mersu ja Red Bill pysty sössimään. Oikeastaan voisi sanoa että on hyvä jos edes kaksi tallia on ensi kaudella edellä muita, eli ettei RB ja MB vain toinen tössisi ja toinen olisi sitten ylivoimainen.
Joo, varmaan muut oli lopettaneet kehitystyön, mutta silti, kaameita eroja.
Hyvää kilvanajoa on varmasti tarjolla ainakin jossain kohtaa porukkaa jos seuraaminen helpottuu. Toisaalta tämäkin on vähän kaksipiippuinen juttu, eli mitä nopeammin autot ovat nopeusjärjestyksessä, sitä tylsempi kisasta voi tulla.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Varsinkin kun koneet säilyy, ts siinä ei Mersu ja Red Bill pysty sössimään.
Tuossa on vaan se että vielä ei oikein tiedetä millainen se Red Bullin ensi kauden moottori tulee olemaan. Honda sieltä vetäytyy nimenä pois ja jatkossa Red Bull suunnittelee itse omat koneensa. Toki ilmeisesti siinä ostettiin sen Hondan oma liiketoiminta mutta kuitenkin.

Mersulla on varmaankin ns. tehtaan takuu siinä että hyvä moottori sieltä jälleen tulee.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Pitkäänkö Sir Lewis vielä on meinannut ajaa? Kai nyt pari kautta vielä? Että tykkään tuosta englantilaisesta selvittäjästä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Ferrarikin voisi hiljalleen nousta tuolta suosta, niin saataisiin kunnolla haastajia. Kausi 2022 alkaa, ja Ferrarin edellinen mestari on Kimi Räikkönen vuodelta 2007..

No, kunhan edes Mersu ja Red Bull säilyttävät tasonsa, niin eiköhän luvassa ole hyvä kausi. Voisin jopa kuvitella, että Lewis lataa kaiken tulevaan kauteen, ja sitten kahdeksannen mestaruuden myötä eläkkeelle. Alkais jo.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ferrarikin voisi hiljalleen nousta tuolta suosta, niin saataisiin kunnolla haastajia.
Toivottavasti Alpine nousisi uusien sääntöjen myötä kärkikahinoihin, vaikea nähdä että Renault tuota enää kauaa katsoo, jos tulosta ei tule. Tänä vuonna matka jo McLareniin ja Ferrariin oli varsin suuri, kärkikaksikosta puhumattakaan.

En ihmettelisi yhtään, jos n. neljän vuoden sisällään Renault myy tallin määräysvallan esimerkiksi Andrettille ja jää vähemmistöosakkaaksi sekä moottorintoimittajaksi. Jotenkin ei ole luottoa ranskalaisten touhuihin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ferrarikin voisi hiljalleen nousta tuolta suosta, niin saataisiin kunnolla haastajia. Kausi 2022 alkaa, ja Ferrarin edellinen mestari on Kimi Räikkönen vuodelta 2007..

No, kunhan edes Mersu ja Red Bull säilyttävät tasonsa, niin eiköhän luvassa ole hyvä kausi. Voisin jopa kuvitella, että Lewis lataa kaiken tulevaan kauteen, ja sitten kahdeksannen mestaruuden myötä eläkkeelle. Alkais jo.
Ai että kun saataisiin Ferrari kolmanneksi talliksi mukaan kärkitaistoon. Leclerc on sellainen rämäpää, että kärkitaistoista tulisi ikimuistoisia. Kyllä siinä saisi Lewis pyöritellä päätä, kun Max ja Leclerc rymistelevät menemään.

Ja siinähän kävisi niin, että taustalta Sainz paahtaa mestariksi, kun muut rymistelevät toisiaan pihalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös