Mainos

Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 225 041
  • 1 681

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joo, kyllähän Max oli menossa mestaruuteen joka tapauksessa. Päättyi vaan vähän tyhmästi nyt epätietoisuudessa. Milloinkohan viimeksi ei ole näkynyt lähetyksessä, kun maailmanmestari ylittää maaliviivan kisassa, jossa varmistaa mestaruuden? Tänään katseltiin, kun Perez ja Leclerc kamppailivat. Toki tuossa vaiheessa ei olisi ollut selvää, että Max vie mestaruuden, vaikka tuotantotiimi olisikin tiennyt, miten pisteitä jaetaan. Eipä Maxia kyllä kuvattu muutenkaan kuin ihan ekoilla kierroksilla. Aika yksinäinen kisa vaihteeksi.

Kaiken kaikkiaan kausi on mielestäni ollut ihan viihdyttävä. Sääntöuudistus oli mielestäni onnistunut ja aika paljon saatiin ohituksia. Olettaisin, että määrällisesti tällä kaudella kärjenkin osalta enemmän kuin aiemmilta kausilta. Ferrari oli kuitenkin vauhdin puolesta ihan kilpailukykyinen, mutta ei ollut Ferrari valmis haastamaan mestaruudesta, enkä ihan tiedä oliko Leclerckään. Muutama aika paha henkilökohtainenkin virhe mahtui mukaan. Tältä osin mestaruustaisto jäi kyllä aika torsoksi.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Saatiinhan tuohonkin säätöä. Tiedä sitten oliko tämä sääntökirjassa ns. vapaasti tulkittava kohta, vai niin harvinainen tapaus, että pölyyntynyt pienellä präntillä jossain sääntöviidakossa. Mutta jokatapauksessa turhaa sekoilua ottaen huomioon, että Max tulee mestaruuden voittamaan kuitenkin, eli eipä tästä suurempaa salaliittoteoriaa tarvitse alkaa rakentelemaan.

Säälle ei mitään voi, joten turha spekuloida sen vaikutusta sen enempää. Hienoa että päästiin kuitenkin lopulta (turvallisesti) ajamaan, eikä tarvinnut Spa 2021-tyyppistä farssia kokea uudestaan.

Tapaus Gaslyssa käsittämätöntä, että FIA ei tainnut mitään lausuntoa tai anteeksipyyntöä tuosta julkaista, vai olenk missannut tämän? Erittäin vaarallinen tilanne, kun näkyvyys on nolla. Ihan sama onko nopeutta 250km/h vai 150km/h.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Millaisia arvosanoja Italian media on antanut Ferrari-kuskeille Japanin kisasta? Sainz tyylikkäästi seinään avauskierroksella ja Leclerc sählää kakkossijan viimeiseen shikaaniin. Muistelen kun Kimi ajoi vaikka virheittä kolmoseksi Hamiltonin ja Vettelin jälkeen niin arvio tyly 5-.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Tuskin sieltä mitään rangaistusta tulee ja jos tulee niin vanhan tavan mukaan RedBull ilmoittaa jättävänsä sarjan jos tulee jotain yli 5000 taalan sakkoa. Ensivuonna Ferrari ylittää sitten budjetin 100miljoonalla mutta FIA totetaa mittalaitteiden olleen rikki ja rikkeen mahtuvan toleranssin sisäpuolelle.

Samaan aikaan huomataan että Williams kuljettaja on ajanut vääränlaisilla sukilla Unkarin vapaissa harjoituksissa ja talli suljetaan sarjasta, koska säännöt ovat tiukat ja samat kaikille eikä anna minkäänlaista tulkinnan varaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tuskin sieltä mitään rangaistusta tulee ja jos tulee niin vanhan tavan mukaan RedBull ilmoittaa jättävänsä sarjan jos tulee jotain yli 5000 taalan sakkoa. Ensivuonna Ferrari ylittää sitten budjetin 100miljoonalla mutta FIA totetaa mittalaitteiden olleen rikki ja rikkeen mahtuvan toleranssin sisäpuolelle.

Samaan aikaan huomataan että Williams kuljettaja on ajanut vääränlaisilla sukilla Unkarin vapaissa harjoituksissa ja talli suljetaan sarjasta, koska säännöt ovat tiukat ja samat kaikille eikä anna minkäänlaista tulkinnan varaa.

Valitettavasti näin tässä todennäköisesti tulee käymään. Red Bull(2 tallia F1:ssä, junnuohjelma, sponssirahaa aika paljon eri FIA:n alaisiin sarjoihin) on FIA:lle liian iso peluri että sen brändi-imagon päälle uskallettaisiin liiaksi kusta.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team

Red Bullin (ja Astonin) ylitys ollut alle 5%, eli lievempi.
FIA:n rehtiyden, läpinäkyvyyden ja avoimuuden tuntien en ihmettelisi vaikka viivästys tuomiossa/tuloksessa olisi johtunut siitä että etsittiin kohteita mihin noita rahoja saadaan upotettua, jotta rike olisi pienempi. Ferrarilla se suhteellisen tehokas moottori, söikö se sitte paljon öljyä vai mitä mahtoi tehdä. Rangaistus ei koskaan tullut julkisuuteen, mutta oliko se sitten loppukausi + seuraava kausi mopokoneella ajelua Ferrarilta ja heidän konettaan käyttäviltä talleilta. Kuten @Uuhis #97 sanoi, RB on aika iso peluri tuolla. Mersulla, Alpinella ja muilla ei ole ihan samanlaista vipuvartta käytössään. Jos Mersu tai Alpine lähtee, niin kyllä kolme moottorivalmistajaa löytyy vielä. Ferrari on sitten tietyllä tapaa legendaarisessa asemassa, että vipuvartta voi löytyä kuten RB:llä, vaikkei olekkaan kun yksi talli.

Ja eikös siitä ollut että jopa 0.2m ylityksellä voidaan saavuttaa "kymppä per kiekka" -hyöty ja miltä ajalta tietysti yms. Toki ylitys itsessään ei tarkoita että hyötyä olisi edes tullut, mutta kyllähän se on todennäköisempää että siitä hyötyä on tullut.

Ja viime kauden FIAsko päälle, niin ei laji kestä kauheaa kohua tästä asiasta, niin parempi pyöritellä numerot "minor breachiksi" ja sitten sanoa hyihyi, ollaan hiljaa sen jälkeen ja kohtu laantuu.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Kyllähän tässä Red Bullin tapauksessa pitäisi rangaistus tulla. Pakko olla joku ennakkotapaus, jotta muut eivät innostu samaan. Nimenomaan tallille. Kuljettajia ei pidä rangaista tallin virheestä/huijauksesta. Se on sitten eri juttu, että mikä se rangaistus olisi. Ekana nyt tulee mieleen tuo 2007 vaikoilujupakka. Silloin McLaren hylättiin ja eikös ne jotain sakkojakin saanut, jos en väärin muista. Toki nää asiat eivät ole verrannollisia. Mutta jotain sakkoja ehkä, testien rajoittamista tai muuta sellaista. Noh, onneks mä en oo näitä päätöksiä tekemässä ja voin vaan kotisohvalta huudella.

Se nyt on fakta, että nää fiaskot ei saisi paljoa enää toistua. Kaikilla on muistissa viime kauden ratkaisu ja FIA:n sekoilu. Väkisinkin laji ottaa tässä kunnolla takkiinsa, jos tämä juttu nyt vaan hyssytellään pois. Tosin fakta on sekin, että Red Bull (ja Ferrari) on sen verran isoja tekijöitä, että eipä tässä oikein tiedä, että mitä voi odottaa.

Saas nähdä mihin tää kehkeytyy.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tässä Red Bullin tapauksessa pitäisi rangaistus tulla. Pakko olla joku ennakkotapaus, jotta muut eivät innostu samaan. Nimenomaan tallille. Kuljettajia ei pidä rangaista tallin virheestä/huijauksesta. Se on sitten eri juttu, että mikä se rangaistus olisi. Ekana nyt tulee mieleen tuo 2007 vaikoilujupakka. Silloin McLaren hylättiin ja eikös ne jotain sakkojakin saanut, jos en väärin muista. Toki nää asiat eivät ole verrannollisia. Mutta jotain sakkoja ehkä, testien rajoittamista tai muuta sellaista. Noh, onneks mä en oo näitä päätöksiä tekemässä ja voin vaan kotisohvalta huudella.
Kun budjetti on rajallinen ja sen ylittämisestä sääntöjen mukaan rangaistaan, niin olisi kaikkien kannalta parasta, että rangaistuksetkin olisi jo etukäteen säädetty. Toki se rangaistus pitäisi suhteuttaa siihen, kuinka paljon mennään yli, mutta selkeät linjaukset pitäisi olla valmiina.

En voi ymmärtää sitä, että rangaistuksia erilaisista rikkeistä ei säädetä etukäteen, kun joka kerta näistä nousee monta kertaa kovempi älämölö, kun arvotaan, että millä tavoin tällä kertaa rangaistaan.

Ja kun rangaistus olisi etukäteen määritelty, niin se on ihan sama kuka sitä rikkoo, kun rangaistus on aina sama, eikä kenelläkään voi olla mitään sanomista siihen.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kyllähän tuossa oli rangaistukset määritelty etukäteen. Useampi vaihtoehto että voidaan arpo sopiva, aina kuskien pisteistä hylkäämiisiin ja suulliseen huomautukseen
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tuossa oli rangaistukset määritelty etukäteen. Useampi vaihtoehto että voidaan arpo sopiva, aina kuskien pisteistä hylkäämiisiin ja suulliseen huomautukseen
Jos määritellään rangaistukset siten, että on joka tapauksessa useita eri vaihtoehtoja, mistä lähdetään arpomaan, niin se on sama kun ei olisi määritelty mitään.

Nimenomaan selkeät määritykset olisi oikea ratkaisu. Sellaiset, että kun tiedetään summa millä mentiin yli, niin rangaistus on täysin selvä ja mitään ei tarvitse arpoa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos määritellään rangaistukset siten, että on joka tapauksessa useita eri vaihtoehtoja, mistä lähdetään arpomaan, niin se on sama kun ei olisi määritelty mitään.

Nimenomaan selkeät määritykset olisi oikea ratkaisu. Sellaiset, että kun tiedetään summa millä mentiin yli, niin rangaistus on täysin selvä ja mitään ei tarvitse arpoa.
Juu, tuota koitin hauskasti tuoda esille. Täyttä puuhastelua ja ilmeisesti Ferrari ja Mersu ovat nyt vaativassa kovia rangaistuksia.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
En voi ymmärtää sitä, että rangaistuksia erilaisista rikkeistä ei säädetä etukäteen, kun joka kerta näistä nousee monta kertaa kovempi älämölö, kun arvotaan, että millä tavoin tällä kertaa rangaistaan.
Niin kauan kun kilpailun tuomaristossa pyörii mikasalon kaltaisia hahmoja, kaikkien organisaation päätösten uskottavuusarvo on koetuksella. Vastasihan Salo Juuselallekin kysyttäessä päätyvätkö tuomarit aina yksimieliseen päätökseen rikkeistä, että päätyy, koska kuvakulmia on käytettävissä niin paljon.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Logan Sargeant Williamsille, JOS saa superlisenssin. Sargeantin pitäisi olla viides F2:sten loppupisteissä saadakseen superlisenssin "ykkösreittiä", mutta mikäli tietyt ehdot (niitä en ihan täysin ymmärrä niin katsokoot kukin itse mitkä ne ovat) täyttyvät, voi seitsemäskin sija riittää.

Eli tällä hetkellä lähtökohtaisesti vain Haasilla olisi paikka auki. Huhuissa se on ollut menossa ensin Giovinazzille ja nyttemmin Hülkenbergille. Giovinazzin harjoitusten ulosajo ei varmasti ainakaan helpottanut miehen tilannetta.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Eilinen oli kyllä hyvä kisa, jahka sivuuttaa suomalaisnäkökulman. Yksi suurimmista onnistujista oli Alonso, jonka nousu kolarin ja puolittaisen ilmalennon jälkeen perältä sijalle 7 oli aika kova suoritus... Mutta nytpä miehelle on lätkäisty 30 sekunnin rangaistus, johtuen irronneesta peilistään ja täten sijoitus on valahtanut 7 --> 15.

Ok, jos peili olisi lentänyt toisen kuskin päähän irrotessaan, ei se toki olisi hyvä juttu. Mutta mites sitten Perezin etusiipi, josta irtosi myös pala, joka voisi ihan samoin olla vaarallinen? Ja Russellin etusiipi, jossa oli alkanut päätypala myös repsottamaan? Kaikille rankkua saatana.

Yleensäkin ykkösinhokkini Russell aiheutti jälleen kolarin, tällä kertaa ajelemalla vaan reippaasti ekassa mutkassa Sainzia päin. Tuosta tuli 5 sekunnin rangaistus. Mutta Alonson peilistä tuli sitten 30 sekuntia. Ihan loogista? Koska ylipäänsä on aiemmin annettu 30 sekunnin rangaistuksia mistään? Kyllä vituttaa, että tuo hieno Alonson hieno nousu saatiin tuhottua tällaisella. Haas on kyllä selkeästi bunch of wankers, kun asiasta protestoivat.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eilinen oli kyllä hyvä kisa, jahka sivuuttaa suomalaisnäkökulman. Yksi suurimmista onnistujista oli Alonso, jonka nousu kolarin ja puolittaisen ilmalennon jälkeen perältä sijalle 7 oli aika kova suoritus... Mutta nytpä miehelle on lätkäisty 30 sekunnin rangaistus, johtuen irronneesta peilistään ja täten sijoitus on valahtanut 7 --> 15.

Ok, jos peili olisi lentänyt toisen kuskin päähän irrotessaan, ei se toki olisi hyvä juttu. Mutta mites sitten Perezin etusiipi, josta irtosi myös pala, joka voisi ihan samoin olla vaarallinen? Ja Russellin etusiipi, jossa oli alkanut päätypala myös repsottamaan? Kaikille rankkua saatana.
Tässä on kyllä muutama juttu jota en ymmärrä. Oliko siis tuomaristo sitä mieltä että teknikaalilippua olisi pitänyt heilutella jo kisan aikana? Miksei sitä heiluteltu, kuka sen päätöksen teki, kisajohto ilmeisesti? Ja nyt Alonsolle sitten rankku tästä erimielisyydestä? Jopa Viaplayn selostamo huomasi Alonson peilin kunnon lähes tuoreeltaan, joten miten on mahdollista että rankku siitä tulee vasta protestin myötä kisan jälkeen.
Ja onko sellainen max 100g peili nyt niin kovin vaarallinen edes. Vanhoina hyvinä aikoina otettiin kuitenkin jousta päähän.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Ja sitten vielä voisi toki siltäkin kannalta tätä miettiä, että onko yleensä ok antaa kuskille tästä rangaistus, vai olisiko reilumpaa sakottaa tallia rahan tai tallipisteiden muodossa? Vähän niin kuin unsafe releasen kanssa, että talli tekee päätöksen koska kuski lähtee takaisin radalle, mutta jos päätöksen myötä syntyy vaaratilanne, niin kuskia rangaistaan. Toki olihan Alonso tässä tilanteessa ollut kolarissa mukana ja siitä johtuen peili oli lähtenyt irtoamaan, joten on ollut itse tuottamassa tilannetta. Mutta jos autosta rupeaa osia repsottamaan vaarallisesti, niin eikö tallin pitäisi sitten ottaa auto pois kisasta tai teipata jeesusteipillä peili kiinni?
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Tässä on kyllä muutama juttu jota en ymmärrä. Oliko siis tuomaristo sitä mieltä että teknikaalilippua olisi pitänyt heilutella jo kisan aikana? Miksei sitä heiluteltu, kuka sen päätöksen teki, kisajohto ilmeisesti?
Luulisi olevan sellainen turvallisuusriski siinä vaiheessa kun toinen peili puuttuu, että auto viimeistään silloin liputettaisiin varikolle.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan tuo ihan käsittämätöntä, että tuomaristo ei oma-aloitteisesti kykene hoitamaan näitä tapauksia nopeasti ja tehokkaasti kilpailun aikana. Tässä tehdään miljardien bisnestä ja ei saada kisojen tuomarointia edes välttävälle tasolle?

F1 tekee itsestään naurunalaisen ihan jatkuvasti. Ja kyse on asioista, jotka olisi lopulta kohtalaisen helppo hoitaa kuntoon, kun suhtauduttaisiin asioihin oikealla tavalla.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Yleensäkin ykkösinhokkini Russell aiheutti jälleen kolarin, tällä kertaa ajelemalla vaan reippaasti ekassa mutkassa Sainzia päin. Tuosta tuli 5 sekunnin rangaistus. Mutta Alonson peilistä tuli sitten 30 sekuntia. Ihan loogista? Koska ylipäänsä on aiemmin annettu 30 sekunnin rangaistuksia mistään? Kyllä vituttaa, että tuo hieno Alonson hieno nousu saatiin tuhottua tällaisella. Haas on kyllä selkeästi bunch of wankers, kun asiasta protestoivat.
Rangaistus oli siis stop-and-go -penalty, joka on siis ajaksi muutettuna 30s. Siksi tuo kuulostaa vähän ihmeelliseltä. On noita joskus annettu, mutta harvassa ovat olleet.

Se, että meneekö linjassa yleiskuvan kanssa, on sitten toinen juttu. Periaatteessa et tee kuskina mitään väärin ja saat isoimman mahdollisen rankun. Kun taas Russel kilkkaa kaverin pois kisasta ja itselle ainoastaan 5s penalty, joka ei lopulta muuttanut tuloksissa yhtään mitään. Joo, varmasti 5s on linjassa muihin vastaaviin tilanteisiin nähden koko kauden ajalta, mutta jos suhteuttaa seurauksiin, niin eihän noissa ole mitään järkeä.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Johan oli taas ratkaisu Alonson tilanteessa. Olisiko tuo sitten pitäny lekalla murjoa varikkostopin yhteydessä irti vai miten? Silloinkin varmaan olisi tullut penalttia, koska talli on poistanut "pakollisen" elementin autosta omatoimisesti. Ihme touhua kyllä tuomaristolta, että tästä rangaistaan vasta jälkikäteen.

Ihan mielenkiintoinen kisa tällä kertaa. Alkuun sai jännittää Valtterin tekemistä, mutta ulosajon myötä Bottas sitten aiheutti muuta häppeninkiä ihan riittävästi. Tähän päälle pari kunnolla sössittyä varikkopysähdystä ja saatiin sekä Verstappen, että Vettel ohittelutalkoisiin. Aston Martinilta vahva viikonloppu, harmi että Strollin kisa jäi kesken (vaikka omaan silmään itse tuolla peittoliikkeellä kolarin näytti aiheuttaneen).
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aikamoista komediaa kyllä Alonson rangaistus. Olisi varmaan kisan aikanakin tuolle voinut tuomaristo jotain tehdä kun kerrankin sitä varten on lippukin olemassa.

Oli kyllä taas hyvä kisa Austinissa, tuolla on kyllä lähes poikkeuksetta viihdyttäviä kisoja. Vaikka nyt Verstappenin leirissä olenkin niin harmillisen helposti tuo voitto taas tuli pitkästä stopista huolimatta, ei siitä yhdestä Lyiin voitosta olisi haittaa ollut. Leclercin vauhti ei riittänyt yhtään vikalla stintillä, se oli pettymys. Tässä nähtiin taas se tietty konservatiivisuus mistä olen aiemmin puhunut Mersun kohdalla, molemmille hardit vikalle stintille kun Red Bull ja Ferrari painoi mediumeilla, vaikka stopit tapahtui suunnilleen samoilla kierroksilla.

Vetteliltä huikea kisa, onneksi sai hyvät pisteet vaikka talli töhöili ihan huolella. Oli kyllä Aston Martinille tarjolla kunnon pisteet joilla olisi jo painanut Alfa Romeon ohi kutossijalle, mutta eiköhän tuo tapahdu vielä viimeisten kisojen aikana kun sen verran hyvä henki ollut Aston Martinilla päällä viime kisoissa. Hämmentävää kyllä että Alfa Romeo on tuolla kutossijalla roikkunut vaikka Kanadan jälkeen on tullut yksi hikinen jämäpiste. Korostaa sitä hyvää työtä mitä Bottas teki alkukaudesta, vaikka viime ajat onkin ollut aika surkeaa rämpimistä häneltä.

Myös Tsunoda ja Magnussen saivat pitkän pisteettömän putken poikki, ja Bottas on tosiaan ainoa kuski joka ei ole Britanniasta lähtien pisteitä saanut.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Vaikka nyt Verstappenin leirissä olenkin niin harmillisen helposti tuo voitto taas tuli pitkästä stopista huolimatta, ei siitä yhdestä Lyiin voitosta olisi haittaa ollut.
Tavallaan sitä toivoisi, että Louis saisi sen yhden voiton niin pysyisi se putki päällä että kaikilla kausilla vähintään yksi voitto. Voihan tämä toki olla että koko kausi on ollut ihan täyttä bluffia Mersulta, kortit paljastetaan sitten viimeisessä kisassa kun Lewis ajaa ylivoimaiseen voittoon ja toteaa tiimiradioon että hardest race ever. Sama meno jatkuu ensi kaudella ja Luiska voittaa kaikki kauden 24 kilpailua minuutin erolla toiseen.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Se, että meneekö linjassa yleiskuvan kanssa, on sitten toinen juttu. Periaatteessa et tee kuskina mitään väärin ja saat isoimman mahdollisen rankun. Kun taas Russel kilkkaa kaverin pois kisasta ja itselle ainoastaan 5s penalty, joka ei lopulta muuttanut tuloksissa yhtään mitään. Joo, varmasti 5s on linjassa muihin vastaaviin tilanteisiin nähden koko kauden ajalta, mutta jos suhteuttaa seurauksiin, niin eihän noissa ole mitään järkeä.
Russellin rankussa varmaan painoi aika paljon eka kierros ja eka mutka. Aika paljon annetaan mennä ihan racing incidentteinä noissa rikkeitä, joissa on selvä syypää. En tosin ihan täysin tiedä miksi ekalla kierroksella annetaan siimaa rankuissa. Paljon kaaosta, niin ei voi olettaa, että kuskit ovat törmäämättä? Veikkaan, että jos olisi ollut kolmas kierros tjsp. niin olisi tullut se 10 sekkaa, minkä itse olisin tosin antanut jo nyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös