Mainos

Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 225 767
  • 1 681

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Mua ei kyllä ainakaan kiinnosta vittuakaan, jos jotkut Hamilton fanit vinkuu kuinka oli väärin voitettu mestaruus yms ja tuskin kiinnostaa Maxiakaan yhtään enempää. Että en tiedä mitä hintaa tässä maksetaan.
Päädyit kommentoimaan kuitenkin? Annat asialle kuitenkin huomiota, joten kyllä se hieman kiinnostaa. Keskustelun määrästä mikä asian ympärillä pyörii, niin voi päätellä sen että kiinnostaa muitakin ympäri maailman.

Edit. Enkä voi tunnustautua Hamilton faniksi. Minua ei haittaa että Hamilton hävisi mestaruuden, vaan se että lajin päälle kustaan. Jos mies voittaa ylivoimaisella autolla mestaruuksia, niin sitten voi tai ei, kunhan mennään sääntökirjan mukaan.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihmettelen, mikäli Viaplay ei jossain vaiheessa ala räätälöimään pakettiaan, koska tuo 40 € on kova hinta, ellei käyttäjä ole kiinnostunut muusta tarjonnasta. Onhan siellä mukana NHL ja Valioliiga, minkä lisäksi kattava määrä muuta urheilua.
Itsellä ainakin lähtee Viaplay pois tämän kuun jälkeen. 40€ vaan on liian suolainen hinta, Formulatkaan ei enää juuri kiinnosta Kimin eläköitymisen johdosta. Veikkaan että Viaplay ampuu itseään aika pahasti jalkaan mikäli eivät tarjoa mahdollisuutta räätälöimiseen.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Sikäli se on hauskaa, että ainakin omalle kohdalle ovat jo myöhässä. Tuli tilattua se F1 Pro (vai mikä nyt olikaan). Ja sehän luonnollisesti tarkoittaa sitä, että ihan sama minkälaista pakettia sieltä tulee, niin tilaamatta jää.

Että silleen...
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Mersu julkaisi uuden ajokkinsa. Twitterissä toki monella on mennyt aivot jostain syystä täysin solmuun kun ovat hämääntyneet siitä, että se oikea kilpuri ei näytäkään tismalleen samalta kuin mitä noissa tietokoneella tehdyissä mallinnuksissa.
Ovat näköjään palanneet taas tutumpaan hopeanharmaaseen sävyyn, vaikka toki mustaakin on tuo alaosa. Perus-Mersu.
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Masin potkut = FIA myöntää Masin perseilleen ja rikkoneen sääntöjä = Max on kabinetti-"mestari"
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Masin potkut = FIA myöntää Masin perseilleen ja rikkoneen sääntöjä = Max on kabinetti-"mestari"
Ensin Toto itkee että ei pidä päästää kierroksella ohitettuja ohi -> Masi antaa ohjeen ettei päästetä ohi -> redarijengi itkee radioon että Masi, mitä vittua, et sä voi näin tätä ratkoa -> Masi päättää että päästetäänkin osa ohi. Ehkä tässä kohti kabinettimestaruuksista puhuminen on vähän kornia, ongelmat liittyy suoraan Masiin joka menetti kontrollinsa ja toisaalta pitäisi vetää ne radiopiuhat poikki tai että tallit saisi ottaa kilpailujohtoon yhteyttä vain kilpailujohdon niin pyytäessä.

Toisaalta kyllä mä sanon että se Toton joitakin kierroksia ennen Latifin törmäilyä radioon itketty "Masi, ei sitten turva-autoja pliis" oli vaan ensinnäkin niin tyhmä juttu että jo sen jälkeen ansaitsikin tämä käydä. Aina ei kannata jinxata...

Asiaahan ei kukaan muistaisi jos olisi tapahtunut keskellä kautta. Sen enempää kun Imolaa, Silverstonea, Spata tai Monzaa. Tai muutamia muitakaan. Vähän ulistaisiin nurkissa mutta kabinettimestareista ei kukaan puhuisi.
 

