Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 219 229
  • 1 682

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No jos jotain positiivista tässä Maxin dominoinnissa, niin ei sentään tarvitse tällaisen kisan jälkeen kuunnella kuinka vaikeaa oli, mutta lähtöruudusta huolimatta taisteli vaikeuksien kautta voiton. Oli ennakkosuosikki kisassa lähtöruudusta huolimatta ja voitti aika helposti.

Toki tuleehan tässä nyt vähän mieleen mersut joitain kausia sitten. Viimeistään turva-auton kohdalla näytti aika selvältä, että ihmeitä tarvitaan, että Max ei kisaa voita, vaikka tosiaan lähti perältä. Näyttää kivalta otsikoissa, että nousi sijalta 14 voittoon, mutta ei tuo kauhean hyvää lajille tee, kun yleensä Max ei lähde sijalta 14. Toki kausi olisi aika tasainen vieläkin, jos Ferrarilla ei olisi pakka kuskeja myöten noin levällään, eikä tuo RB ainakaan toistaiseksi ole ollut nopein auto läheskään joka kisassa.

Kimin nousu tais perustua aika paljon siihen että McLarenilla eivät valinneet ns. ykköskuskia, vaan Hamilton ja Alonso ajoivat kumpikin mestaruudesta. Ja eikös Hamilton vetäny hiekalle Kiinassa radan ainoassa mutkassa jossa ulkona oli hiekkaa? Ja tää tapahtu kun tuli varikolle
Väittäisin, että puheet ykköskuskin valitsemisesta olisivat olleet aika turhia, kun kaksikkona Hamilton ja Alonso. Hamiltonkaan ei nuorena poikana ollut tunnettu mistään rauhallisuudesta ja en edes tiedä mitä Alonso olisi tehnyt, jos joku olisi ehdottanut, että ryhtyy keltanokan kakkoskuskiksi.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Loppukauden suurin mielenkiinto on varmaan siinä että voittaako Hamilton yhtään kilpailua. On kuitenkin tähän saakka urallaan voittanut vähintään yhden kisan kauden aikana.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Loppukauden suurin mielenkiinto on varmaan siinä että voittaako Hamilton yhtään kilpailua. On kuitenkin tähän saakka urallaan voittanut vähintään yhden kisan kauden aikana.
Tai tuleeko briteille (kuski tai talli) yhtään voittoa koko kaudella, edellisen kerran jääneet ilman joskus 50 luvulla (vuosiluku hatusta).
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja voittaako Max yli 13 kertaa kauden aikana. Schumilla ja Vettelillä tämä tilasto hallussa. Toki ei ihan samalla tavalla voi verrata kun kisoja niin paljon enemmän nyt.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tästä pitkin kirjoittaa, mutta en kesken kisan jaksanut. Tämä on juurikin se Ferrarin isoin este menestykselle. Niillä on pakka aivan totaalisen sekaisin. En muista milloin viimeksi ovat olleet näin pahasti hukassa. Kimin ja Vettelin ajan sekoilut on pieni hiekanjyvä saharassa tähän kauteen verrattuna. Auto ei ole huono, mutta lähes kaikki muu sitten onkin vedetty ihan vihkoon. Toi talli vaatisi kunnon ravistelua ihan ylemmästä portaasta lähtien.

Potentiaalia tuolla olisi vaikka kuinka. Mutta kun koko talli on tallipäälliköstä lähtien aivan kujalla, niin turha odottaa, että pitkässä juoksussa pystyisivät taistelemaan mestaruudesta.
Ferrarin suurin vastus tällä kaudella on ollut Ferrari itse. Käsittämätöntä sähläystä kisasta toiseen varikkomuurilla ja hyvin erikoista radioviestintää kuskien suuntaan. Mutu-tuntumalla väitän, että radioviestintä Red Bullilla ja Mersulla on ollut yleisesti luokkaa "renkaat ok, jatketaan näillä", kun Ferrarilla chattaillaan kuskien kanssa olisiko paras vaihtoehto plan B, E vai I. Kaiken kruununa tuo Leclercin nopean kierroksen tavoittelu, joka maksoi pari pistettä tällä kertaa.

Ei Leclerc sarjaa tässä kohtaa johtaisi ilman kaikkia tehtyjä virheitäkään, mutta ainakin mestaruuskamppailu olisi edelleen auki. Formuloiden mielenkiinnon kannalta oli hyvä ettei Max startannut eilen paalulta, sen verran ylivoimaista jälki olisi ollut.

Bottaksella tällä kertaa hyvin huono tuuri Latifin kanssa. Harmittavaa etenkin, koska jonkinlaiset mahdollisuudet olisi saattanut olla kymppisijasta kamppailla.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minusta Leclercin nopean kierroksen tavoittelu oli vaan hyvä muikkari tiimeille, että välillä asiat menee pieleen kun lähdetään hakemaan riskillä jotain yhtä lisäpistettä. Sinällään Ferrarilla oli kuitenkin egoa lähteä haastamaan Maxin aikaa kun tiedettiin, että vauhdissa on aika iso ero. Kai siellä laskettiin, että Max ajoi kierroksensa niin painavalla autolla ja huonommilla renkailla, että kyllä se tästä. Eikä riittänyt edes DRS siihen.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minusta Leclercin nopean kierroksen tavoittelu oli vaan hyvä muikkari tiimeille, että välillä asiat menee pieleen kun lähdetään hakemaan riskillä jotain yhtä lisäpistettä. Sinällään Ferrarilla oli kuitenkin egoa lähteä haastamaan Maxin aikaa kun tiedettiin, että vauhdissa on aika iso ero. Kai siellä laskettiin, että Max ajoi kierroksensa niin painavalla autolla ja huonommilla renkailla, että kyllä se tästä. Eikä riittänyt edes DRS siihen.
Leclerc ei myöskään ollut yhtään innoissaan tuosta päätöksestä. Ei halunnut riskeerata ja varmaan tiesi, että ei ihan tavan kierroksella välttämättä ole edes nopeampi tuoreilla nakeilla. Streamable Video
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta Leclercin nopean kierroksen tavoittelu oli vaan hyvä muikkari tiimeille, että välillä asiat menee pieleen kun lähdetään hakemaan riskillä jotain yhtä lisäpistettä. Sinällään Ferrarilla oli kuitenkin egoa lähteä haastamaan Maxin aikaa kun tiedettiin, että vauhdissa on aika iso ero. Kai siellä laskettiin, että Max ajoi kierroksensa niin painavalla autolla ja huonommilla renkailla, että kyllä se tästä. Eikä riittänyt edes DRS siihen.
Tämä ei kerro mitään tallin hyvästä itseluottamuksesta tms. vaan aivan uskomattoman sekaisin olevasta varikkomuurista. Luulisi olevan 100% selvää, että nopeinta kierrosta ei lähdetä hakemaan, ellei rako ole varmasti riittävä tekemään stoppi - nyt ei ollut, ja hyvin voi olettaa sen ylinopeudenkin johtuvan siitä, että Leclerc ymmärsi sen menevän tiukille Alonson kanssa.

Se jo itsessään kertoo riittävästi Ferrarin toiminnasta, että epävarmana aletaan neuvottelemaan liikaa kuskin kanssa ja sysäämään päätöksenteko täysin kuskille, millä strategialla mennään.

MM-taiston kannalta eilinen oli hyvinkin ratkaiseva. Vaikka vauhtiero muihin ei ole varmastikaan samaa luokkaa valtaosalla radoista, ei Maxille löydy enää haastajaa tällä kaudella. Jännitys kohdistuu enemmän sitten keskikastin taisteluun ja siihen, millä uusilla innovatiivisilla tavoilla Ferrari ryssii seuraavissa kisoissa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Se jo itsessään kertoo riittävästi Ferrarin toiminnasta, että epävarmana aletaan neuvottelemaan liikaa kuskin kanssa ja sysäämään päätöksenteko täysin kuskille, millä strategialla mennään.
Kyllähän siitä paistaa johtamisen ja luottamuksen puute. Kuski(t) ei luota mitä tiimi ehdottaa/haluaa kun talli ei riittävän jämäkästi perustele ja tee asioitaan, jotta kuski voisi siihen luottaa 100%. Sitten arvotaan ja ammutaan joka suuntaan, josko jokin toimii, ja kokeillaan välillä mennä tiimivetoisesti ja välillä kuskin halujen mukaan. Käsittämättömiä esim. renkaiden käyttö. Otetaan hardia alle kun ei olla sillä edes kunnolla ajettu koko viikonloppuna ja kukaan muukaan ei aja, tai jos ajaa, niin huono vauhti näkyy telkkarissa asti (oliko Unkarissa tämä). Tai nytkin puhuivat koko ajan, että rengaskuluma on kovempi kuin odotettiin (koska oli kuumempi sää, ja twitterissäkin asia tiedettiin jo ennen kisaa että näin tulee olemaan). Silti arpoivat pitkin kisaa että otetaanko vielä stoppi vai ei vai mitä tehtäis ja millä renkaalla.

Kyllä muuten kasvattaisi jumalattoman tatin otsaan jos Kimi vielä ajaisi voittosijoituksista Ferrarilla ja tuollaista taktiikkashowta kisasta toiseen. My GOD!
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tai tuleeko briteille (kuski tai talli) yhtään voittoa koko kaudella, edellisen kerran jääneet ilman joskus 50 luvulla (vuosiluku hatusta).
1954 on viimeksi näin käynyt, jos lasketaan tallit mukaan. Edellinen voitoton kausi brittikuskille taas oli 2005, jolloin Button oli parhaimmillaan kaksi kertaa kolmas.

Tästä kaudesta tullee ensimmäinen sitten 1991, jolloin saksalainen kuljettaja ei ole palkintopallilla. Tietysti jossain Monzassa turva-auto voi sekoittaa paljon ja kun ohittaminen siellä on vaikeaa, niin jos Vettel tai Schumacher pääsisivät uusintalähtöön kärjestä, voi tilanne vielä muuttua. Muilta radoilta en vastaavaa mahdollisuutta osaa nähdä.

Onnittelut Maxille mestaruudesta, ollut ihan jäätävän kovaa tekemistä. Toivottavasti Mercedes Hamiltonin ja miksei Russelin voimin nousisi ensi kaudella haastamaan, Ferrarista ei siihen ilman rajua remonttia (italialaisten määrä pienemmäksi ja kilpatalli eroon emoyhtiöstä) ole.

Albon muuten ohitti pisteellään Strollin MM-sarjassa. Strollin vauhtihan ei sinänsä ole järin huonoa ollut, mutta kyllä JCB:lläkin pitäisi Williamsin edellä olla. Toinen aika häkellyttävä fakta on, että Tsunoda ei ole pisteillä sitten Espanjan. Tällä hetkellä näyttääkin muodostuneen aika vahvat kastit:

Red Bull
Ferrari

Mersu

Alpine
McLaren

Alfa
Haas

AlphaTauri
Aston
(Nämä toki voisi laskea samaan porukkaan kuin Ferrarin asiakkaatkin, makuasia)

Williams

Helpolla ei pisteitä irtoa, vaikka tullut itsekin tätä nykyistä pistesijojen määrää arvosteltua.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Schumacher on jäämässä ilman jatkoa Haasilla ja tilalle olisi tulossa Antonio Giovinazzi, kirjoittaa Motorsport. Ocon haluaisi Schumi juniorin siirtyvän Alpinelle, joka taas huhujen perusteella on ollut kääntämässä katsettaan kohti Gaslyä. AlphaTaurille ykkösvaihtoehto olisi tällöin IndyCaria tahkoava Colton Herta.

Käsittämätön ratkaisu Ferrarilta/Haasilta, jos ihan oikeasti korvaavat Schumin Giovinazzilla. Mick ei ole kummoinen kuljettaja, mutta ei kyllä ole Giovinazzikaan ja väittäisin että Mick on kisoissa saanut enemmän aikaan kuin Gio. Giovinazzi on nopea yhdellä kierroksella sekä ennen kaikkea loistava lähtijä, joka kisan edetessä tippuu rajusti alaspäin eikä pääse kenestäkään ohi. Hän sai kolme kautta näyttää osaamistaan ja oli kisoissa varsin selvästi satavuotiasta ja jo ajat sitten parhaat päivänsä nähnyttä Räikköstä hitaampi. Ei jatkoon.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäs se piste-ero nyt on, jotain 100p luokkaa? Vanhoilla pojoillakin jo 50p luokkaa. Kimi nousi aikoinaan mestariksi sieltä 25p takaa ja sitä pidettiin jo ihmeenä. Kyllä tää peli on pelattu, Verstappen on maailmanmestari.
Tää on kyllä hauska kun kolmen kisan jälkeen täältä joidenkin näppiksiltä luettuna ei pitänyt olla enää mitään saumaa Verstappenin ottaa kiinni Leclercin tavoittamatonta pistejohtoa, laskettiin jo että nyt pitää sitten tulla niin ja niin monta nollakisaa Leclercille ja ei se siitä enää käänny.

Elokuuta mennään ja ero on 100 pistettä toiseen suuntaan, oli ehkä vähän hätäistä ammuntaa kolmen kisan jälkeen katsella kausi ajetuksi ja mestaruuspytty jaetuksi.

Ajettuhan tämä kausi ei ole vieläkään, mutta nyt alkaa olla jo turvallisempi heitellä ennusteita ja näkymiä Verstappenin hyväksi kuin siinä vaiheessa kevättä oli tehdä sitä Leclercin nimiin. Nyt saa jo Red Bull tunaroida isosti, ja mestarina ajeleva ja entistä kypsempi kone nimeltä Verstappen tuskin antaa sen käydä omienkaan tekemistensä tai virheiden kautta.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun ei suostunut tulemaan aiemmin varikolle vaikka tiimi pyysi, sitten oli pito jo loppu renkaista. Jos yhtään muistan tilannetta oikein.

Alonso tai Hamilton olisi voittanut mestaruuden jos jossain kisassa olisi vaihdettu paikka toiselle, eli kummatkin oli 1p päässä Kimistä. Toki näin tuo meni hienoiten ja jää muistoihin monestakin syystä
Sitä Monacoahan aina toisinaan muistellaan. Mutta siitä saa toisenlaisenkin tarinan: Kimi lähti ruudusta 16 ja taisteli kisan aikana itsensä kahdeksanneksi saavuttaen yhden pisteen. Myöhemmin mies voitti maailmanmestaruuden sen yhden pisteen turvin.

Nojoo, nää on näitä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Räikkönen olisi voittanut pistettäkin vähemmällä, kun voittoja oli enemmän (6) kuin Hamiltonilla ja Alonsolla (molemmilla 4).
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Piastri vahvistettu McLarenille monivuotisella sopimuksella.

Nyt sitten odotellaan kenet Alpine palkkaa. Gasly vai Schumacher? Muita vaihtoehtoja ei oikein ole, eiköhän se Hülkenberg ole jo lopullisesti nähty eikä pikkuformuloista löydy tarpeeksi potentiaalista heppua.

Sen verran kovalla kohulla Piastri formuloihin saapuu, että tuloksia on parasta tulla. Uskoisin niitä tulevankin, niin kovat näytöt ovat olleet. Samalla toivottavasti nähdään Norriksen taso, jota on viimeiset kaksi vuotta jouduttu arvailemaan, koska Ricciardo on alisuorittanut niin pahasti. Keskikastissa kun huippusuoritukset - joita Landolla on varsin paljon - korostuvat ja heikommat viikonloput voi laittaa auton piikkiin.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oli Alpinelta vielä huonommin hoidettu kuin luulin. Ehkä tuo viivyttely oli joku neuvottelustrategia, mutta tuo sopimus oli kyllä sisällöltään sellainen, että minäkin olisin CRB:n antamilla tiedoilla osannut sanoa, että parempi säästää vain rahat ja jättää väliin. Miten on edes mahdollista, että tuon tason organisaatiolla ei ole pätevää lakitiimiä. Nyt tehty joku ihme härdelli johon on ehkä laitettu tai oltu laittamatta legally binding paperin yläosaan.

Ferrarin strategiaosasto alkaa näyttää jo ihan pätevältä verrattuna tuohon "lakitiimiin". Tiimin vetäjäkin sanoi, että oli vähän vaikeuksissa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sen tason puuhastelua Alpinelta, että jos tämän seurauksena saavat kaikki johtajat pitää paikkansa, niin on ihan käsittämätöntä. Paljon isompaa munausta ei voi tehdä F1-tallin johdossa, kuin menettää sekä tallin nykyinen ykköskuski, että huippulupaus, johon on jo käytetty miljoonia rahaa.

Ja kun molemmat kuskit halusivat lähtökohtaisesti ajaa tallissa ensi kaudella.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Schumacher on jäämässä ilman jatkoa Haasilla ja tilalle olisi tulossa Antonio Giovinazzi, kirjoittaa Motorsport. Ocon haluaisi Schumi juniorin siirtyvän Alpinelle, joka taas huhujen perusteella on ollut kääntämässä katsettaan kohti Gaslyä. AlphaTaurille ykkösvaihtoehto olisi tällöin IndyCaria tahkoava Colton Herta.

Käsittämätön ratkaisu Ferrarilta/Haasilta, jos ihan oikeasti korvaavat Schumin Giovinazzilla. Mick ei ole kummoinen kuljettaja, mutta ei kyllä ole Giovinazzikaan ja väittäisin että Mick on kisoissa saanut enemmän aikaan kuin Gio. Giovinazzi on nopea yhdellä kierroksella sekä ennen kaikkea loistava lähtijä, joka kisan edetessä tippuu rajusti alaspäin eikä pääse kenestäkään ohi. Hän sai kolme kautta näyttää osaamistaan ja oli kisoissa varsin selvästi satavuotiasta ja jo ajat sitten parhaat päivänsä nähnyttä Räikköstä hitaampi. Ei jatkoon.

Schumacher ei ilmeisesti ole jäämässä ilman jatkoa, vaan haluaa nimenomaan itse muualle. Ferrarilla ei ole tarjota kuin paikka Haasilla. Alpha Tauri tai Alpine taitaa olla osoite.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Schumacher ei ilmeisesti ole jäämässä ilman jatkoa, vaan haluaa nimenomaan itse muualle. Ferrarilla ei ole tarjota kuin paikka Haasilla. Alpha Tauri tai Alpine taitaa olla osoite.

Schumacher on niin huono, ettei sillä ole paljoa varaa valita. Ferrarihan lopettaa Mickin kanssa yhteistyön tämän kauden jälkeen, ovat nähneet riittävästi.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Schumacher on niin huono, ettei sillä ole paljoa varaa valita. Ferrarihan lopettaa Mickin kanssa yhteistyön tämän kauden jälkeen, ovat nähneet riittävästi.
Oletko sitä mieltä, että Ferrari on strategisesti ja taktisesti osaava organisaatio?

Ei sinänsä yllättävää, Leclerc ja Sainz on hyvä kaksikko ja Schumacherille ei vaan ole tilaa Ferrarille edes pidemmällä tähtäimellä. Asiakastallit ovat niin heikkoja, että on jopa helpotus Mickiä kohtaan päästää irti.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mick on kuitenkin riittävän kyvykäs nuori kuljettaja, joka ei seilaa maksukuskin statuksella, mutta tuo silti tavanomaista enemmän rahaa talliin, kun nimi houkuttelee sponsoreita. Uskon kyllä, että kysyntää riittää ja Mick ajaa sarjassa myös tulevina vuosina.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Russellin taktiikka vaatia softeja sen takia, että ei saanut lämpöä mediumeihin oli kyllä nerokas. Näinköhän olisi saanut uudet nakit vain pyytämällä, koska oman kisan kannalta parempi. Ainakin Bottakselle sanottiin joitain kertoja, että mennään samalla strategialla ihan sama mitkä nakit sinä haluat.

Tässä vaiheessa alkaa suurin kiinnostuksen kohde olla, että sössiiköhän fiatin pojat tuon rakentajien kakkossijan mersulle. Maxillakin mahkut tehdä voittoennätys yhteen kauteen, mutta noin muuten alkaa varmaan kausi olla paketissa. Ihmeitä pitäisi tapahtua, että Maxin joku ajamalla ohittaisi kuljettajissa tai kukaan RB:tä rakentajissa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Russellin taktiikka vaatia softeja sen takia, että ei saanut lämpöä mediumeihin oli kyllä nerokas. Näinköhän olisi saanut uudet nakit vain pyytämällä, koska oman kisan kannalta parempi. Ainakin Bottakselle sanottiin joitain kertoja, että mennään samalla strategialla ihan sama mitkä nakit sinä haluat.

Russellista on heti alusta asti tullut häikäilemättömämpi ja itsekkäämpi kuva. Se on vähän pakkokin tietysti jos haluaa pärjätä Hamiltonia vastaan Mersulla, mutta olisi kyllä hauska olla kärpäsenä katossa tallin debriefingissä.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Helmut Marko on juuri vahvistanut, että Colton Herta tulee ajamaan Alpha Taurilla ensi vuonna mikäli FIA myöntää tälle superlisenssin. Näin ollen Gasly olisi vapaa siirtymään Alpinelle.

Tsunodaa on pidetty myös melko varmana jatkajana Alpha Taurilla, mutta saas nähdä mitä tässä vielä tapahtuu.
 

NumberFour

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Chiefs, Arsenal, Ronnie O.
Helmut Marko on juuri vahvistanut, että Colton Herta tulee ajamaan Alpha Taurilla ensi vuonna mikäli FIA myöntää tälle superlisenssin. Näin ollen Gasly olisi vapaa siirtymään Alpinelle.

Tsunodaa on pidetty myös melko varmana jatkajana Alpha Taurilla, mutta saas nähdä mitä tässä vielä tapahtuu.
Kyllähän Herta tulee tavalla tai toisella saamaan superlisenssin koska sarjan omistajat varmasti haluavat sarjaan amerikkalaiskuskin. Ja onhan Herta jo kohtalaisen kokenut kuljettaja, menossa on jo neljäs kausi IndyCarissa ja voittojakin on kertynyt jo 7 kappaletta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös