Roger Moore
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Loppukauden suurin mielenkiinto on varmaan siinä että voittaako Hamilton yhtään kilpailua. On kuitenkin tähän saakka urallaan voittanut vähintään yhden kisan kauden aikana.
Tai tuleeko briteille (kuski tai talli) yhtään voittoa koko kaudella, edellisen kerran jääneet ilman joskus 50 luvulla (vuosiluku hatusta).Loppukauden suurin mielenkiinto on varmaan siinä että voittaako Hamilton yhtään kilpailua. On kuitenkin tähän saakka urallaan voittanut vähintään yhden kisan kauden aikana.
Ferrarin suurin vastus tällä kaudella on ollut Ferrari itse. Käsittämätöntä sähläystä kisasta toiseen varikkomuurilla ja hyvin erikoista radioviestintää kuskien suuntaan. Mutu-tuntumalla väitän, että radioviestintä Red Bullilla ja Mersulla on ollut yleisesti luokkaa "renkaat ok, jatketaan näillä", kun Ferrarilla chattaillaan kuskien kanssa olisiko paras vaihtoehto plan B, E vai I. Kaiken kruununa tuo Leclercin nopean kierroksen tavoittelu, joka maksoi pari pistettä tällä kertaa.Tästä pitkin kirjoittaa, mutta en kesken kisan jaksanut. Tämä on juurikin se Ferrarin isoin este menestykselle. Niillä on pakka aivan totaalisen sekaisin. En muista milloin viimeksi ovat olleet näin pahasti hukassa. Kimin ja Vettelin ajan sekoilut on pieni hiekanjyvä saharassa tähän kauteen verrattuna. Auto ei ole huono, mutta lähes kaikki muu sitten onkin vedetty ihan vihkoon. Toi talli vaatisi kunnon ravistelua ihan ylemmästä portaasta lähtien.
Potentiaalia tuolla olisi vaikka kuinka. Mutta kun koko talli on tallipäälliköstä lähtien aivan kujalla, niin turha odottaa, että pitkässä juoksussa pystyisivät taistelemaan mestaruudesta.
Leclerc ei myöskään ollut yhtään innoissaan tuosta päätöksestä. Ei halunnut riskeerata ja varmaan tiesi, että ei ihan tavan kierroksella välttämättä ole edes nopeampi tuoreilla nakeilla. Streamable VideoMinusta Leclercin nopean kierroksen tavoittelu oli vaan hyvä muikkari tiimeille, että välillä asiat menee pieleen kun lähdetään hakemaan riskillä jotain yhtä lisäpistettä. Sinällään Ferrarilla oli kuitenkin egoa lähteä haastamaan Maxin aikaa kun tiedettiin, että vauhdissa on aika iso ero. Kai siellä laskettiin, että Max ajoi kierroksensa niin painavalla autolla ja huonommilla renkailla, että kyllä se tästä. Eikä riittänyt edes DRS siihen.
Tämä ei kerro mitään tallin hyvästä itseluottamuksesta tms. vaan aivan uskomattoman sekaisin olevasta varikkomuurista. Luulisi olevan 100% selvää, että nopeinta kierrosta ei lähdetä hakemaan, ellei rako ole varmasti riittävä tekemään stoppi - nyt ei ollut, ja hyvin voi olettaa sen ylinopeudenkin johtuvan siitä, että Leclerc ymmärsi sen menevän tiukille Alonson kanssa.Minusta Leclercin nopean kierroksen tavoittelu oli vaan hyvä muikkari tiimeille, että välillä asiat menee pieleen kun lähdetään hakemaan riskillä jotain yhtä lisäpistettä. Sinällään Ferrarilla oli kuitenkin egoa lähteä haastamaan Maxin aikaa kun tiedettiin, että vauhdissa on aika iso ero. Kai siellä laskettiin, että Max ajoi kierroksensa niin painavalla autolla ja huonommilla renkailla, että kyllä se tästä. Eikä riittänyt edes DRS siihen.
Kyllähän siitä paistaa johtamisen ja luottamuksen puute. Kuski(t) ei luota mitä tiimi ehdottaa/haluaa kun talli ei riittävän jämäkästi perustele ja tee asioitaan, jotta kuski voisi siihen luottaa 100%. Sitten arvotaan ja ammutaan joka suuntaan, josko jokin toimii, ja kokeillaan välillä mennä tiimivetoisesti ja välillä kuskin halujen mukaan. Käsittämättömiä esim. renkaiden käyttö. Otetaan hardia alle kun ei olla sillä edes kunnolla ajettu koko viikonloppuna ja kukaan muukaan ei aja, tai jos ajaa, niin huono vauhti näkyy telkkarissa asti (oliko Unkarissa tämä). Tai nytkin puhuivat koko ajan, että rengaskuluma on kovempi kuin odotettiin (koska oli kuumempi sää, ja twitterissäkin asia tiedettiin jo ennen kisaa että näin tulee olemaan). Silti arpoivat pitkin kisaa että otetaanko vielä stoppi vai ei vai mitä tehtäis ja millä renkaalla.Se jo itsessään kertoo riittävästi Ferrarin toiminnasta, että epävarmana aletaan neuvottelemaan liikaa kuskin kanssa ja sysäämään päätöksenteko täysin kuskille, millä strategialla mennään.
1954 on viimeksi näin käynyt, jos lasketaan tallit mukaan. Edellinen voitoton kausi brittikuskille taas oli 2005, jolloin Button oli parhaimmillaan kaksi kertaa kolmas.Tai tuleeko briteille (kuski tai talli) yhtään voittoa koko kaudella, edellisen kerran jääneet ilman joskus 50 luvulla (vuosiluku hatusta).
Tää on kyllä hauska kun kolmen kisan jälkeen täältä joidenkin näppiksiltä luettuna ei pitänyt olla enää mitään saumaa Verstappenin ottaa kiinni Leclercin tavoittamatonta pistejohtoa, laskettiin jo että nyt pitää sitten tulla niin ja niin monta nollakisaa Leclercille ja ei se siitä enää käänny.Mitäs se piste-ero nyt on, jotain 100p luokkaa? Vanhoilla pojoillakin jo 50p luokkaa. Kimi nousi aikoinaan mestariksi sieltä 25p takaa ja sitä pidettiin jo ihmeenä. Kyllä tää peli on pelattu, Verstappen on maailmanmestari.
Sitä Monacoahan aina toisinaan muistellaan. Mutta siitä saa toisenlaisenkin tarinan: Kimi lähti ruudusta 16 ja taisteli kisan aikana itsensä kahdeksanneksi saavuttaen yhden pisteen. Myöhemmin mies voitti maailmanmestaruuden sen yhden pisteen turvin.Kun ei suostunut tulemaan aiemmin varikolle vaikka tiimi pyysi, sitten oli pito jo loppu renkaista. Jos yhtään muistan tilannetta oikein.
Alonso tai Hamilton olisi voittanut mestaruuden jos jossain kisassa olisi vaihdettu paikka toiselle, eli kummatkin oli 1p päässä Kimistä. Toki näin tuo meni hienoiten ja jää muistoihin monestakin syystä
Schumacher on jäämässä ilman jatkoa Haasilla ja tilalle olisi tulossa Antonio Giovinazzi, kirjoittaa Motorsport. Ocon haluaisi Schumi juniorin siirtyvän Alpinelle, joka taas huhujen perusteella on ollut kääntämässä katsettaan kohti Gaslyä. AlphaTaurille ykkösvaihtoehto olisi tällöin IndyCaria tahkoava Colton Herta.
Käsittämätön ratkaisu Ferrarilta/Haasilta, jos ihan oikeasti korvaavat Schumin Giovinazzilla. Mick ei ole kummoinen kuljettaja, mutta ei kyllä ole Giovinazzikaan ja väittäisin että Mick on kisoissa saanut enemmän aikaan kuin Gio. Giovinazzi on nopea yhdellä kierroksella sekä ennen kaikkea loistava lähtijä, joka kisan edetessä tippuu rajusti alaspäin eikä pääse kenestäkään ohi. Hän sai kolme kautta näyttää osaamistaan ja oli kisoissa varsin selvästi satavuotiasta ja jo ajat sitten parhaat päivänsä nähnyttä Räikköstä hitaampi. Ei jatkoon.
Schumacher ei ilmeisesti ole jäämässä ilman jatkoa, vaan haluaa nimenomaan itse muualle. Ferrarilla ei ole tarjota kuin paikka Haasilla. Alpha Tauri tai Alpine taitaa olla osoite.
Oletko sitä mieltä, että Ferrari on strategisesti ja taktisesti osaava organisaatio?Schumacher on niin huono, ettei sillä ole paljoa varaa valita. Ferrarihan lopettaa Mickin kanssa yhteistyön tämän kauden jälkeen, ovat nähneet riittävästi.
Russellin taktiikka vaatia softeja sen takia, että ei saanut lämpöä mediumeihin oli kyllä nerokas. Näinköhän olisi saanut uudet nakit vain pyytämällä, koska oman kisan kannalta parempi. Ainakin Bottakselle sanottiin joitain kertoja, että mennään samalla strategialla ihan sama mitkä nakit sinä haluat.
Kyllähän Herta tulee tavalla tai toisella saamaan superlisenssin koska sarjan omistajat varmasti haluavat sarjaan amerikkalaiskuskin. Ja onhan Herta jo kohtalaisen kokenut kuljettaja, menossa on jo neljäs kausi IndyCarissa ja voittojakin on kertynyt jo 7 kappaletta.Helmut Marko on juuri vahvistanut, että Colton Herta tulee ajamaan Alpha Taurilla ensi vuonna mikäli FIA myöntää tälle superlisenssin. Näin ollen Gasly olisi vapaa siirtymään Alpinelle.
Tsunodaa on pidetty myös melko varmana jatkajana Alpha Taurilla, mutta saas nähdä mitä tässä vielä tapahtuu.
Jos Alpine onnistuisi saamaan Gaslyn, pesisi se edes vähän tallin kasvoja. Gaslyn osake on kuitenkin viimeiset pari vuotta ollut todella korkealla ja hän kykenee ottamaan autosta kaiken irti. Toki sekä Alonson että Piastrin penailu muualle on täysin anteeksiantamatonta, mutta sysipaskassa tilanteessa Gasly olisi kaikkein vähiten noloin vaihtoehto.Helmut Marko on juuri vahvistanut, että Colton Herta tulee ajamaan Alpha Taurilla ensi vuonna mikäli FIA myöntää tälle superlisenssin. Näin ollen Gasly olisi vapaa siirtymään Alpinelle.
Tsunodaa on pidetty myös melko varmana jatkajana Alpha Taurilla, mutta saas nähdä mitä tässä vielä tapahtuu.