Rinkside

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Hamilton yritti murhata Verstappenin Silverstonessa ajamalla törkeästi perään ja Verstappen hengenvaarallisesti kohti ratavallia. Jos haluttaisiin oikeasti rangaista tästä sikailusta niin minimi olisi ollut elinikäinen kilpailukielto ja kaikkien saavutusten pyyhkiminen pois historiasta, mutta eipä FIA uskalla kultapoikaansa rangaista.

Verstappenin mestaruus oli ihan minimihyvitys mikä tuosta Hamiltonin törkytempusta piti saada.

Max kosti sitten tämän Monzassa ja itseasiassa oli paljon lähempänä murhaamista kuin Hamilton Silverstonessa. Ilman haloa Lewis ei enää ajaisi ja Maxille voitasiin lukea jotain isompia syytteitä kuin herran hyväkäytöksiselle isukille.

Tokihan FIAn toimesta tehtiin sitten loppukaudesta kaikki mahdolliset ja mahdottomat temput es-jonnen ja hänen pärinätiimin eteen, jotta saatiin uusi mestari. Eli sisänsä väitteesi siitä, että sarjan ”kultapoikaa” ei voida rangaista on outo, johan sieltä vietiin sarjan isoin palkinto. Mitähän eräskin edesmennyt herrasmies-agentti olisi tällaisesta epärehellisestä touhusta ollut mieltä.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Asiaahan ei kukaan muistaisi jos olisi tapahtunut keskellä kautta. Sen enempää kun Imolaa, Silverstonea, Spata tai Monzaa. Tai muutamia muitakaan. Vähän ulistaisiin nurkissa mutta kabinettimestareista ei kukaan puhuisi.
Ei muistaisi Schumin kolaria Hillin kanssakaan, jos se ei olis tapahtunut viimeisessä kisassa. Samoin Schumacherilla olisi yksi MM hopea enemmän, jos ei olisi kolaroinut Villeneuven kanssa kauden viimeisessä kilpailussa, mutta kolaroi ja se muistetaan ikuisesti.

Tämä selittely on sillä tavalla huvittavaa, kun Masi ei olisi tätä ratkaisua tehnyt kesken kauden, kuten ei Schumikaan omiaan, koska mestaruus ei olisi ollut pelissä. Silloin olisi menty sääntöjen mukaan, mutta koska mestaruus oli pelissä, niin joustettiin säännöistä.

Sen takiahan tätä keskustelua käydään, se on sitten ihan turhaa selittelyä, että montako voittoa Maxilla oli tai olisiko tämä aiheuttanut samanlaista kohua kesken kauden. Ei sillä ole väliä, vaan sillä että mestaruus ratkaistiin sillä että kilpailunjohtaja rikkoi sääntökirjaa.

Se on ikävä fakta, eikä sille enää mitään voi, eikä tuloksia muuteta. Ikävää faktaa se ei kuitenkaan poista, että shampanjat on ruiskuteltu ja voittaja kruunattu.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei muistaisi Schumin kolaria Hillin kanssakaan, jos se ei olis tapahtunut viimeisessä kisassa. Samoin Schumacherilla olisi yksi MM hopea enemmän, jos ei olisi kolaroinut Villeneuven kanssa kauden viimeisessä kilpailussa, mutta kolaroi ja se muistetaan ikuisesti.

Tämä selittely on sillä tavalla huvittavaa, kun Masi ei olisi tätä ratkaisua tehnyt kesken kauden, kuten ei Schumikaan omiaan, koska mestaruus ei olisi ollut pelissä. Silloin olisi menty sääntöjen mukaan, mutta koska mestaruus oli pelissä, niin joustettiin säännöistä.

Sen takiahan tätä keskustelua käydään, se on sitten ihan turhaa selittelyä, että montako voittoa Maxilla oli tai olisiko tämä aiheuttanut samanlaista kohua kesken kauden. Ei sillä ole väliä, vaan sillä että mestaruus ratkaistiin sillä että kilpailunjohtaja rikkoi sääntökirjaa.

Se on ikävä fakta, eikä sille enää mitään voi, eikä tuloksia muuteta. Ikävää faktaa se ei kuitenkaan poista, että shampanjat on ruiskuteltu ja voittaja kruunattu.
Joku saattaa silti erottaa turva-auton ja tahallisen kolaroinnin toisistaan.

Totuus on että mestaruus ratkeaa 22 kilpailun yhteistuloksella, jokainen kisa on matemaattisesti yhtä merkittävä.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Joku saattaa silti erottaa turva-auton ja tahallisen kolaroinnin toisistaan.

Totuus on että mestaruus ratkeaa 22 kilpailun yhteistuloksella, jokainen kisa on matemaattisesti yhtä merkittävä.
En verrannut kolarointia ja turva-autoa, vaan sitä miksi ratkaisuja tapahtuu nimenomaan viimeisessä kilpailussa ja miksi ne silloin herättävät kohua (+keskustelua), kuten tämä Masin tilanne. Mainitsin jo ettei Masi olisi tehnyt tätä päätöstä toiseksi viimeisessä kilpailussa, vaan turva-auton takana olis menty sääntöjen mukaan maaliin asti. Mitään syytä rikkoa sääntöjä ei olisi ollut. Nyt haluttiin "ratkaista mestaruus ajamalla", vaikka se ei sääntöjen mukaan ollut käytännössä mahdollista. Jos kisoja olisi ollut jäljellä, niin mitään näin typerää ei olisi ollut syytä tehdä.

Tilanne oli sääntöjen mukaan shakki-matti Hamiltonille ja Masi avaa sääntökirjan vastaisesti oven, jolloin ratkaisee koko kauden käytännössä yhdellä päätöksellä. Hamilton ei tuossa vaiheessa voi enää vaikuttaa aiempiin kilpailuihin, eikä tarvitsekaan kun oli tehnyt viimeisessä kilpailussa sen tarvittavan.

Käytännössä siis ajettiin 21 + 0,98 kilpailua ja lopuksi kilpailunjohtaja ratkaisee mestaruuden.

Pahoittelen jos sääntöjen ja urheilun päälle kuseminen ärsyttää sen verran, että jaksan tästä asiasta jankata. Välitän vain F1:stä sen verran, ettei tämä ratkaisu tai suunta oikein vieläkään mene jakeluun. Showpaini ja F1 erikseen, vaikka amerikkalaisten tuomista muutoksista olen pääosin pitänytkin.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Joku saattaa silti erottaa turva-auton ja tahallisen kolaroinnin toisistaan.

Totuus on että mestaruus ratkeaa 22 kilpailun yhteistuloksella, jokainen kisa on matemaattisesti yhtä merkittävä.
Sellainen huomio muuten että voittoja olisi ollut kaiketi yhtä monta kummallakin, jos viimeinen kisa olisi ajettu sääntöjen mukaan loppuun.


edit. @Jules W. viesti yllä on muuten loistava, itse en ole Hamilton-fani koskaan, vaan nyt kaksi kautta vaan Maxia vastaan tai hänen pahimman kilpakumppaninsa puolella. Mutta tulevaisuudessa voi suoraan katsoa Netflixin koosteen kaudesta, kyse ei ole enää urheilusta.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En verrannut kolarointia ja turva-autoa, vaan sitä miksi ratkaisuja tapahtuu nimenomaan viimeisessä kilpailussa ja miksi ne silloin herättävät kohua (+keskustelua), kuten tämä Masin tilanne. Mainitsin jo ettei Masi olisi tehnyt tätä päätöstä toiseksi viimeisessä kilpailussa, vaan turva-auton takana olis menty sääntöjen mukaan maaliin asti. Mitään syytä rikkoa sääntöjä ei olisi ollut. Nyt haluttiin "ratkaista mestaruus ajamalla", vaikka se ei sääntöjen mukaan ollut käytännössä mahdollista. Jos kisoja olisi ollut jäljellä, niin mitään näin typerää ei olisi ollut syytä tehdä.

Tilanne oli sääntöjen mukaan shakki-matti Hamiltonille ja Masi avaa sääntökirjan vastaisesti oven, jolloin ratkaisee koko kauden käytännössä yhdellä päätöksellä. Hamilton ei tuossa vaiheessa voi enää vaikuttaa aiempiin kilpailuihin, eikä tarvitsekaan kun oli tehnyt viimeisessä kilpailussa sen tarvittavan.

Käytännössä siis ajettiin 21 + 0,98 kilpailua ja lopuksi kilpailunjohtaja ratkaisee mestaruuden.

Pahoittelen jos sääntöjen ja urheilun päälle kuseminen ärsyttää sen verran, että jaksan tästä asiasta jankata. Välitän vain F1:stä sen verran, ettei tämä ratkaisu tai suunta oikein vieläkään mene jakeluun. Showpaini ja F1 erikseen, vaikka amerikkalaisten tuomista muutoksista olen pääosin pitänytkin.
Miten tässä vaan unohtuu se että ensin oltiin toton pyynnöstä lähdössä ajamaan kierroksella ohitetut välissä. Siinä kohti Masi oli jo menettänyt pelin, sitten vielä pyörsi senkin päätöksen. Ja siis perseelleenhän se meni, ei siinä.
 

Outsider

Jäsen
Miten tässä vaan unohtuu se että ensin oltiin toton pyynnöstä lähdössä ajamaan kierroksella ohitetut välissä. Siinä kohti Masi oli jo menettänyt pelin, sitten vielä pyörsi senkin päätöksen. Ja siis perseelleenhän se meni, ei siinä.

Ei kai se mihinkään ole unohtunut, mutta se olisi kaiketi ollut ainoa sääntöjen mukainen vaihtoehto turva-auton perässä maaliin ajamiselle? Ja vaikka ei olisi ollutkaan sääntöjen mukaista, niin eipä se toteutunutta asiaa yhtään paremmaksi muuta.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei kai se mihinkään ole unohtunut, mutta se olisi kaiketi ollut ainoa sääntöjen mukainen vaihtoehto turva-auton perässä maaliin ajamiselle? Ja vaikka ei olisi ollutkaan sääntöjen mukaista, niin eipä se toteutunutta asiaa yhtään paremmaksi muuta.
Lähinnä se oli se hetki kun Masi jo mureni ja kertoo jo ongelmista mitä tuolla on, Maxiin tätä vaan on mielestäni vaikea kohdistaa vaikka moni niin tekee.
 

Outsider

Jäsen
Lähinnä se oli se hetki kun Masi jo mureni ja kertoo jo ongelmista mitä tuolla on, Maxiin tätä vaan on mielestäni vaikea kohdistaa vaikka moni niin tekee.

Itse en kyllä ole huomannut, että tätä enemmistö kohdistaisi Maxiin, vaan siihen että Max voitti, kun sääntöjä rikottiin.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei tuo mitä tapahtui ole Maxin vika. Max teki mitä hänen oli mahdollista tehdä. Sama homma kun kaikki nuo radalta puskemiset, kiilailut ja sikailut (Kimin edessä braketesting menneisyydessä yms), jos tuomaristo niistä ei anna rankkua, niin silloin ne ovat sallittuja. Toki nuo ovat hieman enemmän Maxin vika, mutta kuten moni muukin on tuonut ilmi, tuo miten "Golden boysta" leivottiin koko kauden mittaan mestaria FIAn toimesta on aivan naurettavaa. Viimeinen kisa oikein kruunaa tätä.

Max on mestari, sitä ei pois tulla ottamaan ja monen silmissä hän on kabinettimestari. Se kiinnostaa tai on kiinnostamatta, mutta ainakin itselle F1 URHEILUlajina otti ison kolhun. Ei sillä että ketään oikeasti kiinnostaisi jankkaaminen tai mielipiteeni tästä asiasta, mutta käytännössä formuloiden seuraaminen viime aikoina on itselleni ollut jatkoajan ketjut ja iltapaskojen otsikot. Ei tarkempaa tietoa koska ensimmäinen kisa on, ei tietoa kuinka monta kisaa kalenterissa on ja ei mitään pakettia vielä ole tilattuna. Saattaa pitkästä aikaa jäädä kausi seuraamatta, paljon olisi mielenkiintoisia muutoksia ja taistelupareja, mutta "Netflix presents: Formula one" ei oikein nappaa. Eikä hiihtokaan kauheasti nappasi jos Iivolta otettaisiin viimeisellä kierroksella sauvat pois, jotta saataisiin vähän jännitystä "this is winter sport"
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Enpä myöskään ole kovin luottavainen ennakkoon näiden kahden kiertävien kilpailujohtajien puolesta. Joku piti näköjään kuitenkin kenkiä ja kyllähän Masi periaatteessa on likasangollisen ansainnutkin tuosta päätöskisasta.

Viime kauden viimeisen kisan viimeisten kierrosten tapahtumien perusteella mitään muuta vaihtoehtoa ei käytännössä voinut olla, kuin antaa Masille kenkää kilpailunjohtajan pestistä. Hän menetti omalla toiminnallaan kokonaisuudessaan sen uskottavuuden ja luottamuksen, joka tuossa tehtävässä toimivalta henkilöltä vaaditaan. Samalla hän aiheutti omalla toiminnallaan aikamoisen kalabaliikin ja jälkipuheen viimeisten kierrosten tapahtumista ja tämä keskustelu on jatkunut tulevan kauden uusien autojen julkistuksiin saakka. Harvoin yksi henkilö saa omalla toiminnallaan aiheutettua myöskään kerralla yhtä suurta lommoa F1-sarjan imagolle, joten tässä mielessä tuli Masille duunissa vähän isompi virhe tuolloin Abu Dhabissa.

Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, kuinka Mersun valitukselle olisi lopulta käynyt, jos olisivat päättäneet asian viedä loppuun asti.

F1 on pääosin viihdebisnestä, mutta on lajissa myös urheilullinen puoli. Tällöin tuomarina (kilpailunjohtaja) ei voi toimia henkilö, jolla menee sääntöjen ja sääntökirjan noudattaminen ratkaisevilla hetkillä sekaisin. Nyt pöytä on puhdistettu ja katsotaan, miten uudet kilpailunjohtajat selviävät urakastaan.

Hyvä uudistus on myös se, että suora radioyhteys kilpailunjohtajaan katkaistaan. Masin puolustukseksi on sanottava, että täysin käsittämätöntä on ollutkin, että tiimit voivat tällä tavoin radioyhteydellä edes yrittää vaikuttaa kilpailunjohtajan tekemiin päätöksiin.

Ehdottoman hyvä asia on myös F1 Pro-palvelun saapuminen Suomeen. Ajattelin itse sitä kokeilla ensin kuukauden ajan ja sitten teen päätöksiä jatkosta. Viasat-kanavan tarjoama 40 euroa formuloista on minulle liikaa, en ehdi katsomaan Valioliigaa ja NHL-pelejä niin paljon, että tuota summaa kannattaisi koko paketista maksaa.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Mitä nämä renkaiden kamalat ilmanohjain pölykapselit oikein ovat? Noillako nyt pilaavat uudet, suuremmat vanteet ulkonäöllisesti?
 

BaronFIN

Jäsen
McLaren oli upottanut ledit noihin iltakisoja silmällä pitäen. Tiedä nyt sitten näkyykö ne mihinkään tai onko ne nyt hyvännnäköisiä, mutta kaipa tuonpölykapseli rikkoo vähemmän ilmaa jolloin takana on ”puhtaampaa”.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Putinin sotaleikit varmaan vaikuttaa myös F1-kauteen, ekana tulee mieleen Sotchin kisa ja Haas/Ural Alkali, joihin suoraan vaikuttaa pakotteet.
Tämän hetken tietojen mukaan Sochin kisa järjestetään normaalisti, mutta toki tilanne voi muuttua. Haasin kannalta huonompi homma jos Mazepinin rahat lähtisivät alta. Kannattaa varmaan alkaa etsimään uutta maksukuskia ihan kaiken varalta.

Tänään sitten päräytetään talvitestit käyntiin. Toivotaan Valelle ja Alfa Romeolle heti huoletonta päivää ja hyvää vauhtia.
Harmi ettei näistä tule mitään striimiä tai muuta, mutta toki Viasatilta ainakin päivittäiset raportit tulevat päivän päätteeksi. Bahrainin talvitestithän näytetään Viasatilla ihan suorana Juuselan ja Oikarisen selostamana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös