Russellissa on se erikoinen puoli, että siinä missä osassa kuljettajista huokuu tietynlainen aitous ja kunnioitus muita kohtaan, Russelista huokuu itsekkyys ja voitonhalu. Tämä korostuu kliinisen korrekteissa lausunnoissa ja haastatteluissa, ilmeistä ja eleistä vain näkee epäsuhdan siinä mitä sinänsä sanotaan ääneen, ja mitä todellisuudessa ollaan mieltä.
Minä en näe että Meksikon startissa olisi tapahtunut kuten kuvaat, enkä usko Russelin antavan linjaakaan (2,54 mm) periksi rengas rengasta vastaan taistelussa tallikaveriaan vastaan mistään muusta syystä kuin tallipisteiden vuoksi. Ero on Ferrarin hyväksi nyt 36 pistettä, tämän kisan jälkeen todennäköisesti alle puolet tästä. Paljon jää panokseksi viimeiseen kisaan, ja tämä on se tekijä joka ohjaa Mercedestä kuljettajiensa sijoittamisessa. Se mistä tuossa aiemmin kirjoitin, että jännittävää nähdä miten tämä jäsenten välinen hoidetaan, liittyy juuri tähän miten talli nämä keskinäiset sijoituksensa päättää. Kisa elää aina jonkin verran eikä kaikkea voi hallita, mutta Russell varmasti tekee aivan kaikkensa voittaakseen tänään, kuten myös Hamilton.
Harmonian hakuisuus jäi viime kauteen kun Mercedes ei ollutkaan enää ylivoimainen auto. Tallilta oli aivan oikea liike alkaa puristaa kilpailun kautta tiimin sisälle janoa menestykseen. Väitän että Hamiltonin jatkosuunnitelmiin kaikista suurin motivaattori rahan lisäksi on tallin toinen kuljettaja joka on Hamiltonia nopeampi jos Hamilton ei purista itsestään kaikkea irti.
Aika vaan jättää ihan jokaisesta kuljettajasta. Kun ikää tulee lähemmäs 40, jotain vain muuttuu. Kun ei anna enää sitä viimeistä puristusta, kuljettajasta häviää se terä joka erottaa kuljettajan oman maksimisuorituksen perussuorituksesta. Kuljettajan luonne ja näkemys kisaamisesta muuttuu uran kehittymisen myötä. Osa puristaa itsestään parhaan irti yhdessä vaiheessa uraa, osalla kehitys etenee tasaisesti ja osalla se "kiihtyy" loppua kohden. Formulat kuten kai elämäkin ylipäänsä on kyse ikkunoista ja ovista, jotka vain aukeavat ja sulkeutuvat omilla ajoillaan, joko itsestä johtuen tai täysin muista syistä. Kuljettaja voi olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan, ja yksinkertaisesti ei vain riitä. Tai ei riittänyt sillä hetkellä, tai joko paikka tai tiimikaveri oli väärä. Onhan näitä suomalaisittainkin Kovalaisen McLaren-aikoja, JJ Lehdon Benetton -onnettomuus ja Bottaksen sementoitu paikka kakkoskuskina vaikka mitä yritti.
Palatakseni lainaukseeni: Russellista olen melko varma, ettei Russell jää katselemaan pitkäksi aikaa. Voin tietty olla väärässäkin. Ehkä Russell tekee vain "valtterit", antaa illalla kiltisti tietä Hamiltonille ensin johdettuaan vähän rimpuillen kisan alkupätkän. Ja kuultuaan ensin tiimiradiossa ne sanat jotka tulivat tuskallisen tutuiksi Bottakselle: "George, this is James...."