Mainos

Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 225 123
  • 1 681

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itsellä on sama tilanne mitä moni jo sanonut. Jos Kimi nyt lyö hanskat tiskiin, nyt viimeinenkin mielenkiinto lajia kohtaan alkaa olla mennyt. Suurimpana syynä on lajin tappaminen liioitelluilla turvallisuusasioilla. Radat pilattiin tekemällä turva-alueet asfaltista. Autojen ulkonäköä alettiin raiskata 2009 päätyen näihin nykyisiin valtamerilaivoihin. Kimin lopettaessa jää vain yksi vanhan liiton kuski, Alonso, jossa on edes jotain väriä. Kuitenkin muuten niin vastenmielinen, ettei ole syy olla lopettamatta tarkkaa seuraamista.

Kimin osalta vähän harmittaa, että mies oli itselle merkityksetön ensimmäisen stinttinsä aikoihin. Mestaruusvuonna ja aiemmin oli vielä suuremmat fanitettavat Fisichella ja Trulli vastassa, niin Räikkönen oli vain yksi muiden joukossa. Olisihan mestaruus kaikkein kauneimmalla varmasti ollut uskomaton elää mukana. Aloin olla Räikkösen miehiä vasta Lotus-stintistä alkaen ja tämä jälkimmäinen ura on ollut hyvä syy seurata ykkösiä. Kohta sitä ei enää ole ja kuskeissa ei löydy enää ketään, kenen vuoksi liimautua ruudun ääreen perjantaista sunnuntaihin. Varmaan tulee kisoja jonkin verran katseltua, mutta siihen se jää.
Jokaisella on omat näkemyksensä, mutta itse hieman kummaksun tämän kaltaisia näkemyksiä.

Turvallisuus on mennyt eteenpäin, mutta eipä se ole lopulta kisojen viihdyttävyyteen kauheasti vaikuttanut. Välillä vaikuttaa, mutta ei se koko lajia pilaa.

Mitä tulee kuljettajiin, niin monien kohdalla taitaa aika kullata muistoja. Jostain syystä uudemmista kuskeista ei osata löytää mitään mielenkiintoa, vaikka siellä on erittäin värikkäitä ja lahjakkaita kuskeja mukana. Verstappen, Norris, Leclerc ja Russell ovat kaikki todella lahjakkaita, mutta myös värikkäitä tapauksia. Heidän varassa sarja tulee pysymään viihdyttävänä myös tulevina vuosina.

Olen itse seurannut F1-sarjaa sieltä Häkkisen kultavuosista, eli 90-luvun lopulta lähtien. Aiemmin menin lähinnä suomalaisten mukana, eli juuri mikään muu ei kiinnostanut kuin kärkitalleissa ajaneet suomalaiset. Kimin välivuodet yhdistettynä Red Bullin ylivoimaisuuten ei oikein napannut, eli silloin sarjan seuraaminen oli aika vähäistä. Mutta mitä pidemmälle on menty, niin sitä enemmän laji on kokonaisuutena alkanut kiinnostamaan. Otan jokaisen uuden kuskin sarjaan mielenkiinnolla ja tarkastelen millaisesta tapauksesta on kyse. Olen oikein tyytyväinen siihen, millaisia kantavia voimia kuskien joukossa on sarjan tulevaisuutta ajatellen. Vielä 7-8 vuotta sitten olisin ehdottomasti ollut sitä mieltä, että jos suomalaista kuskia ei ole kärkitallissa, niin tuskin seuraan sarjaa ollenkaan. Nyt ei tulisi mieleenkään lopettaa sarjan seuraamista, vaan odotan tietyllä tapaa jopa aika innokkaasti sitä, että ei tule katsottua kisoja liikaa suomalaiskuskien kannalta, vaan voi keskittyä paremmin kokonaisuuteen.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Turvallisuus on mennyt eteenpäin, mutta eipä se ole lopulta kisojen viihdyttävyyteen kauheasti vaikuttanut. Välillä vaikuttaa, mutta ei se koko lajia pilaa.

Ei vai? Span kisa peruttiin, kun satoi vettä. Siis oikeasti, vettä. Ikinä ei ole ennen ollut syy peruuttaa kilpailua. Parhaat kisat on aina ajettu sateessa ja kun nykytrendi on enenevissä määrin, että sitä koitetaan välttää, niin pitäkööt tunkkinsa. Tallit on harmitelleet, kun olosuhteet esti ajamasta. Väärin, se on tasan kattojärjestön, rengasvalmistajan ja tallien vika, ettei sateella nykyään voi ajaa.

Ennen ajovirheestä kärsi. Jäi jumiin soraan, spinnasi nurmella tai törmäsi johonkin ja melko usein siitä aiheutui keskeytys. Nykyajan lentokentillä ajovirhe on vaan etu, kun radan ulkopuolelta saa paremmin vauhtia. Ja nämä rataviivaylitykset on tullut tämän myötä jäädäkseen. Tykkääkö joku tuosta?

Turvallisuuteen (ja kuluihin) kait välitankkauksien poistollakin vedottiin. Tämäkin oli isku vasten omia kasvoja. Sen lisäksi, että kilvanajo on nykyään enemmän tasoa kuka säästää mitäkin parhaiten eikä urku auki laskemista.

Minulle F1 ei enää edusta kuninkuusluokkaa, mikä on sinänsä sääli, sen verran upeita kokemuksia laji on tarjonnut vuosien varrella. No, mielipiteitähän nämä on ja meillä ne on vastakkaiset. Kunnioitan sinun näkemystä, mutta en allekirjoita.

Verstappenille toki kunniaa, äijä on kova rattimies ja näistä nykypolven kuskeista ainoa, joka ei ole täysi koulutettu kommenttiautomaatti. Nuo muut ei erotu tapetista vierellä seistessään. Pikku-Schumille toki peukkua, vaikkei taida olla isänsä veroinen luonne.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei vai? Span kisa peruttiin, kun satoi vettä. Siis oikeasti, vettä. Ikinä ei ole ennen ollut syy peruuttaa kilpailua. Parhaat kisat on aina ajettu sateessa ja kun nykytrendi on enenevissä määrin, että sitä koitetaan välttää, niin pitäkööt tunkkinsa. Tallit on harmitelleet, kun olosuhteet esti ajamasta. Väärin, se on tasan kattojärjestön, rengasvalmistajan ja tallien vika, ettei sateella nykyään voi ajaa.

Ennen ajovirheestä kärsi. Jäi jumiin soraan, spinnasi nurmella tai törmäsi johonkin ja melko usein siitä aiheutui keskeytys. Nykyajan lentokentillä ajovirhe on vaan etu, kun radan ulkopuolelta saa paremmin vauhtia. Ja nämä rataviivaylitykset on tullut tämän myötä jäädäkseen. Tykkääkö joku tuosta?

Turvallisuuteen (ja kuluihin) kait välitankkauksien poistollakin vedottiin. Tämäkin oli isku vasten omia kasvoja. Sen lisäksi, että kilvanajo on nykyään enemmän tasoa kuka säästää mitäkin parhaiten eikä urku auki laskemista.

Minulle F1 ei enää edusta kuninkuusluokkaa, mikä on sinänsä sääli, sen verran upeita kokemuksia laji on tarjonnut vuosien varrella. No, mielipiteitähän nämä on ja meillä ne on vastakkaiset. Kunnioitan sinun näkemystä, mutta en allekirjoita.

Verstappenille toki kunniaa, äijä on kova rattimies ja näistä nykypolven kuskeista ainoa, joka ei ole täysi koulutettu kommenttiautomaatti. Nuo muut ei erotu tapetista vierellä seistessään. Pikku-Schumille toki peukkua, vaikkei taida olla isänsä veroinen luonne.
Niin. Jos laskee, että "turvallisuudella" pilattu nyky-F1 on kestänyt 10 vuotta, niin tuon 10 vuoden aikana on tasan yksi kilpailu peruttu turvallisuuden vuoksi. Yksi. Ja se peruttiin monen tekijän summana, eikä ole odotettavaa, että sama toistuu usein - jos koskaan. Tuota on mielestäni aivan turha käyttää yleisenä esimerkkinä siitä, että turvallisuus pilaa lajin.

Nykyäänkin suurimmalla osalla radoista ajovirheistä kärsii. Ei se hiekka tai nurmikkokaan mikään automaattinen keskeytys ole koskaan ollut, vaan tilannekohtaisesti mennyt. Lisäksi jos radan ulkopuolella on asfalttia, niin voidaan ajaa kovempaa ja virheitä ei tarvitse pelätä yhtä paljon, joka johtaa usein vauhdikkaisiin ohitusyrityksiin ja viihdyttäviin tilanteisiin. Ratojen rajat ovat edelleen tiukkoja, eli ei niitä rajoja voi vapaasti missä vain ylittää. Jos jossain mutkassa on sallittua ylittää, niin kaikki tekevät samoin, eikä kukaan siitä erityisesti hyödy. Vähän typerää toki, mutta ei se kisoja tai niiden viihdyttävyyttä pilaa.

Välitankkauksien poistosta olen osittain samaa mieltä, vaikka ei niitä niin kauheasti ole jäänyt kaipaamaan, kun ovat jo pitkään olleet poissa. Säästämistähän tuo on, renkaita ja bensaa, mutta toisaalta tämä tuo mukanaan taktisia elementtejä, jotka tekevät kisoista mielenkiintoisempia.

Tuota "kommenttiautomaatti" -näkemystä ihmettelen. Perustatko mielipiteesi kuskeista siihen mitä sanovat haastatteluissa? Minä ainakin keskityn pääasiassa siihen mitä tekevät radalla. Leclerc esimerkiksi on todella nopea ja rämäpäinen kuski, joka vetää aina täysillä, eikä varo mitään tai välitä mistään. Tällaisia kuskeja on entisaikoina pidetty suuressa arvossa ja Leclerciä yleisesti pidetään nytkin. En ymmärrä miksi entisaikojen rämäpäät olivat niin hienoja tapauksia, mutta nykypäivänä samanlaiset kuskit ovat sitten tylsiä? Norris ja Russell ovat myös samankaltaisia kuskeja, mutta eivät ihan yhtä rämäpäitä. Tarvittavan mulkkua asennetta radalla kuitenkin löytyy, että molemmissa on mestariainesta. Norriksesta huokuu sellainen Kimille tyypillinen herrasmiesmäinen kilvanajo, eli ajaa kovaa, taistelee kovaa, mutta yleensä puhtaasti ja rehdisti.

Jotenkin tuntuu, että jotkut haikailevat menneiden perään ilman että oikeasti katsotaan mitä tällä hetkellä on tarjolla. Aika kultaa muistoja, niin sen on pakko olla.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Ainut mitä menneisyydestä henk. koht. kaipaan on V10/V8 moottorit ja niiden ääni. Käy kyllä tuo V6 aivan hyvin, kunhan siihen saataisiin maailman nopeimman, kalleimman ja parhaimman rata-ajoneuvon ansaitsema meteli !
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Mikä kilpailu on peruttu? Span kisahan ajettiin maailman lyhimpänä ja hitaimpana kisana. Vai onko tämä nyt jälkikäteen peruttu?
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Tuota "kommenttiautomaatti" -näkemystä ihmettelen. Perustatko mielipiteesi kuskeista siihen mitä sanovat haastatteluissa? Minä ainakin keskityn pääasiassa siihen mitä tekevät radalla. Leclerc esimerkiksi on todella nopea ja rämäpäinen kuski, joka vetää aina täysillä, eikä varo mitään tai välitä mistään. Tällaisia kuskeja on entisaikoina pidetty suuressa arvossa ja Leclerciä yleisesti pidetään nytkin. En ymmärrä miksi entisaikojen rämäpäät olivat niin hienoja tapauksia, mutta nykypäivänä samanlaiset kuskit ovat sitten tylsiä? Norris ja Russell ovat myös samankaltaisia kuskeja, mutta eivät ihan yhtä rämäpäitä. Tarvittavan mulkkua asennetta radalla kuitenkin löytyy, että molemmissa on mestariainesta. Norriksesta huokuu sellainen Kimille tyypillinen herrasmiesmäinen kilvanajo, eli ajaa kovaa, taistelee kovaa, mutta yleensä puhtaasti ja rehdisti.

Jotenkin tuntuu, että jotkut haikailevat menneiden perään ilman että oikeasti katsotaan mitä tällä hetkellä on tarjolla. Aika kultaa muistoja, niin sen on pakko olla.

Ainakin omasta puolestani sanoisin tuohon, että ehdottomasti radan ulkopuoliset jutut vaikuttaa siihen, onko kuski kiinnostava. Vähän sama urheilussa yleensäkin, vaikka jossain mäkihypyssä olisi melko hankala kannattaa ketään muuta kuin voittajaa jos kyse olisi vain suorituksen miellyttävyydestä silmälle.

Tietynlainen kusipäisyys on omasta mielestäni Formuloiden DNA:ta. Draamaa pitää olla, ja ennen vanhaan sitä tarjoilivat Schumacherin, Montoyan, Alonson, Irvinen ja kumppaneiden väliset kamppailut, jännitteet ja mussutukset kisan aikana ja sen ulkopuolella. Ei huolehdittu välttämättä niin paljoa siitä, mitä suusta päästettiin tai otettu kantaa politiikkaan tai ilmastoasioihin tai mihin nyt ikinä. Kuskit olivat vihollisia keskenään ja kaverit tehtiin sitten omalla ajalla. Tavallaan mielikuva Montoyasta, Schumista, Montoyasta ja vaikka Kimistä pelaamassa yhdessä formulaa pleikkarilla on aivan älytön ja olisi romuttanut sen jännitteiden seitin, joka siinä meiningissä oli. Samaa jännitettä on nykyään nyt vaikka Hamiltonin ja Verstappenin välisessä väännössä.

Mielipidejuttuhan nämä on, ja jokaiselle on omansa sallittu. En väitä omani olevan sen oikeampi kuin muidenkaan, asia menee vain päässäni näin. Voi olla että aika kultaa muistot, mutta annan sen kullata. Toisaalta itse en kaipaa erityisemmin menneiden aikojen moottoreita tai kilpailun luonnetta muuten.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tottahan se on, että persoonia ei enää ole - ei niitä ole missään lajissa enää. Tarjonta on kasvanut valtavasti ja Hamilton, jostain Norriksesta puhumattakaan, päivittää oman elämänsä asioita jatkuvalla syötöllä. Vielä reilut 20 vuotta sitten oli lauantain aika-ajo Kyllösen tai Tuomisen selostamana ja sunnuntaina kisa. Tulosruudussa Porttila kertoi Cannesista uusimmat huhut, kuinka norjalaiset suunnittelevat Häkkisen syrjäyttämistä. Tällä hetkellä tiedon saanti on niin paljon kehittyneempää, että F1:stä on kadonnut mystiikka.

Persoonia on käytännössä mahdoton enää saada, jos sillä tarkoitetaan James Huntin kaltaista rokkitähteä, joka poseeraa nortti huulessa alastomien naisten kanssa. Sellaiseen asenneilmasto ei enää taivu. Ei Maradonan tai Nykäsenkään touhuja enää katsottaisi läpi sormien.

Kimin lopettaminen on tietty ikävää, koska hän on viimeisin (viimeinen?) suomalainen supertähti maailmalla ja se jota seurataan. Toisaalta ei Räikkönenkään ihan noin vaan Häkkistä korvannut. Lopullisesti Kimi tuli Häkän varjosta pois vasta oltuaan rallipuolella: ihmiset tajusivat kaivanneensa Räikköstä, eikä Kovalaisen kohdalla enää ollut toivoa paremmasta. Kimin megalomaaninen suosio on tehnyt hänestä synonyymin formuloille Suomessa.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Ei vai? Span kisa peruttiin, kun satoi vettä. Siis oikeasti, vettä. Ikinä ei ole ennen ollut syy peruuttaa kilpailua. Parhaat kisat on aina ajettu sateessa ja kun nykytrendi on enenevissä määrin, että sitä koitetaan välttää, niin pitäkööt tunkkinsa. Tallit on harmitelleet, kun olosuhteet esti ajamasta. Väärin, se on tasan kattojärjestön, rengasvalmistajan ja tallien vika, ettei sateella nykyään voi ajaa.

Hohhoijaa. Katsoitko viimevuonna kisoja? Kyllähän sateella ajetaan ja tullaan ajamaan. Ei kuitenkaan tuonne radalle voi mennä kenenkään henkiä vaarantamaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Persoonia on käytännössä mahdoton enää saada, jos sillä tarkoitetaan James Huntin kaltaista rokkitähteä, joka poseeraa nortti huulessa alastomien naisten kanssa.

Olet asian ytimessä, ei tule enää vanhanliiton staroja. Meille "seniileille" ei tule viinaan, naisiin ja tupakkaan kallellaan olevia kylmäpäisiä kuskeja kuten Hunt, ehkä Kimi ja viihteen puolelta vaikkapa Steve McQueen. Meille ei ole enää rokkitähtiä tarjolla ja ne oikeatkin rokkitähdet kuolee yksitellen kun lukee uutisia... Charlie Watts, Dusty Hill jne.

Hamilton on nimenomaan persoona ja rokkistara sille hopparikansalle kilonpaksuisine kaulaketjuineen, ja ymmärrän hyvin miksi jo Bernie aikanaan oli tyytyväinen Lewisin imagosta, ykkösten oli aika haalia uutta katsojakuntaa ja Bernie ymmärsi sen kasikymppisenäkin. Lewis on myös rokkistara ja idoli ehkäpä tummaihoisille motorsporttiin kallellaan oleville joita lajin parissa ei ole lieemmin ollut viime vuosituhannella eikä vieläkään.

Vaikea sanoa ovatko kuskit enemmän varautuneita nykyään ja miettivät kaksi kertaa mikä päätyy julkisuuteen. Myös nykyinen somemaailma ryöpytyksineen estää varmasti jonkun verran rennompaa elämäntyyliä vapaa-ajalla, puhumattakaan että laji vaatii enemmän kuin viime vuosituhannella. Kaikki ovat huippu-urheilijointa kuntovalmentajineen ja joka päiväisine kunto-ohjelmineen.

Ai niin kourihan Mazepin sen yhden daamin rintaa instagram videolla, ei tainnut puree edes vanhanliiton jääriin, edes läppänä mitä ymmärtääkseni olikin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ainakin omasta puolestani sanoisin tuohon, että ehdottomasti radan ulkopuoliset jutut vaikuttaa siihen, onko kuski kiinnostava. Vähän sama urheilussa yleensäkin, vaikka jossain mäkihypyssä olisi melko hankala kannattaa ketään muuta kuin voittajaa jos kyse olisi vain suorituksen miellyttävyydestä silmälle.

Tietynlainen kusipäisyys on omasta mielestäni Formuloiden DNA:ta. Draamaa pitää olla, ja ennen vanhaan sitä tarjoilivat Schumacherin, Montoyan, Alonson, Irvinen ja kumppaneiden väliset kamppailut, jännitteet ja mussutukset kisan aikana ja sen ulkopuolella. Ei huolehdittu välttämättä niin paljoa siitä, mitä suusta päästettiin tai otettu kantaa politiikkaan tai ilmastoasioihin tai mihin nyt ikinä. Kuskit olivat vihollisia keskenään ja kaverit tehtiin sitten omalla ajalla. Tavallaan mielikuva Montoyasta, Schumista, Montoyasta ja vaikka Kimistä pelaamassa yhdessä formulaa pleikkarilla on aivan älytön ja olisi romuttanut sen jännitteiden seitin, joka siinä meiningissä oli. Samaa jännitettä on nykyään nyt vaikka Hamiltonin ja Verstappenin välisessä väännössä.

Mielipidejuttuhan nämä on, ja jokaiselle on omansa sallittu. En väitä omani olevan sen oikeampi kuin muidenkaan, asia menee vain päässäni näin. Voi olla että aika kultaa muistot, mutta annan sen kullata. Toisaalta itse en kaipaa erityisemmin menneiden aikojen moottoreita tai kilpailun luonnetta muuten.
Toki radan ulkopuoliset jutut vaikuttavat. Sen takia itsekin vihaan Hamiltonia. En kuitenkaan pidä Hamiltonia tylsänä kuljettajana, vaikka ylivoimaisuus on tylsää ollutkin. Mielestäni on vähän outoa, jos radan ulkopuoliset asiat nousevat radalla tapahtuvien asioiden edelle.

Schumi oli pitkälti omassa kastissaan, mutta ei Montoyassa, Alonsossa tai Irvinessä mitään kovin erikoista ollut. Nykykuskitkin mussuttavat kisojen aikana oikein olan takaa ja draamaa on joka vuosi eri kuskien välillä.

Mielipidejuttuja toki, mutta pidän vain harmillisena sitä, että annetaan ajan kullata muistoja liiaksi, koska se johtaa siihen, että ei tule katsottua nykypäivän tilannetta avoimin silmin, jolloin siitä on vaikeampi nauttia. Itsekin eri asioissa välillä huomaan, että aika kultaa muistoja, jolloin pysähdyn oikeasti vertailemaan menneitä ja nykypäivää, mikä usein aiheuttaa sen, että saan paremmin kiinni siitä miten asiat nykypäivänä toimivat ja pystyn lopettamaan turhan menneiden romantisoinnin. Olen itsekin romantisoinut F1:n osalta aikoja 10-20 vuoden takaa, kunnes olen pysähtynyt miettimään esimerkiksi sitä, miten tylsää ylivoimaa esimerkiksi Schumin tai Vettelin dynastioiden aikana nähtiin.

Kannattaa siis yrittää katsoa nykytilannetta hieman avoimemmin silmin, niin sieltä kyllä löytää mielenkiintoisia kuljettajia ja muuta kiinnostavaa. Koko F1-sarja on tällä hetkellä tasaisempi kuin todella pitkään aikaan. Vaikka kaksi kuskia ja tallia ovat ylitse muiden, niin ihan älyttömiä sattumuksia ei tarvita, että kisoja pystyy voittamaan muutkin tallit. Puhumattakaan siitä, että kolmen joukkoon on realistisesti tarjolla ainakin neljän tallin kavereita jokaisessa kisassa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Se Mazepin kohu oli käsittämätön, avointa flirttiä heittivät videolla ja myös sen ”kourimisen” jälkeen daamilta ”hieman” seksuaalisvälitteisiä eleitä takaisin Mazepinille. Miettinyt että missä tuo raja mahtaa mennä, selvästi noilla kahdella oli hieman sutinaa, niin jos läppäisen omaa emäntääni takapuolelle, onko se seksuaalista häirintää? Entä jos emäntä koskee neitseelliseen, muodokkaaseen, raudanlujaan takapuoleeni seksuaalisesti?
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Kyllähän Kimin lopettaminen kirpaisee. Nuoremmilla seuraajilla ei välttämättä ole käsitystä siitä, että kuinka hyvä Kimi parhaimmillaan oli. Vieläkin tulee kylmät väreet, kun muistelee miten Kimi otti paalun Monacossa puolen sekunnin erolla Alonsoon. Tai Japanissa, kun nousi takarivistä voittoon. Kimi oli parhaimmillaan yhtä hyvä mitä Lewis tai Max on tällä hetkellä. Tämä toinen stintti Lotus vuosia lukuunottamatta on ollut varjo aiemmasta, vaikka väläytyksiä on nähty silloin tällöin.

Oli käsittämätön tunne olla Italiassa Monzan kisan aikaan, kun paikalliset väkisin halusivat tarjota olutta, ihan vain sen takia, että ollaan samasta maasta kuin Kimi. Ei sitä tajua, kuinka isoa suosiota mies maailmalla nauttii.

Tietysti kaikki loppuu aikanaan, ja mikä parasta, niin formuloiden tulevaisuus näyttää todella hyvältä. Meikäläinen on Leclercin vankkureissa, joten haistakaa Maxin, Landon ja Russelin fanit paska.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se Mazepin kohu oli käsittämätön, avointa flirttiä heittivät videolla ja myös sen ”kourimisen” jälkeen daamilta ”hieman” seksuaalisvälitteisiä eleitä takaisin Mazepinille. Miettinyt että missä tuo raja mahtaa mennä, selvästi noilla kahdella oli hieman sutinaa, niin jos läppäisen omaa emäntääni takapuolelle, onko se seksuaalista häirintää? Entä jos emäntä koskee neitseelliseen, muodokkaaseen, raudanlujaan takapuoleeni seksuaalisesti?
Joo se kohu nykäistiin kyllä ihan tyhjästä. Vaikka Mazepin muuten on aika kyseenalainen kaveri, niin siinä kohussa ei ollut oikeasti mitään aihetta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän Kimin lopettaminen kirpaisee. Nuoremmilla seuraajilla ei välttämättä ole käsitystä siitä, että kuinka hyvä Kimi parhaimmillaan oli. Vieläkin tulee kylmät väreet, kun muistelee miten Kimi otti paalun Monacossa puolen sekunnin erolla Alonsoon. Tai Japanissa, kun nousi takarivistä voittoon. Kimi oli parhaimmillaan yhtä hyvä mitä Lewis tai Max on tällä hetkellä. Tämä toinen stintti Lotus vuosia lukuunottamatta on ollut varjo aiemmasta, vaikka väläytyksiä on nähty silloin tällöin.

Oli käsittämätön tunne olla Italiassa Monzan kisan aikaan, kun paikalliset väkisin halusivat tarjota olutta, ihan vain sen takia, että ollaan samasta maasta kuin Kimi. Ei sitä tajua, kuinka isoa suosiota mies maailmalla nauttii.

Tietysti kaikki loppuu aikanaan, ja mikä parasta, niin formuloiden tulevaisuus näyttää todella hyvältä. Meikäläinen on Leclercin vankkureissa, joten haistakaa Maxin, Landon ja Russelin fanit paska.
Itse aloitin kiihkeimmän F1-seuraamisen juurikin Kimin vuosina, eli aikalailla silloin kun Kimi aloitti sarjassa. Harmittaahan se, jos nyt lopettaa, etenkin kun autot ovat uudistumassa ensi kaudelle, niin olisi ollut kiva nähdä vielä se yksi kausi uuden auton kanssa.

Mutta Kimin parhaat vuodet ovat jo takana, niin kyllä tuo häntäpäässä rymyäminen myöskin kirpaisee. Toki paremmalla autolla Kimi olisi edelleen selvästi paremmilla sijoilla, mutta parhaimmillaan Kimi ei enää ole ja alla on huono auto, niin eihän sitä ole kovin kiva katsella.

Paljon enemmän harmitti, kun Kimi lähti pitämään niitä välivuosia, kun silloin sitä pitkälti ajatteli, että saattoi F1-ura olla siinä. Silloin Kimi "lopetti huipulla", joka otti pattiin ihan tosissaan. Nyt lopettaminen tulisi kuitenkin ns. oikeaan aikaan, niin ei se yhtä pahalta tunnu.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jostain syystä uudemmista kuskeista ei osata löytää mitään mielenkiintoa, vaikka siellä on erittäin värikkäitä ja lahjakkaita kuskeja mukana. Verstappen, Norris, Leclerc ja Russell ovat kaikki todella lahjakkaita, mutta myös värikkäitä tapauksia.
Tätä Russell hommaa mä en tajua. Mies on yhtä värikäs kuin betoninharmaa kerrostalo marraskuisessa räntäsateessa. En ole havainnut kaverista oikein mitään persoonaa. Bottas tulee mieleen, hieman lahjakkaampi kuski vain on George. Enkö sitten ole pojan edesottamuksia seurannut tarpeeksi, mutta en mä saa mitään irti Russellista.
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä Kimille jos jollekin soisi vielä "viimeisen hurraan" ensi kaudella, toivottavasti kilpailukykyisemmällä Alfalla. Jokaisen ura tietty loppuu aikanaan ja, vaikka Kimin ura tähän kauteen päättyisikin, tulee hän "vain yhdestä maailmanmestaruudesta" huolimatta jäämään historiaan yhtenä lajin suurimmista legendoista, niin raa'an nopeutensa, ainutlaatuisen persoonallisuutensa, kuin uran pituuden johdosta.

-On jopa mystistä ajatella, että niin vaan sama heppu ajaa edelleen moottoriurheilun äärimmäisellä huipulla yhtenä gridin suosituimmista kuskeita 20 vuotta debyytin jälkeen. Itsekin muistan heränneeni 8-vuotiaana nassikkana katsomaan Melbournen aika-ajoja 2001, kun Kimi takoi kuumaa rautaa ja antoi epäilevälle moottoriurheulumaailmalle "riittäviä" näyttöjä.

Eläköön Kimi Räikkönen. Eläköön Kimi Räikkönen. Erinäiset niche-piirit poislukien maailman kuuluisin suomalainen ja joka tavalla hieno ihminen.

Kimin lopettaessa jää vain yksi vanhan liiton kuski, Alonso, jossa on edes jotain väriä. Kuitenkin muuten niin vastenmielinen, ettei ole syy olla lopettamatta tarkkaa seuraamista.

Asiakirjoitus! Itse olen kuitenkin alkanut jopa sietämään Lonsoa. 2005 mestaruuskamppailun aikana ja hänen lopulta 2009 savustaessa Kimin ulos Ferrarilta, Santander-pankin rahoilla mies oli todellinen "punainen vaate" ja inhokki numero yksi. Myös 2010 ja 2012 olin ehdottomasti Sebastianin fanijoukoissa. Mutta niin vain kaveri on jo yksi sympaattisimmista kuskeista tuolla ja lajinsa legenda.
 

Jerkkuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars
Kyllähän Kimi on merkittävä kuski varsinkin meille suomalaisille, ja lopettaminen kyllä kirpaisee jonkun verran. Mutta kuka rehellisyyden nimissä menettää kiinostuksen formuloihin sen takia koska Kimi lopettaa? Tälläiset henkilöt olisivat menettäneet kiinnostuksen silloin kun Kimi lähti ferrarilta. Tietenkin meitä on moneen lähtöön mutta itseäni ei ainakaan kiinnosta tippaakaan onko Kimi kymmenes vai kahdeksastoista. Ei ole kyllä saanut sytytettyä tai kiinnostanut Räikkösen ajaminen Alfa Romeolle Giovinazzia vastaan sitten tippaakaan. Mutta joo, kyllähän Kimin tekemisessäkin alkaa pikku hiljaa näkymään jo iän merkitys, varsinkin tällä kaudella on tullut sellaisia ihmeellisiä ja omituisia tilanteita mitä ei olla Kimiltä normaalisti kyllä nähty.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tätä Russell hommaa mä en tajua. Mies on yhtä värikäs kuin betoninharmaa kerrostalo marraskuisessa räntäsateessa. En ole havainnut kaverista oikein mitään persoona. Bottas tulee mieleen, hieman lahjakkaampi kuski vain on George. Enkö sitten ole pojan edesottamuksia seurannut tarpeeksi, mutta en mä saa mitään irti Russellista.
Radan ulkopuolella ei ole persoonaa näkynyt kauheasti, mutta radalla kyllä. On nopea ja tiettyä kusipäisyyttä löytyy, mitä Bottakselta ei löydy.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Nyt kun Räikkönen lopettaa ja Bottas ottaa todennäköisesti hänen paikkansa Alfalla, alkaa kuskipalapeli loksahtelemaan paikalleen. Ajattelin alunperin, että Illot nousisi Alfan toiseen autoon, mutta nyt kun Illotin Indycar-diili yhteen kisaan julkaistiin niin selkeää on, että tavoitteet ovat siellä. Taitaakin käydä niin, että De Vryes saa tuon paikan, Giovinazzi lähtee vetämään Ferrarin WEC-toiveita, mutta kuka nousee Russellin tilalle Williamsille? Albon?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Nyt kun Räikkönen lopettaa ja Bottas ottaa todennäköisesti hänen paikkansa Alfalla, alkaa kuskipalapeli loksahtelemaan paikalleen. Ajattelin alunperin, että Illot nousisi Alfan toiseen autoon, mutta nyt kun Illotin Indycar-diili yhteen kisaan julkaistiin niin selkeää on, että tavoitteet ovat siellä. Taitaakin käydä niin, että De Vryes saa tuon paikan, Giovinazzi lähtee vetämään Ferrarin WEC-toiveita, mutta kuka nousee Russellin tilalle Williamsille? Albon?
Alpha Tauri on nyt hieman kysymysmerkki vielä, voisi kyllä veikata että nykyinen kaksikko jatkaa, vaikkei Tsunodan näytöt kyllä vakuuttavat ole. Kyllä silti ihmetyttää hieman Binotton toiminta, noh italiaanot ovat tunnettuja taidostaan aiheuttaa ongelmia joka paikassa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alpha Tauri on nyt hieman kysymysmerkki vielä, voisi kyllä veikata että nykyinen kaksikko jatkaa, vaikkei Tsunodan näytöt kyllä vakuuttavat ole. Kyllä silti ihmetyttää hieman Binotton toiminta, noh italiaanot ovat tunnettuja taidostaan aiheuttaa ongelmia joka paikassa.
Nyt meni vähän ohi, että mihin tämä Binotto-kommentti liittyy?
 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Kimin lopettaminen on iso sääli, aika täsmälleen samoja tuntemuksia kuin monella muulla asian suhteen eli on ollut itselleni isoin henkilöfanitettava urheilija pitkän aikaa ja tuntuu todella paljon haikeammalta kuin se edellinen lopettamispäätös 2010. Kausi 2007, etenkin viimeiset kilpailut, ja 2008 Belgian GP:seen saakka ollut itselleni ylivoimaista kulta-aikaa formuloiden seuraamisessa.

Toivotaan että Robin jatkaa isänsä jalanjäljissä ja nousee 10v päästä jo F1-polulle esimerkiksi F3 -luokkaan.

Onko kukaan miettinyt skenaariota jossa Valtteri siirtyisi takaisin Mersulle parin vuoden päästä jos/kun Lewis päättää lopettaa uransa? Tämähän on mielestäni jollain tapaa realismia koska uskon että Valtteri on oikeasti arvostettu kaveri Mersun organisaatiossa, eikä ole vielä mikään ikäloppu. Toivotaan että paikka huipputallissa aukeaa Valtterille vielä jotakin reittiä pitkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös