Jokaisella on omat näkemyksensä, mutta itse hieman kummaksun tämän kaltaisia näkemyksiä.Itsellä on sama tilanne mitä moni jo sanonut. Jos Kimi nyt lyö hanskat tiskiin, nyt viimeinenkin mielenkiinto lajia kohtaan alkaa olla mennyt. Suurimpana syynä on lajin tappaminen liioitelluilla turvallisuusasioilla. Radat pilattiin tekemällä turva-alueet asfaltista. Autojen ulkonäköä alettiin raiskata 2009 päätyen näihin nykyisiin valtamerilaivoihin. Kimin lopettaessa jää vain yksi vanhan liiton kuski, Alonso, jossa on edes jotain väriä. Kuitenkin muuten niin vastenmielinen, ettei ole syy olla lopettamatta tarkkaa seuraamista.
Kimin osalta vähän harmittaa, että mies oli itselle merkityksetön ensimmäisen stinttinsä aikoihin. Mestaruusvuonna ja aiemmin oli vielä suuremmat fanitettavat Fisichella ja Trulli vastassa, niin Räikkönen oli vain yksi muiden joukossa. Olisihan mestaruus kaikkein kauneimmalla varmasti ollut uskomaton elää mukana. Aloin olla Räikkösen miehiä vasta Lotus-stintistä alkaen ja tämä jälkimmäinen ura on ollut hyvä syy seurata ykkösiä. Kohta sitä ei enää ole ja kuskeissa ei löydy enää ketään, kenen vuoksi liimautua ruudun ääreen perjantaista sunnuntaihin. Varmaan tulee kisoja jonkin verran katseltua, mutta siihen se jää.
Turvallisuus on mennyt eteenpäin, mutta eipä se ole lopulta kisojen viihdyttävyyteen kauheasti vaikuttanut. Välillä vaikuttaa, mutta ei se koko lajia pilaa.
Mitä tulee kuljettajiin, niin monien kohdalla taitaa aika kullata muistoja. Jostain syystä uudemmista kuskeista ei osata löytää mitään mielenkiintoa, vaikka siellä on erittäin värikkäitä ja lahjakkaita kuskeja mukana. Verstappen, Norris, Leclerc ja Russell ovat kaikki todella lahjakkaita, mutta myös värikkäitä tapauksia. Heidän varassa sarja tulee pysymään viihdyttävänä myös tulevina vuosina.
Olen itse seurannut F1-sarjaa sieltä Häkkisen kultavuosista, eli 90-luvun lopulta lähtien. Aiemmin menin lähinnä suomalaisten mukana, eli juuri mikään muu ei kiinnostanut kuin kärkitalleissa ajaneet suomalaiset. Kimin välivuodet yhdistettynä Red Bullin ylivoimaisuuten ei oikein napannut, eli silloin sarjan seuraaminen oli aika vähäistä. Mutta mitä pidemmälle on menty, niin sitä enemmän laji on kokonaisuutena alkanut kiinnostamaan. Otan jokaisen uuden kuskin sarjaan mielenkiinnolla ja tarkastelen millaisesta tapauksesta on kyse. Olen oikein tyytyväinen siihen, millaisia kantavia voimia kuskien joukossa on sarjan tulevaisuutta ajatellen. Vielä 7-8 vuotta sitten olisin ehdottomasti ollut sitä mieltä, että jos suomalaista kuskia ei ole kärkitallissa, niin tuskin seuraan sarjaa ollenkaan. Nyt ei tulisi mieleenkään lopettaa sarjan seuraamista, vaan odotan tietyllä tapaa jopa aika innokkaasti sitä, että ei tule katsottua kisoja liikaa suomalaiskuskien kannalta, vaan voi keskittyä paremmin kokonaisuuteen.